آشنایی با مسابقات فرمول 1

آشنایی با مسابقات فرمول یک

زمانی که فرانسوی ها در سال 1906 اولین گرندپری (نامی که به هر مسابقه فرمول یک گفته می شود) را برگزارکردند، فکرش را نمی کردند که به مسابقه بزرگی تبدیل شود. اولین مسابقه 32 خودرو را در برمی گرفت که در مسیری به مسافت 104 کیلومتر در نزدیکی لمانس برگزار شد و دو روز به طول انجامید. خودروی برنده یک رنو تحت هدایت فرنس سیز مجارستانی بود که سرعت متوسطی برابر 100 کیلومتر در ساعت داشت.

از آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سال ها به یکی از پرطرفدارترین ورزش های دنیا تبدیل شده است. این ورزش میلیون ها طرفدار و تعداد بسیار زیادی از اسپانسرها را به خود جذب کرده و قهرمانانی را معرفی می کند که، به مانند مدال آوران المپیکی هستند. اما چرا؟ به این دلیل که فرمول یک خواسته ما برای رسیدن به نهایت تکنولوژی و لذت بردن را ارضا می کند و می توان آن را تجربه ای از سفرهای پرسرعت قلمداد کرد.

فرمول یک به کلاسی از خودروها گفته می شود که تک نفره و به اصطلاح "چرخ-باز" هستند. "چرخ-باز" به خودروهایی گفته می شود که تایرهای خودرو از بدنه جدا و خارج از آن هستند، برخلاف خودروهای معمولی که تایرها زیر سپر قرار گرفته اند. فرمول 1 گل سرسبد رقابت های اتومبیل رانی است و معرفی کننده بهترین راننده ها و پیشرفته ترین ماشین ها و تکنولوژی ها است. قهرمان شدن در رقابت های فرمول یک، یعنی شما بهترین بهترین ها در بین رانندگان دنیا هستید. اما رسیدن به این قهرمانی و رانندگی در این رقاب به سادگی به دست نمی آید. راننده های امروزی قبل از رانندگی در بهترین مسابقه اتومبیل رانی برای سالیان به رقابت می پردازند و کسب تجربه می کنند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

بیشتر رانندگان برای کسب تجربه در مسابقات رده پایین تر به رقابت پرداخته اند، به بیانی دیگر رده های دیگر مسابقات فرمول به منزله سکوی پرتابی برای رسیدن به فرمول یک است. اگر راننده ای توانایی های لازم را داشت، می تواند به یکی از تیم های فرمول یک بپیوندد. این مسابقات یعنی منظم بودن، در این مسابقات قوانین مشخص و یا فرمول های مشخصی برای اینکه ماشین ها به چه شکلی باید ساخته شوند و یا به چه نحوی یک مسابقه باید برگزار شود، وجود دارد. قوانین این مسابقات در دو گروه کاملا مجزا آمده است، آیین نامه ورزشی و آیین نامه فنی. آیین نامه ورزشی به خود مسابقه مربوط است و به چگونگی شروع و پایان مسابقه و هرآنچه که در این بین اتفاق می افتد اشاره دارد. آیین نامه فنی، اطلاعات دقیقی از قوانین مربوط به ساخت قسمت های اصلی خودروها (موتور، سیستم دنده ها و سیستم تعلیق) می دهد. شاید به این فکر کنید که قوانین و آیین نامه ها شور و هیجان مسابقات را می گیرند، اما اینطور نیست، چراکه با این کار تمامی نگاه ها به رانندگان و توانایی آن ها معطوف می شود. از آن جایی که باید حق سازندگان هم محفوظ نگه داشته شود، به غیر از جایزه ای که به قهرمان مسابقات داده می شود، جایزه ای هم به تیم و شرکت سازنده تعلق می گیرد.

 

یک فصل از فرمول یک

آشنایی با مسابقات فرمول یک

یک فصل مسابقات تشکیل شده از یک سری مسابقات و گرندپری ها که در پیست های سراسر دنیا برگزار می شوند. نتایج به دست آمده از هر مسابقه برای مشخص کردن دو قهرمان فصل جمع زده می شود: قهرمانی بهترین راننده و قهرمانی تیم سازنده خودرو. اولی جایزه ای فردی است و دومی جایزه ای برای تیم و نحوه عملکرد خودرو می باشد.

در ابتدا تمامی مسابقات اتومبیل رانی در جاده های عمومی برگزار می شد، البته امروزه ماشین ها برای رقابت در پیست طراحی می شوند. پیست خیابانی شهر موناکو از جمله چند پیست خیابانی است که مسیر بسیار دشوار و باریکی دارد. بیشتر مسابقات در پیست های ساخته شده مخصوص این رقابت انجام می شوند، پیست هایی که مناسب خودروهای پر سرعت فرمول یک هستند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

هر مسیر مسابقه ای چه خیابان باشد چه پیست، نیازمند به کارگیری استراتژی خاصی است. مسیر مسابقه موناکو، مسیری باریک است و راننده ها را مجبور به کاهش سرعت می کند. در حقیقت موناکو یکی از کم سرعت ترین مسابقات فرمول یک است. علاوه بر باریک بودن، مسیر موناکو پر از دست انداز است و در این مسیر برخورد ماشین ها با محافظ ها چیز عجیبی نخواهد بود. در مسابقه موناکو سبقت گرفتن تقریبا غیر ممکن است!

در مسابقات هر تیم دو راننده دارد. برای تعیین قهرمانی فصل از یک سیستم امتیاز دهی استفاده می شود که در آن  10 راننده برتر هر مسابقه بر اساس رده ای که کسب کرده اند امتیاز مشخصی به دست می آورند. قهرمانی از آن راننده ای است که بیشترین امتیاز را در یک فصل به دست آورده. جدول زیر نحوه امتیاز دهی را نشان می دهد.

جایگاه امتیاز
اول 25
دوم 18
سوم 15
چهارم 12
پنجم 10
ششم 8
هفتم 6
هشتم 4
نهم 2
دهم 1

تیم ها از سیستم مشابهی برای کسب امتیاز استفاده می کنند، با این تفاوت که آن ها از مجموع امتیازات دو  راننده تیمشان استفاده می کنند. یعنی اگر یکی از راننده ها اول و دیگری سوم شده باشد، امتیاز تیم از آن مسابقه مجموع  امتیاز نفر اول و سوم است، یعنی 40 امتیاز.

آشنایی با مسابقات فرمول یک قهرمانی در فرمول 1 برای هر تیمی پرستیژ و موقعیتهای مالی به ارمغان می آورد. درآمد هر راننده هم بر اساس قراردادی است که با یک تیم می بندد. علاوه بر مبلغ قرارداد هر راننده می تواند بر اساس نمایش و نحوه عملکردی که در مسابقات دارد، جوایز دیگری هم دریافت کند، مثلا برای قهرمانی در هر گرند پری مبلغ 150,000 دلار دریافت کند. علاوه بر این برای کسب مقام قهرمانی فصل هم جوایز دیگری دریافت خواهد کرد. بدنیست بدانید مایکل شوماخر با در آمد سالیانه 30 میلیون دلار در هر سال یکی از پردآمدترین ورزشکاران مرد دنیا است. این تنها راننده نیست که از جوایز قهرمانی ها بهره مند می شود، بلکه تیم سازنده هم درآمدهای خاص خودش را دارد، مثلا مبلغ قرارداد حق پخش تلویزیونی بیشتری را به نسبت جایگاهش در رده بندی هر سال دارد.

برای هر گرند پری یک کاپ قهرمانی اهدا می شود و برای قهرمانی فصل هم کاپ دیگری اهدا می شود که به راننده و تیمی که بیشترین امتیاز را طی یک فصل کسب کرده اند تعلق می گیرد. تعداد گرند پری ها در هر فصل متغیر است برای مثال در فصل 2012-2011، 20 گرند پری برگزار شد. منتظر معرفی پیست های مسابقات فصل 2011-2012 در 1Car باشید. آیا شما هم از علاقه مندان فرمول 1 هستید؟ و این را می دانید که آقای "کوروش محمدخانی" نخستین ایرانی  موفق به اخذ جواز شرکت در مسابقات فرمول یک شده  است؟


منابع

     Howstuffworks                    Formula1

برچسب : فرمول , یک , 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

31 نظر

بامداد
0

با تشکر از شما
09:12  1396/11/05
پاسخ دادن
مهرداد حمیدی راد
0

با سلام من یه جوان 20 ساله هستم که نزدیک به چند سال هست که علاقه خیلی خیلی شدیدی به شرکت در این گونه مسابقات دارم و میدونم که رسیدن به فرمول 1 کار ساده ای نیست ولی من به خودم اعتقاد دارم که میتونم و اینو بالاخره ثابت میکنم .اما نمیدونم که از کجا باید شروع کنم و چ کارایی باید انجام بدم .از ددستانی که اطلاعی دارن خواهش میکنم که تو رو به اون کسی که دوس دارین منو راهنمایی کنین که باید چکار کنم.خواهش میکنم ازتون .
20:57  1396/09/10
پاسخ دادن
مهدی
0

اول کاری یه پراید میخری میوفتی به جون ملت تو اتوبان ها لایی بازی ، داداش تحریم هستیما ، خارج کشور نرفتی انگار ، ایرانی جماعت مثل بر بر ها میمونه اونور
15:36  1397/01/05

.......
0

راننده ی خانوم هم هست فک کنم اگه اشتباه نکرده باشم تو تیم ردبول بود رشته ی ورزشی خیلی خوبیه اقای خانی هم اگه میتونست از پسش بر بیاد خیلی راننده ی خوبی بود یا مثل این چهار تا یعنی همیلتون.بوتاس.ریکاردو.فتل بود الان تو تیم مرسدس داشت قهرمانی میورد اما میبینید که نشد دلیلشم واضحه
09:36  1396/05/22
پاسخ دادن
مجتبی
7

وقتی نمیذارن ماشینش بیاد...منصوری بیاد پراید تیون کنه؟
10:20  1393/07/25

علي
4

با سلام خدمت دوستان گرامي
توضيحات بسيار كامل بود فقط چنند نكته رو بايد عرض كنم كه در فرمول يك بالاترينها وجود داره يعني شركتهايي كه هستند بالاترين تكنولوژي موتور رو بر عهده دارند و واقعا خيلي از شركتهاي بزرگ دنيا توانايي شركت كردن و حتي توانايي ساختن موتور فرمول يك رو هم ندارند به قول نيكي لائودا اين يه ورزش مكانيكي هستش و هر اتفاقي ممكنه بيفته بعد از اون در فرمول يك فقط راننده مهم نيستند بلكه تيم و تيم تداركات و از همه مهمتر استراتژي هايي كه تيم مي زنه راننده را برنده يا بازنده مي كنه كه واقعا مرسدس در همه زمينه ها گل كاشت امسال تو استراتژي تيمي فكر كنم مالزي بود كه تيم تونست لوييس هميلتون را از وتل جلو بندازه برعكسش امسال استرتاتژي و گاراژ فراري بود كه واقعا سال بدي را پشت سر گذاشت از طرف ديگه تكنولوژي ساخت موتورها خيلي بالاست و برا خيلي از تيمها هزينه بره مثلا تويوتا از پس هزينه هاش بر نيومد و يا ب ام و كه عطا اونو به لقائش بخشيدن الان چهر تا شركت خودروساز هستند كه كل موتورها را تامين مي كنند مرسدس فراري رنو هوندا كه مثلا هوندا امسال تازه كار بود و موتورش كلي مشكل داشت..
09:21  1395/08/16
پاسخ دادن
محمد
4

مایکل شوماخر ( معروف به گرگ باران) بهترین راننده فرمول یک در تمام دورانها در مصاحبه ای میگوید وقتی نوجوان بودم در روزهای بارانی در پیست شهرمان وقتی کسی سر تمرین نمیامد من به تنهایی تا اواخر شب به تمرین ورود به پیچها با حداکثر سرعت میپرداختم و بدین وسیله توانایهای خودم را بالا میبردم . برای رسیدن به موفقیتهای اینچنینی تمرینات طاقت فرسا و پی گیری مداوم لازم است. البته داشتن امکانات و پشتیبان ( اسپانسر) قوی از تمام اینها مهم تر است . برای همین است که امروزه در فرمول یک کمتر استعدادهای ناب مثل شوماخر، الونسو ، و رابرت کوبیتسا میبینیم. در عوض راننده های کلاس پایین مثل پاستور مالدونادو ونزولایی و رانندگان روسی که از رانندگی فقط تصادف کردن را بلد هستند بزور پول های کثیف در این مسابقات بشدت پر پرستیز راه پیدا کرده اند متاسفانه!
20:08  1395/08/15
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

البته یه مدتیه که تکنولوژی برتر مرسدس بنز موجب قهرمانی پی در پی تیمش شده است.
21:54  1395/08/15

محمد
1

دقیقا ، مرسدس که ازسال 2010 بصورت تیم مستقل وارد مسابقات فرمول یک شده ( قبلا موتورهای تیم مک لارن را تامین میکرد) تا امروز ( 2016) بصورت سیستماتیک و اصولی تمام تیمهای درجه یک از قبیل فراری ، ردبول رنو ، مکلارن و ویلیامز را بزیر کشیده است و همچنان میتازد!
22:45  1395/08/15

میثم تک
0

بچه ها کسی میدونه چجوری میشه به اینن مسابقات راه پیدا کرد؟ اگه کسی میدونه دقیق توضیح بده، خدا سر شاهده افسردگی گرفتم، دوسدارم برم توو این مسابقات
17:00  1395/08/15
پاسخ دادن
هاشم
0

فرمول یک در ایران نیست اصلا پیستش نیست و از سال ۹۹ فکر کنم یک پیست دارم میسازن که هنوزم درست نشده ولی شنا علاقه داری میتونی در مسابقات کارتینگ شرکت کنی
15:26  1402/05/21

پوریا
0

انقدر به ابن رشته علاقه دارم که هر شب گریه میکنم چون نمیدونم باید چیکار کنم
05:13  1395/04/08
پاسخ دادن
حميد
0

نحوه شركت تو اين مسابقات فرمول ١ چجوريه؟!!!كجا بايد ثبت نام كرد؟!!!! دروه اموزشي تو كودوم كشور برگزار ميشه؟!!!
13:18  1394/05/04
پاسخ دادن
مهیار
1

همین که بدونی برای شرکت توی کلاساش و بعد آزمون و ... باید ی جیب پر پول .... خیلی پور پولی داشته باشی . و استعداد هم داشته باشی . همیلتون وقتی برای اولین بار لباس فرمولا یک تنش کرد لباس به تنش اونقر بزرگ بود که ...(منظور اینه اگه استعداد خوبی داشته باشید انتخوابتون میکنند) ی سری آزمون هست که به طور مثال از 96 تا راننده فقط یکی میاد بالا اول میره توی فرمولا 3 یا 2 بعدا شاید بره فرمولا 1 . هرچند که بعضی از راننده های فرمولا 1 راننده DTM بودن .
16:04  1394/11/26

محمد
3

چرا این مسابقات داخل ایران انجام نمیشه بعدشم چرا تو این مسابقات ما نمایینده ای به اسم و پرچم ایران نداریم
15:25  1393/07/19
پاسخ دادن
علی
14

آخه دوست من .یه پیست فرمول یک با اون آسفالتش میدونی چقدر در میاد!!همین بحرین واسه افتتاح پیستش چند سال پیش چیزی نزدیک به 500 میلیون دلار واسه ساختش هزینه کرد!!بعدشم واسه برگزاری مسابقات تو هرکشور فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ضوابط سختگیرانه ای داره که ما ایرانیها نمیتونیم ده درصد نیازهاشونو برآورده کنیم.بعدشم.تو واقعا احساس میکنی کمپانی تو ایران میتونی پیدا کنی تکنولوژی ساخت این ماشینها رو بتونه داشته باشه!! نه واقعا میتونی پیدا کنی؟؟کمپانیهای بزرگی مثل مرسدس بنز. ویلیامز بی ام و رنو ردبول که از موتورهای همین رنو استفاده میکنه و... کلی هزینه و برنامه ریزی کردن الان دستی تو کار دارن.نه کمپانی های فرقون ساز ما که نمیتونن ماشین 150 اسب بخاری تولید کنن چه برسه ماشین فزمول یک که تکنولوژی هوافضا در اونها استفاده میشه.
20:31  1393/07/19

سارا
4

چرا خانم ها اصلا تو این مسابقات نیستند؟؟؟
00:18  1393/02/26
پاسخ دادن
شاهین
21

خانوما بشینن منزل کار خودشونو بکن اگه شما کارهای اکثر مردها را انجام بدین پس ما اینجا برگ چغندریم ولاااااااااا
14:05  1393/06/23

یاسین کوثری
2

من خیلی دوست دارم در مسابقات بروم ولی از ماشین و موتور سر در نمی ایم ایران استان بوشهر شهر کنگان
11:35  1392/10/29
پاسخ دادن
سپهر
2

لطفاٌ جواب منو بدید
11:52  1392/01/13
پاسخ دادن
سپهر
3

می خواستم بدونم چطور می توان به این مسابقات راه پیدا کرد؟
16:41  1392/01/09
پاسخ دادن
محمد امین
3

باید خیلی تمرین کرد تا به هدف رسید
20:12  1393/04/14

Amir
5

واقعا فوق العاده بود ممنون
14:25  1391/11/24
پاسخ دادن
اکبری
4

خیلی عالی بود خسته نباشی
10:38  1391/11/24
پاسخ دادن
1Car
6

پاسخ به: هیمن و گویبان فصل 2013 مسابقات فرمول یک چند ماه دیگر آغاز می‎شود و امیدواریم پوشش کاملی از این مسابقات را در سایت داشته باشیم.
17:09  1391/11/22
پاسخ دادن
گویبان
4

ممنون بسیار عالی بود آیا امکانش هست که گزارش مسابقات رو هم قر هفته قرار بدید؟
16:10  1391/11/22
پاسخ دادن
مهدی
6

خوشحالم از اینکه یک ایرانی داره به این مسابقات راه پیدا میکنه.
12:09  1391/11/22
پاسخ دادن
سیاوش
5

عالی بود
11:10  1391/11/22
پاسخ دادن
احمد
7

ممنون
00:46  1391/11/22
پاسخ دادن
بهنام
12

ممنون از سایتتون خیلی عالیه همینجور پیش برید
00:23  1391/11/22
پاسخ دادن
روژان
1

بله "کورش محمد خانی" تو فرمولا رنو بود الانم قراره فرمول یک باشه ولی حیف سنش بالاست.
00:21  1391/11/22
پاسخ دادن
هیمن
10

خیلی ممنووون.... من مسابقه ها رو دنبال میکنم ولی خیلی از قوانینش سردرنمیارم. پس لیست قوانین جدید 2013 + پیست+راننده و تیم ها و شبکه های پخش مسابقات رو هم بزارید
00:18  1391/11/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صفایی : سلام کسی میدونه پایه لامپ پروژکتور ( مه شکن ) اطلس چیه ؟ با کوییک مشترکه یا با شاهین ، نور پایین h7 و نوربالاh1 هست مثل ۲۰۷ ولی پروژکتور رو اطلاعی ندارم اگه کسی میدونه لطفاً بگه ممنون
S3 سفید : اطلاعات غلط بهت دادن. توی همین دو هفته اخیر خیلی ها رفتند تحویل گرفتن حتی اس۵ که بعد تعطیلات بارگیری شده بودن. شاید منظورشون این بوده که در سال جدید شاسی جدیدی نزدن
ایکس ۵ : سلام دوستان همگی سر کاریم الان میگن از سال جدید هنوز مجوز حمل نگرفتیمو ماشینی بارگیری تا حالا نشده . الکی میگن از ۱۴ ام بارگیری میکنیم !
دوگانه اذر : سلام من هم 28فاکتور شد 30پلاک ولی الان 5,روز روی صدور اسناد می‌چرخه به نظر شما کی ماشینو میدن
J7 : 4 ابان نقدی همه مراحل سبز فقط تحویل مونده امروز زنگ زدم بهشون میگم بعد ۷ ماه نمیخواین ماشین بدین میگن یه سری تثمحدودی تو صف بازگیریه ایشالله تو اونا باشه واگرنه ماه بعد قشنگ سرکاریم میگه باز ماه بعد
شاهین اتومات : خبر فوری : قیمت شاهین دنده درب کارخانه ۶۶۵۰۰۰۰۰۰ میلیون قیمت شاهین اتومات درب کارخانه ۷۸۱۰۰۰۰۰۰ میلیون که تا هفته آینده با دعوت نامه خرداد اعلام خواهد شد .
ali : سلام دی ماه 402 ثبت نام کردیم چرا بعد گذشت 4ماه هنوز خبری نیست این کارتون نامردیه که سرکارمون گذاشتین.
ماهان : سلام ،ما هم شرایط شما رو داریم فقط سوالم اینه ایا سود مشارکت حساب شده یا بعد بهمون میدن
تارااتومات : درود علی آقا این بی ماشینی آدمو کلافه میکنه من الان هشت ماهه پیاده هستم بچه هام آواره شدن هرکدومشونو با یه نفر میفرستم سر کلاس چون خودم ماشین ندارم زندگیم مختل شده ماشین زیر پامو فروختم تا بتونم پول این تارا رو جور کنم معلومم نیست کی تحویلش بدن
S3 سفید : S3 معروفه به تویتا چینی، یه خودرو کم استهلاک و اقتصادیه، صندوق عقبش ۶۰۰ لیتر جا داره که خیلی عالیه مثلا لاماری ۴۸۰لیتر،هایما اس۸؛ ۳۴۰ لیتر حجم صندوق دارن یا حتی تی۵ فرداموتور که یک شاستی بلند بزرگه ۵۱۵لیتر حجم صندوقشه. تعلیقش فوق العاده نرمه، وزنش کمه، مصرفش کمه، نگهداری خاصی نمیخواد مخصوصا که موتورش تنفس طبیعیه که با توجه به بنزین داخل ایران که اکتانش ۸۷ هست موتور تنفس طبیعی یه مزییته.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرهام دعات میکنیم : آقا پرهام گفتی دعوتنامه ها امادس . و باید دستور بخوره تا بیاد. کی باید دستور صدور بده ؟
207 : کسی 13 دی تکمیل وج کرده فاکتور شده
بهار : سلام. قبل بهمن چند درصد است؟
مجید : سلام.والا من آذر ماه هستم.بیست فروردین واریز کردم سخا هم همون بیستم ثبت شده هنوز فاکتور نشده
علی : سلام دوستان من الان اومدم اینجا دریغ از یک نفر یا من اشتباه اومدم یا هیچکس نیومده فکر کنم
مهدی دی : دوستان دی ماهی که واریزی 21 بودن و امروز میگن فاکتور شدن سخاتون چندم ثبت شده بود
توجه : زنگ به 0216133 و زنگ 162 رگ باری بزنید خبرهای خوش در را هست
حسین پژو : دوستان بیاییدمنتظریم
تحویلی دی ساینا دوگانه : دروغه 21 کسی فاکتور نشده
دشتستان بزرگ : سود تاخیر ماهی 5 تومن هم نمیشه که یه ماه و نیمش هم واسه ی مابه التفاوت کم میشه.