بررسی نقاط مثبت و منفی خودرو اسمارت فورتو

 

بررسی نقاط مثبت و منفی خودرو اسمارت فورتو

 

رپورتاژ - اسمارت فور2 یا فورتو از آن دسته خودروهایی است که به‌عنوان یک خودرو شهری برقی و سبز وارد بازار شد. درواقع رسالت این خودرو این بود که خریداران خودرو عصر جدید را به خرید خودروهای برقی و مصرف کمتر بنزین ترغیب کند. از طرفی باید بازار خودروهای رقیب جادارتر و خوش قیمت‌تر را مثل اسکودا سیتیگو، هویندای آی 10 و فیات پاندا را به دست بگیرد. اما عواملی مانند قیمت بسیار بالا، شعاع حرکتی بسیار کم و بسیاری از نقاط ضعف دیگر که در این خودرو به‌وضوح دیده می‌شود باعث شد فروش اسمارت فورتو کمتر از حد انتظار کمپانی تولیدکننده آن باشد. بااین‌حال در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی برخی از نقاط ضعف و قوت این خودرو سبز کوچک از کمپانی اسمارت بپردازیم.

نقاط مثبت

-پارک آسان

-هزینه نگه‌داری بسیار کم

-طراحی جذاب بخصوص برای بانوان

نقاط منفی

-موتور ساده و پیش‌پاافتاده که سرعت چندانی ندارد

-در سرعت‌های بالا عملکرد مناسبی ندارد

-نمرات متوسط در تست‌های تصادف

برخی نکات دیگر درباره اسمارت فورتو

به خاطر جای بسیار کمی که در طراحی این خودرو در نظر گرفته شده است سیستم تعلیق به‌ناچار به‌صورت خشکی قرارگرفته است که منجر به یک تجربه رانندگی خسته‌کننده شده است. بااین‌حال گیربکس دو کلاچه شش سرعته یک بهبود قابل‌توجه در نسخه فورتو می‌باشد و همچنین بهبودهایی درزمینه تعادل خودرو، رانندگی در سرعت‌های بالاتر را قابل‌تحمل‌تر و ایمن‌تر کرده است.

ازآنجایی‌که در خودرو اسمارت فورتو فقط دو صندلی وجود دارد احتمال اینکه خودرو اسمارت فورفور با 4 صندلی محبوبیت بیشتری داشته باشد بسیار زیاد است. ناگفته نماند که اسمارت فورفور خصوصیات مشترک بیشتری با رقیب خود یعنی رنو توینگو دارد اما درازای آن احتمالاً در هنگام پارک خودرو و در جا پارک‌های بسیار تنگ و موقعیت‌های شهری مشکل‌ساز خواهد شد.

بررسی نقاط مثبت و منفی خودرو اسمارت فورتو

مشخصات فنی و عملکرد

ازآنجایی‌که کمپانی مادر اسمارت فورتو شرکت مرسدس است بسیاری از تکنولوژی‌های خودروهای بزرگ‌تر این کمپانی، مانند کلاسC مرسدس در اختیار فورتو قرار گرفته است. ازجمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به سیستم تعلیق عقب فورتو اشاره کرد که منجر به نرمی و آسایش بیشتر کابین به‌خصوص روی دست‌اندازها شده است. چیزی که در مدل قبلی اصلاً به چشم نمی‌خورد و خودرو تکانهای بسیار زیادی را به کابین منتقل می‌نمود.

برخی طرفداران ممکن است قرار گرفتن موتور خودرو در قسمت عقب را یک موضوع جالب بدانند مثل خودرو پورشه 911 اما پورشه این کار را برای کنترل و چسبندگی بیشتر انجام داده است. درحالی‌که اسمارت فورتو این کار را برای افزایش فضای کابین انجام داده و نهایتاً کنترل خودرو در سر پیچ‌ها را فدای این موضوع کرده است. اولین باری که در سرعت با یک پیچ برخورد کنید متوجه خواهید شد که با یک اشاره فرمان به‌شدت عمل می‌کند و شانه خودرو خالی می‌شود. ولی قابل ذکر است که بهبودهای چشمگیری در این زمینه نسبت به مدل پیشین صورت گرفته است.

قرار گرفتن موتور در عقب خودرو اما توانسته است یک مزیت به این خودرو اضافه کند و آن کاهش شعاع دور زدن این خودرو است. که با رکورد 6.95 متر بهترین رقم در میان خودروهای در حال فروش است.

بررسی نقاط مثبت و منفی خودرو اسمارت فورتو

طراحی داخلی

گیربکس و سیستم تعلیق جدید این خودرو از همان ابتدا نوید از یک سواری بسیار نرم‌تر می‌دهد و کابین خودرو را به ثبات بیشتر می‌رساند. بااین‌حال طراحی خارجی آن برای اینکه سرنشینان در کابین آرامش بیشتری داشته باشند هنوز جای پیشرفت دارد. زیرا شکل ایستاده خودرو باعث می شود در سرعت بالا برخورد زیادی با باد داشته باشد و سروصدای ناخوشایندی تولید کند.

داشبورد

همان ابتدا که درون این خودرو می‌نشینید و به داشبورد یک نگاه می‌اندازید مشخص می‌شود که مشتریان در نظر گرفته شده برای خریدوفروش فورتو جوانان و بانوان می‌باشند. داشبورد این خودرو ترکیبی از شکل‌های دایره‌ای و مستطیل‌های گوشه گرد است که یک حس جوانانه به خودرو می‌دهند. بسیاری از رنگ‌های مختلف در کنتراست‌های زیبا وجود دارد که می‌توان برای داشبورد و تودوزی انتخاب نمود. پلاستیک استفاده‌شده نیز جنس خوبی دارد.

بررسی نقاط مثبت و منفی خودرو اسمارت فورتو
 

تکنولوژی

سیستم سرگرمی فورتو دقیقاً همانند طراحی داخلی و خارجی آن بسیار خوش استایل و جوان‌پسند می‌باشد. اگرچه که این زیبایی باعث سختی استفاده از آن نشده و کنترل‌ها بااینکه صفحه نمایشگر کوچک است بسیار آسان هستند.

بخریم یا نخریم؟

نمی‌توان منکر این قضیه شد که این یک خودرو بسیار موفق بوده است. ولی از جای کم و فضای دو نفره آن نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. خودرویی که فقط فضای کافی برای دو سرنشین را دارد با یک موتورسیکلت تفاوت چندانی ندارد. علاوه بر این با توجه به قیمت اسمارت در بازار ایران به حدود 500 میلون تومان رسیده است و نقاط ضعفی که گفته شد، خرید اسمارت تا حدودی عاقلانه نیست.

 

منبع : ویرلن

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فورتو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : پس بهار کی فراخوان میدن؟؟؟؟کسی اطلاع نداره همون پژوبهمون میدن؟یاجایگزین
سورن دوگانه 29 اسفند : مرسی. شما تحویل گرفتین؟
حقیقت : سلام دوستان امروز زده برام حمل برا نمایتدگی کی میرسه بنظرت فردا میرسه
ابوالفضل : کسی 207 اتومات تابستان 1403 هست فاکتور شده ؟
سورن دوگانه تحویل29اسفند تبدیل 207 : حدود30ملیون
محمد : تبدیل زدی به کد 21؟
مهدی ساینا85گانه : 19فاکتورشدم 24پلاک
سورن پلاس : سلام از کجا سود تاخیر رو ببینیم
علی از کاشان : هرچی دیرتر بیاد بهتره. هم سود پولمونو میگیریم هم جریمه تاخیر در تحویل
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز ایرانخودرو چقدر بهت برگردوند