کلاس درسی برای فرمول 1

کلاس درسی برای فرمول 1

در این هیچ بحثی نیست که نسکار و فرمول 1 بزرگ ترین رقابت های اتومبیلرانی در سطح جهان هستند. مشخصه ها و ویژگی های این مسابقات، موجب خاص شدن و پرهیجان بودن هر یک از آن ها به نوبه خود شده است. هر یک از این سری رقابت های اتومبیلرانی طرفداران خاص خود را دارد، البته برخی هم از تماشای هر دو ورزش لذت می برند. این نکته نیز لازم به ذکر است که فرمول 1 و نسکار در عین حال که در بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی قرار دارند، هر یک دارای ضعف ها و برخی کمبودها نیز هستند. پیش از این در 1car و در کلاس درسی برای نسکار به نکات مثبت فرمول 1 پرداختیم. اما نوبتی هم که باشد، نوبت کلاس درسی است برای فرمول 1.

 

درس اول: پوشش تلویزیونی

کلاس درسی برای فرمول 1

پوشش تلویزیونی یکی از مواردی است که نسکار در آن یک سر و گردن بالاتر از فرمول 1 است. مسابقات نسکار در کانال های تلویزیونی متعددی مانند ESPN، FOX، ABC و TNT به صورت زنده پخش می شود، در حالی که مسابقات فرمول 1 در طول فصل تنها از تعداد معدودی شبکه  تیویزیونی پخش می شود و هر از چند گاهی نیز برخی از گرندپری ها از شبکه FOX به صورت زنده و رایگان برای علاقمندان این ورزش به تصویر در می آید.

کلاس درسی برای فرمول 1

پخش زنده مسابقات نسکار شامل پوشش قبل و بعد از هر یک از رقابت های فصل می شود. گزارشگران نسکار از بهترین های حرفه خود هستند و در طول برگزاری هر کدام از مسابقات فصل نیز با تحلیل های تخصصی  خود در رابطه با اتفاقات مسابقه اطلاعات مفیدی را به بینندگان تلویزیونی می دهند. فرمول 1 نیز از تمامی این ویژگی ها برخوردار است اما از نظر کیفی نسبت به نسکار در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. اگر مسئولان فرمول 1 در فکر افزایش محبوبیت این ورزش هستند، بهتر است که از شیوه پوشش مسابقاتی چون نسکار و لیگ برتر فوتبال انگلستان الگو برداری کند و شرایط حق پخش تلویزیونی مناسب تری را برای شبکه های تلویزیونی در نظر بگیرد.

 

درس دوم: قیمت بلیط

کلاس درسی برای فرمول 1

در شبکه های تلویزیونی بارها اخبار تحلیلی پیرامون افزایش قیمت بازی های فصل بیسبال و فوتبال آمریکایی پخش شده است. اما به نظر می رسد که این تحلیل گران تا به حال نگاهی به قیمت بلیط های فرمول 1 نیانداخته اند؛ چراکه احتمالاً هزینه سفر به ماه ارزان تر از شرکت در یک گرندپری است. برای مثال اگر قیمت بلیط های نسکار بین 30 تا 40 دلار باشد که قیمتی معقول به شمار می رود، قیمت بلیط های فرمول 1 بین 300 تا 400 دلار ناقابل خواهد بود!

کلاس درسی برای فرمول 1

قیمت بلیط فرمول 1، چند برابر بیش تر از نسکار است، اما آیا این ورزش به همین نسبت نیز از کیفیت بالاتری در مقایسه با نسکار برخوردار است؟ چند نفر توانایی مالی خرید بلیط های این رقابت را دارند؟ مسئولان نسکار کاملاً این مسئله را در نظر گرفته اند که بیش تر افراد ترجیح می دهند با خانواده خود به محل برگزاری مسابقات بروند و از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشند و حتی در این بین نیز به خرید نوشیدنی و خوراکی هم مشغول باشند. پس با این اوصاف قیمت پایین بلیط ها در جهت ترویج این ورزش برای همه سنین نیز بسیار موثر خواهد بود. بد نیست "برنی الستون" (Bernie Ecclestone) که بالاترین رده مدیریتی را در فرمول 1 عهده دار است، کمی به طرفداران فرمول 1 تخفیف دهد و پای همه قشرهای جامعه جهانی را به پای پیست های برگزاری گرندپری ها باز کند.

 

درس سوم: جذب استعداد

کلاس درسی برای فرمول 1

بیش تر رانندگانی که خارج از فرمول 1 و در رقابت های مختلف اتومبیلرانی فعالیت دارند همیشه در این فکر هستند که راه خود را به این رقابت جهانی باز کنند، اما این اتفاق تقریباً برای درصد بسیار کمی از آن ها اتفاق می افتد. از طرفی نسکار با قوانینی که دارد هیچ گونه منعی برای حضور رانندگان مختلف در مسابقات هر فصل نمی بیند و کاملاً از حضور رانندگان رقابت ها و کلاس های مختلف اتومبیلرانی استقبال می کند. ستارگانی چون "خوان پابلو مونتویا" (Juan Pablo Montoya)، "مارکوس آمبروس" (Marcos Ambrose) و "تراویس پاسترانا" (Travis Pastrana) به ترتیب با زمینه فعالیت در رقابت های فرمول 1، سوپر ماشین ها هشت سیلندر و موتورکراس به قهرمانی در نسکار رسیدند.

کلاس درسی برای فرمول 1

برای مثال بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر رانندگان نسکار فرصت نشستن پشت فرمان خودروهای فرمول 1 را داشته باشند، توانایی به چالش کشیدن رانندگان این رقابت جهانی را دارند. تیم هایی چون تورو روسو، ویلیامز و کاترهام باید از این فرصت استفاده کنند و راه را برای رانندگان مستعددی که منتظر فرصتی هستند که خودی نشان دهند، هموارتر کنند.

 

درس چهارم: آزادی عمل در هنگام رانندگی

کلاس درسی برای فرمول 1

نسکار فصل گذشته رویکرد جدیدی نسبت به برخورد خودروها با یکدیگر در حین برگزاری یک مسابقه داشت؛ رویکرد جدید در این جمله خلاصه می شد "بچه ها راحت باشید"! مسئولان نسکار به این نتیجه رسیدند که به رانندگان اجازه دهند تا با تمام وجود و احساس به مسابقه بپردازند؛ موضوعی که زمانی برای راننده ها مشکل ساز می شد. فرمول 1 نیز باید این رویه را پیش بگیرد و به رانندگان آزادی عمل بیش تری دهد. بارها در فرمول 1 اتفاق افتاده است که راننده ای تصادفاً با راننده دیگری در پیست برخورد کند و در نهایت به خاطر این اتفاق غیرعمد جریمه شده باشد.

کلاس درسی برای فرمول 1

در یکی از گرندپری های برگزار شده در پیست سنگاپور "لوئیس همیلتون" و "مارک وبر" یک برخورد جزئی با یکدیگر داشتند. البته این تصادف باعث وارد شدن صدمه شدید به خودروی همیلتون شد و در نهایت او از دور مسابقه حذف شد. پس از این تصادف، بسیاری از اهالی فرمول 1 بر این باور بودند که باید مارک وبر جریمه شود؛ این در حالی است که در نظر دیگران او تنها در حال انجام وظیفه اش بوده است. اگر این رویکرد در فرمول 1 ادامه داشته باشد، بدون شک در ادامه از جذابیت این ورزش کاسته می شود. مسئولان و داوران گرندپری باید چشم خود را به روی برخی از این برخوردهای غیرعمد ببندند و کمی دست رانندگان را برای ریسک کردن باز بگذارند.

 

درس پنجم: ثبات قوانین

کلاس درسی برای فرمول 1

به نظر می رسد که با آغاز هر فصل جدید فرمول 1 باید منتظر بحث و جدل مسئولان این رقابت، اتحادیه تیم ها و فدراسیون جهانی بر سر قوانین باشیم. فصل های قبلی در مواردی که قانون جدیدی وضع می شد، برخی تیم ها مخالفت خود را نشان می دادند و حتی فدراسیون جهانی را به تشکیل یک کلاس جدید اتومبیلرانی تهدید می کردند. تصور این که روزی چنین اتفاقی برای فرمول 1 بیافتد، برای تمام طرفداران این رقابت سخت است.

کلاس درسی برای فرمول 1

اما قوانین و روابط بین تیم ها و مسئولان نسکار در مقایسه با فرمول 1 از پایداری و ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و به همین دلیل نیز طی 63 سال گذشت زمان از برگزاری اولین مسابقه نسکار تا به حال تمامی رقابت ها در هر سال به صورت منظم برگزار شده است. بدنه اداره کننده فرمول 1 باید ثبات بیش تری در مدریت خود داشته باشند و بهتر است که فدراسیون جهانی نیز دست از سر قوانین فرمول 1 بردارد و حداقل چند سالی یک رویه را پیش بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

کلاس درسی برای فرمول 1


منبع

BleacherReport

برچسب : نسکار , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد-:::::::: : وقتی ماشین تحویل نمیدن همون بهتر پولتون فعلا دست خودتون باشه. ما الان ۷ ماهه تکمیل وجه کردیم از ماشین خبری نیست
Mahyar : دوستان من الان ديدم ارسال مداركم هنوز زرده ، اما شماره پلاك هم تو همون صفحه ثبتش كردن خستمون كردن بخدا
شاهین۱۲۳۷ : طبق شنیده ها افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا بزودی اعلام میگردد این افزایش قیمت حدودا میانگین ۱۰ درصد بوده و از اوایل دیماه
محمد : سلام دوستان من ۱۷ آذر فاکتور شد شاهین cvt و ۲۳ آذر پلاک شده خداروشکر
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام یه توضیحات بدهید در مورد نوع ثبت نامی و شماره فاکتور ببینیم ما کجای کاریم.
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : تحویل سیستمی آبانماه بودند .
علیx5 : اقا محمد از شما که واریز نشده کی تکمیل وجه انجام دادین
آرش : دوست گرامی مگه میخواستی واسه چه خودرویی تکمیل وجه کنی ۳۰۰ گرم طلای ۵ میلیونی نیاز داشتی؟؟؟ الان طلا گرمی ۱۳ و ۵۰۰ ،،،نمیشه ۲ میلیارد،میشه ۴ میلیارد و ۵۰ خدا وکیلی این شرکت سایپا مغز همه رو بدجور بهم ریخته
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ایشالا که همه دوستان هر چه زودتر تحویل بگیرند
شاهین پلاس : سلام آقا ما والا بهمن ماه ۱۴۰۳ پیش پرداخت را واریز کردیم الان که آذر ماه داره تمام میشه هنوز تکمیل وجه برای ما نیامده. تکلیف چیه چکار کنیم. روز به روز هم قیمت ماشین داره میره بالا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : سلام خطاب به آقای ایمان .افزایش قیمت آبان ماه برای شما لحاظ شد یا نه .افزایش قیمت کارخانه منظورمه
کوییک اس : سلام خطاب به آقای ایمان.افزایش قیمت آبان ماه برای شما لحاظ شد یا نه
اطلس قرمز : برای من هیچ پیامی اززمان فاکتورشدن تابه الان نیومده شماتهرانید؟
دنا6دنده تحویل آبان رینگ آلومینیومی : دنا 6دنده رینگ دار و رنگ مشکی پیش فروش واریزی اول 15 اردیبهشت واریزی دوم 12شهریور دریافت پرونده 16شهریور دیروز فاکتور شد
دنا اپشنال : داداش معذرت میخواهم ببخشید حق با شما بود
مهرداد : والا منم 28 مهرماهم هنوز پلاک نشدم
آپشنال بهمن : دنا فوق آپشنال سفید واریز 17 آبان امروز فاکتور و درجا پلاک ور کمال ناباوری
در سف سایپا🥴🥴 : من ثبت نامی 15 بهمن 403 هستم و 15 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز هم در مرحله تخصیص قرار دارم .ینی باید تا ظهور بشه تا ماشین بگیریم .لعنت به اعتقاد
مصی : منم 17شهریورتکمیل وجه کردم زنگ زدم گفتن آخردی تحویل میدیم دیگه نمیدونم راست گفت یابازم دروغه امیدوارم زودتربدن خیالمون راحت بشه
اطلس بهمن : سلام منم تحویل حضور ی زدم اما خبری نیست