روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 

روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 
روزشمار پایان مهلت خودروسازان برای رعایت همه استاندارد های 85 گانه آغاز شده و آن ها یک ماه دیگر برای رسیدن به این استاندارد ها فرصت دارند . اما حال بد صنعت خودرو ایران چندی است که رو به وخامت رفته و به نظر می رسد تحریم ها در همان ابتدای ورود ضربه کاری را بر پیکر صنعت دوم و استراتژیک کشور وارد کرده اند. با این وجود سازمان استاندارد بارها اعلام کرده است که از موضع خود برای توقف تولید خودروهای غیراستاندارد در زمان مقرر کوتاه نخواهد آمد و هیچ تخفیفی برای خودروسازان حتی در شرایط بحرانی تحریم ها هم قائل نخواهد شد.
 
اما خودروسازان برای اجرای مرحله سوم و پایانی طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و هنوز مشکلات آن ها برای تامین قطعات مورد نیاز تولید رفع نشده است. در این بین در چند وقت اخیر اخباری il مبنی  برحذف دو قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودروها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد منتشر شده است.
 
با انتشار این اخبار ابتدا پیمان پیرایش مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرده است این 2 قطعه ایمنی باید بر روی خودروهای تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودروها تاییدیه صادر نمی شود و اگر چنین موردی در خودروسازی ها رخ بدهد و خودروهای تولیدی فاقد این 2 قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودروها را ابطال خواهد کرد و همچنین پلیس راهور نیز از شماره گذاری چنین خودروهایی جلوگیری خواهد کرد.
 
پس از آن هم نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با ابراز تعجب از عنوان شدن چنین مطلبی بیان کرد حتی در دوره پیشین تحریم ها در سال های 90 و 91 نیز این 2 قطعه ایمنی در خودروها استفاده می شد و خودروسازان هیچ مشکلی در تامین آن نداشتند و امروز نیز اتفاق جدیدی نیفتاده است  که خودروسازان بخواهند این قطعات را کنار بگذارند و چنین خواسته ای را مطرح نکرده اند.
 
به هرحال مشخص نیست که عنوان شدن چنین موضوعاتی از کجا نشات می گیرد. آنچه مسلم است آن است که این دوره از تحریم ها احتمالا با دوره گذشته آن قابل مقایسه نیست و اوضاع خودروسازان هم نسبت به آن زمان با ضرر و زیان هایی که در نیمه نخست سال متحمل شده اند چندان جالب به نظر نمی رسد و هیچ بعید نیست این شایعه نیز به زودی به واقعیت بپیوندد.
 
در همین رابطه رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به خبرنگار خودروکار می گوید:«  شرایط به وجود آمده از تحریم سبب شده تا خودروسازان از برنامه تولید عقب بمانند. قطعه سازان 90 درصد امکانات تولید را در اختیار دارند و 10 درصد باقی مانده  نیاز خودروسازان  برای تولیدT همانند موتور باید از خارج کشور تهیه شود. اگر مشکلی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان و مواد اولیه برای قطعه سازان پیش آمده تحریم ها این سیستم را بهم ریخته است و با این امکانات موجود نمی توان امیدوار بود خودروسازان بتوانند استاندارد های 85 گانه را رعایت کنند.»
 
او ادامه می دهد: «ارتقا استاندارد های از 55 استاندارد به 85 استاندارد و بالاتر آمدن یک پله ای آن ها ابتدا نیاز به نقدینگی  و بعد از آن حل شدن مسئله تحریم و قطع رابطه کشور های اروپایی و سایر کشورها دارد. اگرچه که قطعه سازان و خودروسازان هم در این زمینه  و بر سر انقال دانش و فناوری ساخت قطعات تا پیش از دور جدید تحریم کار کرده بودند و کار در مراحل نهایی بود اما به یک باره تحریم مانع کار شد و تاکید می کنم بعید است که خودروسازان ما موفق به رسیدن به استاندارد های 85 گانه شوند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سازمان استاندارد از اجرای این استاندارد ها کوتاه خواهد آمد گفت:« چاره دیگری  در این زمینه وجود ندارد. قرار بود خودرو  پراید و 405 از رده تولید خارج شوند اما آیا این اتفاق افتاده است؟ با این وضعیت امکان این موضوع وجود ندارد.»
 
این فعال حوزه قطعه سازی تصریح می کند:« باید برنامه ریزی مدونی از سوی وزارت صمت یا هر ارگان دیگری که می تواند این کار را انجام دهد برای ایجاد یک مدیریت متمرکز از سوی حاکمیت و خودروسازان صورت بگیرد. آن کمیته یا معاونت و یا مدیریت یا هرچه که می خواهند اسمش را بگذارند باید  صنعت خودرو را از ابتدا تا به امروز به طور دقیق بررسی کند و بر روی آن پژوهش انجام شود و یک آینده را هم متصور شوند  و با توجه به فرصت ها و امکاناتی که در کشور موجود است هدف گذاری کنند و از یک جا صنعت خودروسازی و قطعه سازی مدیریت شود. این صنعت اسما 600-700 هزار نفر نیرو دارد اما در کشور حدود  دو الی سه میلیون نفر از این صنعت نان می خورند و صنعتی استراتژیک است.»
 
رضایی تاکید می کند:« برای استاندارد های 85 گانه نیازمند برنامه هستیم و برنامه آن هم توسعه خودروسازی و قطعه سازی  است .کیفیت اتفاقی نیست. کیفیت نیازمند هزینه و دانش است و هردو نیز نیازمند فضایی است که تبدیل به سخت افزار و نرم افزار شود تا بتواند در این صنعت پاسخگو باشد اما  متاسفانه اکنون هیچ کدام فراهم نیست.»
 
 
به گزارش خودروکار، اگرچه رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روز گذشته عنوان کرده است مجلس پیگیر اجرای نشدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرو خواهد بود اما با  توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، استاندارد سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است و مجلسی ها هم این موضوع را به خوبی می دانند. آنچه بیش از هرچیزی حائز اهمیت است این است که استانداردهای هشتاد و پنج گانه در زمینه سلامت، ایمنی و کاهش آلاینده‌ها است و باید امیدوار باشیم شرایط به گونه ای پیش رود که خودروسازان از پس پاس کردن این استانداردها بر بیایند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردهای خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
6

استاندارد با آبروی خودش بازی میکنه... تو این شرایط موتور سیکلت هم بسازن خوبه..
20:02  1397/09/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cs55 ! : آقای فرهاد شما جزء عدم تخصیص ها بودین یا ارسال به خودروساز؟؟
مهدی روحبخش : ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم برای x55 با شرایط اقساط نمایندگی و پرسنل 777 مهرشهر کرج گفتن ۴۵ روز کاری ماشینو میگیری پولو که گرفتن دیگه جواب تلفن و ندادن پرونده من بدون هیچ مشکلی ۶۰ روز بعد تایید شده بخاطر کمکاری پرسنل نمایندکی یا هر کوفت دیگه الانم که هیچی به هیچی نه ماشینی هست نه پاسخ گو هستن الان مقام مسئول کیه ؟؟
حمید j هفت : ,باسلام خدمت دوستان امروز تماسی که با نمایندگی داشتم گفتن که اینا خودشون با هم مشگل دارن به خاطر همین مجوز بارگیری نمیدن الکی کارت می‌فرسته یا بیمه یا یاشسی می‌کنه صدای مردما بخوابونه دیونمون کردن بخدا از شهریور تا حالا
سعید : سلام j4 شماره شاسی اومده، بیمه هم شده رفته برای صدور پلاک چند وقت بعد تحویل داده میشه؟
سینا s5 اقساطی آبان ماه : سلام .من ۸ ام آبان اقساطی ثبت نام کردم و خودرو را ۲۵ ام فروردین تحویل گرفتم،اونوقت چطوری هنوز شهریور ماه و مهر ماه تحویل داده نشد؟؟ خیلی عجیبه
ساینا زمستان : سلام برای منم پیامک واریز سهند و ساینا و اطلس اومد ولی هیچ کدومو واربز نکردم ، به نظرت حواله من چی میشه؟ دوباره میفرستن؟چون ماشین ثبت نامی من فوق‌العاده بود نه پیش فروش
ساینا : ساناز خانم.انشاالله تکمیل وجه ماشین شما به زودی میاد .بسلامتی و دلخوشی شما و سایر دوستان ازش استفاده کنند . نگران نباش ماشین را می گیری با همون قیمت قبلی .دیگه نوبت شماست به امید خدا
محمد آریسان، 4 ام اردیبهشت : داداش دمت گرم که خبر فاکتور شدنتو دادی. بقیه دوستان هم هر موقع فاکتور شدن بگن که بدونیم روند فاکتور شدنو
s5 : چه غلطی کردم اومدم کرمان موتور ثبت نام کردم الان 880 ملیون پولم برج 7 تاالان رو هواس هم مجبورم چک اقساط پاس کنم ک برگه بشه اول بدبختی و مسدودی حساب و گرفتاری هست یکی چکش ک پاس شد چک دومم تو راهه ماشینی هم در کار نیس
بانک صادرات J7 : بالاخره امروز تازه پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس تیوفایو : تصادف کردم پارسم به فنا رفت الان 6 ماه گذشته هیج خبری نیست اشتباهه محضه کارت طلایی
بابک : سلام دوستان بعد از پلاک چند روز طول میکشه ماشین بیاد نمایندگی ممنون اگه کسی اطلاع داره
اسفندنیمه اخر : احسنتاا
وحید : اگر دقت کنید نوشته براتون مشکل ماده 10 ثبت پلاک یه باگی تو سیستم پلاک دارن وگرنه ایرانخودرو دوست نداره ماشین رو تو پارکینگ نگر داره
پارس جدید : 403
تبدیل به سورن زدم : کسی میدونه چه زمانی سورن ها فاکتور میشن ؟ 19 اسفند واریز کردم
پارس : نمیدونید چقدر تخصیص پلاک طول کشید
دی ماهی : کازرون دستشون بالا ببینم چند نفریم
توفیق اجباری : سلام دوستان کسی میدونه کارت طلایی خوبه بگیریم یا نه؟
علی دادگرx55 : سلام با تشکر از اقا الوند و اطلاع رسانیش ممنون دوست عزیز