رپورتاژ - کیا ریو یکی از ماشینهای خوش خاطره در ذهن ماست. این خودرو در اوایل وارداتی کمپانی کیا بود و پس از سال 86 مونتاژ داخل آن به بازار عرضه شد. این خودرو در سالهای اولیه عرضه بسیار توانست مورد توجه قرار بگیرد و توجه زیادی را به خود جلب کند. کیا ریو با موتور 1600 سی سی خود که ساخته جنرال موتور آمریکا بود، قدرت کیا را در برابر رقبا به رخ کشید. اما در وضعیت فعلی بازار که این خودرو حداقل 10 سال کارکرد دارد، شاید نتوان به اندازه قبل آن را عالی تلقی کرد. خرید کیا ریو به دلیل قیمت مناسب آن اخیراً تقاضای زیادی داشته است و به همین دلیل برآن شدیم تا در این مورد برای شما مطلبی تهیه کنیم.
قطعات گران قیمت
این خودرو حدود 10 سال است که توقف تولید شده است. توقف تولید یک محصول باعث میشود تا قطعات آن نیز تولید نشوند و این عدم تولید قطعات، به معنی کم بودن لوازم جانبی آن است. هرچیزی هم که کم باشد به طبع گران خواهد شد. قطعات ریو نیز بسیار کمیاب هستند و اکثراً نمیتوان نو آنها را که کرهای باشد پیدا کرد، برای همین باید سمت قطعات استوک و یا چینی رفت که آنها نیز مشکلات خود را دارند.
نقطه ضعف در تسمه تایم
در تعمیرات دورهای کیا ریو باید خیلی حواس جمعی داشته باشید. پس از خرید کیا ریو باید به طور مخصوص حواستان به تسمه تایم ماشین باشد چون در صورت پاره کردن تسمه تایم هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت. این ماشین از نظر موتوری ماشینی فوق العاده است و تنها ضعف آن در زمان تعویض تسمه تایم است، برای همین پیشنهاد میشود به جای تعویض تسمه تایم به ازای هر 60 هزار کیلومتر، شما تسمه تایم موتور این ماشین را هر 45 هزار کیلومتر عوض کنید.
ارتفاع ماشین ریو
ریو در مدل های 86 و به قبل، ارتفاع بسیار کمی دارد و به زمین خیلی نزدیک است. این مورد از جهت کنترل ماشین خیلی بهتر است، ولی برای مسیرهای داخل ایران این مورد چندان مناسب نیست چراکه کف ماشین شما در بسیاری از جاها گیر خواهد کرد و ممکن است مشکلات زیادی برای ماشین شما ایجاد کند. از طرفی هم بلند تر کردن کمک فنرهای ماشین جهت ارتفاع بیشتر دردسرها و هزینه های خود را دارد.
قطر لاستیک کم
قطر لاستیک زیاد در یک ماشین میتواند باعث نرمی بیشتر ماشین شود و این تأثیر چشم گیر است. اما در ماشین کیا ریو این موضوع یک نقطه ضعف است چراکه قطر لاستیکهای پیش فرض این ماشین کم است. البته جنس لاستیک همانطور که حدس زدهاید لاستیک کرهای و خیلی مناسبی است ولی مشکل آن قطر کم آنهاست.
صدای موتور در داخل کابین
یک نقطه ضعف بزرگ در کیا ریو، میزان صدای موتور در داخل کابین است. در مدلهای 86 و قبلتر، در کاپوت نمدی نیز قرار ندارد که خود عاملی بر بیشتر شدن صدا در داخل کابین میشود، ولی حتی با وجود نمدی کاپوت هم صدای موتور در داخل ماشین احساس میشود.
طراحی زیبا ولی نه چندان اسپرت
طراحی ماشین زیباست و کمتر پیش میآید با سلیقه افراد هماهنگ نباشد، ولی مشکل اصلی آن این است که اسپرت نیست و اسپرت کردن آن نیز مانند پژو 206 یا پژو پارس زیبا نمیشود. در حالت عادی ماشین زیبایی به حساب میآید ولی اگر حتی شیشههای آن را دودی کنید، به طور قابل توجهی از زیبایی ماشین خواهد کاست.
اگر بخواهید واقع گرایانه نگاه کنید، کیا ریو شاید از همه ماشین هایی در حدود قیمت خود ماشین خیلی خوبی به حساب بیاید. موتور ماشین عالیست، فقط باید حواستان به تسمه تایم باشد. طراحی ماشین زیباست و نیاز به تغییر خاصی جهت زیباتر شدن ندارد، ترمز ها ضد قفل نیستند ولی در عمل از برخی ترمزهای ضد قفل نیز بهتر عمل میکند. بزرگترین نقطه ضعف این ماشین شاید قطعات و لوازم جانبی گران قیمت و کمیاب باشد که به خاطر توقف تولید شدن آن امری کاملا طبیعیست. از نظر سواری کیا ریو میتواند تجربه خیلی خوبی برای شما باشد و مطمئن باشید پس از سوار این ماشین شدن حساسیت زیادی در سواری ماشینها خواهید داشت و پس از آن نمیتوانید هر ماشینی را سوار شوید و بگویید سواری ماشین خوب است، چراکه کیا ریو را تجربه کرده اید.
منبع : ویرلن