آشنایی با مسابقات فرمول 1

آشنایی با مسابقات فرمول یک

زمانی که فرانسوی ها در سال 1906 اولین گرندپری (نامی که به هر مسابقه فرمول یک گفته می شود) را برگزارکردند، فکرش را نمی کردند که به مسابقه بزرگی تبدیل شود. اولین مسابقه 32 خودرو را در برمی گرفت که در مسیری به مسافت 104 کیلومتر در نزدیکی لمانس برگزار شد و دو روز به طول انجامید. خودروی برنده یک رنو تحت هدایت فرنس سیز مجارستانی بود که سرعت متوسطی برابر 100 کیلومتر در ساعت داشت.

از آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سال ها به یکی از پرطرفدارترین ورزش های دنیا تبدیل شده است. این ورزش میلیون ها طرفدار و تعداد بسیار زیادی از اسپانسرها را به خود جذب کرده و قهرمانانی را معرفی می کند که، به مانند مدال آوران المپیکی هستند. اما چرا؟ به این دلیل که فرمول یک خواسته ما برای رسیدن به نهایت تکنولوژی و لذت بردن را ارضا می کند و می توان آن را تجربه ای از سفرهای پرسرعت قلمداد کرد.

فرمول یک به کلاسی از خودروها گفته می شود که تک نفره و به اصطلاح "چرخ-باز" هستند. "چرخ-باز" به خودروهایی گفته می شود که تایرهای خودرو از بدنه جدا و خارج از آن هستند، برخلاف خودروهای معمولی که تایرها زیر سپر قرار گرفته اند. فرمول 1 گل سرسبد رقابت های اتومبیل رانی است و معرفی کننده بهترین راننده ها و پیشرفته ترین ماشین ها و تکنولوژی ها است. قهرمان شدن در رقابت های فرمول یک، یعنی شما بهترین بهترین ها در بین رانندگان دنیا هستید. اما رسیدن به این قهرمانی و رانندگی در این رقاب به سادگی به دست نمی آید. راننده های امروزی قبل از رانندگی در بهترین مسابقه اتومبیل رانی برای سالیان به رقابت می پردازند و کسب تجربه می کنند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

بیشتر رانندگان برای کسب تجربه در مسابقات رده پایین تر به رقابت پرداخته اند، به بیانی دیگر رده های دیگر مسابقات فرمول به منزله سکوی پرتابی برای رسیدن به فرمول یک است. اگر راننده ای توانایی های لازم را داشت، می تواند به یکی از تیم های فرمول یک بپیوندد. این مسابقات یعنی منظم بودن، در این مسابقات قوانین مشخص و یا فرمول های مشخصی برای اینکه ماشین ها به چه شکلی باید ساخته شوند و یا به چه نحوی یک مسابقه باید برگزار شود، وجود دارد. قوانین این مسابقات در دو گروه کاملا مجزا آمده است، آیین نامه ورزشی و آیین نامه فنی. آیین نامه ورزشی به خود مسابقه مربوط است و به چگونگی شروع و پایان مسابقه و هرآنچه که در این بین اتفاق می افتد اشاره دارد. آیین نامه فنی، اطلاعات دقیقی از قوانین مربوط به ساخت قسمت های اصلی خودروها (موتور، سیستم دنده ها و سیستم تعلیق) می دهد. شاید به این فکر کنید که قوانین و آیین نامه ها شور و هیجان مسابقات را می گیرند، اما اینطور نیست، چراکه با این کار تمامی نگاه ها به رانندگان و توانایی آن ها معطوف می شود. از آن جایی که باید حق سازندگان هم محفوظ نگه داشته شود، به غیر از جایزه ای که به قهرمان مسابقات داده می شود، جایزه ای هم به تیم و شرکت سازنده تعلق می گیرد.

 

یک فصل از فرمول یک

آشنایی با مسابقات فرمول یک

یک فصل مسابقات تشکیل شده از یک سری مسابقات و گرندپری ها که در پیست های سراسر دنیا برگزار می شوند. نتایج به دست آمده از هر مسابقه برای مشخص کردن دو قهرمان فصل جمع زده می شود: قهرمانی بهترین راننده و قهرمانی تیم سازنده خودرو. اولی جایزه ای فردی است و دومی جایزه ای برای تیم و نحوه عملکرد خودرو می باشد.

در ابتدا تمامی مسابقات اتومبیل رانی در جاده های عمومی برگزار می شد، البته امروزه ماشین ها برای رقابت در پیست طراحی می شوند. پیست خیابانی شهر موناکو از جمله چند پیست خیابانی است که مسیر بسیار دشوار و باریکی دارد. بیشتر مسابقات در پیست های ساخته شده مخصوص این رقابت انجام می شوند، پیست هایی که مناسب خودروهای پر سرعت فرمول یک هستند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

هر مسیر مسابقه ای چه خیابان باشد چه پیست، نیازمند به کارگیری استراتژی خاصی است. مسیر مسابقه موناکو، مسیری باریک است و راننده ها را مجبور به کاهش سرعت می کند. در حقیقت موناکو یکی از کم سرعت ترین مسابقات فرمول یک است. علاوه بر باریک بودن، مسیر موناکو پر از دست انداز است و در این مسیر برخورد ماشین ها با محافظ ها چیز عجیبی نخواهد بود. در مسابقه موناکو سبقت گرفتن تقریبا غیر ممکن است!

در مسابقات هر تیم دو راننده دارد. برای تعیین قهرمانی فصل از یک سیستم امتیاز دهی استفاده می شود که در آن  10 راننده برتر هر مسابقه بر اساس رده ای که کسب کرده اند امتیاز مشخصی به دست می آورند. قهرمانی از آن راننده ای است که بیشترین امتیاز را در یک فصل به دست آورده. جدول زیر نحوه امتیاز دهی را نشان می دهد.

جایگاه امتیاز
اول 25
دوم 18
سوم 15
چهارم 12
پنجم 10
ششم 8
هفتم 6
هشتم 4
نهم 2
دهم 1

تیم ها از سیستم مشابهی برای کسب امتیاز استفاده می کنند، با این تفاوت که آن ها از مجموع امتیازات دو  راننده تیمشان استفاده می کنند. یعنی اگر یکی از راننده ها اول و دیگری سوم شده باشد، امتیاز تیم از آن مسابقه مجموع  امتیاز نفر اول و سوم است، یعنی 40 امتیاز.

آشنایی با مسابقات فرمول یک قهرمانی در فرمول 1 برای هر تیمی پرستیژ و موقعیتهای مالی به ارمغان می آورد. درآمد هر راننده هم بر اساس قراردادی است که با یک تیم می بندد. علاوه بر مبلغ قرارداد هر راننده می تواند بر اساس نمایش و نحوه عملکردی که در مسابقات دارد، جوایز دیگری هم دریافت کند، مثلا برای قهرمانی در هر گرند پری مبلغ 150,000 دلار دریافت کند. علاوه بر این برای کسب مقام قهرمانی فصل هم جوایز دیگری دریافت خواهد کرد. بدنیست بدانید مایکل شوماخر با در آمد سالیانه 30 میلیون دلار در هر سال یکی از پردآمدترین ورزشکاران مرد دنیا است. این تنها راننده نیست که از جوایز قهرمانی ها بهره مند می شود، بلکه تیم سازنده هم درآمدهای خاص خودش را دارد، مثلا مبلغ قرارداد حق پخش تلویزیونی بیشتری را به نسبت جایگاهش در رده بندی هر سال دارد.

برای هر گرند پری یک کاپ قهرمانی اهدا می شود و برای قهرمانی فصل هم کاپ دیگری اهدا می شود که به راننده و تیمی که بیشترین امتیاز را طی یک فصل کسب کرده اند تعلق می گیرد. تعداد گرند پری ها در هر فصل متغیر است برای مثال در فصل 2012-2011، 20 گرند پری برگزار شد. منتظر معرفی پیست های مسابقات فصل 2011-2012 در 1Car باشید. آیا شما هم از علاقه مندان فرمول 1 هستید؟ و این را می دانید که آقای "کوروش محمدخانی" نخستین ایرانی  موفق به اخذ جواز شرکت در مسابقات فرمول یک شده  است؟


منابع

     Howstuffworks                    Formula1

برچسب : فرمول , یک , 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

26 نظر

4

با سلام خدمت دوستان گرامي
توضيحات بسيار كامل بود فقط چنند نكته رو بايد عرض كنم كه در فرمول يك بالاترينها وجود داره يعني شركتهايي كه هستند بالاترين تكنولوژي موتور رو بر عهده دارند و واقعا خيلي از شركتهاي بزرگ دنيا توانايي شركت كردن و حتي توانايي ساختن موتور فرمول يك رو هم ندارند به قول نيكي لائودا اين يه ورزش مكانيكي هستش و هر اتفاقي ممكنه بيفته بعد از اون در فرمول يك فقط راننده مهم نيستند بلكه تيم و تيم تداركات و از همه مهمتر استراتژي هايي كه تيم مي زنه راننده را برنده يا بازنده مي كنه كه واقعا مرسدس در همه زمينه ها گل كاشت امسال تو استراتژي تيمي فكر كنم مالزي بود كه تيم تونست لوييس هميلتون را از وتل جلو بندازه برعكسش امسال استرتاتژي و گاراژ فراري بود كه واقعا سال بدي را پشت سر گذاشت از طرف ديگه تكنولوژي ساخت موتورها خيلي بالاست و برا خيلي از تيمها هزينه بره مثلا تويوتا از پس هزينه هاش بر نيومد و يا ب ام و كه عطا اونو به لقائش بخشيدن الان چهر تا شركت خودروساز هستند كه كل موتورها را تامين مي كنند مرسدس فراري رنو هوندا كه مثلا هوندا امسال تازه كار بود و موتورش كلي مشكل داشت..
گزارش
پاسخ دادن
4

مایکل شوماخر ( معروف به گرگ باران) بهترین راننده فرمول یک در تمام دورانها در مصاحبه ای میگوید وقتی نوجوان بودم در روزهای بارانی در پیست شهرمان وقتی کسی سر تمرین نمیامد من به تنهایی تا اواخر شب به تمرین ورود به پیچها با حداکثر سرعت میپرداختم و بدین وسیله توانایهای خودم را بالا میبردم . برای رسیدن به موفقیتهای اینچنینی تمرینات طاقت فرسا و پی گیری مداوم لازم است. البته داشتن امکانات و پشتیبان ( اسپانسر) قوی از تمام اینها مهم تر است . برای همین است که امروزه در فرمول یک کمتر استعدادهای ناب مثل شوماخر، الونسو ، و رابرت کوبیتسا میبینیم. در عوض راننده های کلاس پایین مثل پاستور مالدونادو ونزولایی و رانندگان روسی که از رانندگی فقط تصادف کردن را بلد هستند بزور پول های کثیف در این مسابقات بشدت پر پرستیز راه پیدا کرده اند متاسفانه!
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

البته یه مدتیه که تکنولوژی برتر مرسدس بنز موجب قهرمانی پی در پی تیمش شده است.
21:54  1395/08/15

گزارش
محمد
1

دقیقا ، مرسدس که ازسال 2010 بصورت تیم مستقل وارد مسابقات فرمول یک شده ( قبلا موتورهای تیم مک لارن را تامین میکرد) تا امروز ( 2016) بصورت سیستماتیک و اصولی تمام تیمهای درجه یک از قبیل فراری ، ردبول رنو ، مکلارن و ویلیامز را بزیر کشیده است و همچنان میتازد!
22:45  1395/08/15

گزارش
0

انقدر به ابن رشته علاقه دارم که هر شب گریه میکنم چون نمیدونم باید چیکار کنم
گزارش
پاسخ دادن
3

چرا این مسابقات داخل ایران انجام نمیشه بعدشم چرا تو این مسابقات ما نمایینده ای به اسم و پرچم ایران نداریم
گزارش
پاسخ دادن
علی
14

آخه دوست من .یه پیست فرمول یک با اون آسفالتش میدونی چقدر در میاد!!همین بحرین واسه افتتاح پیستش چند سال پیش چیزی نزدیک به 500 میلیون دلار واسه ساختش هزینه کرد!!بعدشم واسه برگزاری مسابقات تو هرکشور فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ضوابط سختگیرانه ای داره که ما ایرانیها نمیتونیم ده درصد نیازهاشونو برآورده کنیم.بعدشم.تو واقعا احساس میکنی کمپانی تو ایران میتونی پیدا کنی تکنولوژی ساخت این ماشینها رو بتونه داشته باشه!! نه واقعا میتونی پیدا کنی؟؟کمپانیهای بزرگی مثل مرسدس بنز. ویلیامز بی ام و رنو ردبول که از موتورهای همین رنو استفاده میکنه و... کلی هزینه و برنامه ریزی کردن الان دستی تو کار دارن.نه کمپانی های فرقون ساز ما که نمیتونن ماشین 150 اسب بخاری تولید کنن چه برسه ماشین فزمول یک که تکنولوژی هوافضا در اونها استفاده میشه.
20:31  1393/07/19

گزارش
4

چرا خانم ها اصلا تو این مسابقات نیستند؟؟؟
گزارش
پاسخ دادن
شاهین
21

خانوما بشینن منزل کار خودشونو بکن اگه شما کارهای اکثر مردها را انجام بدین پس ما اینجا برگ چغندریم ولاااااااااا
14:05  1393/06/23

گزارش
3

من خیلی دوست دارم در مسابقات بروم ولی از ماشین و موتور سر در نمی ایم ایران استان بوشهر شهر کنگان
گزارش
پاسخ دادن
2

لطفاٌ جواب منو بدید
گزارش
پاسخ دادن
3

می خواستم بدونم چطور می توان به این مسابقات راه پیدا کرد؟
گزارش
پاسخ دادن
محمد امین
3

باید خیلی تمرین کرد تا به هدف رسید
20:12  1393/04/14

گزارش
5

واقعا فوق العاده بود ممنون
گزارش
پاسخ دادن
4

خیلی عالی بود خسته نباشی
گزارش
پاسخ دادن
6

پاسخ به: هیمن و گویبان فصل 2013 مسابقات فرمول یک چند ماه دیگر آغاز می‎شود و امیدواریم پوشش کاملی از این مسابقات را در سایت داشته باشیم.
گزارش
پاسخ دادن
4

ممنون بسیار عالی بود آیا امکانش هست که گزارش مسابقات رو هم قر هفته قرار بدید؟
گزارش
پاسخ دادن
6

خوشحالم از اینکه یک ایرانی داره به این مسابقات راه پیدا میکنه.
گزارش
پاسخ دادن
5

عالی بود
گزارش
پاسخ دادن
7

ممنون
گزارش
پاسخ دادن
12

ممنون از سایتتون خیلی عالیه همینجور پیش برید
گزارش
پاسخ دادن
1

بله "کورش محمد خانی" تو فرمولا رنو بود الانم قراره فرمول یک باشه ولی حیف سنش بالاست.
گزارش
پاسخ دادن
10

خیلی ممنووون.... من مسابقه ها رو دنبال میکنم ولی خیلی از قوانینش سردرنمیارم. پس لیست قوانین جدید 2013 + پیست+راننده و تیم ها و شبکه های پخش مسابقات رو هم بزارید
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس آذر : باز شروع شد باز شروع شد ای خدا
سهند ssssss : سلام مبارک باشه 💐 انشاالله به خوشی ممنون که اطلاع دادید
سهند بهمن : سلام برگه سبز ماشین چند روز بعد از تحویل میاد ؟؟؟؟؟ جهت اطلاع دوستان عزیز من اردیبهشت ماه سال گذشته ثبت نام کردم ‌‌‍‌ 8 مرداد ماه تکمیل وجه کردم 10 آبان فاکتور شد 11 پلاک آنلاین شد 15 آبان تحویل گرفتم برگه کمپانی فرستادن نمایندگی بیمه رو خودم استعلام گرفتم ولی برگ سبز هنوز نرسیده ولی کارت سبز هنوز رنگ سفید
شاهین پلاس : هشتم اصلا کسی فاکتور نشده
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : من تحویل سیستمی ۱۴ آبان بود ولی شاسی هم نشده،نمیدونم امسال ماشین رو میگیرم یانه
نسترن : دوستان یه سوال ؟؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 اینجا تکمیل وجه خرداد یا تیر هم داریم ؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام ما هم همچنان منتظریم ولی خبری نیست
نگار : سلام کسی از 8اردیبهشت مونده که فاکتور نشده باشه
j4 مرداد اقساطی 90 روزه : ایشالا هم شما و هم باقی دوستان پیام تحویل گرفتن ماشینشون بزارن. خدا قسمت کنه روزی که این فرآیندهای ساده مثل ثبت نام و خرید خودرو انقدر سخت،پیچیده و عصاب خورد کن نباشه برامون
ابوالفضل 1370 : بچه ها کسی میدونه شاهین سی وی تی تا چندم اسفند دادن و سوال دیگر اخرین نفرات اسفند تا چندم هستن؟ اسفند تموم بشه ماه بعدی دعوت نامه ها چجوری کی میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن کبابچی : این کار رو نکن خودت رو از اون ارتفاع بندازی مثل نارنجک چهل تیکه میشی کی میخواد جسدت رو از زمین جمع کنه معلوم نیست
ساینا دوگانه : سلام دوستان دعوتنامه دوگانه تحویل آذر برا کسی اومده؟ تبدیل به تک چطور؟
سعید : اقا امیر میگم به جای پرتاب خودت مثل توپ فوتبال بری شرکت خودت رو اونجا اتیش بزنی بهتره حداقل رسانه ای میشه ما به حقمون می رسیم و هر وقت ماشین سوار هم میشیم شما رو یاد میکنیم روحت قرین رحمت الهی باد جایگاهت داخل بهشت پیش مرحوم حمیرا و هایده
امیر .ای : چند نفر از دوستان گفته بودن میخوایم خودمون رو از پل هوایی پرتاب کنیم و خودمون رو اتیش بزنیم یک قرار بزاریم منم باهاتون بیام همه با هم دست تو دست مثل جک و رز داخل فیلم تایتانیک خودکشی کنیم خلاص شیم منم دیگه کم اوردم چه وضعشه اخه
تحویل 30دیماه : اگه بگم دوتا پلاک برا من صادر شده باور نمیکنید؟خدا شاهده برنامه پلیس من دوتا پااک برام صادر شده😂
محمدرضا : نوشتم دیگ 681 البته مال من آپشنال هست
سهیلا ساینا تک : ممنونم مرسی از شما واقعا استرس اینو داشتم پولو خرج کنم و هم اینکه نمیدونستم کل افزایش به من میخوره یا نصفش که خدا رو شکر ختم به خیر شد حالا غول مرحله آخر فاکتور مونده
نگین : سلام داداش ، شرمنده ، پرداخت اولتون چند بوده؟🌹
ناشناس : نه کسی رو سراغ ندارم.اما 207 رو با دنا اتومات همه رو داره فاکتور میکنه
سید : تکمیل وجه 22 تیر تحویلی شهریور