احتمال اجرای طرح کاهش حداکثر سرعت خودرو در تمام جاده ‌های کشور

 

احتمال اجرای طرح کاهش حداکثر سرعت خودرو در تمام جاده ‌های کشور

 
آمار تصادفات جاده‌ای و به تبع آن مجروح‌ها و قربانیان آن هر سال در عید نوروز افرایش قابل توجهی دارد. هر سال با فرا رسیدن عید نوروز مقامات از کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی در بازه مسافرت‌های نوروزی خبر می دهند اما هنوز آمار کشته‌های تصادفات نوروزی بالاست.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کمیسیون ایمنی راه‌ها به زودی درباره کاهش حداکثر سرعت خودرو ها اعلام نظر می‌کند.
 
داوود کشاورزیان، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش مجمع جهانی راه (پیارک) که در چهارم آذرماه سال ۹۵ برگزار شد، اعلام کرد: این سازمان، به دنبال کاهش حداکثر سرعت خودرو های سواری در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی هر کدام به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت است تا با اجرای این طرح، حداکثر سرعت در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در راه‌های اصلی از ۹۰ به ۸۰ و در راه‌های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد.
وی از ارسال این طرح به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی و تصویب احتمالی آن و اجرای طرح در نوروز ۹۷ خبر داده بود که البته شاهد اجرای آن نبودیم.
حالا پس از گذشت یک سال، بار دیگر قرار است طرح کاهش حداکثر سرعت خودرو ها در جاده‌های برون شهری در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شود.
 
دلیل اصلی بیشتر تصادفات، سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و خستگی راننده اعلام شده است. در عین حال برخی از کارشناسان، مشکلات فنی خودروها و جاده‌ها را نیز از عوامل بالا بودن آمار تصادفات می‌دانند.
مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به افزایش آمار کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، حتی از معاون سابق وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز پیشی گرفته و اعلام کرد: باید حداکثر سرعت در جاده‌ها، بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر کاهش یابد و حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد.
وی ادامه داد: مسئولان در واکنش به این پیشنهاد اعلام می‌کنند که تغییر تابلوهای سرعت در جاده‌ها برای دولت هزینه بسیاری دارد، اما اگر هزینه‌های مرتبط با تصادفات از جمله تلفات جاده‌ای، درمان مجروحین و حمایت‌های دولت از معلولان را در نظر بگیریم، اصلاح تابلوهای سرعت هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت.
کیانپور افزود: با کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها، قطعاً میزان تلفات و شدت تصادفات کاهش چشمگیری خواهد یافت و می‌توان بعد از برنامه ریزی دقیقی برای اصلاح جاده‌ها و بهبود کیفیت خودروها صورت داد.
 
مهرداد تقی زاده، معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر سابق کمیسیون ایمنی راه‌ها در گفت و گوی سال گذشته خود اظهار داشت: این طرح (کاهش حداکثر سرعت خودرو ها ) زمانی می‌تواند توجیه داشته باشد که ببینیم آیا بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد یا خیر؟
وی افزود: اگر بیشترین میزان تلفات ما در جاده‌ها، بالای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد، کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت دیگر فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر نیز اگر بیشترین تعداد کشته‌های جاده‌ای در کمتر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت باشد، دیگر کاهش ۱۰ کیلومتری حداکثر سرعت بی معنا است.
دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من شخصاً اجرای این طرح را دارای توجیه نمی دانم و فکر نمی‌کنم مشکل ما در بخش ایمنی راه‌ها و تعداد کشته‌های جاده‌ای، سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد.
در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می گیرد. با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بحساب می آیند.
شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت و گویی با بیان اینکه بررسی کاهش حداکثر سرعت در جاده‌ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها در دست بررسی است، اظهار داشت: یکشنبه در یکی از کارگروه‌ها بررسی و اعلام نظر خواهد شد.
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه طرحی که سال گذشته برای کاهش سقف سرعت خودروها اعلام شده بود، مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی بود، گفت: طرح اخیر مربوط به همه ناوگان است که در حال بررسی است.
 
دولت‌ها می توانند بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را با بالا بردن استانداردهای جاده ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش صحیح رانندگان از میان بردارند.
به گفته دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری، مدیریت سرعت در جاده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که در گفت و گویی، از منتفی شدن این طرح در روزهای پایانی سال قبل به دلیل عدم استقبال مردم از کاهش حداکثر سرعت خودرو ها در جاده‌ها خبر داده بود بار دیگر با تأیید ارسال طرح کاهش حداکثر سرعت خودرو ها در جاده‌ها به کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: این طرح در صورت تصویب هم به تعطیلات نوروز ۹۸ نمی‌رسید.
وی ادامه داد: اگر بحث‌های کارشناسی در این خصوص به جامعه منتقل شود، شاید برداشت درستی از آن نشود؛ باید بگذاریم به جمع بندی مثبت یا منفی نهایی برسیم. چون در حال حاضر روزانه ۸ میلیون تردد در جاده‌های کشور داریم که میانگین طول تردد در برخی روزها به ۲۵۰ کیلومتر هم می‌رسد؛ بنابراین آثار اتخاذ چنین تصمیمی بر روی جامعه بسیار بالاست.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در صورت تصویب این طرح، باید منطق طرفداران آن به قدری قوی باشد که اقناع عمومی در رانندگان و مردم ایجاد کند و به علمی بودن آن در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها مطمئن شوند. اما هنوز این طرح در دست بررسی است و نهایی نشده است.
محمد بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها درباره کاهش حداکثر سرعت خودرو ها در جاده‌ها با بیان اینکه سرعت بالا و انحراف به چپ مهم‌ترین موضوع‌ها در ایمنی جاده‌ها است، یادآور شد: غیر از صدور دستورالعمل‌ها، ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و تردد با سرعت مطمئنه نیز در کاهش سوانح جاده‌ای اثرگذار است. ضمن اینکه ویژگی فیزیکی راه‌ها هم در کاهش سوانح مؤثر است.
وی افزود: با توجه به اینکه عمده سوانح جاده‌ای ما متأثر از سرعت بالاست، ایجاد محدودیت در سقف سرعت می‌تواند در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای اثرگذاری بالایی داشته باشد.
 
به گفته عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها، در اسپانیا با کاهش ۲۰ کیلومتری حداکثر سرعت خودرو ها و رساندن سقف سرعتی به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در خصوص آزادراه‌های برون شهری و حداکثر ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه‌های درون شهری، کاهش تصادفات به ۴۰ درصد رسیده است.
بخارایی تأکید کرد: لازم است ما هم در ایران چنین فرآیندی را طی کنیم؛ به خصوص که تولیدات داخلی وسایل نقلیه ما آسیب پذیری بالایی دارند و در تصادفات جاده‌ای با شدت پایین نیز میزان کشته‌ها و تلفات زیاد خواهد بود.
از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سرعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

محمد
0

تصمیمات مسوولین انقدر عاقلانه و منطقیست که آدم واقعا لذت می بره!
من پیشنهاد می کنم در اقدامی مشابه برای حل معضل مسکن ، مردم بر روی درختها و یا در غارها زندگی کنن. برای حل معضل تصادفات ، مردم با گاری و قاطر جابجا بشن. برای حل معضل تورم ، از معامله کالا به کالا استفاده کنیم و پول حذف یشه. ببینید به همین راحتی میشه تمام مشکلات کشور رو حل کرد!
14:00  1398/01/19
پاسخ دادن
محمد
6

یعنی تنها دلیل بالا بودن تلفات سرعت است؟
فرهنگ رانندگی،کیفیت خودروها و جادها نقشی ندارند؟
چرا مسئولین فقط از جیب رانندگان خرج می کنند؟
ماشین بی کیفیت داخلی را جمع کنید،مشکل حل می شود.
13:27  1398/01/19
پاسخ دادن
محمد
0

وقتي مسئولين قادر به رفع مشكل نيستند نبايد صورت مسئله را پاك كنند. با اين حساب بهتر است تصميم بگيريم كه با چارپايان رفت و آمد كنيم!
13:25  1398/01/19
پاسخ دادن
amir
3

باز هرچی باشه از اون موستانگ سوسولی که بهتره تازه کامارو از موستانگ خیلی بزرگتر و خفن تر هستش !!!!!
♥♥♥♥♥=کامارو=♥♥♥♥♥
21:16  1393/05/15

محمد
6

بجای استاندارد سازی جاده ها و فشار به خودرو سازها برای بالا بردن کیفیت خودرو و یا آموزش صحیح فرهنگ ترافیکی و رانندگی در شهر و جاده های بین شهری به بدترین روش ممکن صورت مساله را پاک می کنند.

شما عوارض واردات خودرو را حذف کنید ببینید نرخ تصادفات و تلفات با چه سرعتی کاهش میابد.
13:21  1398/01/19
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام
بنده تکنسین اورژانس 115 هستم و شاهد کشته و زخمی شدن مردم در تصادفات هستم. بنده بهتون اطمینان میدم کاهش سرعت هیچ تاثیری نداره. چون راننده های ایرانی بی حوصله هستن و این چیزا یزاشون اهمیتی نداره. تنها عامل بازدارنده در تصادفات اینه که جریمه های پلیس در تخلفات حادثه ساز مثل سرعت و سبقت غیرمجاز شدیداً افزایش داشته باشه. اگه من بدونم با انجام تخلف بجای 100.000 تومن قراره 500.000 تومن جریمه بشم و ماشینم هم 1 ماه بخوابه جرآت نمیکنم دست از پا خطا کنم. این تنها راهی هست که من مطمئنم در کاهش تصادفات مؤثر خواهد بود و حاصل تحقیق میدانی از بنده و همکارانم در اورژانس115 هست . . . اعمال محدودیت سرعت وقتی ک بهش عمل نشه اثری نداره. چون غالب مردم باید زور بالای سرشون باشه ک این مسائل رو بفهمن.
20:32  1398/01/18
پاسخ دادن
شهروند
0

طبیعی است که با کاهش حداکثر سرعت دیگر " سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و خستگی راننده " اتفاق نمی افتد !!!
چه کنیم ، کار دیگری از دستمان بر نمی آید !
18:36  1398/01/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین زمستان درجنوب : حداقل سایپا فرخوان زمستان میداد مردم یه ۵٠ درصد رو پرداخت میکردن چه فقط مشمول افزایش قیمت ۵٠درصد بعدی میشدن ولی اصلا منفعت مردم رو نمیخوان وفقط به فکر مصالح ومنفعت خودشون هستن ایینا با شیطان وابلیس هم خون شدن پاک نمیشن ابدا
شاهین زمستان درجنوب : اصلا باید تمام ثبتنام های سامانه یکپارچه رو به قیمت قبل بدن یعنی چه الان سایپا میخواد به قیمت جدید زمستان ها رو بفروشه اصلا منصفانه نیس عدالت نیس تو این مملکت بخدا باهم ثبتنام میکنیم یکی یه ماهه تحویل میگیره با قیمت پایین یکی بعد ٢سال تحویل میگیره باقیمت دوبرابر عدالت کجاست پس
Ali : دوستان سلام من در جریان شکایت و تجمع دوستان نبودم وگرنه حتما از کرمان میومدم. دوستان ممنون میشم منم راهنمایی کنید چکار کنم ؟شکایت ثبت کنم یا حضوری بیام؟
31 مرداد : من تکمیل وجه ۳۱ مردادم مشکی شما چجوری فاکتور شدین طرح عادی بودین؟
میلاد : از شاهین من کو‌ رسیدیم به شاهین ارزون من کو؟😅😅 پارسال با همین قیمت طرح گذاشتن با ۶۰۰ اتومات دادن جایگزین یه سریا گرفتن و الان با ماشین شون عشق می کنند.
J4 خاکستری : نمیشه بریم کرمان همونجا تحویل بگیریم؟؟؟ ۴۵ روزه شاسی شده ، پلا شده ، هنوز میگن صبور باشید
J4 تاخیری : سلام ، این عادیه که من ۱۵ مهر پلاک شدم و هنوز تحویل نگرفتم؟؟؟ مگه نگفتن یک ماه بعد از فاکتور شدن تحویل میدن؟؟
درسا : چرا تو وضعیت خودرو زده پرونده دارای نقص می باشد ، الان باید چیکار کنم ، از کجا بفهمم چی تو پرونه ام نقص داره ؟
شاهین زمستان : بچه ها الان با تمام هزینه هل جانبی، این شاهین لعنتی چند در میاد؟،دقیقا
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اقتصاد دان : خریدار میخواهد باشه و میخواد نباشه این قیمتها افزایش بیشتر هم خواهد داشت چون تورم و گرانی از یه طرف و از طرف دیگه خودشون گرونتر می کنند وقتی قیمت پارس امروز 1میلیارد شده وقتی یکی دو هفته دیگه 1میلیارد و 100یا 200میلیون بشه و قیمتها ثابت بمونه اونوقت همه متوجه میشوند که ارزونی در کار نیست و میخرند چون برخی ها فکر می کنند ارزون میشه غافل از اینکه این دسته از ادم ها قافله را باختند با دیر خریدن و منتظر ماندن اونم به وعده های دروغین اینها خود من پارسال یادمه وزیر صمت وعده ارزون شدن خودرو را میداد و می گفت در خرید خودرو عجله نکنید و صبر کنید قیمتها ارزون میشه ولی همش دروغ و وعده های تهی و خالی بود
طرح مادران تحویل 30دی : شما تحویل دی ماه هستین؟
دنا پلاس اتومات پاییز403 : دوستان الان نرخ ایران خودرو رفته رو سایت دنا اپشنال شده 944 حالا ما که تحویل بهمنیم باید ب این نرخ تکمیل وجه کنیم دی ماهی ها 450 تکمیل وجه کردن کسی اطلاعی داره ماجرا چیه
رادین : به نظر من 2013 بخر چون رخ خوبی داره ولی 2010قدیمی است اما اگر دوست داری یک زره شتاب ماشینن بیشتر باشه 2010 رو بگیر
207 پانا پیش فروش بهمن# : به ساناز بله از 1آذر تا 14 آذر مهلت تکمیل وج به مبلغ 323500 بدون کارت طلایی
محمد شیراز : سلام دوستان دنا 6 دنده تحویل آبان رنگ سفید کسی فاکتور شده تا حالا؟؟؟
مهدی : بین 20 تا 30 روز باید در نظر بگیری
مهدی : بعد از تکمیل وجه باید سخا تحویل بدی علی آقا
مهدی : تقریبا 10 روز
نیما : ساینا اس 90 روز واریزی 19 شهریور پذیرش 24 شهریور با ش پذیرش 11952278 1 اذر فاکتور شد انشالله 4 روز بعد پلاک سیستمی میشه 3 الی 4 بعدش نصب پلاک و به حمل نقل تحویل میدن انشالله حدودا 12 الی 14 اذر بستگی به ترافیک حمل نقل داره میرسه