قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

 

قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

 
قیمت خودرو کاهش می یابد، بازار در دست دلالان است، قیمت گذاری 5 درصدی در حاشیه بازار باعث کاهش قیمت می شود و ده ها تیتر دیگر در همین رابطه طی ماه های اخیر در خروجی رسانه های رسمی و غیر رسمی قرار گرفته است اما علیرغم تشدید رکود طی ماه های اخیر، عملا شاهد ادامه افزایش قیمت ها در بازار هستیم که اخیرا نیز بار دیگر روندی شتاب ناک به خود گرفته است و رکورد های جدیدی را می شکند، اما آیا می توان برای این روند افزایش قیمت پایانی را متصور بود؟
 
برای پیش بینی شرایط بازار خودرو و هر کالای تولیدی دیگری، می توان چند عامل را در نظر گرفت که شامل هزینه مواد اولیه، هزینه های سربار، سود و ...می شود، اما متاسفانه تقریبا تمامی این عوامل در شرایط فعلی نامشخص است، اما روش دیگر می تواند مقایسه قیمت عرضه خودرو و قیمت دلار در مقاطع زمانی مختلف باشد.
 
هرچند شاید در صحبت های شعاری، ارتباط مستقیمی بین قیمت خودروهای تولید داخل و قیمت دلار دیده نشود اما تجربه افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر و افزایش قیمت کالاهای ساخت ایران، نشان می دهد که در نهایت بیشتر شدن نرخ ارز، بازتاب مستقیمی را بر قیمت تمام شده خودروها به دنبال داشته است. به خصوص در مورد خودرویی مانند پراید که در یک دهه گذشته داخلی سازی بالایی را تجربه کرده است، این روند می تواند حائز اهمیت باشد.
 
قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟
با نگاهی به قیمت پراید به عنوان خودروی شاخص برای ارزیابی قیمت خودرو های تولید داخل می توان دریافت که در سال 84 و همزمان با رسیدن نرخ دلار به 900 تومان، مدل صندوق دار پراید نیز با قیمتی معادل 6.1 میلیون تومان عرضه می شده است. این نسبت می تواند بیانگر قیمت بیش از 6000 دلار پراید در سال 84 باشد.
 
در خرداد سال 92، با رد شدن قیمت دلار از مرز 3000 دلار، شاهد تشدید فشار خودروسازان برای افزایش نرخ ها بودیم که در نهایت به صدوق مجوز افزایش قیمت و رسیدن قیمت پراید به حدود 16.5 میلیون تومان منجر شد، بنابراین در این زمان نیز قیمت تمام شده پراید رقمی در حدود 5500 دلار برآورد می شود.
 
به سال 96 می رسیم، زمانی که نرخ ارز نوسانی در محدوده 3700 الی 4200 دلار را تجربه می کرد و قیمت عرضه پراید نیز تدریجا افزایش یافته و در محدوده 20 الی 22 میلیون تومان قرار گرفته بود. در چنین شرایطی بهای دلاری پراید در محدوده 5200 الی 5400 دلار محاسبه می شود. بنابراین از مقایسه سه ارزیابی فوق، می توان تخمین زد که قیمت تمام شده پراید برای سایپا در محدوده 5 الی 6 هزار دلار قرار می گیرد و ظاهرا این رویه از سال 1384 تا 1396 تغییر نداشته است.
 
قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟
 
اما حالا و در پایان سال 1397 و در شرایطی که قیمت دلار نیما در محدوده 9000 تومان و دلار آزاد در حدود 12000 تومان اعلام می شود، مشخص است که قیمت خودرو های ساخت داخل و به خصوص قیمت پراید نیز افزایشی متناسب با نرخ های قبلی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس می توان تخمین زد که در خوشبینانه ترین حالت، براساس محاسبات قیمت 5000 دلاری پراید و قیمت 9000 تومانی سامانه نیما، قیمت پراید در محدوده 45 میلیون تومان قرار خواهد گرفت و در حالت بدبینانه نیز افزایش قیمت پراید به حدود 60 میلیون تومان (براساس قیمت 12 هزار تومانی دلار آزاد) دور از ذهن به نظر نمی رسد.
 
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

سینا
1

الان سال 1400 هست و پراید 179 میلیونه اقا فرید چرا دروغ گفتی 200 میلیون کجا بود
07:54  1400/10/06
پاسخ دادن
فرید
0

مملکت که نیست ... دیوونه خونه ست ... قانون و پشم یکین اینجا
تجربه هم بارها نشون داده چیزی که گرون شد تو ایران دیگه هرگز به قیمت قبل برنمی گرده
وگرنه باید خیلی وقت پیش پراید به قیمت 10 میلیون برمی گشت اما همینطور زیاد شد قیمتش تا الان که رسیده به حدود 60 تومن
احتمالا تا سال 1400 برسه به 200 میلیون !!
واقعا متاسفم برای کسی که هنوزم میره میخره
01:15  1397/12/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی وان پلاس : یسوال شما فروش فوری بودی یا پیش فروش؟
تارا : تبریک. اگه امروز پلاک بشه، شنبه تحویل میگیرید
20 مهر. S5 سفید : سلام از دوستانی که این چند روز شاسی شده کسی هست بیمه هم شده باشه
محمد : ما هم شرایطشما رو داریم هیچ خبری نیس شهریور ثبت نام کردیم دی هم تکمیل وجه
امین s5 : من هم دقیقا همین شرایط و شهریور ثبت نام و دی تکمیل وجه ولی هیچ خبری از شاسی هم نیست
محمد G : سلام .این نوع خودرو از کلاس تیبا می‌باشد .بدنه موتور همون تیبا دو هستش .با کمی تغییرات تا قطعات الکترونیکی .وهمچنین سه تا اسب بخار ..ولی از لحاظ تریم داخلی خودرو ومانیتور قابل قبوله .و همچنین قابلیت ویا ابسن سانروف ودکمه های کنترلی روی فرمان که البته کروز نیست وهمون تنظیم آهنگ وبلوتوث وسپر وحراغ های عقب که به روز شده ‌فقط همین
با درود : آقا مصطفی درسته میفرمایید بعد یک ماه تکمیل وجه ولی منظور یک ماه کاری هست .به جز ایام تعطیلات رسمی . ممکن هست یک هفته ایی یا بیشتر تاخیر در تحویل باشه .
زهرا : من هم شرایط شمارو دارم، شهریور ماه ثبت نام کردم، دی ماه تسویه کامل انجام شده ولی هیچ خبری از شاسی نیست
جهان : طی چند روز پیش رو برات شاسی میزنن
یاشار : خدایی اطلس میگن خوبه ولی نمیدونم ارزش خرید داره یا نه لطفا اگه کسی بتونه یه راهنمایی کنه ماشینه خوبی هس یا نه من خودم کویک Rداشتیم خیلی عالی بود اگه مثل کویک باشه دیگه خیلی خوبه دوستان ایا اطلس ارزش خرید رو داره یا نه و مشتریش خوب هس یا نه لطفا یه کسی راهنمایی کنه ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : خدایا کی از دست تاریخ 17 راحت میشیم
207 اتومات تحویل 30 دی : تحویل 30 دی تکمیل وجه 1 دی سفید امروز فاکتور شد
ابراهیم : سلام به همگی اقا من 10دقیقه پیش سورن پلاس بنزینی تحویل 30 بهمن سفید تکمیل وجه 19 دی الان فاکتور شدم انشالا قسمت همگی
محسن : شاید به زور 7 لیتر
تکمیل 2 آذر تحویل 30 دی مشکی : سلام دوستان لطف کنین امروز فقط کسایی که فاکتور میشن با تاریخ تکمیل وجه و رنگ انتخابی ، اعلام کنن، ممنون .
دوگانه : چندم وتکمیل وج کردین
207پانا ارتقا : سرت جای اولت
ایمان : خوشم میاد همین این گروه اسفندی هستن آفرین
رضا : سلام تکمیل وجه بهمن ماه کسی فاکتور شد.
X55 خسته : آقای الوند میشه یک خبری از مجوز و وضعیت X55 ها بدید؟؟؟