اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 

اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 
روز گذشته وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری ای که  در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد در مورد اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی عنوان کرد که اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.
 
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بر این موضوع نیز تاکید کرد که سازمان مجری مصوبه های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد.
 
 او همچنین درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها یا مشکلات ارزی بر اجرای برخی از این استانداردها و لزوم مهلت به خودروسازان، بیان کرد که ‌در این زمینه، مراجع و مسئولان ذیصلاح باید تصمیم گیری کنند.
 
مرندی مقدم همچنین تاکید می کند که ‌بررسی های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.
 
در همین رابطه غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس درباره وضعیت اجرای استانداردهای 85 گانه در تولید خودروهای داخلی، به خبرنگار خودروکار می گوید: « استانداردسازی خودرو های داخلی باید هرچه سریعتر توسط خودروسازان عملی شود تا مردم بتوانند از خودروهایی استفاده کنند که از ایمنی کافی برخوردار باشد.»
 
او ادامه می دهد: «خودرو باید استانداردهای لازم را به دست آورد تا کشش و اعتماد در جامعه نسبت به محصولات داخلی ایجاد شود،اگرچه برخی پراید را قاتل مردم ایران می‌دانند، اما برخی از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگی و جاده است.»
 
زارعی در مورد عدم توقف خطوط تولید پراید نیز عنوان می کند: «پراید بازار خوبی در کشورهای همسایه داشت از سوی دیگر بیشتر مصرف کنندگان این خودرو طبقه کم درآمد جامعه هستند و این خودرو منبع درآمد افراد زیادی است به همین دلیل حذف پراید از خط تولید، مسئولان را با تردید مواجه کرده است.»
 
او اضافه می کند: «خودروسازان باید خودرویی جایگزین پراید کنند که از یک سو از نظر قیمت برای قشر کم درآمد جامعه مناسب باشد و از سوی دیگر از استاندادهای لازم برخودار باشد.ا گرچه خودروسازان تمام تلاش خود را برای تولید محصولات متنوع به کار گرفته‌اند اما کُمِیت آنها در کیفیت لنگ می‌زند. باید به جای تنوع محصولات، خودرو باکیفیتی ساخته می‌شد که قابل رقابت با چهارچرخ های خارجی باشد.»
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «خودروسازان تنوع خودروهای تولیدی را افزایش دادند اما برای کیفیت آنها اقدامی انجام ندادند، در واقع پلت فرم های مختلفی طراحی شده اما به کیفیت محصولات توجهی نشده است که خودروسازان نیز باید برای کیفیت خودروهای تولیدی خود اهتمام بورزند.»
 
علی دادمردی کارشناس اقتصادی نیز در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه می‌گوید: «برای خودروسازان باید این کار منطقی، اقتصادی و اجرایی باشد. شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که خود را با شرایط جدید انطباق دهند اما باید این را در نظر گرفت که یکسری از استانداردها جدید است و تا جایی که بنده اطلاع دارم با شرایط موجود  و تحریم‌ها و مشکل انتقال ارز در برخی از موارد اصلاً امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما برخی از استانداردها که جزو حداقل های ایمنی سرنشینان است باید رعایت شود  و مردم انتظار دارند که جان و مالشان مورد توجه خودروسازان باشد.»
 
 او با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های جدیدی است که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است معتقد است رفتار سازمان استاندارد ۱۰ برابر سختیگرانه‌تر از اتحادیه اروپا است و این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داد.
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید: «خودروهایی که امروز تولید می‌شوند حداقل استانداردهای 55 گانه را رعایت می کنند در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در چند سال اخیر تعریف جدیدی از ایمنی ارائه داده شده و بسیار سختگیرانه‌تر شده است. به طور مثال استانداردهایی که امروز ما رعایت می‌کنیم برای 17 سال قبل است و این موضوع باید ارتقا یابد.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمودی
0

خودرو ساز داخلی دنبال استاندارد نیست فقط دنبال بالا بردن قیمت بدون بالا بردن کیفیت خودرو هست!
15:19  1398/07/05
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
متین : داداش خوبی .برای من پیام اومد اما هیچی واریز نکردم ظرفیت آذر هم پر شد بنظرت بازم میاد؟
سایپا بد قول : زود نا امید شدی عارف.
J4مشکی گیلان : 📢📢📢📢پیرو کامنت قبلی ا فیروزی ک اوردن برا عذرخواهی و خدمات گردشگری و مالی و سرویس رایگان گذاشته . طرحشونم اینه دوباره رو سر مردم بخورن. مثلا میگن تور دبی ۲۰۰ میلیون ۱۰۰ میلیون تخفیف بن خرید با ۱۰۰ تومن برید دبی. خر خودتونین کثافتا. مثل بلک فرایدی ایرانی. اقا مردم متوجه میشن. یکم به ناموس خودتون ارزش قایل بشید. مثل یا اف گذاری روی کالا ها . گرون میکنن بعد میگن اینقور تخفیف. یا جنس کیفیت پایین ک یه قرون نمیارزه رو میدن به مردم. الانم ارز دولتی رو برداشتن .دوروز دیگ با زبون درازی میگن برا خودرو ساز نمیصرفه. اخه کثفتا موقع پول گرفتن چرا نمیگفتین. بعد ۸ ماه تازه یادتون افتاده. کامنت قبلی اگر تایید بشه خیلی خوبه. پیرو اون کامنت📢📢📢📢📢
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد و تا به امروز شاسی نشده .📢📢📢 از ماه های قبل گفتم اینایی ک شاسی نشدن رو بلاتکلیف گذاشتن تا قیمت دلتر و انتخابات امریکا. ک ماشین جایگزین بدن برای اونایی ک پول بیشتر دادن و کارخونه سود کرده بعد ۷ ماه ماشین پایینتر بده. یا نه. پول نجدد بگیره برای خودروی بالاتر و دوباره چشم انتظاری مردم و سود کارخونه. جالبی اینه اونایی ک پایین ترین ماشین رو اسم نوشتن j4 از خرداد به اینطرف شاسی نشده و دوبار اگهی فروش گذاشتن. و قراره به s3 خودروی مایینتر بدن. پس اونایی ک j4 هستن میگن خودرو نداریم.پول بیشتر بدید و خودروی بالاتر.حالا یسری پول ندارن انصراف میدن و بعد ۷ ماه متضرر میشن. یسری دوباره پول میدن و کارخونه دوباره سود میکنه. قبل طرح جایگزینی گفته بودم برق،رنگ،صبوری،اخر ماه شاسی میشه همش الکیه.شرکتم میگه منتظر بخشنامه هستیم تا امروز بخشنامه این بوده. اخر دزدیه.خدا لعنتتون کنه. نمایندگی هام ک فقط تبلیغ میکنن دختراش. ۲۰۳۰هم بعد فروش و جمع اوری نقدینگی پخش میکنه و یکیو میاره برا عذرخواهی‌همه این نقشه های شومو قبلا گفتم. 📢📢📢مردم نخریییییید📢📢📢📢ما تو جاه افتادیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال سفید فوری تحویل 11ابان : سلام.من چهار روز پیش شکایت ثبت کردم سایت ایران خودرو.حالاتو قسمت پیگیری نوشته درخواست شما انجام شده است.ولی جوابی نیست کدوم قسمت میتونم جوابش را بخونم
مهدی : سلام دوستان کسی ساینا اس با مانیتور 9اینچ گرفته؟ میخوام ببینم دکمه کنترل روی فرمون داره یا دوربین دنده عقب؟ یا فقط یه مانیتور الکی میزارن روش
X33 m : آقای سجاد fx ممنون از پاسخگوتون، برای تعویض پلاک رفتن پس ازتحویل با توجه به اینکه ماشین اقساطیه و در رهنه مشکلی پیش نمیاد؟ هرچند هر دو پلاک الان به کد ملی خودم تخصیص شده
دنا پلاس پیش فروش تحویل 30 آبان : 2 سال پیش افتادم اخرین سری تو این ابان هم مطئمنم اخری میشم 😔
فقط خدا : سلام دوستان عزیز این دوره چون تعداد بالا هستن وهمه هم مال یک روز یا نهایت دو روز باشه فقط پذیرش یکم ودوم آذر دایم چون سایت بستن زود انشاالله تا پایان ماه همه فاکتور خواهید شد
محمد دنا 6 دنده دستی سفید : سلام دوستان جهت اطلاع : 13 مرداد تکمیل وجه 11آبان تحویل بوده ولی 14 آذر فاکتور شد. 20 آذر پلاک الآنم صدور مدارک هست سود تاخیر 18.5 زده توی سایت‌ ایران خودرو گفته توی همین هفته تحویل میده انشاالله برا همه فاکتور بشه تحویل گرفتم اطلاع میدم با مزایا ومعایب خودرو بدرود
حمید : سلام ببخشید موعد تحویل واسه من زده بودن 7مهر ولی هنوز فاکتور نشده؟کسی تو این تاریخ ماشینش فاکتور شده؟
اریزو5 : سلام بنده 18 مهر ماه تایید لیزینگ شدم ولی همچنان بانک تجارت شعبه ارگ بم هنوز وام بنده رو واریز نکرده.در ضمن خودرو فاکتور شده و پیامک 2 تومن واریزی هم از طرف بانک برام اومده.
ساینا : مگه 16 درصد سود نیست؟ میشه 27 میلیون که!
محمدحسین : تو این هفته مجوزت میخوره نگران نباش ماشینت میاد