وزارت صنعت بر توقف تولید پراید و پژو 405 تاکید کرد

 

وزارت صنعت بر توقف تولید پراید و پژو 405 تاکید کرد

 
پس از رئیس پلیس راهور ناجا و سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت معدن و تجارت هم در گفت‌وگو با خبرنگاران، از احتمال بالا برای توقف تولید پراید و پژو 405 از سال ۱۳۹۹ خبر داد.
 
خبر پایان تولید پراید و عزم سایپا برای جایگزینی این خودرو در شرایطی منتشر می‌شود که قیمت پراید 131 در بازار آزاد، حدود ۴۵ میلیون تومان است. بازار خودرو در سکون و رکود به سر می‌برد. سایپا ۱۱۱ سفید نیز در بازار با قیمت ۵۰ میلیون عرضه می‌شود. هر ساله تعداد بسیار زیادی از جمعیت کشور در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که از جمله دلایل اصلی آن می‌توان به پایین بودن سطح ایمنی خودروها و جاده‌ها اشاره کرد. در این میان، بسیاری از مرگ‌ومیرهای جاده‌ای ایران به ایمنی و کیفیت ساخت پایین در پراید نسبت داده می‌شود که همچنان بالاترین تیراژ تولید را در خودروسازی ایران دارد.
 
 
رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت درباره‌ مدیریت قیمت خودرو از زمان ورودش به وزارت صنعت گفت:
 
دو اقدام برای مدیریت قیمت خودرو صورت گرفته است که یکی رونق تولید بود که در این زمینه نیاز به سرمایه در گردش وجود داشت و به دلیل بی‌اعتمادی و التهاب در جامعه، دستگاه‌های مسئول ابتدا خیلی مایل به تزریق نقدینگی نبودند اما با تلاش‌های ما ۴ هزار میلیارد تومان با سود ۱۸ تا ۲۴ درصد به دو خودروساز وام داده شد تا با اصلاح روابط خودروساز و قطعه‌ساز، تولید راه بیفتد.
 
طبق یکی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی که در سایپا پراید و در ایران‌خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد.
 
اقدام بعدی ما در این درباره مشتری‌های خودروسازان بودند که مبنا را قرارداد گذاشتیم که حق خریداران این است که این قراردادها با وجود تحریم‌ها و نوسانات ارزی بخش عمده‌شان عملی شود.
 
بعضی‌ها انتظار دارند که در این مورد باید حرکت‌های چکشی انجام گیرد، کارخانه‌ها را تعطیل کنیم و از خارج خودرو وارد کنیم در حالی که این تحلیل‌ها سطحی هستند و اگر قرار بود ما یک صنعت را از صفر تشکیل بدهیم، خیلی راحت‌تر از این بود و اگر این تیراژ خودرو را خودمان تولید نمی‌کردیم، باید ارز می‌دادیم تا خودرو را وارد کنیم‌.
 
زیان انباشته ایران‌خودرو ۱۷ و سایپا ۱۸ هزار میلیارد تومان است
این مقام مسئول که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره زیان انباشته‌ی ایران‌خودرو که نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان و سایپا که ۱۸ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد:
 
«روزی که من وزیر شدم، این دو خودروساز ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو گرفته بودند در حالی که در حساب یک ریال هم نبود، ۲۰ هزار میلیارد تومان هم به قطعه‌سازان بدهکار بودند که در مجموع نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودند یعنی این دو خودروساز در مسیر تعطیلی بودند. در این شرایط برنامه ما این بود که مانع زمین خوردن صنعت خودرو بشویم، تولید را ارتقا بدهیم، قیمت‌ها را اصلاح کنیم تا مردم در آینده به راحتی به خودرو دسترسی داشته باشند.
 
۳۴ هزار دستگاه از خودروهایی که در پارکینگ بودند، کاتالیست نداشتند که این به مسائل زیست محیطی مربوط است و به این دلیل خودروها در پارکینگ ماندند. در آن زمان ۶ میلیون متقاضی خرید خودرو تا ماه ششم سال ثبت شده داشتیم، در حالی که تولید ما نزدیک به یک میلیون دستگاه است که این یک ما به‌التفاوتی ایجاد می‌کند و قرار شد خودروها را به نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار بدهیم و دوباره در عرضه بعدی ۵ درصد دیگر قیمت را پایین بیاوریم که این ما به‌التفاوت از بین برود. ایرادهایی که به این طرح وارد شد این بود که سوءظن‌هایی به وجود می‌آید که خودروساز می‌خواهد قیمت پایین نیاید؛ به همین دلیل دوستان پیشنهاد دادند که این مابه‌التفاوت را به خودروساز ندهیم و به حساب خزانه بریزیم.
 
در آن زمان حدود ۱۰ درصد قیمت پایین آمد اما یک موج جدیدی از گرانی در اسفند به وجود آمد. مشکل از سپرده‌های بانکی بود که سپرده‌های بانکی سال قبلش با ۲۰ درصد سود همراه بود اما در آن زمان به ۱۸ درصد رسید و منابع افرادی که در بانک بود در حوزه‌های دیگر همچون مسکن، طلا، خودرو، ارز و لوازم خانگی بادوام، سپرده‌گذاری شد.
 
تعهداتی که تا اینجا زمانش رسیده، حدود ۶ تا ۷ ماه خیلی از خودروها از تعهداتشان عقب هستند ولی منظم است یعنی اینکه اگر قبل از این معلوم نبود چه زمانی تحویل داده می‌شود، الان مردم می‌دانند که چه زمانی با چه قیمتی به خودروهایشان دسترسی دارند و این دو خودروساز به ما قول داده‌اند که تا آخر امسال تعهدات صفر می‌شود.»
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه نظام بانکی در تولید چقدر کمک کرده است، تصریح کرد:
 
باید تقریباً ۴۰ درصد تسهیلات نظام بانکی را به صنعت و معدن بدهند که از این مقدار بانک مرکزی می‌گوید ۲۷ درصد را داده که ۷۰ درصد این تمدیدی است. 
 
ارز از قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان به قیمت ۱۲ هزار تومان رسیده است که این باید صادرات را توجیه‌پذیر کند، که کرده است و همچنین باید قاچاق را توجیه‌ناپذیر می‌کرده، ولی نکرده است و به نحو محسوسی قاچاق پایین آمده است، ولی قطع نشده است.
 
واردات بدون انتقال ارز باعث افزایش نرخ ارز نمی‌شود
رضا رحمانی با اظهار به اینکه اعتقاد ندارد که واردات بدون انتقال ارز  موجب افزایش قیمت ارز می‌شود و با بانک مرکزی در این مورد اختلاف نظر دارد، افزود:
 
واردات بدون انتقال ارز  فرصتی برای کشوری که در تحریم است، ایجاد می‌کند. اگر ۳۰۰ میلیون یورو مجوز واردات بدون انتقال ارز داده بشود و تمام آن از بازار تأمین شود، آیا برای بازار ارزی چند میلیارد دلاری ما می‌تواند مشکل ایجاد کند!؟ اگر ایجاد کرد که مشکل در بازار است و باید به سراغ حل آن ‌برویم. بعد هم اینکه از این ۳۰۰ میلیون یورو، ۱۰۰ میلیون اجرا شد و سپس مجلس ایراد گرفت تا این طرح متوقف شد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید , پژو 405






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

جمال
0

تیبا و ساینا جایگزین پراید .
13:17  1398/06/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 17اذر : پس شاهین جی رو کی تحویل میدن
Plus : خسته نباشید.ممنون از اطلاعات دقیق و دست اول شما.
س : سلام تارا دستی فوری رنگ سفید تا چه تاریخی فاکتور شده..تحویل۳شهریورم هنوز فاکتور نشدم هرکس خبر داره لطفاً اطلاع بده
۱۸خرداد جی ال : سلام تبدیل و تکمیل وجه ۱۸خرداد هستم امروز تحویل گرفتم روزی همتون انشالله
سی وی تی 1402 : با تشکر از آقای افشاری عزیز که خیلی فعال و پیگیر هستن. از همه عزیزان و نماینده های مردمی شاهین که در همه جلسات و تجمع ها برای احقاق حق مردم و مشتریان تلاش میکنن متشکریم و دست بوس شما هستیم. خدا قوت و خسته نباشید.
cvt : چطور ايرانخودرو رگباري داره فاكتور ميكنه. فقط سايپا قطعه نداره؟!؟! اتفاقا توليد هم دارن واسه عوامل خودشون. توي نمايندگي هاي سايپا انواع شاهين به قيمت بازار و تحويل روز موجوده. واسه مردم عادي كه قبل سال تكميل وجه كردن قطعه ندارن. همون گيربكسي كه شاهين پلاس داره. همونو تارا و 207 اتومات داره. چطور ايرانخودرو گيربكس اتومات داره ، سايپا نداره؟!؟!؟ چطور واسه ايرانخودرو شرايط جنگي نيست؟!؟!؟ فقط سايپا شرايط جنگي داره. سايپا چون تعهدات و تكميل وجه هاي قبلي داره و بايد با قيمت قبل تحويل بده ، نميخاد تحويل بده و زورش مياد. مگه يه سواري شاهين يا اطلس چي داره كه 6 ماه تأخير داره. تنها راه نجات سايپا خصوصي سازي هستش. اكثر بانكها متقاضي خريد سايپا هستن. بانك شهر و كرمان موتور خريدار سايپا بودن. بابك زنجاني خريدار سايپا بود. سودهاي تأخيرهارو نميتونن پرداخت كنن و خزانه سايپا خاليه. اين گروه ها هم كه هستن همشون عوامل سايپا توشون هستن.
تارا دستی مشکی قزوین : فاکتور شد تکمیل وجه ۲ مرداد تحویل ۱ شهریور امروز فاکتور شد ولی پلاک نخورده
V4 تیتانیوم فوری : سلام دوستان کسی اتومات فاکتور شده؟ جدیدترین فاکتور برای کدام واریزی بوده؟
شاهین پلاس۱ : چون آخرین روز فاکتورشدن درسال ۱۴۰۳ ۲۶ اسفند بوده تعداد بسیارزیادی نسبت به طایرروزهاست وتااین روز تمام نسود سراغ تکمیل وجه های اردیبهشت۱۴۰۴ نمیروند
محمود : با سلام خدمت شما دوست عزیز یا شما پراید نداشتی یا کی ام سی x5نداری اخه کجا صدای x5مثل صدای پرایده صدای موتور پراید خیلی نرمتر و بهتر ازx5هستش اصلا این دوتا قابل مقایسه باهم نیستن تو پراید شما هر بنزینی بریزی برات راه میره تا 200هزار کیلومتر هم هیچ جاش اخ نمیگه تعویض روغنش هم میشه 500 هزار تومان اما kmc x5تعویض روغن 5 میلیون بنزین با مکمل 409 هزاری و تو تو 10هزار کیلومتر هم موتور و گیربکسش مرخصن چرا این دوتا رو مقایسه میکنی اخه؟؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن 10 : دوستان فروش فوق العاده بهمن 90روزه که بعد از گذشت 8ماه خبری از فاکتور سایناتکسوز نیست وحالا هم بجای فاکتور بهمن طرح تبدیل دوگانه ای به تک تبدیل کردن رو داره فاکتور می کنه که تازه تکمیل وجه کردن و علت این تبعیض معلوم نیست خواهشن همه فوق العاده بهمن برید دادگاه قسمت دیوان عدالت اداری شکایت کنید از سایپا بعلت تبعیض قائل شدن به فاکتور غیر نوبت تبدیلیها
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : سلام من امروز زنگ زدم گفت توی حالت خوبش 20 الی 25 روز دیگه فاکتور میشی.
ابی : الناز جان فک کنم سایپا از 18 یا 19به بعد شروع به فاکتور کچییک اس بکنه
S شهریور اول : سلام النازخانم باید دو سه هفته منتظربمونیم فاکتورشیم منم28تیرم معمولا از20ام به بعد شروع میکنن فاکتور کوییک اسو
کوییک gxrl تحویل تیر فاکتور امروز : فروش فوری ها هم همه فاکتور شدن دروغ نگید بعضی ها برای کسب اطلاع میان اینجا نه اراجیف
کوییک gxrl تحویل تیر فاکتور امروز : به نظر یا شما دروغ میگید یا خیلی بیکار تشریف دارین وگرنه یه تماس بگیرید شرکت میگن به شما gxrl امروز تا واریزی 30 خرداد فاکتور شد من عکس فاکتور شدنم رو هم داخل اینستا پیج های حواله گذاشتم میتونید نگاه کنید
کوییک gxl : اگه تحویل ندن بهتره چون متاسفانه کوییک و ساینا هم مثل پراید شاسیشون ترک میزنه به درد نمی خورم اگه میدونستم ایران خودرو ثبتنام میکردم
زهرا : پس چرا ما که فروش فوق العاده بودیم و کل پول رو 20 اسفند واریز کردیم فاکتور نمی کنند؟!!
زهرا مادران 31 مرداد : سلام ببخشید متوجه نشدم چه جوری شکایت کردین به شماره 136زنگ زدین؟
10 مرداد موتور جدید : درود تحویل ده مرداد بودم امروز تحویل گرفتم یکماه تاخیر