کاهش قیمت خودرو با توجه به کمبود عرضه محال است

 

کاهش قیمت خودرو با توجه به کمبود عرضه محال است

 
بازار خودروی ایران در وضعیتی این روزها با صعود شدید قیمت رو به رو شده که به نظر می‌رسد ریشه اصلی این ماجرا، کاهش عرضه خودرو از طرف خودروسازان است.
 
با ایجاد موج افزایش قیمت کارخانه ای خودروها انتظار می‌رفت حجم تولید تا حدی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. این در حالی است که اطلاعات موجود از خرید و فروش‌های روز گذشته بازار نشان از افزایش یک تا شش میلیون ‌تومانی قیمت خودرو دارد.
 
بر این اساس رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با قیمت فعلی خودرو در بازار گفت: «وقتی خودروسازان قیمت بالا اعلام می‌کنند و خودرویی تحویل نمی‌دهند، وضع اینگونه می‌شود.»
 
عرضه قطره چکانی خودرو به بازار البته علت اصلی اش کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات است، با این حال، همان شمار خودرویی هم که به تولید می‌رسد، طبق روالی منطقی راهی بازار نمی‌شود.
 
سعید موتمنی با اشاره به این که قیمت خودروهای داخلی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات یافته بود و کمتر دچار تلاطم می‌شد، تاکید کرد: «اما زمانی که طی 10روز چندین قیمت اعلام شده و با جو روانی جامعه بازی می‌شود، معلوم است که این وضع در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.»
 
 
به گفته وی، وقتی خودروسازان قیمت خودروهای خود را که پیش‌فروش کرده بودند، کاهش داده و با قیمت قبل عرضه کردند، دیگر چه دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ کاهش قیمت خودرو نه روی کاغذ بلکه با عرضه آن به بازار انجام می‌شود. در واقع اگر خودرویی به بازار عرضه نشود، قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌یابد.
 
مشکل خودروسازان البته تنها قطع ارتباط با تامین کنندگان خارجی نیست، چه آنکه اگر گروهی هم حاضر به همکاری شود، آنگاه طرفین تازه باید فکری به حال نقل و انتقال پول کنند. در کل، مختل شدن روند تامین قطعه از خارج، ضربه بزرگی به تولید خودروسازان زده و پیش بینی می‌شود چیزی نزدیک به نیم میلیون دستگاه از تیراژ خودروهای داخلی در طول سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، کاسته شود ولی دیگر موضوعی که در طول چند وقت گذشته گریبان خودروسازان و قطعه سازان را گرفته، کندی ترخیص اجناس آنها از گمرک است.
 
شکل تاثیرگذاری افزایش قیمت خودرو بر صنعت و بازار این حوزه موضوعی است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره آن توضیح داد: «با توجه ‌به نرخ دلار، قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید، افزایش قیمت خودرو مساله‌ای اجتناب ‌ناپذیر بود. با این حال فرمولی که برای این افزایش قیمت انتخاب می‌شود، موضوع بسیار مهمی است.»
 
حمید گرمایی با تاکید بر این که شاید فرمول تعیین قیمت خودرو براساس پنج درصد کمتر از حاشیه بازار چندان مناسب نباشد، اظهار کرد:‌ «اگرچه می‌توان امیدوار بود قیمت خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری بوده‌اند، بر اساس این فرمول افزایش پیدا نکند. تغییر شرایط صنعت و بازار خودرو باعث شده است سقف قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تا 60 میلیون تومان افزایش یابد. در عین حال میزان افزایش قیمت این گروه از خودروها، موضوعی است که در شورایی متشکل از نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، چند نفر از شورای رقابت و نمایندگانی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و مشخص شده است. به همین دلیل حتما کارشناسی و ارزیابی‌های لازم در مورد آن انجام شده است.»
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران همچنین با اشاره به این که خودروسازان طی هفته‌های اخیر سه بار قیمت‌های جدید اعلام کردند، اظهار کرد: «در آخرین مرحله نیز قیمت‌های فروش فوری را پنج درصد زیر قیمت بازار اعلام کردند اما این قیمت در حالی اعلام شد که باید پس از آن خودرو به بازار عرضه می‌شد. وقتی این اتفاق نیفتاد، با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه شدیم.»
 
وی در پایان توضیح داد: «زمانی که خودروساز قیمت محصولی را در فروش فوری 36 میلیون تومان اعلام کرده ولی خودرویی را به بازار عرضه نمی‌کند، مالکان این خودروها، وقتی می‌بینند کارخانه قیمت را بالا برده و خودرویی نیز به بازار عرضه نشده، قیمت را بالا تر می‌برند.»
 
 
قطعه سازها البته سال هاست از عدم تسویه حساب خودروسازها گلایه دارند، با این حال در مقطع فعلی، ارقام بدهی خیلی سنگین شده و دست و پای واحدهای قطعه‌سازی را برای تامین قطعات بسته است.
گرمایی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها در حالی اعمال شده که گزارش این افزایش قیمت هنوز به مجلس نرسیده است، اظهار کرد: «کاهش تولید خودرو به بیش از 50 درصد رسیده است و به دلیل کمبود قطعات، تحویل خودروها متاسفانه با تاخیر انجام میشود.»
 
وی در ادامه با اعلام اینکه از منابع مختلف به مجلس اعلام شده است که افزایش قیمت خودرو هنوز تاثیر قابل ‌توجه و مثبتی بر صنعت خودرو نداشته است، بیان کرد:«ضمن اینکه قطعه سازان نیز اعلام کرده‌اند طی این مدت، چیزی از مطالبات معوقه آنها که دلیل پرداخت نشدنش از سوی خودروساز، واقعی ‎نبودن قیمت‌ها عنوان می‌شد، وصول نشده است.»
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در این شرایط نباید فراموش کرد که تاثیر تغییر قیمت‌ها بی‌شک به این زودی و در بازه زمانی کوتاه مشخص نمی‌شود، گفت: «اگرچه می‌توان مطمئن بود تغییر و افزایش قیمت خودرو و در مواردی واقعی ‎شدن قیمت خودروها می‌تواند تاثیر مثبت بر این صنعت داشته باشد، اما با توجه ‌به اینکه خودروسازان مدت طولانی در شرایط زیان ده فعالیت داشته‌اند، تاثیرگذاری افزایش قیمت‌ها بر وضعیت این صنعت، نیاز به زمان بیشتری دارد.»
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : منطقه 19داداش
امیر آریانژاد : مردم تا اعتراض با تعداد افراد زیاد نکنید هیچ تغییری در روند سایپا و پارس خودرو ایجاد نمیشه. خریداران اطلس و شاهین یک سال منتظر هستند. ترس برادر مرگ هست مرده های متحرک نباشید
اکستند : دوستان. این روزها کسی پلاک شده نیسان. اکستند یا همون نیسان آبی میگن پلاک گزاری متوقف شده آیا صحت داره
ساینا تک : کاری جز صبر کردن نیست باید صبر کنی تا دعوتنامه بیاد هیچ راهی هم نداره امکان داره 10روز دیگ بیاد انکان داره چندماه دیگ بیاد
19 اسفند : قبلا گفتند که تا 18 اسفند فاکتور شده. 14 اسفند هنوز مونده🤦؟
صقف شیشه اذر هست با رینگ اصپرت اصلی : سلام عرز ادب دارم چتوره دی ماهی ها میگن فاکتر شدن در حالیکه هنوز من که اذر هستم فاکتر نشدم یک جای این کار میلنگد یا شرکت دارد پارطی بازی میکند یا آن دوست دروغ میگه که فاکتر شده چون بعد از آبان اذر است نوبت به اذر میرسد نه دی البته اگر واقعا فاکتر شده نوش جانشان باشه ما حصود نیستیم اما جای سوال برام عجیب است که چرا اول دی بعد اذر ما که نوبتمان جلوتر است
دی : 14 کجا بود نگفتند تا 16 دهم
مهرداد : خدا قوت پهلوان
سجاد بختیاری : اینایی که میگین گرون بشه و خوشحالین چه اکستند و چه آبی گرون بشه لوازم یدکیش هم گرون میشه فردا بخوایم قطعه بخریم براش 2برابر باید بخریم
علی : سلام بله از من 8.22 فاکتور وبیمه شده ولی پلاک هنوز نشده