نگاهی عمیق به شاسی بلند هیبرید چینی Lynk & Co 01

 

نگاهی عمیق به شاسی بلند هیبرید چینی Lynk & Co 01

 
Lynk&Co 01 جدیدترین خودروی پلاگین هیبریدی از کشور چین است که به یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر هیبریدی مجهز است.
 
 
در سال ۲۰۱۶ بود که ولوو در یک برنامه در شهر گوتنبرگ سوئد از کراس‌اور جدیدی با نام XC40 رونمایی کرد. در آن زمان ولوو وعده داده بود که یک مدل پلاگین هیبرید از این خودرو را با یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر هوشمند به بازار عرضه خواهد کرد. از آن زمان تاکنون سه سال گذشته است و ما همچنان منتظر معرفی این خودرو هستیم. با اینکه ولوو هنوز XC40 پلاگین هیبریدی را معرفی نکرده است؛ اما این خودرو در لباسی متفاوت در چین و توسط گروه جیلی معرفی شده است. در حقیقت خودرویی که با آن رو‌به‌رو هستیم نه یک ولوو بلکه لینک اند کو 01 است.
 
لینک اند کو یکی از برندهای زیر مجموعه‌ی جیلی است که از پلتفرم مشترک با سری ۴۰ ولوو در محصولات خود استفاده می‌کند. این برند تاکنون سه مدل خودرو را معرفی کرده است و هر سه تای آن‌ها در حال حاضر وارد بازار چین شده‌اند. این مدل که نسخه‌ی پلاگین هیبرید از 01 و اولین محصول لینک اند کو است که وارد بازار اروپا خواهد شد.
 
بسیاری از بخش‌های فنی این مدل با محصولات ولوو یکسان است. این محصول، یک خودروی دیفرانسیل جلو است که به یک پیشرانه‌ی بنزینی توربو با حجم ۱.۵ لیتر مجهز است. این پیشرانه‌ی ۳ سیلندر می‌تواند ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتون‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. درکنار این پیشرانه یک موتور الکتریکی به قدرت ۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون‌متر نیز وجود دارد که مجموع قدرت آن‌ها توسط یک جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. سیستم انتقال قدرت در 01 PHEV کمی متفاوت با سایر خودروهای هیبریدی است به طوری که موتور برقی تنها نیروی خود را به دنده‌های ۲، ۴، ۶ و عقب انتقال می‌دهد.
 
مجموع قدرت موتور هیبریدی در این خودرو به ۲۵۷ اسب‌بخار می‌رسد. از آن‌جایی که موتور الکتریکی در 01 به‌طور مستقیم روی مجموعه‌ی کلاچ نصب شده است و با جعبه‌دنده ارتباط مستقیم دارد این خودرو می‌تواند به‌صورت تمام برقی و با پیشرانه‌ی بنزینی خاموش نیز حرکت کند. موتور برقی می‌تواند به‌عنوان کمکی برای پیشرانه‌ی بنزینی نیز وارد عمل شود و امکان چرخیدن یکی از شفت‌های جعبه‌دنده توسط پیشرانه‌ی بنزینی و یک شفت دیگر توسط موتور برقی وجود دارد. این یعنی در 01 PHEV امکان درگیر بودن دو دنده به‌صورت هم‌زمان وجود دارد. در هنگام تعویض دنده و در سرپایینی‌ها هم موتور برقی به‌عنوان یک ژنراتور عمل کرده و نیروی ترمز را برای تولید برق و شارژ باتری بازیابی می‌کند.
 
در هنگام شروع شتاب گیری 01 حرکت خودرو را با اتکا به موتور برقی شروع می‌کند، سپس موتور بنزینی نیز وارد مدار می‌شود و وارد مدار شدن آن را با یک مکث کاملا محسوس می‌توان احساس کرد. صدای پیشرانه در این خودرو هنگام رانندگی تهاجمی اسپرت است و جعبه‌دنده نیز عملکردی سریع و خوب دارد. این مسئله 01 PHEV را در مقابل خودروهای هیبرید CVT مانند تویوتا پریوس بهتر نشان می‌دهد. 01 PHEV به خوبی حس یک خودروی سریع را به راننده منتقل می‌کند و می‌تواند در ۷.۳ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
 
در رانندگی عادی، هماهنگی خوبی بین موتور الکتریکی و پیشرانه‌ی بنزینی 01 وجود دارد. لینک اند کو 01 پلاگین دارای حالت رانندگی برقی نیز است. با فعال کردن این حالت مقداری از توانایی‌های حرکتی خودرو نظیر شتاب گیری کاسته می‌شود ولی در عوض، خودرو عملکردی کاملا بدون صدا دارد. در حالت برقی 01 به کمک باتری ۹ کیلووات ساعتی خود می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را طی کند. این شعاع حرکتی در استاندارد NEDC برآورد شده است. 
 
تنها ایرادی که می‌توان به 01 وارد کرد حرکات زیاد بدنه در پیچ‌ها و سیستم تعلیق بسیار نرم است. این مورد مناسب جاده‌های چین خواهد بود اما لینک اند کو وعده داده است در مدلی که برای بازار اروپا ساخته خواهد شد، سیستم تعلیق با تنظیمات متفاوت همراه خواهد بود.
 
محصولات لینک اند کو در بازار چین فروش خوبی دارند؛ اما در فاز نخست تنها محصولات کاملا برقی این شرکت در بازار اروپا عرضه خواهند شد. مدل 01 PHEV نیز از سال آینده به‌طور محدود وارد بازار خواهد شد و پس از آن خودروهای برقی جیلی که روی پلتفرم PMA ساخته می‌شوند نیز به تدریج در قاره‌ی سبز به فروش خواهند رسید. گرچه هنوز نمی‌توان در مورد موقعیت آینده‌ی محصولات لینک اند کو در اروپا اظهارنظر کرد؛ اما این برند تا امروز، امیدوارکننده عمل کرده است.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شاسی بلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 اردیبهشت رنگ مشکی : ۱۹ آبان شاسی شده همچنان انتظار نمایندگی سلیمانی پور شهر ری
S3 : سلام منم مثل شما ثبت نام s3بودم بعد از 5ماه پیام دادن باید ماشین رو تبدیل کنید s3تولید نمیشه چکار بکنیم
متین : بنظرتون اونایی که پیامک اومد براشون ولی تکمیل وجه نتونستن بکنن برا اونا هم باز پیامک میاد؟
متین : شما هم تکمیل وجه نکردین؟
بیکران : واسه منم یک کلاه بباف.
اطلسی : مرسی ک خبرا رو میزاری...من فقط اینجا پیگیرم....دمت گرم
J4 : داداش مبارک باشه بخدا بال دراوردم پیامتو دیدم یعنی با پیام هایی که میزاشتی هر روز من که ماشینم پلاک شده قید ماشینمو زده بودم دیگه
سایپا بد قول : جواب (مهدی) امثال مثل شما امام حسین نمی فهمید چیه با این حرف زدنتون . شما سکوت کنید نمیمیرید.
متین : ببخشید خبر دارین اونایی که پیامک واریز اومد ولی نتونستن تکمیل وجه کنند بعدا بازم براشون پیامک میاد یا نه؟
مهدی _a : کاملاً حق میگی اطلاع رسانی زیر صفر.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیما : مهدی گواهینامه نمیخواد خودروهای داخلی
پیش فروش 6 دنده دی ماه : بستگی به شهر و نمایندگی داره من یک روزه تحویل داده شد 30 آبان تکمیل وجه کردم و همون 30 ام مدارک تحویل نمایندگی دادم 1 آذر تحویل مدارک تیک خورد از ایرانخودرو پیام اومد که مدارک شما دریافت شد
مهدی : سلام دوستان کسی می‌دونه توی طرح عادی داشتن گواهینامه لازمه یا نه خواهش میکنم کسی که مطمئنه بگه🙏
فرشاد تیگو7 : سلام 20 اذر واسه من ارسال مدارک زدن بنظرتون کی مجوز خروج میخوره؟
Alireza : دعوتنامه ساینا s هفته ی چهارم دیماه پس کی میاد؟ تا الان باید اومده باشه؟
Alireza : دعوتنامه ساینا s هفته آخر دیماه پس کی میاد؟ باید اومده باشه تا الان!؟
راناپلاس مهر : از پشت گوشی گفتن بهت 10 تومن میدیم وتمام خودتی عمو... نکنید سربه سر مردم نزارید آخر یکی پیدا میشه از خیر همه چیز رد میشه یه کاری دستتون میده بترسید بترسید بترسید
فروش فوری : پذیرش 10مهر11971217هنوز فاکتورنشد
محسن : من تحویل گرفتم ولی پیامکی نیومده نمایندگی گفت بیمه هم 10 روز دیگه میاد اما یه کاغذ دادن که نوشته بیمه از تاریخ خروج از نمایندگی فعال می باشد و سقف تعهداتش هم تعیین شده
207پانا تحویل آذر : الله ما آذریا هنوز موندیم فاکتور نشدیم