کلاس درسی برای فرمول 1

کلاس درسی برای فرمول 1

در این هیچ بحثی نیست که نسکار و فرمول 1 بزرگ ترین رقابت های اتومبیلرانی در سطح جهان هستند. مشخصه ها و ویژگی های این مسابقات، موجب خاص شدن و پرهیجان بودن هر یک از آن ها به نوبه خود شده است. هر یک از این سری رقابت های اتومبیلرانی طرفداران خاص خود را دارد، البته برخی هم از تماشای هر دو ورزش لذت می برند. این نکته نیز لازم به ذکر است که فرمول 1 و نسکار در عین حال که در بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی قرار دارند، هر یک دارای ضعف ها و برخی کمبودها نیز هستند. پیش از این در 1car و در کلاس درسی برای نسکار به نکات مثبت فرمول 1 پرداختیم. اما نوبتی هم که باشد، نوبت کلاس درسی است برای فرمول 1.

 

درس اول: پوشش تلویزیونی

کلاس درسی برای فرمول 1

پوشش تلویزیونی یکی از مواردی است که نسکار در آن یک سر و گردن بالاتر از فرمول 1 است. مسابقات نسکار در کانال های تلویزیونی متعددی مانند ESPN، FOX، ABC و TNT به صورت زنده پخش می شود، در حالی که مسابقات فرمول 1 در طول فصل تنها از تعداد معدودی شبکه  تیویزیونی پخش می شود و هر از چند گاهی نیز برخی از گرندپری ها از شبکه FOX به صورت زنده و رایگان برای علاقمندان این ورزش به تصویر در می آید.

کلاس درسی برای فرمول 1

پخش زنده مسابقات نسکار شامل پوشش قبل و بعد از هر یک از رقابت های فصل می شود. گزارشگران نسکار از بهترین های حرفه خود هستند و در طول برگزاری هر کدام از مسابقات فصل نیز با تحلیل های تخصصی  خود در رابطه با اتفاقات مسابقه اطلاعات مفیدی را به بینندگان تلویزیونی می دهند. فرمول 1 نیز از تمامی این ویژگی ها برخوردار است اما از نظر کیفی نسبت به نسکار در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. اگر مسئولان فرمول 1 در فکر افزایش محبوبیت این ورزش هستند، بهتر است که از شیوه پوشش مسابقاتی چون نسکار و لیگ برتر فوتبال انگلستان الگو برداری کند و شرایط حق پخش تلویزیونی مناسب تری را برای شبکه های تلویزیونی در نظر بگیرد.

 

درس دوم: قیمت بلیط

کلاس درسی برای فرمول 1

در شبکه های تلویزیونی بارها اخبار تحلیلی پیرامون افزایش قیمت بازی های فصل بیسبال و فوتبال آمریکایی پخش شده است. اما به نظر می رسد که این تحلیل گران تا به حال نگاهی به قیمت بلیط های فرمول 1 نیانداخته اند؛ چراکه احتمالاً هزینه سفر به ماه ارزان تر از شرکت در یک گرندپری است. برای مثال اگر قیمت بلیط های نسکار بین 30 تا 40 دلار باشد که قیمتی معقول به شمار می رود، قیمت بلیط های فرمول 1 بین 300 تا 400 دلار ناقابل خواهد بود!

کلاس درسی برای فرمول 1

قیمت بلیط فرمول 1، چند برابر بیش تر از نسکار است، اما آیا این ورزش به همین نسبت نیز از کیفیت بالاتری در مقایسه با نسکار برخوردار است؟ چند نفر توانایی مالی خرید بلیط های این رقابت را دارند؟ مسئولان نسکار کاملاً این مسئله را در نظر گرفته اند که بیش تر افراد ترجیح می دهند با خانواده خود به محل برگزاری مسابقات بروند و از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشند و حتی در این بین نیز به خرید نوشیدنی و خوراکی هم مشغول باشند. پس با این اوصاف قیمت پایین بلیط ها در جهت ترویج این ورزش برای همه سنین نیز بسیار موثر خواهد بود. بد نیست "برنی الستون" (Bernie Ecclestone) که بالاترین رده مدیریتی را در فرمول 1 عهده دار است، کمی به طرفداران فرمول 1 تخفیف دهد و پای همه قشرهای جامعه جهانی را به پای پیست های برگزاری گرندپری ها باز کند.

 

درس سوم: جذب استعداد

کلاس درسی برای فرمول 1

بیش تر رانندگانی که خارج از فرمول 1 و در رقابت های مختلف اتومبیلرانی فعالیت دارند همیشه در این فکر هستند که راه خود را به این رقابت جهانی باز کنند، اما این اتفاق تقریباً برای درصد بسیار کمی از آن ها اتفاق می افتد. از طرفی نسکار با قوانینی که دارد هیچ گونه منعی برای حضور رانندگان مختلف در مسابقات هر فصل نمی بیند و کاملاً از حضور رانندگان رقابت ها و کلاس های مختلف اتومبیلرانی استقبال می کند. ستارگانی چون "خوان پابلو مونتویا" (Juan Pablo Montoya)، "مارکوس آمبروس" (Marcos Ambrose) و "تراویس پاسترانا" (Travis Pastrana) به ترتیب با زمینه فعالیت در رقابت های فرمول 1، سوپر ماشین ها هشت سیلندر و موتورکراس به قهرمانی در نسکار رسیدند.

کلاس درسی برای فرمول 1

برای مثال بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر رانندگان نسکار فرصت نشستن پشت فرمان خودروهای فرمول 1 را داشته باشند، توانایی به چالش کشیدن رانندگان این رقابت جهانی را دارند. تیم هایی چون تورو روسو، ویلیامز و کاترهام باید از این فرصت استفاده کنند و راه را برای رانندگان مستعددی که منتظر فرصتی هستند که خودی نشان دهند، هموارتر کنند.

 

درس چهارم: آزادی عمل در هنگام رانندگی

کلاس درسی برای فرمول 1

نسکار فصل گذشته رویکرد جدیدی نسبت به برخورد خودروها با یکدیگر در حین برگزاری یک مسابقه داشت؛ رویکرد جدید در این جمله خلاصه می شد "بچه ها راحت باشید"! مسئولان نسکار به این نتیجه رسیدند که به رانندگان اجازه دهند تا با تمام وجود و احساس به مسابقه بپردازند؛ موضوعی که زمانی برای راننده ها مشکل ساز می شد. فرمول 1 نیز باید این رویه را پیش بگیرد و به رانندگان آزادی عمل بیش تری دهد. بارها در فرمول 1 اتفاق افتاده است که راننده ای تصادفاً با راننده دیگری در پیست برخورد کند و در نهایت به خاطر این اتفاق غیرعمد جریمه شده باشد.

کلاس درسی برای فرمول 1

در یکی از گرندپری های برگزار شده در پیست سنگاپور "لوئیس همیلتون" و "مارک وبر" یک برخورد جزئی با یکدیگر داشتند. البته این تصادف باعث وارد شدن صدمه شدید به خودروی همیلتون شد و در نهایت او از دور مسابقه حذف شد. پس از این تصادف، بسیاری از اهالی فرمول 1 بر این باور بودند که باید مارک وبر جریمه شود؛ این در حالی است که در نظر دیگران او تنها در حال انجام وظیفه اش بوده است. اگر این رویکرد در فرمول 1 ادامه داشته باشد، بدون شک در ادامه از جذابیت این ورزش کاسته می شود. مسئولان و داوران گرندپری باید چشم خود را به روی برخی از این برخوردهای غیرعمد ببندند و کمی دست رانندگان را برای ریسک کردن باز بگذارند.

 

درس پنجم: ثبات قوانین

کلاس درسی برای فرمول 1

به نظر می رسد که با آغاز هر فصل جدید فرمول 1 باید منتظر بحث و جدل مسئولان این رقابت، اتحادیه تیم ها و فدراسیون جهانی بر سر قوانین باشیم. فصل های قبلی در مواردی که قانون جدیدی وضع می شد، برخی تیم ها مخالفت خود را نشان می دادند و حتی فدراسیون جهانی را به تشکیل یک کلاس جدید اتومبیلرانی تهدید می کردند. تصور این که روزی چنین اتفاقی برای فرمول 1 بیافتد، برای تمام طرفداران این رقابت سخت است.

کلاس درسی برای فرمول 1

اما قوانین و روابط بین تیم ها و مسئولان نسکار در مقایسه با فرمول 1 از پایداری و ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و به همین دلیل نیز طی 63 سال گذشت زمان از برگزاری اولین مسابقه نسکار تا به حال تمامی رقابت ها در هر سال به صورت منظم برگزار شده است. بدنه اداره کننده فرمول 1 باید ثبات بیش تری در مدریت خود داشته باشند و بهتر است که فدراسیون جهانی نیز دست از سر قوانین فرمول 1 بردارد و حداقل چند سالی یک رویه را پیش بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

کلاس درسی برای فرمول 1


منبع

BleacherReport

برچسب : نسکار , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

Parsa
0

چه شبکه‌ای مسابقات نسکار به صورت زنده پخش میکنه ؟
18:10  1394/11/18
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟