دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

 

دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

 
چرا بلندگوهای خودرو از کار می‌افتند؟ چگونه می‌توانیم عیوب احتمالی موجود در سیستم صوتی خودرو به‌خصوص مشکل بلندگو را تشخیص دهیم؟
 
 
بلندگوهای خودرو با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و حتی می‌شکنند. چنین موضوعی به‌ویژه درباره‌ی بلندگوهای کارخانه‌ای اصلی با کیفیت پایین که اکثر خودروها به آن‌ها مجهز هستند، صادق است. اجزای داخلی سیستم صوتی خودرو طی استفاده‌ی مداوم خراب می‌شود و کار زیادی در این زمینه نمی‌توان انجام داد.  
 
 
گاهی اوقات گفته می‌شود که بلندگوهای خودرو به یکباره خراب شده‌اند. خراب شدن تمام بلندگوها، بدون استفاده‌ی نادرست تقریبا ممکن نیست؛ از جمله این موارد می‌توان به بیش از اندازه بلندکردن صدای سیستم صوتی اشاره کرد. با این حال هنگامی که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو همگی به یکباره از کار می‌افتند، مشکل معمولاً از دستگاه پخش یا هدیونیت، آمپلی‌فایر یا سیم‌کشی است. 
 
 
در برخی موارد، ایجاد مشکلی کوچک در سیم‌کشی بین هدیونیت و یکی از بلندگوها به‌تنهایی می‌تواند باعث شود که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو به یکباره قطع شوند.
 
 
اگر هدیونیت سیستم صوتی روشن باشد اما صدایی از بلندگوها دریافت نشود، به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که مشکل از بلندگوها است. اما این واقعیت که هدیونیت روشن شده است، به‌معنای درست کارکردن نیست. قبل از انجام هر کار دیگری باید:
 
مطمئن شد که هدیونیت روی حالت ضدسرقت قرار نگرفته است که به کد رمز نیاز دارد.
 
تنظیمات صدا بررسی شود.
 
ورودی‌های صوتی مختلف آزمایش شوند (مثلاً رادیو، پخش‌کننده یا پلییر CD و غیره).
 
تمام فیوزهای داخلی مربوطه آزمایش شوند.
 
سیم‌ها تحت بررسی قرار گیرند.
 
اگر هیچ مشکلی در هدیونیت پیدا نشد، باید آمپلی‌فایر را بررسی کرد. در سیستم‌های صوتی خودرو که از آمپلی‌فایرها استفاده می‌کنند، آمپلی‌فایر شایع‌ترین علت بروز این نوع مشکل است؛ زیرا صدا باید از طریق آن از بلندگوها عبور کند. در روند بررسی آمپلی‌فایر، باید موارد زیر را انجام داد:
 
اطمینان حاصل شود که آمپلی‌فایر واقعاً روشن است.
 
اطمینان حاصل شود که آیا آمپلی‌فایر به حالت «Protect Mode» رفته است یا خیر.
سیم‌های ورودی و خروجی بلندگوها بررسی شوند.
فیوزهای داخلی و خارجی آزمایش شوند و از سالم‌بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.
car audio system / سیستم صوتی خودرو
 
بررسی سیم‌کشی بلندگوهای خودرو
 
از آنجا که سیم‌های بلندگو اغلب در پشت پنل‌ها و قالب‌ها، زیر صندلی‌ها و کفپوش عبور می‌کنند، بازرسی دقیق آن‌ها دشوار است. بررسی اتصال بین یک سر هر کدام از سیم‌ها (در هدیونیت یا آمپلی‌فایر) و انتهای دیگر در بلندگو آسان‌تر به نظر می‌رسد. اگر اتصال وجود نداشته باشد، این بدان معنی خواهد بود که سیم در جایی قطع شده است.
 
 
اگر بلندگوهای خودرو شما داخل درها نصب شده‌اند، نقطه‌ی مشترک عیب در جایی است که سیم بلندگو بین در و پنل آن عبور می‌کند. اگرچه سیم‌کشی در خودرو به‌طور معمول توسط ورق‌های لاستیکی سخت محافظت می‌شود، اما به دلیل فشارهای مکرر که هنگام باز و بسته‌شدن درها بر آن‌ها وارد می‌شود، ممکن است سیم‌ها به‌مرور زمان فرسوده یا قطع شوند.
 
آزمایش بلندگوهای خودرو
 
روش دیگر، پیداکردن مقداری سیم و سیم‌کشی مجدد و موقتی برای هر بلندگو است. از آنجا که این روش برای آزمایش موقتی است، باید با برداشتن پنل‌های در و سایر اجزا به بلندگوها دسترسی پیدا کرد.
 
 
اگر بلندگوها با سیم‌های جدید کار کنند، می‌توان مطمئن بود که مشکل از سیم‌کشی قدیمی است. همچنین می‌توان بلندگوهای خودرو را با وصل‌کردن سیم برق از هدیونیت یا آمپلی‌فایر و اتصال سیم‌های مثبت و منفی هر بلندگو به پایانه‌های مثبت و منفی یک باتری ۱/۵ ولت، «آزمایش» کرد.
 
 
اگر سیم بلندگوها خراب نشده و بلندگو هم کاملاً خراب نیست، هنگام اتصال سیم‌ها به پایانه‌های باتری، صدای جزئی شنیده خواهد شد. با این حال شنیدن صدای خفیف از بلندگو با باتری ۱/۵ ولت، لزوماً به‌معنای این نیست که بلندگو در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر در آخر همه چیز بررسی شده باشد، وقت آن است که بلندگوهای خودرو به‌صورت کامل جایگزین شوند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بلندگو خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
محمد : احتمالا باید 50% افزایش قیمت بدین. مثلا اگر 100تومان افزایش داده باشن باید 50 تومان بیشتر پول بدین. اینکه کی تحویل میدن اصلا مشخص نیست . چون من خودم 17 آذر فروش فوق العاده بودم تمام پولم یکجا دادم ولی الان 7 ماه گذشته و ماشین ندادن یعنی 4 ماه تاخیر
سهند دی ماه : سلام دیگه وایسادی الان انصراف نده چون قشنگ ۳ماه درگیر پولت میشی پول به این زودیا نمیدن انءشاالله خدا خیرشون نده مردم رو اسیر خودشون کردن
رضا : من هفته چهارم بهمن هستم هنوز دعوتنامه سهند نیومد خواستم بگم انصراف بزنم پولمو سریع عودت میدن یه خیلی طول میکشه
شاهین پلاس : کرمانشاه هستم از نمایندگی همین جا تحویل گرفتم ماشین هم زود رسید تقریبا 8ام رسید ولی دیر تماس گرفتن و خودم تماس گرفتم با سایپا که گفتن رسیده و میتونم برم تحویل بگیرم
شاهین : سلام پس اگه تا ۵ اسفند فاکتور شده احتمالا پرونده شاهین بسته میشه چون ثبت نامیوها تا اخر اسفند بوده و تحویل برای ۴۰۴ نداشتن
t9 : سلام ما هم 21 بخمن ثبت نام کردم فعلا تو مرحله تکمیل وجه
وحید x5 : سلام کسی هست که x5 بهمن یا اسفند شاسی شده باشه؟
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
علی : سلام دقیقا همینطوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : سلام لطفا اگه فاکتور شدید خبر بدید
اسیر شرکت سایپا : یک یکشون
علیرضا ایکس 33 : سلام من تحویل 5خرداد هنوز نیومده چجوری شما زدین 11خرداد اومده🤔
222222222 : احتما زیاد هفته بعد میاد
تیگو 7 : پیامک حمل ارسال شد برا شما؟
کوییک آر اس : این خودرو چون برای پارس خودرو هست هنوز اعلان نکردن قیمت جدیدش را ولی حدودا 250 الی 260 باید پرداخت کنید
محمد rs : پذیرش 24 بهمن بودم اشتباهی پذیرش 24 اسفند نوشتم
امیرحسین : سلام تا چندم فاکتور شد نمی دونم چرا روند فاکتور متوقف شده لطفا هرکس فاکتور شد اطلاع بده
بهنامx33دستی : سلام خدمت دوستان عزیز وبزرگوار بالاخره بعداز 7 ماه ماشین درنمایندگی تشریف دارند تحویلی 30 اردیبهشت بعداز 42 روز تاخیر دارن تحویل میدن انشاالله تمام دوستان بزودی به ماشینشون برسند خداحافظ .موفق باشین.
علیرضا : سلام. من همین حالا با شماره ای که دوستان از قسمت شکایت سایپا گذاشته بودن تماس گرفتم و یه آقای خیلی محترم بر خلاف اپراتور های که زنگ میزنم جواب داد و گفت اینکه میگن قطعات نداریم الکی هست . ما از طرف سازمان استاندارد مشکل داریم و احتمالا تا یکی دو هفته آینده حل میشه . تازه گفتن ما تمام پیش فروش ها را که تولید کردیم 2500تا حدودا اضافه نیز تولید شده . این هم شماره شکایات خواستین شما هم تماس بگیرید 02144528533