چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا6 دنده پلاس : سلام دوستان عزیز اگر کسی تارا v1 دستی تحویل 13مهر ماه پلاک شده اطلاع بده
ثبت نام جدید : سلام ثبت نام جدید پیامک آمده برامون تحویل های لاماری به چه صورته؟ اینها هم مثل مدیران تویه تاخیر تحویل هستند؟
رضائی : سلام دوستان سورن پلاس دوگانه موعد تحویل ۳۰آذر بودم ویرایش دادم که ۳۰ روز تحویل بگیرم هنوز فاکتور نشده
شاهین 403 : سلام دوستان از همه این اتفاقات بدتر ردیف 24 هست که نوشته در صورت تامین نشدن سانروف ماشین به صورت بدون سانروف فاکتور میشه اتفاقی که از حالا پیش بینی شده وای به حال ما
دوستان عزیز : افزایش قیمت مبارک همه انشالا بعد از این زود زود دعوتنامه ها میاد و شما ها که هم منتظر خودرو بودین نواقض برطرف و تحویل مشتریان می گردد
Smeb : وقتی تبدیل به سورن اومد نشون میده اوضاع تارا خوب نیست و ماشین ندارند.چون ارز ندارند و ثبت نام زیاد کردند. ما هم که پارس شده تارا. تارا چی بشه نمیدونم. اما فکر کنم تا اخر این ماه، حد اقل تا 15 مهر فاکتور بشه. برای ما هم احتمالا توی بهمن تبدیل بیاد اما به قیمت روز، چون به قیمت جدید تکمیل وجه کردیم. فعلا که ایران خودرو فقط داره ثبت نام میکنه و پولا رو جمع میکنه و در نهایت بعد ماه ها تاخیر و جنگ اعصاب یه لگن تحویل میده که با اون چیزی که میخواستی فرق داره. مثلا الان بعد ماه ها صبر بعضی از دوستان رو به سورن راضی کردند. البته این تبدیل با توجه به شرایط حاضر که ماشین نمیدهند برای اذر ماهی ها و تا حدودی برای نیمه دوم ابان به بعد خوبه. چاره ای نیست. ما هم چون دی ماهیم احتمالا بهمن ماه تبدیل میاد. من که خودم رو برای سال بعد حاضر کردم.اگر نبدیل دناپلاس بود میزنم وگرنه صبر میکنم
تارا سفیددستی : سلام تماس گرفتم باسه ماشین گفتن نیمه دوم اسفند به بعد ۱۴۰۴ فاکتور میشه
امیر j4 : دوستان کنترل کیفی ماشین چه قدر زمان می‌بره ؟
همایون : نمایندگی انتخاب کردم.شهر رشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکبر : بله210
ابوالفضل : احتمالا یکشنه یا دوشنبه
سورن دوگانه : سلام. تبدیل دوگانه 75 لیتری به 100 تحویل آبان تا الان کسی پلاک شده؟
ساینا : 23 مهر☆☆ 119860
جهش قیمتی خودرو : متاسفانه افزایش قیمت خودرو ادامه دارد
فرشاد : من زنگ زدم نمایندگی گفتن تا الان تحویل اذر هیچکس فاکتور نشده هرچی فاکتور بوده مربوط به مهر واذر هست
افشین5 : سلام گفتن فعلا بودجه نداریم
کبس طلا : منم 8 مهرم در انتظار فاکتور 11964370
مریم : بله از کارشناس پرسیدم گفت همین روزا دعتنامتون میاد.
مریم : به به بسلامتی و دل خوش