سایت های خرید و فروش خودرو عامل نابسامانی بازار

 

سایت های خرید و فروش خودرو عامل نابسامانی بازار

 
هرچند سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همواره عرضه قطره چکانی را دلیل اصلی افزایش قیمت ها عنوان می کنند اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر دارندگان خودروها، خود تبدیل به ملاک قیمت گذاری شده اند و تعیین قیمت ها تبدیل به امری سلیقه ای شده است. موتمنی معتقد است که برای داشتن بازاری آرام، عرضه باید به میزان کافی صورت گیرد چرا که هم اکنون شاهد هستیم حتی در صورت وقفه یک روزه در عرضه، هفته ها زمان برای جبران و بازگشت قیمت ها به حالت عادی نیاز است.
 
این در حالیست که فعالان بازار نظر دیگری دارند و معتقدند که دارندگان خودروها به دلیل حفظ سرمایه خود نسبت به افزایش نرخ خودروها همپا با تورم و نرخ دلار اقدام کرده اند.
 
کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار درخصوص دلایل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار می گوید: « قیمت دلار در مقایسه با اسفند ماه حدود 4 هزار تومان افزایش داشته که این میزان منجر به بروز تورم بیشتری شده به طوری که قیمت خودرو در مقایسه با قبل عید به صورت نجومی افزایش یافته و حتی برخی خودروها تا 80 درصد افزایش قیمت داشته است».
 
وی می افزاید:« هم اکنون خودروهای خریداری شده پیش از عید و یا حتی در مرداد سال گذشته با قیمت روز وارد بازار می شود به طوری که هایما با قیمت 104 میلیون تومان خریداری شده بود، هم اکنون با قیمت 320 میلیون تومان خرید و فروش می شود که همانند نرخ دلار سه برابر شده زیرا خریداران خودرو نسبت به تبدیل سرمایه خود به نسبت تورم اقدام کرده اند و همگام با سه برابر شدن نرخ دلار، قیمت خودروهای فروشی را در بازار سه برابر افزایش داده اند».
 
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این که ادامه این روند بازار را دگرگون خواهد کرد می گوید:« در حال حاضر دارندگان خودروها هشیار شده اند و حاضر نیستند که خودروهای خود را با قیمت قبل عرضه کنند بلکه نسبت تورم را نیز در نظر می گیرند این در حالیست که این دارندگان خودروها جزو دلالان نیستند بلکه تنها به دنبال حفظ سرمایه و دارایی خود هستند».
 
محمدی نیکخواه اظهار می کند: « در این شرایط می توان دارندگان خودروها را مقصر اصلی روند فعلی بازار و قیمت های نجومی اخیر دانست هرچند که به صورت منطقی این دسته از فروشندگان گران فروشی نمی کنند بلکه تنها به دنبال حفظ دارایی های خود هستند».
 
وی با تاکید بر این که نباید تولید خودرو به صورت قطره چکانی باشد، تصریح می کند:« باید برنامه خودروسازان افزایش شیفت های تولید باشد در این شرایط خریدار خودروی 80 میلیون تومانی ناگزیر به خرید آن از بازار آزاد و با قیمت های بیش از 100 میلیون تومان نخواهد بود».
 
 این کارشناس بازار خودرو تنها راه بهبود شرایط را عرضه مناسب می داند و می گوید:« خودروسازان می توانند با بهبود میزان عرضه و جلوگیری از عرضه قطره چکانی و دولت نیز می تواند با نرخ بهره بانکی مناسب نسبت به جمع آوری نقدینگی از بازار اقدام کند».
 
محمدی نیکخواه دلیل اصلی قیمت های به وجود آمده در بازار خودرو را سایت های خرید و فروش خودرو عنوان می کند و می افزاید:« در شرایطی که خودروها پلاک شده و نمایندگی ها خالی از خودرو است، تعیین قیمت های کاذب از سوی این سایت ها را باید عامل گرانی خودرو دانست چرا که این سایت ها به ملاک تعیین قیمت تبدیل شده اند».
 
وی ادامه می دهد:« هم اکنون خریداران خودرو با مراجعه به چند فروشگاه و یا نمایندگی می توانند از قیمت ها آگاه شوند اما در حال حاضر بهترین راه، سایت های خرید و فروش هستند و اعلام قیمت های کاذب و جنایتی که این سایت ها در افزایش نرخ تورم در بازار خودرو کرده اند، در زمینه ارز و ساختمان بی سابقه بوده اما با این حال مشخص نیست چرا دولت اقدامی در جهت بستن این سایت ها نمی کند».
 
این فعال بازار خودرو معضل بزرگ فعلی اقتصاد را سایت های خرید و فروش می داند و تصریح می کند:« در حال حاضر اتحادیه فروشندگان خودرو هیچ ابزار اجرایی ندارد در حالی که کنترل بازار باید در اختیار اتحادیه بوده و قیمت ها نیز از سوی او اعلام شود که در عمل این اتفاق رخ نمی دهد که باید نسبت به تحقق این امر و همچنین کنترل این سایت ها اقدام کرد زیرا در این صورت بازار به آرامش خواهد رسید».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : تصحیح میکنم۲۷ اردیبهشت
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
رضا ۲۷مهرماه : سلام ۲۷مهرماه هیچ خبری نیست بخدا شورشو دراوردن
محمد آریسانی : سلام دوستان هر کس از ثبت نامی های اسفند ماه فاکتور شد خبر بده لطفا، چند روزی هست فاکتور اذیسان متوقف شده انگاری، لطفا مثه صفحه پیج بقیه خودرو ها شماهم همکاری کنید دوستان گلم. من خودم ثبت نام 4 ام اردیبهشت هستم رنگ خاکستری،در مرحله منتظر فاکتورم
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان کسی اطلاع داره چقدر زمان میبره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
فرزاد : کسی از ترخیص خودرو از گمرک توسط سایپا اطلاع داره؟ ظاهراً سرعت ترخیص خودرو از گمرک زیاد شده
نبیلی : کسی هست 90 روزه اسفند 1402 اطلس پذیرش شده باشه بهش تحویل داده باشن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی پارس به سورن : درود به شما که همه رو راهنمایی میکنید . ممنونم از شما
دوگانه بهمن : سلام آقا مهدی دیگه تمام شد شنبه پلاک میشی 4و 5 روز بعد میاد
دوگانه بهمن : جومنگ سلام مبارکه باز مال شما خوب بود الان 22 روزه بهمنی هنوز فاکتور نشدیم یعنی 10 روز بعد میدن
محمد حسن : سلام، منم دوگانه تحویل 4 اسفند بودم، به 207 تبدیل زدم و الان خیلی سریع هم تخصیص شد و هم پلاک و الان در حال صدور اسناد هست، حدود 33 تومن پول بهم پس میدن، خودرو 207 پاناروما با کلاس 21 هست و دیروز یکی از دوستان بهم پیشنهاد داد 800 میلیون تومان بفروشم بهش
زارع : قیمت سورن پلاس xup7در بازار مدل 1403چیزی بین 640تا 650است
دوگانه اسفند : سلام دوستان 207 تبدیلی ارتقا یافته نیست یعنی موتورش tu5 معمولی هست ولی ارتقا یافته tu5p هست که یک سری تفاوت ها دارن که تو اینترنت سرچ کنید تفاوت هاشو میاره ولی استاندارد های 85 گانه را دارد بازارشم خوبه سریع تو بازار آب میشه قیمت حدودیش الان 790 تا 820 تومنه اگر ماشینو برای سود و فروش میخوان بازارش از سورن بهتره ولی اگر ماشین برای استفاده شخصی میخوان مثل من تبدیل نزنید چون من سورنو به207 ترجیح میدم
Farshid fx : پاسخ به اسماعیل: فاصله بین فاکتور تا صدور بیمه در خرید نقدی از 1 روز تا حداکثر 5 روز هست به شرطی که بحوان زودتر پلاک کنن و مجوز بگیرن و تحویل بدن. ولی وقتی مشکل تو تحویل باشه اجباری به بیمه کردن نیست. خود من در خرید اقساطی بعد از صدور فاکتور در 22 اسفند وام بانک صادراکم 20 فروردین واریر شد و 21 فروردین بیمه صادر شد.
رانا تبدیل به 207 : امروز 14 دی فاکتور شد
4723 : اگه بهونه جدید پیدا کردن اره
هفته اخر دی : سلام دوستان بنده26اردیبهشت تکمیل وجه دقیقا 26تحویل گرفتم پس دقیقا یک ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تاروندش پیش بره امیدوارم به زودی ماشین وتحویل بگیرید یاحق دیگ ماک از این سایت رفتیم.