فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 

فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 
فیات یکی از خودروسازان قدیمی و بنام صنعت خودرو در جهان محسوب می‌شود که مدل‌های به‌یادماندنی و پرفروش فراوانی به بازار عرضه کرده است.
 
 
فیات یکی از خودروسازانی است که پیشینه‌ی پرافتخاری دارد. فیات در تاریخ خود مدل‌های مشهور و موفقی تولید کرده است. این شرکت خودروساز ایتالیایی تاریخ پرفرازونشیبی دارد و که با بررسی آن، به نکات جالبی برمی‌خوریم. درادامه، به ۲۰ نکته‌ی جالب درباره‌ی فیات اشاره می‌کنیم.
 
۱. فیات در سال ۱۸۹۹ با سرمایه‌گذاری تعدادی از سرمایه‌داران به سردمداری جیووانی آنیلی در شهر تورین ایتالیا این شرکت را تأسیس کردند. نام فیات درحقیقت مخفف Fabbrica Italiana Automobili Torino است. 
 
 
 
۲. اولین خودرو فیات 4HP نام داشت. این خودرو به موتور ۲ سیلندر ۳.۵ اسب‌بخاری مجهز بود.
 
 
 
۳. اولین خطِ‌تولید فیات در سال ۱۹۰۰ در خیابان کورسا در تورین افتتاح شد. در آن زمان، فیات با استخدام ۱۵۰ کارگر سالانه ۲۴ دستگاه خودرو تولید می‌کرد که از موتورهای ۳ و ۱۲ اسب‌بخاری استفاده می‌کردند. خودروهای اولیه‌ی فیات هیچ شباهتی به نمونه‌های مدرن امروزی نداشتند و بیشتر گاری‌های موتوردار بودند.
 
۴. سال ۱۹۰۴، سال موفقیت فیات بود؛ چون انریکو، یکی از مهندسان این شرکت، خودرویی ۴ سیلندر با حجم ۴.۲ لیتر طراحی کرد که در زمان خود طرح بسیار پیشرفته‌ای بود. در همان سال، جیوانی آنجلو نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی Giro dItalia Automobilistico توانست برنده شود تا بدین‌ترتیب، آغازگر موفقیت‌های آتی فیات در موتور اسپرت باشد.
 
۵. در سال ۱۹۰۶، تغییراتی در فیات اعمال شد تا بیشتر شبیه به شرکتی مدرن باشد. مهم‌ترین این تغییرات حذف نقطه از نام شرکت بود؛ یعنی نام شرکت از F.I.A.T به FIAT تغییر پیدا کرد. همچنین، فیات تولید خودروهای چهارنفره را شروع کرد که می‌توانستند تا ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کنند.
 
۶. در سال ۱۹۱۰، فیات فروش خودرو در خارج از مرزهای ایتالیا را شروع کرد. در سال ۱۹۰۸، فیات اولین شعبه‌ی خود در آمریکا را نیز راه‌اندازی کرده بود و در سال ۱۹۰۹، اولین تأسیسات تولید فیات در خاک آمریکا در نیویورک تأسیس شد. این کارخانه اولین خطِ‌تولید فیات در آمریکای‌شمالی بود. فیات در همان سال، صادرات خودرو به فرانسه، اتریش، بریتانیا، روسیه و استرالیا را نیز آغاز کرد.
 
۷. در سال ۱۹۳۶، فیات یکی از خودروهای محبوبش، یعنی مدل توپولینو (Topolino) را رونمایی کرد. این خودرو کوچک با قدرت ۳ اسب‌بخار، حداکثر سرعتی معادل ۸۵ کیلومتربرساعت داشت. فیات توپولینو اولین خودرو تولید انبوه در ایتالیا بود و بسیاری از ایتالیایی‌ها اولین تجربه‌ی مالکیت خودرو را با این مدل شروع کردند.
 
 
۸. در سال ۱۹۳۸، فیات اولین خودرو لوکس خود با نام فیات ۲۸۰۰ را تولید کرد. این خودرو به‌دلیل وضعیت اقتصادی آن زمان که تحت‌تأثیر جنگ جهانی دوم بود، نتوانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.
 
 
۹. سال‌های جنگ جهانی دوم برای فیات سال‌های موفقی نبودند. تأسیسات تولیدی فیات در طول جنگ آسیب زیادی دیدند. در سال ۱۹۴۵ نیز، مؤسس و رئیس فیات درگذشت. در آن زمان، آنیلی به لقب سناتوری رسیده بود. پس از آنیلی، ویتوریو والتا مدیر فیات شد. ازآنجاکه فیات تجربه‌ی ساخت خودروهای ارزان‌قیمت را داشت، مدیر جدید تصمیم گرفت نسخه‌ای جدید از توپولینو با نام توپولینو ۵۰۰ را تولید کند. باتوجه‌به اینکه بازار خودرو اروپای پس از جنگ نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت بود، این مدل توانست به فروش درخورتوجهی دست پیدا کند. درضمن، توپولینو ۵۰۰ اولین محصول فیات بود که از بخاری و سیستم تهویه در آن استفاده شده بود.
 
 
۱۰. فیات در زمان‌های قدیم، از پیش‌گامان فناوری در صنعت خودرو بود. در سال ۱۹۵۶، این شرکت مدل ۶۰۰ مالتی پلا را به‌عنوان اولین خودرو مینی‌ون عرضه کرد. در سال ۱۹۵۱ نیز، فیات مدل Compagnola را معرفی کرده بود که اولین شاسی‌بلند دارای بدنه و شاسی یکپارچه محسوب می‌شود.
 
 
۱۱. در سال ۱۹۶۶، فیات توافقنامه‌ی همکاری با شوروی امضا کرد و قرار شد چند کارخانه در اتحاد جماهیر شوروی برپا و فیات ۱۲۴ را با نام VAZ-2101 در آنجا تولید کند.
 
 
۱۲. در سال ۱۹۶۹، فیات شرکت خودروسازی ایتالیایی لانچیا را خرید. در سال ۱۹۰۶، وینچنزو لانچیا شرکت لانچیا را تأسیس کرده بود. در سال ۱۹۷۰، فیات کنترل فراری را نیز در دست گرفت و پس‌از‌آن، خودروسازان دیگری چون آلفارومئو، مازراتی، پیاجو و حتی وسپا نیز زیر پرچم فیات رفتند.
 
۱۳. خودروسازان دیگر به‌طور گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزل فیات استفاده کرده‌اند که در بین آن‌ها، نام‌هایی چون آلفارومئو، کادیلاک، شورولت، سیتروئن، ایوکو، لانچیا، اوپل، پژو، ساب و سوزوکی دیده می‌شوند.
 
 
۱۴. فیات در کشورهای مختلفی خطِ‌تولید خودرو دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور برزیل است. فیات خطِ‌تولید‌های دیگری نیز در آرژانتین و لهستان دارد. همچنین، شرکت‌هایی تحت لیسانس در کشورهای ترکیه، مصر، چین و آفریقای‌جنوبی نیز محصولات فیات را تولید می‌کنند.
 
۱۵. مدل جدید فیات ۵۰۰ دقیقا ۵۰ سال پس از معرفی فیات Cinquecento به بازار معرفی شد.
 
 
۱۶. فیات در بازه‌ی زمانی ۳۱ ماهه، ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه مدل ۵۰۰ تولید کرد. همچنین، برای پاسداشت این خودرو کوچک، نسخه‌های خاصی از آن را نیز تولید کرد.
 
۱۷. مدل‌های فیات در بین تمامی خودروهای جهان رکورددار بیشترین تعداد برنده‌شدن جایزه‌ی خودرو سال اروپا است.
 
۱۸. مهندسان فیات پیشرانه‌ی دیزل ۱.۳ لیتری به‌نام V16 Multijet را طراحی و تولید کرده‌اند که یکی از موتورهای موفق بازار است. همچنین، این پیشرانه برترین موتور سال نیز انتخاب شده است.
 
۱۹. در آستانه‌ی ورشکستگی کرایسلر آمریکا در سال ۲۰۰۹، فیات بخش اعظم سهام کرایسلر را خرید و تا سال ۲۰۱۴، توانست تمامی کرایسلر را ازآنِ خود کند. رقم این معامله‌ی بزرگ ۳.۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.
 
۲۰. فیات رسم جالبی برای نام‌گذاری خودروهای ون تجاری خود دارد. این خودروها بنابر رسمی که در این شرکت وجود دارند، به‌نام سکه‌های معروف ایتالیا نام‌گذاری می‌شوند؛ مانند دوبلو و فیورینو و دوکاتو. در سال ۲۰۱۱ نیز، فیات دوبلو فیورینو توانست عنوان ون سال را دریافت کند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شهرام
0

ایران فرغون چکار کرده
در۵۰ سال اخیر تنها موفقیتش طراحی لوگو کله اسب بوده برا سمند
12:24  1398/01/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Al : سلام چنین مشکلی تا حالا گزارش نشده است احتمالا بدجور دردست انداز افتادید وگرنه بدنه وشاسی جکj4خیلی محکم است
X5 : اونهایی که فاکتور نشدن یا رنگ مشکی هستن یا هنوز دیون دولتی رو تعین و تکلیف نکردن من رنگ سفیدم بلافاصله بعد چک داد ن و ثبت شدن چک به کرمان موتور فاکتور شد
شاهین دی ماه cvt : لعنت بهشون می گفتن تبدیل بزنیم به پلاس cvt ندارن
سیامک X5 اصفهان : والا بخدا من ۱۲ آبان ثبت نام کردم تا تحویل مدارک و پلاک رفته و زرد شده دیگه همینجور مونده . هرچی زنگ میزنم نمایندگی امروز و فردا و این هفته و اون هفته میکنن. خسته شدم 🥲
علی طیاری ایکس 5 : سلام آقای محمد در جواب شما ،من خودم به شخصه نه پارتی دارم که بگم به این خاطر شاسی وپلاک شده ونه یکی از اعضای نمایندگی هستم،دلیلی هم نداره که دروغ بگن عزیزان ،منم ثبت نامی 5دی هستم ،منم طبق پیامک پست،فردا مدارکم به دستم میرسه ،ولی تحویل خودرو نمی دونیم کی بدن،هزار بار هم زنگ زدیم،فقط میگن منتظر باشین
شاهین جی پذیرش ۱۴ آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
تارادستی‌سفید : بله‌من‌۱۷ام‌تحویل‌گرفتم
X5 محمد : سلام ثبت نام نقدی x5 اول دی ماه هنوز تو مرحله واریز وجه و تایید گیر کرده هیچ کسی تحویل نگرفته هنوز ثبت نام شهریور رو هم ندادن چه برسه به ماه های بعد اونهایی که الکی پیام گذاشتن که شاسی شد و فاکتور شد و .... الکی میگن از طرف خود شرکت هستن که کسی اعتراض نکنه
محمد : سلام ببخشید کسی میدونه تارا اتومات تهران تولید میشه یا خراسان ؟؟؟ مدارک ماشین از خراسان برام ارسال شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : ساینا پیش فروش 4اسفند مبارکه داداش
6دنده : خیر افزایش نمیخوره
توحید ارومیه : شریف مبارکه دیروز هم بهت گفتم که فاکتور میشی سخا به فاکتور کردن ربطی ندارد فقط سایپا در سود تاخیر دادن ازش دزدی میکنه
میثم : دوستانی که قصد فروش دارن زیر 850 میلیون آگهی فروش نزارن
مهدی : با سلام دوستان بزرگوار ی راهنمایی کنید زمان تحویل سورن رو 31 مرداد زده به نظر شما دعوتنامه جهت تکمیل مبلغ باقیمانده چه زمانی میاد؟
مهدی : با سلام و وقت بخیر دوست بزرگوار دعوتنامه جهت تکمیل مبلغ چه زمانی برای شما پیامک شد؟
777777777 : فکر می کنی ، همینی که می گی آشغاله پاییز 600 میلیونه
13 تیر : رییس سازمان حمایت گفته بدون مجوز وزارت صنعت نمیتونن اضافه کنن
الاف سایپا : 260
اطلس هفته 4 بهمن : بالاخره تحویل گرفتم.من اول ماه رفتم جلوی نمایندگی شهر که انتخاب کردم بسط نشستم با پسر شبم همونجا موندم جلوی ورودی اصلی نرفتم جلوی در موندم فرداش مستقیم زنگ زدن بهم از نمایندگی اصلی چون یه روزنامه محلی هم پوشش داشت میداد دو هفته قبل تکمیل وجه اومد واریز کردم صبح اموز گرفتم البته سینی زیر نداشت اینم... 202 اردیبهشت 403 تکپیل هم 251 لعن ت بر سایپا گفتن نگم برید حقتون رو بگیرید