نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 

نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 
پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.
 
هشدار درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی است که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب آن می‌شود و تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده است.
 
بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید.
 
همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.
باتوجه به نقش و اهمیتی که تایر در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد، هر نوع صدمه به خصوص اگر به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد شود،‌ شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که باید از استفاده مجدد از آن صرف نظر کرد. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدید، بهتر است در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنید.
قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا شویم.
 
 
بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که  استحکام آن نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر دارد. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشد.
 
میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند.
 
بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجاد شده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر لاستیک ندارند، نمی‌توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت‌های بالا را به دست آورده‌است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده‌اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی‌تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به‌ عنوان یک لاستیک بدون درجه‌بندی سرعت در نظر گرفته می‌شود.
 
 
داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی‌ شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک ‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
 
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیر قابل ‌کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به ‌درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس(بدون ‌تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جا رفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و در واقع نیازمند تمهیدات خاصی است که در فصول آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
حالا که با منجید و طوقه تایر آشنا شدیم، ‌بیش از پیش به غیرقابل اعتماد بودن تایرهایی که تعمیر شده‌اند، پی می‌بریم. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر لاستیک خود هستید، باید به نکات زیر توجه کنید تا تایر تعمیری کمترین مشکل را هنگام استفاده داشته باشد.
 
اولین نکته اینکه باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شود. در دومین مرحله حفره ایجاد شده باید با لاستیک مخصوص تعمیر تایر پر شود. توجه داشته باشید برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر لاستیک متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. همچنین  از قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر جدا خودداری شود.
 
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب‌های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در آخرین مرحله با توجه برهم خوردن بالانس، حتما تایر بالانس شود. مهم‌ترین نکته اینکه از چنین تایری فقط برای زاپاس استفاده شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
لاماری سفید تحویلی هفته سوم مهر : سلام دوستان من اردیبهشت مبلغ ۹۷۰ میلیون واریز کردم تحویلی طبق قرارداد ۱۲۰ روز کاری در هفته سوم مهر می باشم بنظرتون دعوتنامه برام کی ارسال می شود و چه مبلغی را احتمالا ازم خواهند گرفت .؟
مهدی مشهد : سلام مبارکت باشه فکر کنم اشتباه میکنی واریزیهای مرحله ششم 885بود بیشتر نبود
X5تیر : مابه تفاوت چی وقتی قیمت قطعی بوده؟چه مبلغی چک دادید
۲۷‌ اردیبهشت‌ : سلام‌ ‌ من‌ ‌ جمعه‌ ‌ فاکتور‌‌ شدم موقع‌ پرداخت‌ دعوتنامه‌ دو‌ نمونه‌ کارت‌ طلایی‌ ‌بود‌ و‌ بیمه‌ بدنه‌ ‌ ‌هیچ‌ کدوم‌ انتخاب‌‌ نکردم‌ الان‌ برم‌ بیرون‌ بیمه‌ بدنه‌ کنم‌ ؟ یا‌ احتیاج‌ نیست‌ ؟
شاهین G تیر ماه : سلام برای GL اگر تبدیل بیاد تقریبا 303 باید واریز کنی با 10 روز مهلت واریز
حسین : با سلام بنده یک خودرو x5به قیمت قطعی وبه صورت نقدی در آذرماه1403 ثبت نام کردم با موعد تحویل اردیبهشت1404 با وجود قطعی بودن در اردیبهشت یه چک 3ماهه به تاریخ 31مرداد1404بابت مایه تفاوت از بنده گرفتن ولی ماشین رو در 4تیرماه فاکتور و در 1شهریور1404تحویل دادن حالا با توجه به تاخیر 4ماهه به نظرتون چکشون رو پاس کنم یا نه
فرشته : در جواب ۱۷ خرداد حتما شما اپشن قبول کردید؟ من فقط بیمه شخص ثالث که رو ماشین بود دیگه هیچی
V1plus : سفید دستی پرداخت کل وجه اول مرداد تاریخ تحویل 30 مرداد فاکتور 2شهریور با توجه ب تعطیلی پلاک نخورده قیمت نهایی فاکتور زدن 8.765.000.000 دوستان بفرمایید قیمت نهایی همون فاکتوره یا همون مبلغی ک واریز کردم 8.936.000.000
17خرداد : درجواب فرشته من ۴دی واریزی اولیه. برای مرداد بودم. ۱۷خرداد تبدیل زدم تکمیل وجه ۲۶۷تومن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمودرضا : جناب حامد. ببینید وقتی ماشین فاکتور میشه یه عددی تحت عنوان مبلغ قابل پرداخت در صفحه فاکتور فروش درج می شود که جریمه تعلق گرفته تا تاریخ فاکتور ماشین در ان لحاظ شده است. اگر این مبلغ را از مبلغ پرداختی، کسر کنید مبلغی که باید به شما عودت شود دقیق مشخص می شود.
اس ار : کوییک اس ار پیش فروش اسفند، طرح عادی تا چند خرداد فاکتور شده؟
آر.اس 13 خرداد : آر.اس 13 خرداد طرح پیش فروش هنوز فاکتور نشدیم، دوستمم همینه اونم فاکتور نشده
سایپا بی در و پیکر : حیوونا فقط شاهین دارن فاکتور میکنن ما اطلسی ها رو گذاشتن انگار ماشینامون میخوان بزارن تو موزه ک نمیدن بی همه چیزها
حسن : تحویل 31 مرداد بودم
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : برای من تبدیل رینگ نیومده، برای شما اومده؟؟
حسن : دیروز فاکتور شده
حسن : سلام.واریزی دوم و تکمیل وجه 21 تیر .تبدیل به رینگ هم فرداش زدم.طرح فرسوده پانا
فوق العاده 23 بهمن : سلام لطفا شماره پذیرش. ممنون
اصغر کننده : شماهی که هنوز فرق دوگانه فابریک و دستی نمیدونی بعد میگید دوگانه 60تفاوت ثبت نامه شه استاد واریزی تک 205 و واریزی دوگانه 225 تفاوت ش 20میلیونه فابریک سر سیلندر مانیفولد ودوعدد ایسیو داره دستی هیچی نداره شما لیاقتتون همونه سایپا بعده چند ماه کلا بزاره سرتون حیف به دوگانه که ولشکن