از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 

از افزایش هزینه های تولید تا جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار خودرو

 
سال گذشته خودروسازان و صنعتگران عرصه خودرو سال سختی را پشت سر گذاشتند و در شرایطی که رشد نرخ ارز و در ادامه، محدودیت دسترسی به ارز دولتی برای آن ها به وجود آمد تحریم های آمریکا ضربه کاری را بر پیکره این صنعت فرود آورد. 
 
اگر چه تلاش شده است تا صنعت خودرو همچنان به فعالیت های خود ادامه دهد و حمایت های دولتی برای حفظ این صنعت ادامه دارد اما تحولات ارزی و مشکلاتی که در تولید به وجود آمد پیش از هر موضوعی نتیجه مستقیم آن بر بازار خودرو به چشم آمد. 
 
بازار خودرو تحت تاثیر بالا و پایین شدن نرخ دلار مدام با افزایش قیمت های نجومی مواجه می شد و دلالان که فرصت را غنیمت شمرده بودند به هیزم این آتش اضافه می کردند و شعله های التهاب بازار را بیشتر می کردند. بازار خودرو نیازمند عرضه خودرو به بازار بود اما تولید خودروسازان کفاف بازار را نمی داد و تولید خودروهای ناقص در کف کارخانه هر روز ادامه می یافت.
 
با تسهیلاتی که به خودروسازان داده شد تا مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند، روزهای پایانی سال تولید جان دوباره ای گرفت و عرضه و پیش فروش خودروسازان از التهاب های روزهای پایانی سال 97 بازار خودرو کم کرد. خودروسازان روزهای آخر سال را با تمام توان به تولید خودرو پرداختند و تلاش شد تا دوباره تولید خودرو که چندماهی بود روند کاهشی پیدا کرده بود افزایشی شود و این مهم اتفاق افتاد.
 
اما آنچه اکنون از اهمیت برخوردار است این است که مشکلات و چالش های صنعت خودرو در سال 97 همچنان با خودروسازان باقی مانده است و صنعتگران و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این تسهیلات پرداخت شده به خودروسازان و قطعه سازان تنها همانند مسکن مقطعی است و اگرچه کمک کرده تا به چرخه تولید بازگردند اما به هرحال اثرات آن دیر زمانی نخواهد گذشت که از بین خواهد رفت و باید برای آن فکر اصولی تری شود.
 
افزایش هزینه های تولید در سال جدید و مشکلات ارزی که به قوت خود باقی مانده است سبب شده تا کارشناسان خودرویی معتقد باشند امسال از سال 97 برای خودروسازان سال سخت تری است.
 
اما فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است افزایش تولید باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود که در حال حاضر نیز این مهم در حال تحقق است. او افزایش قیمت های به وجود آمده در سال جدید و در بازار خودرو را واقعی نمی داند و می گوید:« این قیمت‌ها در سایت‌ها مطرح می‌شود با سیاست‌های اتخاذی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تولید افزایش پیدا کرده است و در روند افزایشی تولید، قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده هستند. اگرچه سوءاستفاده‌گران قیمت خودرو را درسایت‌ها بیش از مقدار واقعی اعلام می‌کنند اما نمی‌توان فردی را پیدا کرد که خودرو با این قیمت خریداری کرده است.
 
او در مورد اعمال سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت -5 درصد زیر قیمت بازار- معتقد است این سیاست در دراز مدت اثرگذار است وزارت صمت برای ساماندهی این وضعیت در حال انجام مجموعه‌ای از اقدامات است.
 
امیر خجسته؛ عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود  نیز عنوان می کند که بازار خودرو باید توسط وزارت صنعت کنترل شود نه اینکه فضا برای حضور هر بیشتر دلالان فراهم شود.
 
او  با تاکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را خود دلالان اداره می کنند بیان می کند که  طبق صحبتهایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم، مقرر شد که ایشان باید اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند وگرنه مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح نخواهیم داشت.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل سفید : به سلامتی.ما هم همینجور بوده تازه 9 اردیبهشت ثبت نام کردم ولی خبری نشده از تحویل
ایگل سفید : ما که نگرفتیم کارت ماشین هم اومده. شما شاسی شده؟
ابراهیم : حدود دو ماه هست ماشین رو تحویل گرفتم . تکمیل وجه 22 اسفند بوده. ماشین خوبیه حالا هر کسی که نداره و سوار نشده شاید بد ماشین رو بگه ولی واقعا عالیه. به نسبت پولی که دادم به نظرم خوبه ولی انتظار بنز نباید داشته باشین. ماشین رو از نمایندگی تهران تحویل گرفتم توی اواخر خرداد.
ارزو مرداد : ممنونم شاهین تیرماه
علی : در گواب شاهین g تیرماه منم مثل تو بودم ولی سود پولم حذف کردن چجوری براتو ۱۸ میلیون سود حساب کردن
ایگل سفید : سند سبز هم براتون اومده ؟
ایگل مشکی : ایگل تهران تحویل ۶۰ روزه سلام کسی تونسته ماشینشو از نمایندگی تحویل بگیره ؟
شاهین تیرماه : در جواب شاهین اردیبهشت من پیش فروش جی بودم ۱۸ اردیبهشت تبدیل به جی ال وتکمیل وجه کردم
مسعود : کامنتا رو که میخونم تازه متوجه میشم منی ک آبان 1404 منتظر ماشینم بودم تو محاسباتم یه سال اشتباه کردم و باید تا سال بعد صبر کنم ! چه اشتباهی کردم از این شرکت خرید کردم ):
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا2تیر : سلام دوستان نگران نباشین تحویل میدن برا منم دیروز زدن حمل برای تحویل نمایندگی با استرس دادن فقط خودتونو داغون میکنین میاد میدونم ی سریا وکالتی هستن خیلی نگرانن درست میشه میاد
S شهریور : سلام دوستان کوییک اس کیا امروز فاکتورشدن؟
علی : سلام به چه شماره ای زنگ میزنید که جواب میدن
نصرویی : سلام خیر امروز زنگ زدم کارخانه میگه تازه برج 10 سال 1402 را داریم میدیم
207 : من اردیبهشت واریز وجه کردم تحویل مرداد هنوز فاکتور نشده .با بچه کوچیک واقعا تاسف داره نمیتونن تحویل بدن چرا همش هی ثبت نام میکنن . زنگ میزنی هم میگن صبر کنید .یا سیستم مشکل داره و ....
علی : تعهدات خرداد
معلم : به چه شماره ای زنگ بزنیم
مهدی 207 پانا شهریور : کسانی که تحویل مرداد و شهریورن یذره غیرت داشته باشین بیاین همگی شکایت کنیم زنگ بزنیم ایران خودرو یا تعزیرات تحویل تیر و مهر رو با 680 میلیون حساب کردن و تازه زودتر تحویل دادن مرداد و شهریور با 813 میلیون حساب کردن و تحویلم نمیدن اخه این چه عدالتیه
اطلس دی : ای شیخ زاده مدیر عامل سایبا تک تک لحظات به خاطر شمافخش خوردم سر خورده شدم گریه کردم تا آخر عمر نفرینم به دنباله شما هست سود تاخیر را انداختی تو سرت بخوره بی وجدان
علی : مرداد به زور چندتایی فاکتور کردن اون اقا اوومده میگه من دنا اپشنال تحویل شهریور فاکتور شدم دروغ میگه توجحی به صحبت هاش نکنید