|
|
|
هنری رویس
Henry Royce
|
چارلز رولز
Charles Rolls
|
کلود جانسون
Claude Johnson
|
هنری رویس (Henry Royce): آقای مهندس "هنری رویس" از پایه گذاران اصلی این شرکت، جزء افرادی بوده است که همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت خودروهای رولزرویس در نظر گرفته است. "رویس" همیشه در تلاش بوده است تا خودروی رولزرویس در زمره بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان قرار بگیرد. او که پسر یک آسیابان بود، در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ به دنیا آمد. در اوایل دوران زندگی خود، مشاغل متعددی از قبیل پادویی، روزنامه فروشی، و کار در تلگرافخانه داشت. قبل از این که شاگردی و کارآموزی را در خط راه آهن بزرگ شمال شروع کند، عمه او مخارج زندگی را برعهده داشت. مشکلات مادی به قدری به او فشار آورد که باعث شد سریعاً دوره کارآموزی را تمام کند و وارد بازار کار شود. تا این که سرانجام در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شد. وی در اوقات فراغت به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی موضوعات فنی موجب شد تا با یک شرکت مهندسی برق وارد مذاکره شود. چندی بعد، یک شرکت مهندسی را با سرمایه اندکی همراه با یک شریک در منچستر تأسیس کرد. اولین اتومبیلی که رویس ساخت، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جایگزین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل، یک مدل 2 سیلندر پر سر و صدا بود که بعدها "رویس" تلاش کرد تا در طرح آن تغییرات قابل ملاحظه ای بوجود آورد. او در سال 1904 میلادی، خودروی 2 سیلندر دیگری را ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای به دست نیاورد، اما عملکرد بهتری در مقایسه با مدل های مشابه فرانسوی نشان داد.
چارلز رولز (Charles Rolls): "چالز رولز" از جمله افرادی بود که از فروش کالسکه های بدون اسب به طبقه اعیان و اشراف، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرد. اگرچه او در ابتدای کار اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. او با ساخت و تولید اتومبیل، فروش خودرو را آغاز کرد و پس از طراحی و تولید خودروی استثنایی "هنری رویس"، "چارلز رولز" ملاقاتی را در هتل Midland منچستر با وی ترتیب داد. نتیجه این ملاقات این شد که این دو با هم توافق کردند تا با سرمایه گذاری رولز، اتومبیل "رویس" قدرت بگیرد و پیشرفت کند. "رویس" 4 نوع خودروی متفاوت تولید کرد: (1) خودرویی با قدرت 10 اسب بخار، (2) خودرویی با قدرت بین 15 تا 20 اسب بخار، (3) خودرویی 6 سیلندر با 30 اسب بخار، و (4) خودرویی 4 سیلندر با 30 اسب بخار. این اتومبیل ها در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمدند. در همان زمان بود که "رولز" و "رویس" موافقت کردند تا اتومبیل های تولید مشترک خود را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" تولید کنند و به فروش برسانند.
کلود جانسون (Claude Johnson): مرد سوم این همکاری مشترک که به خط پیوند "رولزرویس" مشهور شد، "کلود جانسون" نام دارد. او تحت تأثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و مهندس ماهری شد و بعدها به سمت سرپرستی کلوپ اتومبیل های سلطنتی نیز در آمد. اولین خودرویی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید، مدل Silver Ghost با موتور 6 سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید شد و در کم تر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.
لوگوی شرکت خودروسازی رولزرویس چیزی نیست جز یک زمینه سیاه با دو حرف R که بر روی هم قرار گرفته اند. این دو حرف از سرواژه های نام آقایان "رولز" و "رویس" گرفته شده است. بر روی کاپوت تمام رولزرویس هایی که از سال 1911 تاکنون ساخته شده است، یک تندیس فرشته به نام "امیلی" از جنس طلا وجود دارد که به عقیده برخی مردم، تمثال دختری است که آقای رویس به او دل بسته بود و هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند که این فرشته سمبل آرامش است. گفتنی است، این تندیس از طلای 24 عیار و به شیوه ریخته گری سنتی ساخته می شود؛ ازاین رو، هیچ کدام از آن ها شباهتی به هم ندارند و هر رولزرویسی سمبل مخصوص به خود را دارد.
آن چه بسیار عجیب به نظر می رسد، سرنوشت تلخ آقایان "رولز" و "رویس" در اواخر عمرشان است. "رولز" که ضمن فروشندگی، گاهی اوقات پرواز می کرد، در 12 جولای 1910 میلادی، در یک نمایش پروازی در "بارن هاوس" کشته شد. یک سال بعد از آن، "رویس" بدون هیچ دلیل قانع کننده ای، برای همیشه کارش را کنار گذاشت و خانه و همسرش را نیز ترک کرد. در مدتی که زندگی خود را به تنهایی می گذارند، از یک پرستار به نام "اتل اوبین" خواسته بود تا از او نگهداری کند. "رویس" که در اواخر عمر خود ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست. اگرچه یاد و خاطر انسان های تأثیرگذار همواره در ذهن ها می ماند، اما بعدها، به نشانه احترام به این بزرگ مرد تاریخ خودروی دنیا، لوگوی تمام مدل های "رولزرویس" که تا سال 1933 قرمز رنگ بود، به رنگ سیاه تغییر یافت.
در پایان، امیدواریم این مقاله کوتاه که به نوعی از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. 1Car طبق روال همیشه، هم چنان پذیرای دیدگاه های ارزشمند شماست. با ما همراه باشید.