دلیل برتری تسلا در بازار خودروهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل برتری تسلا در بازار خودروهای الکتریکی چیست؟

 
مزیت‌های رقابتی شرکت تسلا درمقایسه‌با سایر خودروسازان الکتریکی بسیار است. در این مطلب، تعدادی از این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم.
 
تسلا شرکتی است که شاید برخی از آن متنفر باشند و برخی دیگر آن‌ را بپرستند. با وجود تمام فرازونشیب‌های خودروهای الکتریکی در بازار، شکی نیست تسلا یکی از خودروسازان الکتریکی پیشرو در جهان است. این شرکت را می‌توان به‌عنوان یکی از معدود خودروسازان الکتریکی موفق و نوآور نامید که از شبکه‌ی شارژ مخصوص‌ به‌خود بهره می‌برد. خودروسازان دیگر تاکنون برد مسافتی بیشتری از خودروهای تسلا را وعده داده بودند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از‌ آن‌ها نتوانسته‌اند در بحث برد مسافت، به‌ محدوده‌ی رقابت با تسلا نزدیک شود.
 
 
علاوه‌براین، میزان فروش خودروهای تسلا در آمریکا و اخیرا در اروپا به‌طور چشمگیری در‌حال‌افزایش است. شان میشل، یکی از محققان خودروهای الکتریکی که بیش از ۱۰ سال در‌این‌زمینه تحقیق کرده، اخیرا ویدئویی منتشر و دلایل شکست‌ناپذیری تسلا را بررسی کرده است. در ادامه‌ی این مطلب، به توضیحات میشل اشاره می‌کنیم.
 
 
هرچه بازار خودروهای الکتریکی گسترده‌تر و خودروسازان بیشتری برای رقابت با تسلا وارد بازار می‌شوند، این حقیقت بیشتر به‌چشم می‌آید که رقابت با تسلا کار آسانی نیست. به‌طور مثال، شرکت آئودی نمونه‌ی E-Tron را به‌عنوان اولین خودرو الکتریکی خود معرفی کرد که برپایه‌ی ساختار اصلی سایر خودروهای این شرکت ساخته شده است. بسته‌ی باتری‌های ۹۵ کیلووات‌ساعتی قرارگرفته در این خودرو، ۳۲۶ کیلومتر مسافت را می‌تواند بپیماید. این درحالی است که I-Pace، آخرین مبارز الکتریکی جگوار، از بسته‌ی باتری‌های ۹۰ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که با هربار شارژ کامل، ۳۷۴ کیلومتر را می‌تواند طی کند.
 
 
همچنین، پورشه تایکان که در سال ۲۰۲۰ معرفی می‌شود، در استاندارد NEDC توانایی دارد ۴۹۷ کیلومتر را بپیماید که با درنظرگرفتن معیار رایج EPA، این میزان به ۳۸۴ تا ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. تمام این توضیحات را بیان کردیم تا بگوییم تسلا در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۲ و معرفی بسته‌ی باتری‌های ۸۵ کیلووات‌‌ساعتی، برد مسافتی ۴۲۴ کیلومتر را ارائه داد. بعد از گذشت ۵ سال از آن زمان، شورولت با معرفی مدل بولت، به‌ اولین خودروسازی تبدیل شد که پس از تسلا به‌ رکورد برد مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر دست می‌یابد.
 
 
شورولت ولت با هربار شارژ می‌تواند ۳۸۰ کیلومتر را بپیماید. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، خودروسازان زیادی موفق شدند به این مهم دست یابند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از خودروسازان به فناوری منحصر‌به‌فرد باتری‌های تسلا دست نیافته‌اند. در سال ۲۰۱۶، تسلا مدل S P100D را با برد مسافتی ۵۰۴ کیلومتر معرفی کرد. پس‌از‌آن در سال ۲۰۱۷، تسلا مدل S 100D را با شعاع مسافتی ۵۳۶ کیلومتر معرفی کرد. اولین شاسی‌بلند تسلا با نام مدل X هم پس از مدل S با برد مسافتی بین ۴۶۲ تا ۴۷۲ کیلومتر معرفی شد؛ اما روند رو‌به‌رشد تسلا به اینجا ختم نشد.
 
 
 
سپس، نوبت به نمونه‌ی مقرون‌به‌صرفه تسلای مدل ۳ رسیده بود تا با بسته‌ی باتری‌های ۷۵ کیلووات‌ساعتی و برد مسافتی ۵۲۰ کیلومتری معرفی شود. با درنظرگرفتن خودرو جدید تسلا با نام مدل Y، اکنون ۱۰ نمونه از ۱۲ خودرو موجود در سبد محصولات تسلا، با برد مسافتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر عرضه می‌شوند.
 
 
در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: اگر خودروهای تسلا درمقایسه‌با سایر نمونه‌های موجود در بازار مزیت رقابتی ندارند؛ چرا چنین فاصله‌ی بزرگی بین مشخصات فنی خودروهای تسلا و سایرین وجود دارد؟ جواب این سؤال در گرو دو عامل بزرگ است: ۱. برد مسافتی خودروها که نمایانگر توان پیمایش مسافت در هربار شارژ است؛ ۲. زمان لازم برای شارژ خودرو است. اخیرا در فهرست منتشرشده از خودروهای الکتریکی با بیشترین توان مسافتی، ۴ نمونه از خودروهای تسلا در فهرست ۵ خودرو برتر قرار گرفتند. در رتبه‌ی پنجم، هیوندای کُنا موفق شد نسخه‌ی پایه‌‌‌ی تسلای مدل ۳ را شکست دهد.
 
 
اگر نگاهی به فهرست ۱۰ خودرو برتر بیندازیم، ۵۰ درصد خودروهای موجود در فهرست متعلق به‌ شرکت تسلا هستند. وقتی خودروهای مورد‌انتظار برای معرفی در سال جاری و سال آینده‌ی میلادی را بررسی می‌کنیم، تنها نام یک خودرو سؤالات زیادی را به‌وجود می‌آورد: ریوین (Rivian). شرکت ریوین در اواخر سال ۲۰۱۸، با معرفی یک وانت و شاسی‌بلند الکتریکی با برد مسافتی بیش از ۶۴۰ کیلومتر، دنیای خودروهای الکتریکی را تکان داد. مهندسان این شرکت با اتصال دو لایه‌ی باتری به‌ یکدیگر موفق شده‌اند به این مهم دست یابند و با استفاده از چیلر بین آن‌ها، بسته‌ی باتری‌ّها را خنک نگه دارند.
 
 
خودروهای ریوین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ بازار عرضه می‌شوند. با نگاهی به فهرست ۱۰ خودرو مورد‌انتظار برای معرفی در چند‌ ماه آینده، تنها نام شرکت‌های ریوین و تسلا را مشاهده می‌کنیم. اگر بخواهیم نام دیگر خودروسازان را ببینیم، به‌سراغ فهرست ۲۰ خودرو موردانتظار باید برویم. نام برخی خودروسازان مشهور هم‌چون مرسدس بنز و آئودی حتی در فهرست ۲۰ خودرو مورد‌انتظار هم دیده نمی‌شود.
 
 
در هر زمینه‌ای که بخواهیم بررسی کنیم، تسلا رهبر خودروهای الکتریکی در بحث کارایی محسوب می‌شود. علاوه‌براین، تسلا در سال‌های اخیر موفق شده خودروهای ایرودینامیک جذابی بسازد. یکی از عوامل مهم‌ دنیای خودروهای الکتریکی، مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌ها است. ازآنجاکه ۹۰ تا ۹۵ درصد فرایند شارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ‌های شخصی انجام می‌شود، شبکه و سرعت دردسترس برای شارژر‌ها یکی از نکات مهم برای خریداران است.
 
اگر خریداری قصد داشته باشد با خودرو الکتریکی مسافت‌های طولانی را طی کند، درآن‌صورت، سرعت شارژ و ایستگاه‌های شارژ دردسترس به‌ مهم‌ترین عامل تبدیل می‌شود. تمامی خودروهای الکتریکی موجود در بازار توانایی شارژ پرسرعت را ندارند؛ اما اخیرا خودروسازانی همچون پورشه، مرسدس بنز، آئودی، ریوین و پل‌استار شارژر‌هایی قدرتمند معرفی کرده‌اند. به‌طور مثال، پورشه در مدل تایکان از شارژ‌رهایی ۳۵۰ کیلووات‌ساعت و ریوین ۱۶۰ کیلووات‌ساعتی و تمامی نمونه‌های آئودی و مرسدس بنز و پل‌استار ۱۵۰‌ کیلووات‌ساعتی بهره خواهند برد. شارژ‌رهای تمامی خودروهایی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم، از شارژر‌های ۱۲۰ کیلووات‌ساعتی فعلی تسلا برای مدل S و مدل X، قوی‌تر خواهند بود. اگر تسلا نرخ شارژ نمونه‌های مدل S و مدل X را مانند مدل ۳ به‌روز‌رسانی کند، به‌ شارژ ۲۵۰ کیلووات‌ساعتی دست خواهد یافت.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تسلا , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امیر
1

خودرو فقط امریکایی!
21:08  1398/02/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند
مریم دوگانه بهمن : سلام نه همون 30 تومن سود حساب کردن
دی دوگانه : مریموممنونم بابت پاسخگویی