مصرف روزانه بیش از یک لیتر بنزین به ازای هر نفر؛ رکورد مصرف بنزین در نوروز 98 شکسته می شود

 

مصرف روزانه بیش از یک لیتر بنزین به ازای هر نفر؛ رکورد مصرف بنزین در نوروز 98 شکسته می شود

 
ایران با دارا بودن ذخایر انرژی قابل توجه، نهمین تولید کننده انرژی اولیه در جهان به حساب می‌ آید که این گنجینه خدادادی به علت مصرف نامناسب با کمترین بهره وری در حال استفاده است به گونه که در میان 140 کشور جهان جایگاه 128 شدت مصرف انرژی را از آن خود کرده که این سطح سه برابر بیشتر از متوسط شدت انرژی در جهان محاسبه شده است. هرچقدر کفه ترازوی تولید بنزین در کشور سنگین شود، کفه مصرف سنگین‌تر می‌شود.‎
 
طبق آخرین اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران 91 میلیون لیتر در روز است. همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود 81 میلیون نفر جمعیت دارد.
به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر، 1.12 لیتر بنزین در ایران مصرف می شود. یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگه خودروی شخصی نداشته باشند، در یک شبانه روز سهمی 4.5 لیتری در مصرف بنزین کشور دارند.
 
بنا بر برآورد های صورت گرفته، کل مصرف انرژی کشور ما معادل 1348 میلیون بشکه نفت خام است که سهم حمل و نقل 24 درصد صنایع، خوراک پتروشیمی ها، کشاورزی در مجموع 40 درصد، تجارت و خانگی 35 درصد و سایر مصارف حدود یک درصد است.
 
در این میان، بنزین یکی از مصادیق انرژی در کشور است که مصرف آن سالانه رشد 5 تا 10 درصدی دارد به صورتی که بنا بر آمار موجود متوسط مصرف سوخت در کشور حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است که متوسط میزان آن در سایر کشورها 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر و در کشورهای پیشرفته در حدود 2.5 لیتر گزارش شده است.
 
ترازوی تولید و مصرف بنزین در ایران در دو سال اخیر تقریبا برابر بوده است؛ هرچند گاهی کفه مصرف سنگین‌تر شده و با اینکه پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید کرده اند ولی باز هم فاصله‌ای بین مصرف و تولید بنزین وجود دارد که باید از طریق واردات پر شود.
 
آسیب شناسی مصرف بالای بنزین در کشور نشان از وجود دلایل مختلف دارد که از مهمترین آن ها می‌ توان به عمر بالای خودروهای مورد استفاده و مصرف بیشتر سوخت آن ها در مقایسه با خودروهای صفر کیلومتر، فرهنگ استفاده از خودروهای تک سرنشین، همخوانی نداشتن ظرفیت حمل و نقل عمومی با نیاز شهروندان اشاره کرد.
 
 
در زمینه خودرو های فرسوده می‌ توان گفت، حدود 20 میلیون خودرو در کشور بیش از 40 درصدشان فرسوده است و عمر بالای 10یا 15 سال دارند.
 
در کنار مسائل مذکور، بررسی های میدانی نشان می دهد برخی خودرو با مصرف 20 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر همچنان تیراژ قابل توجهی از تولید در سال را به خود اختصاص داده که این سطح بالای تولید در مقابل خودرو های کم مصرف قرار دارد.
 
قاچاق سوخت نيز، معضل دیرینه اقتصاد ایران به شمار می‌ رود، ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف قیمت سوخت در داخل ایران و کشورهای همسایه باز می‌ گردد.
از جنبه تولید بنزین نیز در کشور با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حدود 100 میلیون لیتر در روز تولید داریم که 80 میلیون لیتر آن با استاندارد‌های دنیا مانند یورو 4 و یورو 5 است که این میزان تولید با مصرف برابری می کند.
 
تنها موضوعی که می‌ تواند خودکفایی در تولید بنزین را به چالش بکشد، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین است و به نظر می ‌رسد دولت باید هر چه سریعتر برای ساماندهی بخش مدیریت مصرف به منظور جلوگیری از ادامه روند مصرف افسارگسیخته بنزین، چاره اندیشی کند.
بدون شک برای مدیریت مصرف، سهم فرهنگ سازی و تبلیغات از سوی مصرف کننده و استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ساخت خودرو‌های کم مصرف از سوی تولیدکنندگان در کاهش شدت مصرف بنزین در کشور بی تاثیر نبوده و همچنین مراکز تحقیق و توسعه می‌ توانند به عنوان ناجی انرژی به حساب آیند و جایگاه ما را در زمینه مصرف انرژی در جهان همتراز با متوسط مصرف جهانی قرار دهند.
 
اما مسئله جایگزینی خودروهای قدیمی (با تکنولوژی قدیمی) موجود در کشور با خودروهای مدرن همچنان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و صرفه جویی مادی عظیمی را برای کشور به ارمغان آورد. برای مقایسه جالب است تا مقاله ای در زمینه مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه را مطالعه فرمایید. به خصوص که با توجه به وضعیت موجود به نظر می رسد که در نوروز 98 شاهد شکسته شدن مجدد رکورد مصرف بنزین در ایران باشیم.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مصرف بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

جواد
1

اگه این اطلاعات درست باشه، میشه روزانه به 682 نفر وام صدمیلیونی بابت خرید خودروهای کم مصرف از محل صرفه جویی سوخت داد تا به استاندارد کشورهای پیشرفته رسید. ولی خوب اینجوری نون مافیای خودرو و... آجر میشه
پس ولش حساب کتاب نکنیم اوناهم گناه دارن بیجاره ها از نون خوردن بیفتن.
12:56  1397/12/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : سلام روز همگی بخیر خواهشن اونا که رفتن بگن چیکار کردن ، به نتیجه رسیدن یا نه
اس تری : ببخشید کجای حرفشون دروغه دارن راست میگن مشخص نیست کی فاکتور میشه
J : کی پیام اومد. نه خبری نیس. مبارکه
زهرا : بله منم دقیقا وضعیت شمارو دارم ولی خبری نیست
سورن پلاس دوگانه تابستان ۱۴۰۳ : سلام من سورن پلاس دوگانه EF7 رو ثبت‌نام کردم و تابستان ۱۴۰۳ موعد تحویلشه. دو مرتبه پیامک تبدیل تک‌سوز برام اومد ولی انتخاب نکردم. الان توی سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو، قسمت استعلام وضعیت قرعه کشی یا سامانه یکپارچه، نوع فروش رو پیش‌فروش زدن. احتمالا همه رو پیش فروش بزنن که به قیمت روز بفروشن بهمون. تازه اگه استاندارد ۸۵ گانه رو هم روی ماشین بریزن، قیمتش میره بالاتر و بیچاره می‌شیم. یه گزینه داره که نوشته هویت سنجی. لطفا دوستان برن و هویت سنجی رو انجام بدن تا آماده باشن برای تحویل خودرو. ایشالا که هر کی ماشین نداره، یکی بخره به امید خدا.
رضا : دوستان تماس گرفتم میگن اصلا مشخص نیس کی شاسی بشه رسما دروغ میگن
مهدی بیگلویی : دوستان پیامک بازم برای شاهین دنده‌ای میاد ولی نه با قیمت فعلی. احتمالا حدود ۱۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت بخوره. لطفا واقع بین باشیم. خودمون رو گول نزنیم
محمد : نیم اول هم تموم شد امروز زنگ زدم میگن اصلا معلوم نیست کی تحویل بدن خاک بر سروتون با این شرکتتون
بهزاد : با سلام ، منکه پلاک فعال ندارم برا من عدم تخصیص زده، ثبت نام اولیه هم انجام دادم موندم بلا تکلیف بر چه اساسی چانگان را داره نمیده ، شاید اطلاعاتشون بروز نیست، دوستان کسی آدرس وزارت صنعت و معدن را داره، چطوری باید پیگیری کنیم، زنگ هم که میزنم جواب سربالا ميدند، مسخره کردند، 500 میلیون پول بلوکه کردم با پلاک غیر فعال عدم تخصیص زدند، کی جوابگو هست.... ؟؟!!
حمید معصومی نژاد رٌم : در خدمتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعلی دوگانه اسفند : ولی احتمال 99 درصد اگر دعوتنامه بیاد میزارن بعداز مهلتی ک گذاشتن میاد یعنی از بیستم به بعد
محسن : سلام دوستان این رضا واقعی نیست که داره پیام میده
عباس نوروزی : امکان نداره روز تعطیل که ماشین فاکتور نمیشه اینقد بچه اذیت نکنید
X22 : سلام امروز کسی مجوز خروج نگرفته؟
حمید اریزو 5اف ال : سلام دوستان وقتتون بخیر. منم ثبت نام اقساط اریزو داشتم کارت ماشین و برگ سبزش اومده مدل 403 سه شنبه پیش نمایندگی گفت ایشالا تا اخر اردیبهشت برا اریزو 5 خبر جدید کسی نداره
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام بر همگی یعنی ب قول پرهام امروز عصر ما باید بفکر اومدن دعوتنامه دوگانه باشیم انشالا که همینطور باشه
دکتر پرهام فیک : کسی که از نام کسی دیگه بعنوان پیام دادن و شایعه پراکنی استفاده میکنه از سگ کمتره،بیماری تو ذاتیه و لاعلاج،اینقد مردم ازاری نکن که از یه جایی میخوری که فکرشو نمیکنی
کورش کبیر : به خدا من از زمان هخا منشیان تا امروز از هچ جا ماشین نگرفتم و 65 سالمه خواستم آخر عمر ی ماشین نو سوار شم حالا بعد یک سال انتطار هر روز یه داستانی هست زمستان باید تحویل میدادن هنوز فرا خوان نیامده میگن دوباره راه قیمت جدید بدن 150 دیگه بزارن روش سر راست 600 بشه که انشالا هر مستضعفین یک پژو پارس بخره روحت شاد هویدا
207تبدیل29اسفند : همین الان زنگ بزن یه نفر دیگشون یه چی دیگه میگه اینا رو گذاشتن ما رو هر جور شده بپیچونن
پارس ELx بهار : آقا رضا بی مصرف . ایران خودرو دنبال گرانی بود الان که افزایش 200تومنی داده دیگه چرا میگی به بهار تابستان نمیده مرض داری اعصاب مردم خراب میکنی