چرا مشتریان راضی نمی شوند؟

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

چرا علی رغم اینکه سازمان در برآورده سازی خواستهای مشتریان سنگ تمام می گذارد و تمامی نیازهای بالقوه و بالفعل مشتریان را برآورده می کند اما همیشه یک جای کار می لنگد و مشتریان سازمانمان از دست ما ناراضی هستند؟ مشتریان هم مانند ما و مانند تمامی انسان های دیگر به رشد فکر می کنند. رشد نیز مستلزم حرکت است. حرکت در دو بعد روحی و فیزیکی. هیچ انسانی نمی خواهد در جایی که هست باقی بماند. همه می خواهند لحظه فعلیشان نسبت به لحظه قبلی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار گرفته باشند و همین باعث می شود که انسان به تکاپو و تلاش برای تامین زندگی بهتر و مرفه تری برای خودش باشد. در رفع این نیازها، پارامتر دیگری به نام توانایی وجود دارد که می تواند عامل بازدارنده و مانع محسوب  شود. شخصیت انسان ها در قالب تفاضل این دو شناخته می شود، هر چقدر توانایی انسان در برآورده سازی خواهش ها و نیازهایش بیش تر باشد، شخصیت بهتر و والاتری برای خود متصور می شود و برعکس در صورتیکه نتواند به خواهش های خود جامه عمل بپوشاند و نیازهای خود را برآورده سازد، دچار ضعف شخصیتی می شود.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

 از سوی دیگر، نیازها و خواهش ها علی رغم جذابیت ابتدایی دارای تاریخ مصرف هستند. انسان گرسنه بیشترین لذت دنیا را در خوردن ظرفی مملو از غذا می داند و با داشتن آن، بالاترین رضایتمندی را ابراز خواهد کرد. اما به محض خوردن اولین لقمه از میزان لذت غذا کاسته و در آخر لقمه های بعدی مانند لقمه اول لذتبخش نخواهد بود به طوری که با ادامه خوردن، حالت نامطبوعی احساس خواهد شد و حتی ممکن است مصرف بی اندازه از آن غذا منجر به بیماری و مسمومیت گردد.  به این ترتیب دو عامل توانایی در برآوردسازی نیازها و زمان دار بودن نیازها مانع از این می شود که مشتریان لذت  و رضایتمندی لازم از محصول را برده و احساس نارضایتی را در رفتار خود بروز دهند. بدین منظور لازم است سازمان ها برای رویارویی با این موانع نسبت به ایجاد راهکارهای لازم اقدام کرده تا بتوانند مشتریان خود را نسبت به سازمان خود وفادار کنند. یکی از این راهکارها، ارایه محصول جدید به مشتریان قدیم و جدید می باشد. محصول جدید در کنار راهکارهای مختلف فروش می تواند عاملی برای حرکت دوباره سازمان و مشتریان و جذب مشتریان جدید گردد.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

از سوی دیگر ارایه محصول جدید،  مشکلات خاص خود را دارا بوده و برای تمامی سازمان ها امکان ارایه محصول جدید در کوتاه مدت وجود ندارد. حتی به محض ارایه محصول جدید، سازمان باید به دنبال رفتار دیگری باشد تا بتواند مشتریان فعلی سازمان را ماندگار سازد. وقتی صحبت از رضایت و نارضایتی مشتریان می شود منظور مشتریان بالفعل سازمان است. مشتریانی که هم اکنون از محصول سازمان استفاده کرده و نظرات و افکار آن ها برای سازمان اهمیت دارد. سازمان اگر بتواند رضایتمندی مشتریان را به حد قابل قبولی افزایش دهد، خود عاملی خواهد شد برای بازاریابی کلامی از طریق مشتریان موجود. چه بسیار مشتریانی هستند که از طریق وب سایت ها، دوستان یا دیگر مصرف کنندگان از خرید محصول سازمان منصرف شده و به سمت رقبا میل پیدا می کنند. همان طور که گفته شد یکی از خصایص انسان ها، تمایل حرکت به منظور رشد است. مشتریان تمایل به تمایز با مشتریان رقبای سازمان را داشته و انتظار مقام رفیع و جایگاه بالاتر و متفاوت تری هستند.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

لذا سازمان  با ارایه خدمات مختلف به مشتریان به طوری که موجب تمایز با رقبا گردد، می تواند این حس رشد و تحرک را در مشتریان زنده نگه  دارد. بدین منظور لازم است سازمان هر از چندگاهی نسبت به تغییر خدمات جاری خود اقدام نموده و خدمات جدیدتری را به مشتریان خود ارایه دهد. پویا بودن سازمان، مشتری را نسبت به سازمان وفادارتر خواهد ساخت و در صورت خروج مشتری از سازمان این حس را ایجاد خواهد کرد که از دریافت خدمات جدید محروم خواهد شد. اگر سازمان خدمات روتین و یکنواختی را ارایه دهد، آن گاه مشتری از ماندن در سازمان منفعتی را کسب نکرده و به مرور زمان رضایت تبدیل به نارضایتی خواهد شد. همان طور که مصرف یک دیس ظرف غذا در کوتاه مدت می تواند حتی موجب مسمویت گردد و آدمی را نسبت به آن غذا متنفر سازد، لذا تکرار مکررات برای مشتریان سازمان نیز همین خاصیت را داشته و اشتیاق به ماندن را کم می کند. در تکمیل بند قبلی، لازم است سازمان از تغذیه مشتریان به خدمات تکراری و بی اهمیت به مشتریان خود کاسته و در عوض خواسته ها و علایق مشتریان خود را شناسایی کرده و به طور روزانه نسبت به تغذیه مشتری خود اقدام نماید.

 

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟


چرا مشتریان راضی نمی‌شوند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.

ایمیل: nader.aghaei@outlook.com

برچسب : مشتری مداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین Gl : مطمئنید گفته ۱۴ روز دیگه تحویل .۱۴ روز مهلت دارید تکمیل وجه کنید نه تحویل .۳۰ روز بعد از تکمیل وجه قاعدتا میزنه تحویل که اونم نمیده
نازنین : زده ۲۲ آبان تحویل میده .حتما داره که نزده ۳۰ روزه کاری .۲۲ میده حتما به نظرم تبدیل بزنید
نازنین : ۲۹۱ دی ۴ واریز کردم . جی بود هفته ۴ مرداد ، الان جی ال امد ۳۲۰ واریز کردم ،نوشته ۱۲ روز دیگ تحویل
شهریور : سلام برا مردادیا واقعا دعوتنامه رفته چقدر باید پرداخت کنن؟؟؟
تارا دستی : با سلام دوستان من در فروش فوری ۳۰ روز اسم در اومد تو قرعه کشی بعد الحساب ۷۰ تومن پول اسقاط رو کم کرد مابقی رو کامل زدم الان نمایندگی میگه باید ماشین اسقاط رو تحویل بدی بعد بیای گفتم که نه پیام اومده نه چیزی کسی اطلاع داره باید چجوری خودرو فرسوده تحویل بدیم ممنون میشم راهنمایی کنید؟
مريم : هنوز واريز نكردم، ولي زده قيمت پايه ٦٥٥ تومن كه ٣١٤ رو ريختي و ٣١٤ ديگه بايد بريزي، درحاليكه من ٢٩٣ ريختم، اگه كسي ميدونه راهنمايي كنه
مهرداد جی شهریور : مریم خانم سلام لطفا بفرمایید چقدر واریز کردین
الناز : سلام چقدر باید واریز کرد من شهریور هستم کی میاد دعوتنامه
شاهین شهریور : سلام خدایی برایتون اومده تبدیل برای شهریوریا نیومده چیزی
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نازنین خانم میشه توضیح بدین چقدر اول پرداخت کردین چقدر برای تکمیل وجه پرداخت کردین؟؟؟و اینکه شماره پذیرشتون رو بگین ببینم چند نفر جلو من هستن..ممنون از لطفتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس سینا : کوییک اس تکمیل سی تیر کسی فاکتور نشده؟
سلام : بچه های ازنا لرستان کی اینجا ست
سلام : اقا حمید بچه ازنا هستی شمارت رو بده
کوییک اس : دوستان دو نفر کوییک اس تکمیل 29 تیر فاکتور شدند عکس گذاشتندتکمیل 29 تیر تحویل شهریور بازم مونده سی تیر کسی فاکتور نشده
عباسعلی : سلام از من دوگانه هستش ولس هنوز پلاک نشدم پذیرش27/5بودم
تبدیلی : سلام دوستان از تبدیلی ها مهر ماه که شهریور تکمیل وجه کرده کسی فاکتور شده؟
اطلس : کی بود میگفت تبدیل نزدید اطلس جی ال 750 میبردن میگفت تبدیل نزدید اول آبان شروع میکنن اطلس جی ها رو تولید میکنن و تحویل میدن یه هفته ای ،عجب داستانی درآورده سرمون سایپا خداشاهده دیونه شدیم.
کوییک : من ناوارد بودم و راهنما و کمک نداشتم. نوشتن ماشین صد در صد اشتباهه. یک قرداد یک طرفه ک6 همه چی به نفع خودروسازه بی اخلاقه
ساینا دوگانه 4مهر : شما چند میگیری
توصیه پیر مرد 80ساله دم موتیو اهل بزار و سرمایه با 45سال تجربه اقتصادی : ساینا دوگانه سال بعدی بالای 1میلیارد قیمت گذاری شده است و الان همه میدانند قیمت بنزین هم 300الی 500درصد قراره افزایش بکنه اونوقت ارزش ساینا دوگانه خیلی خیلی میره بالا و گیر کسی نمیاد تولیدشم که خراب هست و در حد انگشتان دست