چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

 

چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

 
فولکس واگن به‌تازگی از یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی با نام MQ281 رونمایی کرده است. چرا با وجود محبوبیت جعبه‌دنده‌های خودکار، فولکس واگن همچنان خودروهای دنده دستی را هم تولید می‌کند؟
 
جعبه‌دنده‌های خودکار و دوکلاچ مزایای فوق‌العاده‌ای دارند اما همچنان در بازار خودرو برای جعبه‌دنده‌های دستی نیز تقاضا وجود دارد. فولکس واگن به‌تازگی از یک جعبه‌دنده‌ی دستی با نام MQ281 رونمایی کرده است. این جعبه‌دنده‌ی دستی جایگزین MQ250 خواهد شد و در برخی مدل‌های نیز به‌جای جعبه‌دنده‌ی MQ350 روی خودروهای نصب می‌شود. 
 
جعبه‌دنده‌های دستی برای تیپ پایه خودروها گزینه‌هایی مناسب هستند چون قیمت پایینی دارند و نیروی کمی را هم از پیشرانه طلب می‌کنند. این جعبه‌دنده‌ها به دلیل نداشتن کلاچ‌های هیدرولیکی و بسیاری از قطعات جعبه‌دنده‌های خودکار دارای وزن کم‌تری بوده و انرژی کم‌تری هم مصرف می‌کنند. 
 
نام کامل جعبه‌دنده‌ی جدید فولکس واگن MQ281-6F است. عدد ۶ در کد این جعبه‌دنده نشان‌دهنده‌ی شش دنده بودن و حرف F نشان‌دهنده‌ی محرک جلو بودن آن است. این جعبه‌دنده مخصوص پیشرانه‌های کم حجم و توربوشارژر جدید طراحی شده است. به دلیل کاهش حجم پیشرانه‌ها خودروسازان به سمت توربوشارژرها روی آورده‌اند. اصلی‌ترین مزیت توربوشارژر افزایش گشتاور پیشرانه در دور پایین است و این جعبه‌دنده نیز برای استفاده در کنار این پیشرانه‌ها طراحی شده است.
 
فولکس واگن از جعبه‌دنده‌ی MQ281 در خودروهای کوچک خود مانند پولو و تیگوان استفاده خواهد کرد. این جعبه‌دنده در برخی مدل‌های آئودی، اشکودا و سئات نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نشان می‌دهد که جعبه‌دنده‌ی MQ281 توانایی نصب در خودروهایی با ابعاد و وزن مختلف را دارد. حداکثر گشتاور ورودی مجاز این جعبه‌دنده ۳۳۸ نیوتون‌متر است که البته این عدد بسته به نوع پیشرانه و وزن خودرو می‌تواند در مدل‌های مختلف تغییر کند. این جعبه‌دنده نسبت‌های متنوعی تا ۷.۸۹ را دارد و شروع حرکت و سرعت‌گیری را آسان‌تر می‌کند.
 
 
طراحی جعبه‌دنده برای خودروهای دیفرانسیل جلو امری دشوار است چون برخلاف جعبه‌دنده‌ی خودروهای محرک عقب که خطی نصب می‌شوند، در خودروهای دیفرانسیل جلو جعبه‌دنده باید درست در انتهای پیشرانه و درون محفظه‌ی موتور به‌صورت عرضی نصب شود. جعبه‌دنده‌یMQ281 دارای ابعاد کوچکی است و طراحی جمع و جوری دارد. از دیگر قابلیت‌های این جعبه‌دنده‌ی جدید می‌توان به توانایی اتصال به موتور الکتریکی اشاره کرد که می‌تواند خودرو را تبدیل به یک خودروی هیبریدی کند. از نظر فنی، جعبه‌دنده‌ی جدید خیلی تفاوتی با قبل ندارد. دو شفت در بالای جعبه‌دنده نصب شده‌اند. شفت ورودی در قسمت بالا است و به پیشرانه متصل می‌شود و شفت خروجی نیز در قسمت پایین بوده و نیرو را به چرخ‌ها می‌فرستد. 
 
 
برای کاهش دادن ابعاد جعبه‌دنده، روی شفت خروجی نیز دنده‌هایی قرار داده شده است. به منظور درگیر شدن ساده‌تر دنده‌های یک و دو فولکس واگن از یک مکانیزم هماهنگ‌کننده‌ی چند مخروطی شکل از جنس فولاد و کربن استفاده کرده ولی برای دنده‌های بالاتر از مکانیزم تک مخروطی استفاده شده است. سیستم روغنکاری این جعبه‌دنده نیز جدید است به طوری که روغن به سمت شفت‌ها و دنده‌ی ششم پمپ می‌شود. دنده‌ی ششم در انتهای جعبه‌دنده قرار دارد و ممکن است در هنگام دور زدن پیچ‌ها روغن کافی به آن نرسد اما در این جعبه‌دنده این مشکل حل شده است.  
 
به‌گفته‌ی فولکس واگن جعبه‌دنده‌ی MQ281 می‌تواند در خودروهای مختلف، آلایندگی را تا ۵ گرم CO2 در هر کیلومتر کاهش دهد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم جعبه‌دنده‌ی جدید MQ281 با پیشرانه‌های هیبریدی نیز سازگاری دارد. موتور الکتریکی می‌تواند مقداری گشتاور اضافی را در اختیار راننده قرار دهد و هم در هنگام ترمزگیری نیروی ترمز را بازیابی کرده و باتری را شارژ کند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهیلا : خدا رو شکر برای منم اومد. الان ۲۲۰ باید بدم ؟ مابقی هم ۲۲۰ ه؟
اصغر : برای منم داره میاد. نزدیکه
J4خاکستری طوسی : شهر لار نمیدونم والا توی سایت فقط صدور فاکتور زرد رنگ هست بعد از شش ماه ثبت نام و تکمیل وجه تازه تیک تکمیل وجه سبز شده چه سایت مزخرفی داره کرمان موتور
محمد : عزیزم زده ۶ سرعته دستی. دیگه ۵ دنده نداریم
عارف : داداش نیازی نیست بنویسن اجباریه، لطفا فتوا ندید ک دودش تو چشم بقیه نره. شما میخوای اجباری برات بنویسن، کوییک رو بزن و خلاص. خودتو نجات بده اگه فکر میکنی داری غرق میشی
J4خاکستری طوسی : دوستان کسی j4ثبت نام اردیبهشت تحویل گرفته؟
اطلس : تکمیل وجه کی بوده و کی تحویل گرفتید
تارادستی : سلام اقاوحیدممنون ازراهنماییهاتون یه سوال دارم به نظرشماتارادستی سفیدصفرروبادناپلاس دستی صفر رنگ مشکی معاوضه کنم یانه؟لطف کنین دلیلشم برام بگین چون یکی هست که باهام معامله میکنه کدومش بهتره البته دلیل تعویضم رنگ نیست کیفیت وکارایی کدوم بهتره ممنون
J7 اردیبهشت : شرایط من هم مثل شما تحویل نگرفتم
حیدری : آقا جان این حضرات دارن دروغ میگن چرا نمیدونم ؟؟؟؟؟من ۴ تا حواله دارم پاییز و زمستان فقط کوییک گزاشتن برای تکمیل وجه خدا کمکشون کنه انشالله
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیدرضا : سلام دوستان خبر جدیدی از فاکتور پذیرش مهر نشد(3 مهر )؟ لطفا اطلاعات جدید بدید؟
عباس : منم لیزینگ بان شهرم نریختن هنوز تحویل ظ17شهریور
تیگو 8 : تیگو 8تاچه تاریخی مجوز خورده
ضیاء : سلام به اقامهدی شما تحویل خودروتون بهمن هستش 40تا50روزتاخیر داره ازمن 31شهریوربود 10ابان فاکتورشد
اریزو اف ال : سلام 10 روز از ترخیص خودرو میگذره و همچنان درانتظار پیمانکار و حمل تحویل 28 مرداد کرج
میثم : من الان 11روزه پیامک تحویل حضوری برام میاد هنوز حمل نشده
هستی22 : چون در واقع صاحبان اصلی شرکت خود دولت مردامون هستن..از کی به کی شکایت کنیم؟!!
هستی22 : چون در واقع صاحبان اصلی شرکت خود دولت مردامون هستن..از کی به کی شکایت کنیم؟!!
مرتضی : خدایی این چ وضعشه بد کاری کردیم ب ایران‌خودرو اعتماد کردیم اصلا ب فکر مردم نیستن پول رو سه ماه جلو جلو گرفتن الان زورشون میادماشین تحویل بدن .
اریزو5 : سلام.خریدا