از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 

از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 
سال گذشته خودروسازان و صنعتگران عرصه خودرو سال سختی را پشت سر گذاشتند و در شرایطی که رشد نرخ ارز و در ادامه، محدودیت دسترسی به ارز دولتی برای آن ها به وجود آمد تحریم های آمریکا ضربه کاری را بر پیکره این صنعت فرود آورد. 
 
اگر چه تلاش شده است تا صنعت خودرو همچنان به فعالیت های خود ادامه دهد و حمایت های دولتی برای حفظ این صنعت ادامه دارد اما تحولات ارزی و مشکلاتی که در تولید به وجود آمد پیش از هر موضوعی نتیجه مستقیم آن بر بازار خودرو به چشم آمد. 
 
بازار خودرو تحت تاثیر بالا و پایین شدن نرخ دلار مدام با افزایش قیمت های نجومی مواجه می شد و دلالان که فرصت را غنیمت شمرده بودند به هیزم این آتش اضافه می کردند و شعله های التهاب بازار را بیشتر می کردند. بازار خودرو نیازمند عرضه خودرو به بازار بود اما تولید خودروسازان کفاف بازار را نمی داد و تولید خودروهای ناقص در کف کارخانه هر روز ادامه می یافت.
 
با تسهیلاتی که به خودروسازان داده شد تا مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند، روزهای پایانی سال تولید جان دوباره ای گرفت و عرضه و پیش فروش خودروسازان از التهاب های روزهای پایانی سال 97 بازار خودرو کم کرد. خودروسازان روزهای آخر سال را با تمام توان به تولید خودرو پرداختند و تلاش شد تا دوباره تولید خودرو که چندماهی بود روند کاهشی پیدا کرده بود افزایشی شود و این مهم اتفاق افتاد.
 
اما آنچه اکنون از اهمیت برخوردار است این است که مشکلات و چالش های صنعت خودرو در سال 97 همچنان با خودروسازان باقی مانده است و صنعتگران و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این تسهیلات پرداخت شده به خودروسازان و قطعه سازان تنها همانند مسکن مقطعی است و اگرچه کمک کرده تا به چرخه تولید بازگردند اما به هرحال اثرات آن دیر زمانی نخواهد گذشت که از بین خواهد رفت و باید برای آن فکر اصولی تری شود.
 
افزایش هزینه های تولید در سال جدید و مشکلات ارزی که به قوت خود باقی مانده است سبب شده تا کارشناسان خودرویی معتقد باشند امسال از سال 97 برای خودروسازان سال سخت تری است.
 
اما فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است افزایش تولید باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود که در حال حاضر نیز این مهم در حال تحقق است. او افزایش قیمت های به وجود آمده در سال جدید و در بازار خودرو را واقعی نمی داند و می گوید:« این قیمت‌ها در سایت‌ها مطرح می‌شود با سیاست‌های اتخاذی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تولید افزایش پیدا کرده است و در روند افزایشی تولید، قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده هستند. اگرچه سوءاستفاده‌گران قیمت خودرو را درسایت‌ها بیش از مقدار واقعی اعلام می‌کنند اما نمی‌توان فردی را پیدا کرد که خودرو با این قیمت خریداری کرده است.
 
او در مورد اعمال سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت -5 درصد زیر قیمت بازار- معتقد است این سیاست در دراز مدت اثرگذار است وزارت صمت برای ساماندهی این وضعیت در حال انجام مجموعه‌ای از اقدامات است.
 
امیر خجسته؛ عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود  نیز عنوان می کند که بازار خودرو باید توسط وزارت صنعت کنترل شود نه اینکه فضا برای حضور هر بیشتر دلالان فراهم شود.
 
او  با تاکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را خود دلالان اداره می کنند بیان می کند که  طبق صحبتهایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم، مقرر شد که ایشان باید اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند وگرنه مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح نخواهیم داشت.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : لطفا دیگر گروه هاهم اطلاع رسانی کنین ۱۶ تیر تجمعععع
Sh : شاهین g ندارن بدن دوستان ولی این موضوع هیچ ربطی به ما نداره اینا الان ۷ ماه پول مارو کامل گرفتن هیچی به هیچی انقدر پرو و بی شرم هستن تماس میگیری بعد ۲۰ دقیقه وصل میشی انگار نه انگار انگار ما پول اونارو خوردیم .تنها حرف من اینه باید حقو گرفت حق گرفتنیه تنها راه تنها راه برای اینکه حقمونوبگیریم تجمع تجمع تجمع هست دست روی دست بذاریم تا ۳ماهه دیگه ممکنه تحویل ندن تا چقدر دیگه همش بیاییم به این صفحه سر بزنیم یه تاریخ مشخص کنیم همه جمع شیم از شهر های دور و نزدیک
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : 153968
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟