روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 

روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 
روزشمار پایان مهلت خودروسازان برای رعایت همه استاندارد های 85 گانه آغاز شده و آن ها یک ماه دیگر برای رسیدن به این استاندارد ها فرصت دارند . اما حال بد صنعت خودرو ایران چندی است که رو به وخامت رفته و به نظر می رسد تحریم ها در همان ابتدای ورود ضربه کاری را بر پیکر صنعت دوم و استراتژیک کشور وارد کرده اند. با این وجود سازمان استاندارد بارها اعلام کرده است که از موضع خود برای توقف تولید خودروهای غیراستاندارد در زمان مقرر کوتاه نخواهد آمد و هیچ تخفیفی برای خودروسازان حتی در شرایط بحرانی تحریم ها هم قائل نخواهد شد.
 
اما خودروسازان برای اجرای مرحله سوم و پایانی طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و هنوز مشکلات آن ها برای تامین قطعات مورد نیاز تولید رفع نشده است. در این بین در چند وقت اخیر اخباری il مبنی  برحذف دو قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودروها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد منتشر شده است.
 
با انتشار این اخبار ابتدا پیمان پیرایش مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرده است این 2 قطعه ایمنی باید بر روی خودروهای تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودروها تاییدیه صادر نمی شود و اگر چنین موردی در خودروسازی ها رخ بدهد و خودروهای تولیدی فاقد این 2 قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودروها را ابطال خواهد کرد و همچنین پلیس راهور نیز از شماره گذاری چنین خودروهایی جلوگیری خواهد کرد.
 
پس از آن هم نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با ابراز تعجب از عنوان شدن چنین مطلبی بیان کرد حتی در دوره پیشین تحریم ها در سال های 90 و 91 نیز این 2 قطعه ایمنی در خودروها استفاده می شد و خودروسازان هیچ مشکلی در تامین آن نداشتند و امروز نیز اتفاق جدیدی نیفتاده است  که خودروسازان بخواهند این قطعات را کنار بگذارند و چنین خواسته ای را مطرح نکرده اند.
 
به هرحال مشخص نیست که عنوان شدن چنین موضوعاتی از کجا نشات می گیرد. آنچه مسلم است آن است که این دوره از تحریم ها احتمالا با دوره گذشته آن قابل مقایسه نیست و اوضاع خودروسازان هم نسبت به آن زمان با ضرر و زیان هایی که در نیمه نخست سال متحمل شده اند چندان جالب به نظر نمی رسد و هیچ بعید نیست این شایعه نیز به زودی به واقعیت بپیوندد.
 
در همین رابطه رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به خبرنگار خودروکار می گوید:«  شرایط به وجود آمده از تحریم سبب شده تا خودروسازان از برنامه تولید عقب بمانند. قطعه سازان 90 درصد امکانات تولید را در اختیار دارند و 10 درصد باقی مانده  نیاز خودروسازان  برای تولیدT همانند موتور باید از خارج کشور تهیه شود. اگر مشکلی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان و مواد اولیه برای قطعه سازان پیش آمده تحریم ها این سیستم را بهم ریخته است و با این امکانات موجود نمی توان امیدوار بود خودروسازان بتوانند استاندارد های 85 گانه را رعایت کنند.»
 
او ادامه می دهد: «ارتقا استاندارد های از 55 استاندارد به 85 استاندارد و بالاتر آمدن یک پله ای آن ها ابتدا نیاز به نقدینگی  و بعد از آن حل شدن مسئله تحریم و قطع رابطه کشور های اروپایی و سایر کشورها دارد. اگرچه که قطعه سازان و خودروسازان هم در این زمینه  و بر سر انقال دانش و فناوری ساخت قطعات تا پیش از دور جدید تحریم کار کرده بودند و کار در مراحل نهایی بود اما به یک باره تحریم مانع کار شد و تاکید می کنم بعید است که خودروسازان ما موفق به رسیدن به استاندارد های 85 گانه شوند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سازمان استاندارد از اجرای این استاندارد ها کوتاه خواهد آمد گفت:« چاره دیگری  در این زمینه وجود ندارد. قرار بود خودرو  پراید و 405 از رده تولید خارج شوند اما آیا این اتفاق افتاده است؟ با این وضعیت امکان این موضوع وجود ندارد.»
 
این فعال حوزه قطعه سازی تصریح می کند:« باید برنامه ریزی مدونی از سوی وزارت صمت یا هر ارگان دیگری که می تواند این کار را انجام دهد برای ایجاد یک مدیریت متمرکز از سوی حاکمیت و خودروسازان صورت بگیرد. آن کمیته یا معاونت و یا مدیریت یا هرچه که می خواهند اسمش را بگذارند باید  صنعت خودرو را از ابتدا تا به امروز به طور دقیق بررسی کند و بر روی آن پژوهش انجام شود و یک آینده را هم متصور شوند  و با توجه به فرصت ها و امکاناتی که در کشور موجود است هدف گذاری کنند و از یک جا صنعت خودروسازی و قطعه سازی مدیریت شود. این صنعت اسما 600-700 هزار نفر نیرو دارد اما در کشور حدود  دو الی سه میلیون نفر از این صنعت نان می خورند و صنعتی استراتژیک است.»
 
رضایی تاکید می کند:« برای استاندارد های 85 گانه نیازمند برنامه هستیم و برنامه آن هم توسعه خودروسازی و قطعه سازی  است .کیفیت اتفاقی نیست. کیفیت نیازمند هزینه و دانش است و هردو نیز نیازمند فضایی است که تبدیل به سخت افزار و نرم افزار شود تا بتواند در این صنعت پاسخگو باشد اما  متاسفانه اکنون هیچ کدام فراهم نیست.»
 
 
به گزارش خودروکار، اگرچه رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روز گذشته عنوان کرده است مجلس پیگیر اجرای نشدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرو خواهد بود اما با  توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، استاندارد سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است و مجلسی ها هم این موضوع را به خوبی می دانند. آنچه بیش از هرچیزی حائز اهمیت است این است که استانداردهای هشتاد و پنج گانه در زمینه سلامت، ایمنی و کاهش آلاینده‌ها است و باید امیدوار باشیم شرایط به گونه ای پیش رود که خودروسازان از پس پاس کردن این استانداردها بر بیایند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردهای خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
6

استاندارد با آبروی خودش بازی میکنه... تو این شرایط موتور سیکلت هم بسازن خوبه..
20:02  1397/09/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟