روش تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم؛ تلاش برای خواندن دست کلاهبرداران

 

روش تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم؛ تلاش برای خواندن دست کلاهبرداران

 
خرید خودرو دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود خریداران تازه کار معمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند و البته مکافات این زودباوری را نیز پس خواهند داد.دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه ‌های رایج برای گران‌ تر فروختن خودروهای کار کرده است که در صورت عدم تشخیص کیلومتر کارکرد واقعی خریداران به هنگام خرید قیمتی بالاتر از آن چه که باید، برای یک خودرو کارکرده پرداخت می‌ کنند.
 
تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر 500 هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌ نمایند و برای برخی از آن ‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌ شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌ تر از ارزش واقعی خود می‌ خرد بلکه هزینه ‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود 8.6 درصد از خودروهای دست دوم است!
روش‌ های مختلفی برای تشخیص میزان کیلومتر کارکرد واقعی خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و .... اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکانپذیر نیست.
حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌ هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می ‌شود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.
 
 
بارها در انواع خودروهای دست دوم، دکمه ‌هایی در داشبورد دیده شده است که اصلا برای آن خودرو نیستند. شاید این دکمه مستقیماً به کیلومترشمار متصل شده باشد و مانند دکمه ‌های روشن/خاموش چراغ خودرو، با یک کلید عمل ثبت مسافت توسط کیلومتر شمار را غیرفعال/فعال کند. حتی نمونه‌ ی اتصال دکمه‌ های واقعی خودرو (مانند سوئیچ تهویه) به کیلومترشمار نیز وجود داشته است. پس حتما در هنگام خرید خودرو تمام دکمه‌ ها و عملکرد آن ‌ها را بررسی کنید.
 
 
ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا این که رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.
 
البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی ‌شود، چک نمایید:
رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین
فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌ یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن کارکرد خودرو است. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌ های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده و کارکرد خودرو بالا است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌ گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.
 
 
چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌ های تیزی خواهد بود اما برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.
با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
شاهین جی : سلام یکی که به تجمع رفته بود میگفت ۱۷۵ تا مااشین باهاش فاصله داره فاکتور شدی؟چون بهت گفته بودن ۱۳ روز بعدش فاکتور میشی درست از آب دراومد؟؟؟
سهند ۷اردیبهشت : من امروز تماس گرفتم کارشناساشون نبودن که پاسخگو باشن شما چه تایمی تماس گرفتید ؟
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تتبدیل به جی ال و تکمیل وجه کردم ۲۰ اردیبهشت سخام ثبت شد ۲۲ مرداد فاکتور شد امروزم ۲۵ مرداد پلاک شدم خودم کرمانشاه هستم به نظر شما کی ماشین میرسه دستم ممنون میشم هرکی اطلاع داره بگه انشالله قسمت همه بشه
7 اردیبهشت : سلام ما هم هفتم هستیم هنوز فاکتور نشده واقعا دیگه نمیدونیم چکار کنیم من سه بار هم رفتم پارس خودرو میگن همین روزا فاکتور میشه
یه احسان : کسی هست بدونه سود تاخیر چطوری حساب میشه ماهی چقد میدن خودشون که گفتن ۱۶ درصد سالانه تو قرارداد این ماهی چقد میشه
یه احسان : کسی هست بدونه سود تاخیر چطوری حساب میشه ماهی چقد میدن خودشون که گفتن ۱۶ درصد سالانه تو قرارداد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بدجنس : این توحید ارومیه دیدی حرفاش کشک بود؟از خجالت روش نمیشه بیاد،چقدر اصرار داشت که حرفاش درسته و فوق العاده هارو تا فلان تاریخ فاکتور میکنن و ....
پناه : بله شما که فاکتور شدی واریز اولتون چندم بود؟
سورن : داداش شما شهرت کجاست مگه؟؟
مراد بیگ : من هم هستم فعلا نیومده
تحویل 31تیر فولادی : پرداخت اولیه 20 بهمن
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : من؟
تحویل 31تیر فولادی : من از نمایندگی پرسیدم گفت تاریخ تکمیل وجه و ارسال مدارک مهمه .هرچی زودتر باشه ماشین زودتر میاد من 20 اردیبهشت تکمیل وجه کردم پرونده 24 اردیبهشت تحویل ایران خودرو شد
احمد جنوب : سلام دوستان کسی دعوت نامه هفته چهارم مرداد رفته براش من هستم نیامده فعلا
پناه : شما واریز اولتون چندم بهمن ماه بوده؟
دنا اتومات تحویل 31 شهریور : مشکل اینه از ما همزمان با تحویل 31 مرداد پول رو گرفتن و این نامردیه باید از ما ها یک ماه دیرتر پول می گرفتن