ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 

ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 
در چند روز اخیر بعد از ماه ها کش و قوس، اروپا به قول خود عمل کرد و کانال انتقال مالی بین ایران و اروپا را با کم و کاستی ها و البته شرط و شروط هایی راه اندازی کرد.
 
این کانال مالی که تنها در حال حاضر کالاهای غیر تحریمی را پوشش می دهد، برای برخی از فعالان اقتصادی نور امیدی محسوب می شود تا بتوانند نقل و انتقال کالا و پول را انجام دهند، حال در این میان جای سوال است که صنعت خودروسازی می تواند به این کانال مالی امید داشته باشد و آیا سرآغاز بازگشت خودروسازان اروپایی خواهد بود؟
 
در این رابطه سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر کانال مالی ایران و اروپا تنها کالاهای غیرتحریمی را پوشش می دهد، به خودروکار می گوید: «کانال تبادل مالی ایران و اروپا در صورتی که کالاهای تحریمی را نیز پوشش دهد، بعید به نظر می رسد که بتواند شرکت های بزرگ اروپایی به خصوص خودروسازان را به همکاری و سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند.»
 
وی تصریح می کند: «همکاری خودروسازان اروپایی با ایران شامل انتقال فناوری، دانش فنی و قطعات است که روند فعالیت این شرکت ها کاملا شفاف و قابل رصد است که در صورت وجود منافع در خاک آمریکا این شرکت ها برای حفظ منافع خود حاضر به همکاری در شرایط فعلی با ایران نخواهند بود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان می کند: «پیش بینی می شود شرکت های در خاک امریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم مناقعی نداشته باشند با پوشش کالاهای تحریمی از سوی کانال مالی اروپا با ایران وارد همکاری شوند.»
 
مدنی با بیان اینکه احتمال آن وجود ندارد که کالاهای تحریمی در پوشش کانال مالی ایران و اروپا قرار بگیرد، یادآور شد: دو شرکت فرانسوی پژو و رنو به صورت مستقیم در بازار آمریکا سهم یا منفعتی ندارد اما رنو به دلیل آنکه فعالیت آن با نیسان گره خورده و نیسان در بازار آمریکا فروش قابل توجهی دارد نمی تواند با تحریم های آمریکا مقابله کند.
 
او ادامه می دهد: «شرکت پژو فرانسه نیز به صورت مستقیم در خاک آمریکا فروش خودرو ندارد اما برنامه های آینده این خودروساز حضور به صورت غیرمستقیم از طریق ارائه خدمات خودرویی در این کشور است و در کنار آن این شرکت دارای شرکای دیگری است.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه وجود منافع مشترک در سطح جهانی عاملی ده تا بسیاری از شرکت های به نام قید بازار ایران را بزنند، تاکید می کند: «خودروسازان بزرگ و اروپایی به سادگی به بازار ایران بر نخواهند گشت و در شرایط فعلی باید تلاش شود تا با رفع موانع انتقال پول با چین خودروساز چینی که از کشور رفته اند بار دیگر به بازار ایران بازگردند.»
 
مدنی می افزاید: «چشم اندازی صنعت خودرو کشور برای بازگشت خوردوسازان بزرگ آنچنان در شرایط فعلی مناسب نیست و باید تلاش شود تا با تکیه بر دانش و توان داخلی پلتفرم های ملی در کشور تولید شود و در کنار آن قطعات خودروهای پرتیراژ کشور داخلی سازی شود.»
 
همچنین در این زمینه سید بهاالدین حسینی هاشمی-کارشناس مسائل پولی و مالی به خودروکار، می گوید: «کانال انتقال مالی ایران و اروپا ظرفیت و توجیهی برای بازگشت و ورود شرکت های بزرگ اروپایی به ایران ندارد.»
 
او  ادامه می دهد: «شرکت های بزرگ اروپایی عموما چند ملیتی هستند و در سطح جهانی فعالیت دارند که این موضوع عاملی می شود که در شرایط فعلی که فقط آمریکا ایران را تحریم کرده اند برای حفظ منافع خود به بازار ایران ورود نکنند.»
 
این کارشناس مسائل پولی و مالی خاطرنشان می کند: «راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا برای شرکت های بزرگ هیچ انگیزه ای به همراه ندارد و این کانال در صورتی که کالاهای تحریمی را پوشش دهد برای شرکت های کوچک که منافعی در خاک آمریکا ندارد مناسب خواهد بود.»
 
با این تفاسیر می توان گفت که شرکت های خودروسازی اروپایی که در بازار ایران همواره چمدان به دست بوده اند، با راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا به ایران بازنخواهند گشت و این کانال تنها کالاهایی که در تحریم آمریکا وجود ندارد را پوشش خواهد داد.
 
 
 

source

Khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودروسازانخودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : من ۱۸اسفند۴۰۳کل مبلغ شاهین اتومات ریختم امروز می شه حدودا ۵ماه و۹ روز هست منتظرم.هروقت می ریم نمایندگی میگن ممکن ۶ یا۷ ماه طول بکشه.
شاهین : خبری‌ از‌ تکمیل‌ وجه‌ های آذر‌ نیست‌ فاکتور‌ شدن‌ رفت‌
مشتری : خوش به حالتون میشه سفارش ما رو هم بکنید. یک سال از ثبت نام می گذره و از تیر ماه هم منتظر بارگیری هستیم. اگر کرمان موتور مشکل مجوز داره، چطوره برخی مجوزها صادر میشه و خودرو تحویل میشه. از تحویل هم هیچ خبری نیست. فک کنم سال ها دنبال تحویل خودرو از این شرکت مزخرف بدوییم. خدا ازشون نگذره که این همه خانواده رو اسیر کردن
سایپای دزد : ۹ ماهه دارن همین حرفا رو میگن.به همون خیال باشید
احمدرضا نجفی پور : سلام امروز دوباره قسمت آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شده ۲۵ مرداد ولی خبری از فاکتور شدن نیست کسی خبر نداره قرار چه اتفاقی پیش بیاد ؟
مبینا : سلام یکی از دوستان به پیشتبانی سامد تماس گرفته معاون بخش فروش سایپا جواب داده خداروشکر و گفته تمام خودرو ها بعد از بازدید دادستان در حال تکمیل کاری و فاکتور شدن هست و نهایت تا 15شهریور بخشی زیادی ماشین ها شاهین تحویل داده میشه خبر موثق هستش 🙏🏻🙏🏻
J7 سفید : سلام تبریک عرض می‌کنم. ثبت نامتون دقیقاً چندم تیر ماه بود من مرداد ثبت نام کردم می‌خوام ببینم که چند روزه تحویل می‌دهند. ممنون
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
X5مشکی بهمن : همچنان منتظر فاکتور شدن
داریوش : ارزوی جنگ نکن عزیز خودتو زیر گلد دشمن پیدا می کمی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید : به چه قیمتی فاکتور کردند؟
مهدی 207 پانا : عزیزم وقتی زده تحویل نمایندگی شد یعنی تحویل شده همین فردا خودت برو داخل نمایندگی ماشینارو چک کن پلاکت هم که میدونی چنده امده بود تحویل بگیر. نمایندگی بخاطر اینکه خالی نباشه چند روز دیر خبر میده
اطلس G : چرا فاکتور خوابید اینجوری میخوان 2 تا 3 ماهه تموم ماشین ها رو تحویل بدن یه ماه شد رو 12 اسفند گیر کرده مرده شورتون ببرن با این ماشین تولید کردن یه مشت بی سواد جمع شدن بیچاره کردن مارو ببنید در اون کارخونه رو بشنید تو خونه هاتون عرضه ندارید بعد 2 سال یه ماشین زپرتی تولید کنید حیف اون پولی که حقوق اینا میشه و اون همه هدر رفت پول و سرمایه و تزریق هر لحظه ای وام های میلیاردی که قرض الپسنده هستن
فاطمه : زنگ زدم میگه خودمون زنگ میزنه بیا چیکار کنم
جمشیدی : 31 تیر بودم
منوچهری : دوستااااااان چرا کاری نمیکنیییییییید؟چرا نمیاید جلوی این سایپای خراب شده درشو گل بگیریم؟همتون پولدارید؟همتون وضع مالی اون خوبه؟... تو دهن مدیر عامل سایپا،شکایت کنید،چند بار شکایت کنید،هر روز شکایت کنید،غیرتتون کجا رفته،... تو سایپا و سردرش
مهدی 207 پانا : واقعا بعضی چیزا دیگه مشکل از نمایندگی و ایرانخودرو نیست مشکل از خودتونه وقتی میدونی تحویل نمایندگی شده خو لامصب برو بگیر دیگه گلگی از چی داری میکنی
صدف : سلام ببخشید کوییک gxl تحویل هفته 4 خرداد، پذیرش آذر 26 آذر تکمیل وجه 24 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم اگه کسی از 15 تا 24 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و فاکتور شده اطلاع بده که بدونیم برای من فقط فاکتور نشده یا بقیه هم همینطوره لطفا دروغ نگین
ار اس : منم 11خرداد تکمیل وجه کردم و سخا تحویل دادم هنوز فاکتور نشدم چرا الکی میگی
دنا 6دنده 31تیر : تبدیل رینگ شما وقتش تموم شد یانه