تولید نزولی دوگانه سوزها درسایه بی توجهی دولت/استقبال از گازسوزها افزایش می یابد؟

 

تولید نزولی دوگانه سوزها درسایه بی توجهی دولت/استقبال از گازسوزها افزایش می یابد؟

 
آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت،نشان می دهد در 6 ماه نخست سال تولید انواع خودروی دوگانه‌سوز در خطوط تولید خودروسازان داخلی با افت 45 درصدی همراه بوده است و با وجود اینکه تولید خودروهای گازسوز راهکاری اقتصادی برای کاهش آلودگی هوا به حساب می آید اما دولت هیچ علاقه ای برای پیگیری موضوع دوگانه سوز ها از خود نشان نمی دهد.
آمار ۶ ماه نخست امسال نشان می‌دهد تیراژ دوگانه‌سوزها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 45 درصد کاهش یافته است. این موضوع در شرایطی اهیمت بیشتری پیدا کرده است که با بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بزنین و حتی وجود احتمال گران شدن نرخ بنزین در کشور علاقه و میل به استفاده از خودرو های دوگانه سوز افزایش  خواهد یافت. اما تولید امروز دوگانه سوز ها در خودروسازان کشور در چند ماه اخیر سیر نزولی داشته و حتی در برخی از خطوط تولید متوقف شده است و به نظر می رسد دولت نیز در زمینه تولید دوگانه سوز ها هیچ برنامه ای در نظر دارد. 
 
اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که دوره خودروهای گازسوز به اتمام رسیده و شرکت‌های بزرگ به سوی تولید خودروهای برقی و هیبرید حرکت می‌کنند اما از آنجایی که هنوز زیر ساخت تولید خودرو های هیبرید در ایران نیز فراهم نشده است تولید خودرو های گازسوز و یا دوگانه سوز هنوز به علت داشتن منابع غنی گاز شاید به صرفه تر باشد.
 
اگرچه در زمان وزارت علی اکبر محرابیان توجه ویژه ای به امر تولید دوگانه سوز ها شد و در آن زمان اجرای بزرگ ترین پروژه ملی و استراتژیک تولید مخازن گاز طبیعی فشرده CNG  در دستور کار قرار گرفت و سیاست های تغییر و اصلاح مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل و  جایگزینی گاز  به عنوان یک سوخت پاک مدنظر دولت واقع شده بود اما پس از چندی از آنجایی که زیر ساخت های لازم همانند جایگاه های سوخت CNG  فراهم نبود زمینه این موضوع که نصف خودروهای تولید شده باید دوگانه سوز باشند فراهم نشد و تا به امروز نه تنها بهبودی در شرایط تولید دوگانه سوز ها فراهم نشده است که حتی با سیر نزولی در حال توقف است.  و همانطور که اشاره شد وزارت صمت نیز علاقه ای به پیگیری وضعیت دوگانه سوز ها از خود نشان نمی دهد.
 
در همین رابطه اردشیر دادرس رییس هیات مدیره انجمن CNG کشور می گوید:« طبق مصوبه شورای اقتصاد  140 هزار خودرو دوگانه سوز باید تولید شود که  طبق تبصره 12 قانون رفع موانع تولید باید ما به التفاوت بهینه سازی مصرف سوخت را در اختیار خودروسازان قرار دهند. سقف تولید دوگانه سوز ها 140 هزار دستگاه است و قرار شده است تا حداکثر تا سقف 17 هزار دستگاه برای حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین آماده شود. اگر دولت بیاید و همانند گذشته یارانه و تسهیلات اضافه برای خودروسازان قرار دهد،طبیعتا خودروسازان برای تولید دوگانه سوزها تشویق می شوند و تمایل بیشتری برای تولید آن نشان می دهند.»
 
او می افزاید:« نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ما باید به دنبال تولید خودرو های پایه گاز سوز باشیم و تکنولوژی و پلتفرم برای خودروهای پایه گاز سوز را در کشور به خود کفایی برسانیم، زیرا ایران اولین کشور تولید کننده گاز است و در آینده تامین سوخت خودروها با گاز خواهد بود.»
 
رییس هیات مدیره انجمن CNG کشور می افزاید:« تمایل دولت برای تولید خودروها به طور کلی کاسته شده است. در سبد خودروهای سبک باید 25 درصد  از خودروها، دوگانه سوز تولید شود اما این 25 درصد توسط کارخانه های تولید کننده رعایت نمی شود و وزارت صنایع و معدن نیز نظارتی بر این سبد سوخت خودرو ها ندارد اگر از هر 4 خودرو یک خودرو گاز سوز تولید شود در  مقیاس خودروهای گازسوز با خودروهای بنزینی دیگر مشکلی نخواهیم داشت.»
 
پیش از این حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار نیز در مورد خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده بود که ایران دارای ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای گازی است اما این خودروها دارای استهلاک موتور بالا، تعمیرات اساسی زود هنگام و همچنین هزینه نگهداری و مراقبت بسیار زیادی هستند و این امر برای مصرف کننده بسیار اهمیت دارد اما با توجه به وضعیتی که ممکن است بنزین و نرخ آن به وجود بیاورد  این احتمال وجود دارد  که استقبال عمومی از خودروهای گاز سوز بیشتر شود و به نظر می رسد وزرات صمت باید در این مورد توجه و نظارت خود را بر خودروسازان نیز افزایش دهد. اگرچه که خودروسازان این روزها دراثر تحریم ها برای تولید خودروها به طور کلی نیز دچار مشکلات عدیده ای هستند اما باید امیدوار باشیم شرایط تولید برای خودروسازان نیز بهبود یابد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دوگانه سوزها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش ۲ اردیبهشت : خبری نیس خبری بشه اطلاع رسانی می کنم
شهرام : کلاهبرداری شرکت سایپا محرز هست از فضای موجود نهایت استفاده کرد جهت نادیده گرفتن حق مشتری
شهرام : متاسفانه شرکت سایپا از اعتماد مردم سو استفاده کرد و دست به کلاهبرداری زد چون‌مطمئمن بود مشتری شکایت هم مطرح کنه دستش بجای بند نیست امیدوارم اطلاع رسانی شود تا مابقی مردم تو دام این شرکت کلاهبردار نیوفتن
شاهین جی ال ۲۱ خرداد : جناب حرفت با منطق جور در نمیاد من ۲۱ خرداد تبدیل به جی ال زدم هنوز فاکتور نشدم. کلا تا ۱۹ خرداد فاکتور جلو رفته اونوقت شما ۲۲ مرداد تکمیل وجه کردی و فاکتور شدی مگه میشه؟
تارا دستی تحویل آبان : اگه پولمونو داده بودیم طلا الان هر کدوممون 300 الی 400 میلیون سود کرده بودیم ....
شاهین جی ال مهر هستم : اونا جی بودن تبدیل زدن چندبارم براشون تبدیل رفته دیر تبدیل زدن که دیر گرفتن ولی ما از همون اول جی ال بودیم تبدیلی نبودیم که بخوایم ۹ماه صبر کنیم
اردیبهشت : یعنی تا سال دیگه خبری نیست ؟
تارا وی۴ : علت از نمایندگی بپرسید.
محمدx5 : سلام دوستانی که x5 دو مرحله ای در فروردین ثبت نام کردید با احتساب سود مشارکت و تحفیف نقدی تو مهر ماه چه مبلغی تکمیل وجه کردید؟
محمدx5 : سلام دوست عزیز تکمیل وجه چقدر واریز کردید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حافظ : من امروز از کسی که اطلاعاتش دقیق پرسیدم گفت از هفته آینده فاکتور فرستادن و دعوت نامه شروع میشه اما تحویل های شهریور دهه سوم هم هنوز ماندن
نیسان : یه عده از خریداران نیسان فکر می کنند که خسارت تاخیر 30 درصدی شاملشون میشه در صورتی که طبق قوانینی که گذاشتن ایران خودرو سایپا فقط تا زمان فاکتور خسارت تاخیر میدن سایپا هم زرنگی کرده اومده همه نیسان ها رو سریع فاکتور کرده و طبق همون قوانینی که خودشون گذاشتن از زمان فاکتور تا زمان پلاک شامل هیچ گونه خسارت تاخیری نمیشه و بعد از پلاک بابت تاخیر حمل یک خسارت خیلی جزئی پرداخت میشه
محسن : سلام دوستان سوال بیشتر از یکماه بشه باید سود 30 درصد بده مبلغش چقدر میشه ؟ ببینیم این سود چقدر چک پر می کنه ممنون راهنمایی کنید
GXRL 20 اسفند : من رفتم ساختمان فروش سایپا اما گفتند باید برای مدل gxrl بری پارس خودرو که آخر مرداد مراجعه کردم فروش پارس خودرو که یبار گفتن تا 20 شهریور میدیم که خبری نشد و دوباره رفتم گفتند نهایت تا 10 مهر تحویل میدیم.... که حتی فاکتور هم نشده که یه کلام متوجه شدم ورشکست شدن پول قطعه ساز ندارن بدن و ماشین ها همه تو پارکینگ هست یکی باتری نداره یکی کوفت نداره..... با این وضعیت خدا بخیر کنه
مجید : آقا ز زدم سایپا بابت شکایت میگه مشکل ما نیست ماشینت فاکتور شده باید راهور پلاک صادر کنه هیچ سود تاخیری هم به شما نمیخوره چون ماشینت فاکتور شده و آمادس چکهایی که دادی هم فکر کن از بانک وام گرفتی باید پاس کنی
کوییک gx تیر : دعوتنامه gxl تیر ماهی ها برای عادی ها از بیستم خرداد اومده و هرچی تا الان فاکتور شده واس مادران یا فرسوده بوده... عادی ها از بیستم شروع میشن...
رانا 31 شهریور : سود تاخیر میدن یا الکیه؟
مهدی : رانا چنده الان قیمتش
جی اکس فوق العاده فروردین : واقعا هرکسی ک امکانشو داره ب برن جلوی در این خراب شده. ادرسش کجاس
نیسان گرفتار : سلام دوستان بلند شین نشین بی خیال. والا قسم هیچ خبری از پلاک شدن نیست. به خدا. حرف از جنگ هست. اگر کم زیادی شد دیگه فاتحه ماشین بخونید. بلند بشیم همه با هم شاید خدا خواست ماشینمون دادن اگر. پیگیر نباشیم هیچ خبری از ماشین نیست. یا علی بگین.