لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 

لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 
همانطور که مستحضر هستید، عبارت وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات ساخته دست بشر گفته می‌شود که قابلیت حرکت داشته و حین جابجایی بتواند افراد یا بار را نیز همراه خود حمل نماید.
 
اساسی‌ترین و پایه‌ای ترین ویژگی یک وسیله نقلیه بعد از قابلیت تحرک، توانایی توقف آن است. بنابراین یک جسم متحرک را تنها زمانی می توان به عنوان وسیله نقلیه در جامعه به شمار آورد که علاوه‌ بر متحرک بودن، در مواقع لازم بشود آن را از حرکت باز ایستاند و یا از سرعت آن تا حد مناسب کاست. در غیر این صورت آن وسیله دیگر کارایی لازم را نداشته و امنیت سرنشینان خود را کاملا به خطر می‌اندازد. در واقع وسیله نقلیه بدون ترمز را جز ارابه مرگ چیز دیگری نمی‌توان دانست.
 
 
 
نیروی اصطکاک مهمترین نیرویی است که در متوقف نمودن یک وسیله نقلیه نقش ایفا می‌کند و بنیادی‌ترین قطعه‌ای که در این قسمت اصطکاک لازم را برای توقف خودرو یا وسیله نقلیه فراهم می‌آورد، لنت ترمز نامیده می‌شود. حتما می‌توانید تصور کنید که اگر این قطعه را از روی خودروهایمان برداریم چه بلبشویی سراسر جامعه را در بر خواهد گرفت و چه فجایع جانسوزی رقم خواهد خورد؛ حتی می‌توان به جرات گفت که نظم و امنیت عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد.
 
 
 
بله! با وجود ظهور و بروز انواع و اقسام مختلف سیستم‌های مدرن و تکنولوژیک مرتبط با مبحث ایمنی خودرو، اما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، لنت ترمز اساسی ترین و مهمترین بخش امنیت یک خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان آن را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه انتخاب یک لنت ترمز مناسب برای خودرو از مهمترین وظایفی است که مالک یا راننده بر عهده دارد و نباید هیچ گونه قصوری از این بابت رخ بدهد وگرنه عواقب ناگواری گریبان سرنشینان خودرو اول از همه خود شخص راننده را خواهد گرفت.
 
 
 
در این مقاله قصد داریم تا انواع و اقسام لنت ترمزهای موجود در بازار را خدمتتان معرفی نموده و اطلاعاتی پیرامون لنت ترمز مناسب خودرویتان را به استحضار برسانیم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
سیستم ترمز از طریق ایجاد اصطکاک بین ترمز و دیسک‌ها (یا کاسه‌ها) باعث کاهش سرعت و توقف کامل خودرو می‌شود. لنت ترمز از یک بخش فلزی سخت و یک بخش نرم که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، تشکیل شده است. در واقع در اثر تماس بخش نرم (معمولا تیره رنگ) با سطح دیسک ترمز و ایجاد نیروی اصطکاک بین دو قطعه سرعت خودرو نیز کاهش می‌یابد.
 
 
 
معمولا بخش نرم به صورت چسبی یا با پرچ به بخش فلزی متصل شده و تا امروز راه بهتری برای متصل نمودن این دو قسمت به یکدیگر یافت نشده است. هنگام به اتمام رسیدن قسمت نرم لنت، علاوه بر کاهش قدرت ترمزها صدایی جیغ مانند در اثر برخورد بخشی از قسمت فلزی لنت با دیسک‌ها به گوش می‌رسد که در حکم زنگ هشدار خطر برای تعویض لنت‌هاست.(گاهی اوقات به دلیل جنس خاص لنت ترمز ممکن است بدون به اتمام رسیدن لنت، چنین صدایی به گوش برسد که البته این مورد به طور معدود و محدود امکان وقوع دارد.)
 
 
 
در صورت عدم تعویض به موقع لنت‌ها احتمال شکسته شدن کفشک‌های ترمز و خط افتادن بر روی دیسک ترمز وجود دارد که علاوه بر بروز خطرهای جانی هزینه مالی بعضا سنگینی را می‌تواند بر شما تحمیل نماید. بسته به شرایط رانندگی، نوع مسیر ،میزان استفاده از ترمز‌ها، ترافیک مسیر، جنس لنت و... عمر لنت ها می‌تواند متفاوت باشد.
 
 
امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو شامل لنت‌های آلی (ارگانیک)، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی در بازار وجود دارد.
 
 
لنت‌های ترمز ارگانیک: برخی لنت‌های ترمز از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها اگرچه باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت بازدارندگی کافی در هنگام یدک‌کشی یا در سرازیری ها برخوردار نیستند. همچنین در هنگام خیس شدن لنت های ارگانیک بخش زیادی از توانایی خود در توقف خودرو را از دست خواهند داد. این لنت ها دارای ساختاری نسبتا نرم بوده و عمر آنها کمتر از سایرین است. استفاده از این نوع لنت‌های ارگانیک در سطح شهرهای پرترافیک که نیاز به ترمزهای پی در پی وجود دارد، توصیه نمی شود.
 
 
لنت های نیمه فلزی: پرکاربردترین نوع لنت خودروهای عادی از همین جنس ساخته می‌شود. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند. به دلیل طول عمر، قیمت و کارکرد مناسب، این لنت‌ها انتخاب مناسبی برای مصارف عادی و خودروهای سواری معمولی به شمار می‌روند. لنت‌های نیمه فلزی معمولا بین 30 تا 80 هزار کیلومتر (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده) کارکرد خواهند داشت.
 
 
لنتهای تمام فلزی: این لنت‌ها از نظر قیمت ،کیفیت و کارآیی در سطح بالاتری قرار دارند. تقریبا تحت هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند اما باعث خوردگی بیشتر دیسک  (یا کاسه ترمز) می‌شوند. در لنت‌های تمام فلزی از روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت ها به دلیل سر و صدای زیاد و عمر کوتاه برای مصارف عادی مناسب نیستند.
 
 
لنت ترمز سرامیکی: در لنت‌های ساخته شده از سرامیک به جای فولاد از مس استفاده شده و انتقال حرارت آن افزایش یافته است که باعث خنک‌تر ماندن آن در حین کار می‌شود. همچنین مس باعث افزایش عمر لنت خواهد شد. این لنت‌ها کم صدا بوده و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عیب عمده آن‌ها قیمت بالایشان است. همچنین در هنگام مرطوب بودن و یا سرد بودن کارایی آنها کاهش می‌یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کمال
0

ماشین مت تو کیلومتر 7000 جیغ ترمزای جلوش شروع شد الان 18000 رفته به نظرتون دلیلش چیه ؟ تو این کیلومتر پایین به نظر نمیاد لنت تموم کرده باشه ، روغن ترمز هم میزونه . ممکنه از جنس لنت باشه ؟
16:09  1398/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : سلام 45 تا دو ماه
نازنین۱ : 🤣🤣 به حرفای شما چیزی جز خنده نمیاد
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کلاهبرداری : درود تازمانیکه همینجوری ساکت بمونید و جیک نزنید روز بروز بدتر میکنن درعجبم از بعضی از افراد که بعداز یکسال انتظار هنوز فاکتور نشدن و باز نشستن و میگن خدایا کاش زود فاکتوربشیم عزیز من خدا که پشت سیستم سایپا دزد نیست که . یه عده کلاهبردار اونجان فکر اینو نمیکنن زمستونی یه عده بی وسیله و خیلیا بیکارشدن.تازه دارن رمق سپرده طرف را هم از ثد طرف میکشن.سودکه نصفه میدن. تاخیر که نمیدن. کم مونده بیان داخل خونه هامون یخچال و سفره را هم خالی کنن واقعا یه تجمع کردن و ی روز بیکارشدن از این شغلهای بدرد نخوری که داریم اینقدر سخته؟ کی میخایم بخود بیایم و حقمونو بگیریم . کاری نداده که تجمع جلوی دادگستری شهر خودت با بنر و دست خط سایپای غارتگر. دزد. بی همه گس
تکسوز آبی : سلام دوستان عزیز ،آبی 22شهریور ثبت نام پلاک 13آبان متأسفانه هنوز تحویل نگرفتم
207 : سلام داداش شما چه طرحی بودین؟
نیسان : خب گووززوو دیگه آبی نیست ،، هرکی باری میخواد باید خاکستری بخره
ماوی : آره برا تو رو نمیدن حالا حالا هااا . برو هر کاری میخوای بکن
بهمن : شما که ی ماشین رو دادی اسقاط؟ و گواهی اسقاط برای شما صادر شده؟
ساینا تک پیش فروش اسفند : من 11 شهریور تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم . دیگه کیا شهریوری هستن
وانت 21مهری : 21مهری ارتقا یافته12379494 فاکتور شده.
اطلس.. : لطفا تا فاکتور شی اعلام کن ممنون میشم
ساینا پیش فروش : خراسان شمالی