چرا سهمیه‌بندی منتفی و استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد؟

 

چرا سهمیه‌بندی منتفی و استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد؟

 
تاریخ دقیق اجرای طرح مشخص نیست؛ اما بنابر اظهارات نمایندگان مجلس، دریافت بنزین و گازوئیل صرفا با کارت سوخت و بدون افزایش قیمت انجام خواهد شد.
 
 
نمایندگان مجلس ایران در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه ۱۶ارديبهشت۱۳۹۸، شیوه‌های مختلف افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین را به رأی گذاشتند. درنهایت، طرح‌های مربوط‌به سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت رأی منفی، اما حفظ قیمت فعلی بنزین براساس هر لیتر هزار تومان و اجباری‌شدن سوخت‌گیری با کارت، رأی مثبت گرفت. بر‌این‌اساس، همچنان محدودیتی برای خرید بنزین و گازوئیل وجود ندارد.
 
بسیاری از نمایندگان معتقدند ازطریق کارت سوخت‌های اختصاصی به هر خودرو، می‌توان مقدار خرید بنزین و گازوئیل را کنترل کرد تا اگر مورد مشکوک به قاچاق را نرم‌افزارهای کنترل‌کننده گزارش کردند، اقدامات قانونی و بازدارنده انجام شود.
 
 
تعیین قیمت جدید بنزین؛ شاید چهار ماه دیگر
 
سخن‌گوی هیئت‌رئیسه‌ی مجلس از تعیین کارگروه مشترک دولت و مجلس خبر داد که در چهار ماه آینده، شرایط مختلف افزایش قیمت سوخت و میزان سهمیه‌ی اختصاصی به خودروها را بررسی خواهد کرد. بهروز نعمتی در مصاحبه با خبرنگاران گفت:
 
در جلسه غیرعلنی امروز، رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوعات اقتصادی مختلفی را مطرح کرد؛ ازجمله اصلاح ساختار اقتصادی بودجه که دولت قرار بود آن را انجام دهد. همچنین، مقرر شد کارگروه مشترکی با مجلس تشکیل شود و روی سناریوهای دولت کار بیشتری در مهلت زمانی چهارماهه تعیین‌شده انجام شود. در بحث افزایش قیمت بنزین، سناریوهای مختلف دولت بررسی شد و اکثر نمایندگان به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت نداشته باشد و با همین هزار تومان، بنزین مسیر خود را طی کند. با احیای کارت سوخت افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد و احیای کارت سوخت فقط به‌منظور جلوگیری از قاچاق و سامان‌دهی سوخت است.
 
وزارت نفت برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی ندارد
 
روز گذشته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در گفت‌وگویی به انتقادهایی مبنی‌بر این موضوع اشاره کرد که تمامی هیاهوهای افزایش قیمت بنزین از وزارت نفت نشئت گرفته است. وی گفت:
 
دولت دراین‌زمینه مصوبه‌ای نداشته و از امکان افزایش قیمت بنزین اطلاعی ندارم و دولت باید تصمیم‌گیری کند. اگر مشخص شود منتشرکننده‌ی خبر اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین آزاد به ۲۵۰۰ تومان مسئولیتی در شرکت پالایشگاه و پخش فراورده‌های نفتی داشته است، واقعا تخلف کرده و ما نیز با او برخورد خواهیم کرد.
 
چرا مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالف است؟
 
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده‌ی مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، در جلسه‌ی علنی یکشنبه ۱۵اردیبهشت، در تذکری شفاهی، افزایش قیمت بنزین را غیرقانونی و مغایر با مصوبه‌ی مجلس دانست:
 
هرگونه افزایش قیمت بنزین باید از مسیر قانونی آن در مجلس تصویب شده باشد. البته این افزایش قیمت به‌طورقطع تورم زیادی در کشور ایجاد می‌کند و به مصلحت نیست. گفتنی است نحوه‌ی اعلام سهمیه‌بندی بنزین و تکذیب آن باعث از‌بین‌رفتن اعتماد عمومی شده است.
 
 
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح جلسه یکشنبه ۱۵اردیبهشت این فراکسیون گفت:
 
موضوع التهاب ایجادشده در جامعه پس از شایعه‌ی افزایش قیمت بنزین بررسی شد. اعضای فراکسیون در این جلسه تأکید کردند برای افزایش قیمت بنزین، مجوز قانونی در دست دولت نیست و نمی‌تواند قیمت بنزین را بدون مصوبه‌ی مجلس افزایش دهد. اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقدند اگر هدف از افزایش قیمت بنزین، جلوگیری از قاچاق است، چرا دولت کارت سوخت را احیا نمی‌کند؟
 
 قاچاق روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین و طرح‌های پیشنهادی نمایندگان 
 
بنابر اظهارات حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، مصرف بنزین کشور به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و رقمی نزیک به ۱۵ میلیون لیتر، معادل ۱۴ درصد، قاچاق می‌شود. با‌این‌حساب، اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین اختصاص داده شود، مصرف مهم‌ترین سوخت کشور به ۸۰ میلیون لیتر در روز محدود خواهد شد و ۲۵ میلیون‌ لیتر صرفه‌جویی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، خانواده‌ای چهارنفره سهمیه‌ی بنزین ۱۲۰ لیتر در ماه خواهند داشت. حاجی‌دلیگانی معتقد است با اجرای این طرح، روزانه ۲۵ میلیون لیتر کاهش مصرف فراهم خواهد شد و دولت می‌تواند مازاد مصرف را از مردم بخرد و مبلغ مشخصی به حساب آن‌ها بازگرداند. نماینده‌ی شاهین‌شهر در‌این‌باره به خبرنگاران گفت:
 
این طرح برای قانونی‌شدن در صحن مجلس مطرح شد؛ اما نمایندگان به آن رأی ندادند. رئیس‌جمهور هم با آن مخالفت و دغدغه‌هایی مطرح کرد؛ اما آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، موافق این طرح بود.
 
 
روز گذشته، چند طرح در جلسه غیرعلنی مجلس به رأی گذاشته شد که درنهایت، نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند. نخستین پیشنهاد سهمیه‌بندی به‌صورت ۶۰ لیتر در ماه به قیمت هر لیتر هزار تومان و سهیمه آزاد ۲۵۰۰ تومان بود که با ۵۷ رأی موافق و ۱۶۸ رأی مخالف رد شد. پیشنهاد قیمت یکسان ۱۵۰۰ تومان هم با ۱۰۲ رأی موافق و ۱۲۷ رأی مخالف رد شد. نهایتا پیشنهاد ادامه وضعیت موجود با ۱۴۵ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف از نمایندگان رأی مثبت گرفت. همچنین، نمایندگان مجلس بر توسعه‌ی جایگاه‌های عرضه‌ی CNG تأکید کردند.
 
افزایش قیمت سوخت به‌نفع دولت است؟
 
بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند افزایش قیمت بنزین می‌تواند وسیله‌ای در دست دولت باشد تا کسری بودجه را جبران کند. علی‌اکبر کریمی، نماینده‌ی مردم اراک و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته به خبرنگاران گفت:
 
اینکه دولت بخواهد قیمت بنزین را افزایش دهد و صرفا بخشی از کسری‌های درآمد خود را تأمین کند، شایسته نیست. متأسفانه در سال‌های گذشته، با رویکردی غلط در دولت و وزارت نفت، استفاده از کارت سوخت عملا کنار گذاشته شد و باوجوداینکه در سال‌های گذشته، دولت طرح حذف کارت سوخت و ازبین‌بردن آن  را مجلس ارائه و مجلس قاطعانه با این طرح مخالفت کرد، وزارت نفت در دوسه سال اخیر، رویکردی دنبال کرد که با اینکه کارت سوخت وجود داشت و خودروها کارت سوخت داشتند، درعمل، استفاده از کارت سوخت را کنار گذاشتند. در اسرع وقت، بحث کاستی‌ها و نواقصی که در بحث کارت‌ها سوخت وجود دارد، باید رفع شود تا بتواند با برقرارشدن کارت سوخت بدون افزایش قیمت بنزین، شاهد باشیم که در مصرف سوخت و قاچاق صورت کنترل بگیرد.
 
یارانه‌ی بنزین بیش از ۵ هزار تومان در لیتر است
 
امیراحمد ذوالفقاری، تحلیلگر و عضو گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف، معتقد است روند کنونی عرضه‌ی بنزین با قیمت لیتری هزار تومان و افزایش ارزش دلار درمقابل پول ملی ایران، کسری بودجه را به‌شدت افزایش خواهد داد:
 
الان دولت که بنزین را لیتری هزار تومان عرضه می‌کند، قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس تقریبا حدود ۵۰ سنت است و با این شرایط بین ۵ هزار تا ۶ هزار تومان در هر لیتر یارانه می‌دهد و این بارِ هزینه‌ای است برای بودجه‌ی عمومی دولت، خصوصا در شرایطی که ما با مشکل کسری بودجه جدی مواجه هستیم.
 
الان باتوجه‌به شرایط تحریمی، فروش‌نرفتن نفت ایران فشار بر بودجه عمومی می‌آورد. بودجه سال ۱۳۹۸ با دو سطح بسته شد: سطح اول که گفته شده بود فروش نفت روزانه یک‌میلیون بشکه محقق شود. اگر این رقم محقق شود، باز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و اگر این رقم را نیز نتوانیم بفروشیم، اوضاع بدتر خواهد شد.
 
اگر همین ۶ هزار تومان یارانه و میزان مصرف را حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز در نظر بگیریم که این رقم بیشتر هم خواهد شد، در سال بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سهمیه‌بندی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : من امروز سایپا بودم ، یک آشنایی توی اداره فروش داشتم.گفت روزی ۴ ~۵ تا بیشتر تولید ندارن.اصلا روی cvt نمیشه حساب کرد. به من گفت اگه عجله نداری صبر کن وگرنه به دنده ای تبدیل بزن. من ۲۱ اسفند تکمیل وجه کردم.گفت حداقل ۳ الی ۴ ماه دیگه باید صبر کنی.
پلاس پوشالی 8 اردیبهشت : جای اپراتورهای سایپا خر بزارن کاراییشون بیشتره هر سوالی میپرسی میگن نمیدونم نمیدونم پس حقوق واسه چی میگیری اینکه مردم رو دست به سر کنی فقط با 4 تا دروغ که از قبل هماهنگ شده بزرگترین اشتباه زندگیم بود اینکه به این طویله اعتماد کردم
spr : بچها داستان این spr چیه؟
معین : سلام لطفا دوستانی که خرداد تکمیل وجه کردن و تبدیل زدن به اس بی آر لطفا اعلام کنین تا چندم فاکتور شدین من خودم ۲۶خردادم یک هفته م هست تبدیل کردم اما فعلا فاکتور خبری نیست
cvt : آقا کجا کنده تعطیله الان بیش 30 روز شد یک عدد cvt فاکتور نشده. نفرات 18 و 19 اسفند زیاد هستن
شاهین cvt اتومات : برای من تبدیل به cvt بدون سانروف gl باز نیست. برای شما توی پنل کاربری الان امکان تبدیل هست؟
یونس : اگه تبدیل بزنیم سود تاخیر بهمون میدن
خدایا ببین : الهی بچه های مسئولین سایپا جلوشون پر پر بزنن خون به جیگرمون کردن هم پول دادیم هم روحو جسممون مریض شد
cvt : سلام به همه عزیزانی که سی وی تی هستن و که تاریخ تکمیل وجه و سخا آنها چند روز با 18 اسفند فاصله داره. بخش زیادی از تعهدات cvt تکمیل وجه 18 اسفند فاکتور شده. عزیزانی که تکمیل وجه 18 اسفند و 19 اسفند و 20 اسفند هستن روند تولید و تکمیل کاری کند هست اما تاریخ هر 15 روز بروز میشه و 18 اسفند نمیمونه و جلوتر میره. اونایی که خیلی عجله دارن میتونن تبدیل بزنن. البته با این روند تولید عزیزانی که خرداد 1404به بعد تکمیل وجه کردن احتمالا باید GL بدون سانروف بگیرن.
داریوش ۲ اردیبهشت : فک نکنم چون آخرین واریزی ها ۲۶ اسفند بود اونایی که بعد از وقت اداری روز ۲۶ واریز وجه انجام داده اند افتاده اند به ۲۷ با این اوصاف ۲۸ اصلا امکان نداره کسی باشه مگه اینکه شاهد معجزاتی در شرکت بی تعهد سایپا باشیم که امیدوارم این طوری نباشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریور را : من تبدیل زدم نهم فاکتور شدم ولی تاریخ صور فاکتور هر روز اپدیت میشه امروزم تاریخ پرونده اپدیت شد اما خبری نیست از فاکتور تا الان
ارش : سلام من 20 مهر هستم فاکتور نشدم البته نوع طرح مهمه من فوق العاده تیرماه بودم
سید : خداوکیلی رسید ب اسفند؟ انقد اذیتمون کردند دیگه باور نمیکنیم
مشکی رینگ شهریور : خیلی زحمت کشیدین ممنونم از لطفت
علی محمدی : دوستان پیش فروش تحویل شهریور اگ تبدیل پلاس زدین و فاکتور شده اعلام کنین ببینیم چجوره وضعمون
ساینا اس سفید : سلام پیش فروش ها تا چه تاریخی فاکتور شدن ؟
حسن پیش پانا مرداد : دوستان بلاخره پلاک شد خیلی خوشحالم
محمد : دوستان من با چنتا از بچها رفتیم ،یکی که از یزد اومده بود،اداره تحویل زامیاد پل کفش ملی به سمت اندیشه اولین خیابان دست راست مشخصه،درب شماره یک ،بما گفتن که مجوز گرفته شده و از هفته بعد پلاک میشن ،به چند نفر دیگه نیاز داریم زحمت بکشن برن شرکت زامیاد درب اصلی جاده فتح کنار بانک ملت، اطلاعات بگیرن مشخص بشه بما راست گفتن یا سرکار گذاشتن ،منتظر خبر از شما هستیم تکون بخورید
207 پانا فولادی آذر : دقیقا منم مثل شمام کی اسقاط کردین؟
علی تحویل31مردادپانا : سلام 6فاکتورشدم امروز12پلاک شدم چند روز طول میکشه تحویل بدن لطفا راهنمایی کنید ممنون