یادی از بنیان گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس

Henry Royce

چارلز رولز

Charles Rolls

کلود جانسون

Claude Johnson

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس (Henry Royce): آقای مهندس "هنری رویس" از پایه گذاران اصلی این شرکت، جزء افرادی بوده است که همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت خودروهای رولزرویس در نظر گرفته است. "رویس" همیشه در تلاش بوده است تا خودروی رولزرویس در زمره بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان قرار بگیرد. او که پسر یک آسیابان بود، در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ به دنیا آمد. در اوایل دوران زندگی خود، مشاغل متعددی از قبیل پادویی، روزنامه فروشی، و کار در تلگرافخانه داشت. قبل از این که شاگردی و کارآموزی را در خط راه آهن بزرگ شمال شروع کند، عمه او مخارج زندگی را برعهده داشت. مشکلات مادی به قدری به او فشار آورد که باعث شد سریعاً دوره کارآموزی را تمام کند و وارد بازار کار شود. تا این که سرانجام در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شد وی در اوقات فراغت به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی موضوعات فنی موجب شد تا با یک شرکت مهندسی برق وارد مذاکره شود. چندی بعد، یک شرکت مهندسی را با سرمایه اندکی همراه با یک شریک در منچستر تأسیس کرد. اولین اتومبیلی که رویس ساخت، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جایگزین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل، یک مدل 2 سیلندر پر سر و صدا بود که بعدها "رویس" تلاش کرد تا در طرح آن تغییرات قابل ملاحظه ای بوجود آورد. او در سال 1904 میلادی، خودروی 2 سیلندر دیگری را ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای به دست نیاورد، اما عملکرد بهتری در مقایسه با مدل های مشابه فرانسوی نشان داد.

چارلز رولز (Charles Rolls): "چالز رولز" از جمله افرادی بود که از فروش کالسکه های بدون اسب به طبقه اعیان و اشراف، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرد. اگرچه او در ابتدای کار اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. او با ساخت و تولید اتومبیل، فروش خودرو را آغاز کرد و پس از طراحی و تولید خودروی استثنایی "هنری رویس"، "چارلز رولز" ملاقاتی را در هتل Midland منچستر با وی ترتیب داد. نتیجه این ملاقات این شد که این دو با هم توافق کردند تا با سرمایه گذاری رولز، اتومبیل "رویس" قدرت بگیرد و پیشرفت کند. "رویس" 4 نوع خودروی متفاوت تولید کرد: (1) خودرویی با قدرت 10 اسب بخار، (2) خودرویی با قدرت بین 15 تا 20 اسب بخار، (3) خودرویی 6 سیلندر با 30 اسب بخار، و (4) خودرویی 4 سیلندر با 30 اسب بخار. این اتومبیل ها در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمدند. در همان زمان بود که "رولز" و "رویس" موافقت کردند تا اتومبیل های تولید مشترک خود را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" تولید کنند و به فروش برسانند.

کلود جانسون (Claude Johnson): مرد سوم این همکاری مشترک که به خط پیوند "رولزرویس" مشهور شد، "کلود جانسون" نام دارد. او تحت تأثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و مهندس ماهری شد و بعدها به سمت سرپرستی کلوپ اتومبیل های سلطنتی نیز در آمد. اولین خودرویی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید، مدل Silver Ghost با موتور 6 سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید شد و در کم تر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

لوگوی شرکت خودروسازی رولزرویس چیزی نیست جز یک زمینه سیاه با دو حرف R که بر روی هم قرار گرفته اند. این دو حرف از سرواژه های نام آقایان "رولز" و "رویس" گرفته شده است. بر روی کاپوت تمام رولزرویس هایی که از سال 1911 تاکنون ساخته شده است، یک تندیس فرشته به نام "امیلی" از جنس طلا وجود دارد که به عقیده برخی مردم، تمثال دختری است که آقای رویس به او دل بسته بود و هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند که این فرشته سمبل آرامش است. گفتنی است، این تندیس از طلای 24 عیار و به شیوه ریخته گری سنتی ساخته می شود؛ ازاین رو، هیچ کدام از آن ها شباهتی به هم ندارند و هر رولزرویسی سمبل مخصوص به خود را دارد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

آن چه بسیار عجیب به نظر می رسد، سرنوشت تلخ آقایان "رولز" و "رویس" در اواخر عمرشان است. "رولز" که ضمن فروشندگی، گاهی اوقات پرواز می کرد، در 12 جولای 1910 میلادی، در یک نمایش پروازی در "بارن هاوس" کشته شد. یک سال بعد از آن، "رویس" بدون هیچ دلیل قانع کننده ای، برای همیشه کارش را کنار گذاشت و خانه و همسرش را نیز ترک کرد. در مدتی که زندگی خود را به تنهایی می گذارند، از یک پرستار به نام "اتل اوبین" خواسته بود تا از او نگهداری کند. "رویس" که در اواخر عمر خود ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست. اگرچه یاد و خاطر انسان های تأثیرگذار همواره در ذهن ها می ماند، اما بعدها، به نشانه احترام به این بزرگ مرد تاریخ خودروی دنیا، لوگوی تمام مدل های "رولزرویس" که تا سال 1933 قرمز رنگ بود، به رنگ سیاه تغییر یافت.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

در پایان، امیدواریم این مقاله کوتاه که به نوعی از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. 1Car طبق روال همیشه، هم چنان پذیرای دیدگاه های ارزشمند شماست. با ما همراه باشید.


منبع

Rolls-Roycemotorcars

برچسب : رولزرویس , کلاسیک , تاریخ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

سلمان
0

چطور میشه یکی از این ماشینا خرید
08:09  1396/09/18
پاسخ دادن
nima
3

عالی بود خیلی کارشون محشره
21:26  1394/08/04
پاسخ دادن
مجید
0

سلام برای تقویت پژو ۴۰۵
چی لازم هست
21:17  1402/11/09

کاربر: Goyban Bahar
1

مقاله عالی بود دمتون گرم
09:46  1392/11/05
پاسخ دادن
شایگان
1

بادرودبه همه دوستان منم بانظردوستمون میلادتاحدودی موافقم.چون طراحان ب ام و.جلو پنجره رولزرویس که درواقع هویت رولزرویسه رو دارن محو و کمرنگ میکنن.وفانتوم7سدان اخرین رولززویسی بود که جلوپنجره رولز رویسی داشت
15:52  1392/09/08
پاسخ دادن
Milad vafaei
1

ممنون از مقاله خوبتون.
22:33  1392/09/01
پاسخ دادن
کاربر: اقبال
1

عالی بود
02:59  1392/04/08
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
1

مرسی خیلی جالب بود
22:25  1392/03/18
پاسخ دادن
کاربر: سارا
2

مطلب جالبی بود . تشکر
20:12  1392/02/03
پاسخ دادن
کاربر: milad lavasani
4

نمیدونم از اون موقع که bmw خریدش دیگر چرا حس لوکس بودن بهم نمیده
19:56  1392/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی بویین زهرا : سلام منم مثل شما فعلا پلاک نشده منتظرم پیام بیاد وروز وساعت را مشخص کنم برم بیارم
60019تحویل 29اسفند به 21 : 16دی کسی هست فاکتور نشده باشه
دوگانه دی : بنده هم26واریز داشتم فاکتور نشدم
تیوتری : بازم خداروشکر روز تعطیل یادشون افتاد پلاک کنن منم 6ام فاکتور شدم الان دیدم پلاک شدم
سلام : سلام چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودی؟
اصغر : تو دنیا از یک میلیارد به پایین ماشین نیس، سیصدرو ازکجا شنیدی؟ موتورسیکلت هم سیصد نمیدن چه برسه به ماشین
مهدی : کسی هست دعوت نامه پیشنهادی را قبول کرده باشه؟؟؟؟
بابک : ممنونم آقا رضا بابت راهنمایی به امید خدا همگی زود به ماشین برسن
مهدی : این کلاهبرداری است اگر با نفرستادن دعوتنامه بخواهند مارا مجبور به پذیرش دعوتنامه پیشنهادی کنند. اما بعید میدانم اینجور بشود تمدید شده باشد احتمالا سامانه بروز رسانی نشده است
مهدی : سلام طبیعا امروز باید دعوت نامه اسفند بیاد منتظریم ببینیم میاد