رد هرگونه سهمیه بندی شخصی/مدیریت مصرف سوخت راهکار‌های جدید می‌طلبد

 

رد هرگونه سهمیه بندی شخصی/مدیریت مصرف سوخت راهکار‌های جدید می‌طلبد

 
تعیین سهمیه بنزین به ازای هر نفر از جمله پیشنهادات مطرح شده در راستای مدیریت مصرف سوخت بود که این موضوع به دنبال خود واکنش های متعددی را داشت، از همین رو روز گذشته این مبحث از سوی مجلس شورای اسلامی رد شد.
بنزین و موضوع آن از جمله مقولاتی است که صحبت از آن در ایام تصمیم گیری برای بودجه سال آتی گرم می‌شود تا سرنوشت این حامل انرژی استراتژیک در بازار مشخص شود.
 
سال جاری به دنبال نوسانات نرخ ارز، قاچاق بنزین به عنوان معضل حوزه انرژی نام برده شد تا جایی که مجددا صحبت از سهمیه بندی بنزین مطرح و در راستای مدیریت کارآمدتر استفاده از کارت سوخت به چرخه سوخت گیری بازگشت و ثبت نام از افرادی که به هر دلیل کارت سوخت نداشتند، صورت گرفت.
 
تغییر قیمت سوخت یکی دیگر از پیشنهاداتی بود که از سوی برخی کارشناسان برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت بیان شد، که این طرح در همان ابتدا نظرات موافق و مخالفان بسیاری داشت.
 
در ادامه این تصمیم گیری‌ها در هفته‌های اخیر صبحت‌هایی در خصوص اختصاص بنزین به هر فرد جایگزین سهمیه به اتومبیل در نظر قرار گرفته شد که این موضوع نیز به مراتب مخالفان و موافقان متعددی داشت.
 
در خصوص این طرح، محمدعلی صادقی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خودروکار، گفت: پرداخت یارانه به هر شکل از لحاظ علم اقتصاد، اقدامی اشتباه است که این رفتار در شرایط حال حاضر اقتصادی اشتباهی بزرگ‌تر خواهد بود.
 
وی افزود: به بیان دیگر بنزین سرمایه ملی به حساب می‌آید که باید با گردش مالی به رشد اقتصادی بینجامد و ما باید به سمتی حرکت کنیم که از محل صرفه جویی مصرف انرژی، حساب ذخیره باز کنیم و از منابع آن برای واحد‌های تولیدی استفاده کنیم.
 
این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: در حقیقت ما باید به سوی مدیریت مصرف حرکت کنیم و تغییر الگوی عرضه در این زمینه کمک رسان نیست.
 
*کارت یارانه سوخت ابزار مناسب مدیریت مصرف
 
همچنین، در همین راستا حسن مرادی در گفت‌وگو با خودروکار، گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که چه سهمی از افراد جامعه خودروی شخصی دارند و سایر افراد سهمیه بنزین خود را چگونه و طی چه فرآیندی می‌توانند بفروشند، به همین خاطر اجرای این طرح می‌تواند احتمال قاچاق بنزین را در برخی استان‌ها افزایش دهد.
 
وی با اشاره به اینکه سهمیه بندی اتومبیل داران منطقی‌تر از سهمیه بندی افراد است، افزود: کارت یارانه سوخت راه حل مناسبی برای کنترل مصرف است که از آن می‌توان علاوه بر مبحث سوخت در موضوعاتی مانند برق و گاز نیز استفاده کرد.
 
طرح این موضوع در جامعه آنچنان فراگیر شد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، هفتم بهمن‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: مجلس شورای اسلامی تاکنون درباره بنزین و سهمیه‌بندی آن تصمیمی نگرفته و بحثی نیز نداشته‌ایم و این نقل قول‌ها صحیح نیست.
 
شایان ذکر است که نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در تذکری عنوان کرد: در محافل عمومی نقل شده که قرار است طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، روزی یک لیتر بنزین به هر ایرانی تعلق بگیرد که چنین چیزی نبوده و ما در این باره تصمیمی نگرفته‌ایم.
 
شکی نیست که برای مدیریت مصرف باید به دنبال راهکار‌های کاربردی و عملیاتی بود که این مهم جز با اتفاق نظر و تجمیع آرا کارشناسان و فعالان این حوزه صورت نمی‌گیرد، در غیر این صورت باید شاهد بهره وری پایین در کنار صرف هزینه‌های کلان بود. 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مصرف سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : انشاالله خیر نبینن حالمونو خراب کردن
شاهین جی : سلام دوستان 14اذر هنوز فاکتور نشودم.از اهواز کجول
مهساx5 : دقیقا گمرک نزاشته منم در جریانم اجازه خروج نمیده، کرمان موتورم گفته ب من چ مشتری ها هجوم اوردن گردن شماست اونم نگران نیست تازه داره شاسیم میکنه تقریبا، فقط خروج ممنوع هست
مهدی ۲ : یک سوال از تارا داران.امپر اب تارا تا کجا بیاد بالا نرماله؟امپر اب ماشین بنده تو ترافیک وقتی میاد وسط دور کند روشن میشه و با خاموش شدن دور کند امپر اب از وسط پایین تر نمیاد که بعد حدود یک دقیقه یه خط از وسط میره بالاتر و با دور تند میاد وسط .ایا طبیعی هست ؟گیج شدم.لطفا یکی راهنمایی کنه
حسن a5 : من دوسال پیش ماشینم کلا سوخت هیچی ازش نموند ولی بعدا بهترشو خریدم زندگی جریان داره
تجمع : دوستان تجمع ۳خرداد یادتون نره تو رو خدا همه بیایید
A5 شهریور : بسیار متاسفم عزیز. اما خیلی خودت را ناراحت نکن. امیدوارم ماشین های شیک تر و بهتر از آن بخری. گاهی جز صبر و شکیبایی راه دیگری وجود ندارد.
Bac x3 poro : سلام منم آذر سفیدم خبری نشده شماره قرارداد رو لطفا میدید ببینیم کی نوبت ما میشه ممنون
J7 : تاریخ 25 اسفند ماشین فاکتور و شاسی شده و 26 اسفند بیمه شده 9 اردیبهشت هم پلاک شده و کارت ماشین هم خیلی وقته ک رسیده امروز زنگ زدم اول کار گفتن دو هفته بعد از پلاک ماشین میرسه الان ک سه هفته شده میگ یک ماه بعد سریع میگه خدافظ گوشیو قطع میکنه
شاهین جی : میگفتین شما که از برج ۸ قطعه نداشتی غلط میکردی برج ۹ از ما پول میگرفتی😐🤨🤨
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شادمهر : متاسفانه بین این تاریخ 18تا28 فروش پرسنلی سایپاس دارن مال اونا رو میدن دیگه روند فاکتورهای پیش فروش کند شده شناسه دیگه
محمد موتور جدید : باسلام جواب آقا غفار من 13اسفند واریز کردم تحویل 11خرداد بود 25اردیبهشت فاکتور 28 اردیبهشت پلاک شدم ، ماشین با تاریخ تحویل میدن سورن 80 روزه تحویل میدن ، اونایی که زودتر تحویل گرفتن تغییر رنگ دادن از سفید به مشکی یا خاکستری
خسارت دیده از سایپا : خدالعنتتون کنه ساعت 3نیمه شب بلند شدم سایت چک میکنم الهی به زمین گرم بخورید لنگ درهوا گذاشتید مارو. عین خودخرتون تو گل گیر کردم نه راه پس دارم نه پیش. الهی بمیری ک الان راحت خوابیدی مدیر لعنتی سایپا
سامان : بعداز فاکتور امکان پذیره
خسارت دیده از سایپا : یعنی در قسمت تخصیص هستین!!!! فاکتور نشدین؟؟؟
22مهر : به جان خودم انقدر خوشحالم برات که حد نداره ان شاء الله خیر داشته باشه برات🌹مباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارکت
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام رنگ مشکی هستین ؟
207پانا10خرداد : سلام دوستان آخرین پیام...19اردیبهشت تبدیل زدم 21فاکتورو...26اردیبهشت تحویل گرفتم✋️
شیخ زاده کچل : دیون غینت نان نیه بخویمن پول بیمه سایپا غینت خوری
اطلس 18مهر : من هنوز فاکتور نشدم 🖤🖤🖤