بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 

بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است.اما این موضوع چالش های مختلفی را برای این خودروسازان در بر دارد.
 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است. اقدامی که طرفداران و مخالفان زیادی دارد. به گفته  برخی از کارشناسان ادغام سازی می تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، اقداماتی مشترک در حوزه‌های مختلف اعم از تولید و طراحی و بازاریابی را در پی داشته باشد. اما برخی نیز معتقدند که شرایط کنونی خودروسازی کشور را برای تجربه‎ای جدید تحت عنوان ادغام سازی خودروسازان مساعد نیست و نیاز به مشوق های دولتی دارد. اما با بررسی تاریخچه صنعت خودروسازی جهان و مسیری که شرکت ها در راستای بقا و مقابله با ضرر و زیان اتخاذ کرده اند به وضوح  شاهد کارآمد بودن فعل ادغام سازی در این صنعت مطرح جهانی هستیم.موضوعی که کمتر در صنعت خودروسازی ایران به آن توجه شده است.
 
در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار خودروکار می گوید: قطعا اگر خودروسازان بخش خصوصی ادغام شوند هزینه هایشان کاهش پیدا می کند. به طور مثال به جای پنج مدیر فروش یا مدیر مالی یک مدیر فروش  و مالی خواهند داشت و این موضوع در بخش های دیگر نیز به همین منوال پیش خواهد رفت.
 
ادغام سازی خودروسازان بخش خصوصی نیازمند مشوق های دولتی
 
او ادامه می دهد: راه حل این موضوع و ادغام خودروسازان کوچک بخش خصوصی این است که دولت مشوق هایی را در نظر بگیرد. چرا که هرکدام از این شرکت ها سیستم و روش مدیریتی خودشان را دارند و اگر قرار باشد این شرکت ها ادغام شوند باید از برخی از خواسته هایشان کوتاه بیایند.
 
نعمت بخش می افزاید: در مورد علت افزایش تعداد خودروسازی های بخش خصوصی ایراد اساسی متوجه وزارت صمت است که به راحتی مجوز تاسیس این شرکت ها را داده است. درحالی نباید به تیراژ کمتر از 200 هزار دستگاه سواری به شرکتی مجوز بدهد.این موضوع در بخش  تولید کامیون  نیز شدت بیشتری دارد و تعداد بالایی هم تولیدکننده کامیون در کشور به وجود آمده است.
 
معنا بخشیدن به تولید ساخت داخل با ادغام سازی
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: به هرحال اگر خودروسازان بخش خصوصی ترکیب شوند و محصولاتشان را با هم تولید کنند، از لحاظ اقتصادی برای این شرکت ها به صرفه تر است. از سویی قطعا تیراژ بالا هم هزینه های تمام شده را کاهش می دهد، و در این صورت ساخت داخل نیز معنا پیدا می کند.
 
او تاکید می کند: هنگامی که تیراژ پایین باشد هزینه ای که آن قطعه ساز برای ساخت داخل می خواهد صرف کند برای تیراژ پایین جواب نمی دهد و اقتصادی نیست و  مجبور می شوند قطعات مورد نیازشان را به صورت قطعات منفصه از واردات تامین کنند.
 
همچنین امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در ارتباط با ادغام خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار عنوان می کند: در سال های گذشته برای آن که در بازار رقابت ایجاد شود مجوزهای بی پایه و اساس زیادی  به ایجاد خودروسازی ها داده شد. به گونه ای که حدود 30 خودروساز در کشور ایجاد شده است. که به غیر از دو خودروساز بزرگ کشور و دو خودروساز متوسط باقی همه بیکار هستند. اما کشورهایی همانند آلمان با سه خودروساز و کشور فرانسه با دو خودروسازی صنعت خودروی کشورشان را پیش می برند.
 
استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون
 
او تاکید می کند: خودروسازان کوچک بخش خصوصی در چنین وضعیتی یا باید ادغام شوند و یا اعلام ورشکستگی کنند، چرا که اعلام ورشکستگی جلوی خسارت بیشتر را می گیرد. اما این موضوع در ایران یک تابو است. در شرایطی که خودروسازی کشور بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته است اما تا به امروز هیچ کدام از این شرکت ها اعلام ورشکستگی نکرده اند.
 
کاکایی تصریح می کند: خودروسازان کوچک اگر می خواهند باقی بمانند باید برای ادغام اقدام کنند. ادغام چند راه حل دارد. نخست آنکه خودروسازان کوچک یک خودروساز بزرگ به وجود بیاورند یا اینکه یک شرکت بزرگ تر خودروسازان کوچک تر را خریداری کند. در جهان  استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون و بحران های اقتصادی است.اما در ایران ادغام به تنهایی کفایت نمی کند چراکه اوضاع صنعت به گونه ای است که باید فکرهای اساسی در این مورد صورت بگیرد.
 
مشکلات حقوقی کلمه ادغام در ایران
 
او می افزاید: از سویی خود کلمه ادغام نیز در ایران  از نظر قانونی دچار مسئله است.یا باید یک شرکت شرکت دیگر را خریداری کند یا یک شرکت سومی هر دو شرکت را خریداری کند و به لحاظ قانونی ادغام در ایران معنی ندارد. در جهان پیشرفته برای ادغام ها راهکارهای درستی از نظر مالیات ها و حقوقی و بیمه ای  درنظر گرفته اند اما ایران در این زمینه از نظر حقوقی بسیار ضعیف است.
 
به گزارش خودروکار، فواید ادغام سازی برای صنعت خودروسازی بدیهی است و به خطی مشی کنونی خودروسازان جهانی تبدیل شده است تا با بروز کوچکترین ضعف و زیان مالی از سوی شرکت ها شاهد طمع دیگر شرکت ها برای تصاحب و افزایش زیر مجموعه های خود باشیم، که به حق می توان گفت این رویکرد در نهایت به نفع شرکت های در حال ورشکستگی و به پاپرجا ماندن آنها ختم می شود.
 
حال با تمام این اوصاف باید منتظر ماند و نظاره کرد که در دولت  دوازدهم چه تصمیمی در قبال موضوعاتی همچون ادغام سازی اتخاذ خواهد شد و آیا ایران همچون دیگر کشورها می تواند از فواید این گزینه که به توفیق اجباری صنعت خودروسازی جهان مشهور است، بهره مند شود یا خیر.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

درسته حتما باید انجام شه
21:48  1398/08/13
پاسخ دادن
پاسخ
0

آفرین بر تو یک نفر ،با چهار نام کاربری،خدایش خسته نمیشی با نامهای مختلف نظر میدی ، خوش به سعادتت که اینقدر بیکاری ایمو،دوست خدا ،خدا پرچم ساینا،رانلی بوی ،به نظرم بکنش 14تا نام به نیت 14معصوم
15:29  1398/08/17

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

ن درسته واقعا
21:46  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

کاش ادغام بشه
21:45  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

👌👌🖐🖐ممنونم مدیر محترم
21:36  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

انشالله در اینده
21:15  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

فعلا که هر خودرویی بسازن پر از معایب هست و قرار نیست چیزی حل بشه
20:28  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

ممنون از مدیر سایت به خاطر سایت خوبشون
13:26  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

💫💫👌
13:23  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

👌👌👌👌
12:42  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : ما امروز اومدیم واریز کنیم نوشته موردی یافت نشد. این چه وضعشه الان تکلیف چیه مگه تا 30 آذر وقت نبود
چانگان : سلام خاکستری روشن همان طوسی هست؟
حمید سورن آبان : اگه با قیمت جدید محاسبه میکردن ولی سود مشارکت بهتون میدادن خیلی بهتر بود الان ۱۰ تومن تخفیف دادن در صورتیکه سود مشارکتتون حدود ۲۰ تومنی میشد
عسگری : آقا واریز نکنید واقعا چه ارزشی داره برا یک ماشین با موتور پراید سه سال منتظر بشید برای شخصیت خودتون ارزش قائل باشید 300 تومنو بدید امسال پراید بخرید سوار بشید منت اینارو نکشید والا فرقیم ندارند
شایان بهاری : سلام و درود v4 تحویل ۲ اذر فروش فوری رنگ سفید فاکتور شده امروز.
شاهین زمستان403 : شاهین بودبصورت پیش فروش که مجبوربه واریزشدم بخداماشینموزیرقیمت فروختم اخه قبلش زنگ زده بودم سایپاگفتن پولتوآمده کن براواریزمنم خودم برافروش فوق العاده آماده کردم که شدپیش فروش دیگه بهم ریختم گفتم اگه اینم نریزم میترسم ازدستش بدم ازاینی که هست بدبختربشم
j4مشکی : از تاریخ 28 خرداد ثبت نام کردم تاریخ 19 مهر باید تحویل میشده تازه ده روز پیش شاسی شده و میگویند 1 ماه دیگر تا تحویل مانده که به اونم نمیشه مطمئن بود واقعا چطوری باید پیگیر بشیم که حقمون پایمال نشه فقط در این 6 ماه ماهیانه 10 میلیون تومن کرایه تاکسی دادم کی میخواد جوابگو باشه این چه وضعیه
شاهین زمستان403 : خواهش میکنم فقط ۱۸پیامک اومد
S3 : کدوم نمایندگی گفته منتظر بمونید اس ۳ نیوفیس میدیم؟ یا همون اس ۳ قدیم رو میدیم؟ هم نمایندگی ، هم سازمان فروش کیلومتر ۱۶ ، هم دفتر جنت اباد رفتم همگی گفتن دیگه تولید نمیشه، یا جایگزین کنید یا انصراف اصلا حرفی از انتظار نبود، میگن خط تولیدش تموم شده
S3 : کدوم نمایندگی گفته منتظر بمونید اس ۳ نیوفیس میدیم؟ یا همون اس ۳ قدیم رو میدیم؟ هم نمایندگی ، هم سازمان فروش کیلومتر ۱۶ ، هم دفتر جنت اباد رفتم همگی گفتن دیگه تولید نمیشه، یا جایگزین کنید یا انصراف اصلا حرفی از انتظار نبود، میگن خط تولیدش تموم شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : دوستان بعد از فاکتور شدن چند روز میکشه پلاک بشه
محمد صمدی : مبارک باشه داداش سود تاخیر چی بهت دادن
151 اذر : سلام عزیزان الان فاکتور شد 12035017
مهدی : داداش برای منم مهمه اما حرف الکی نزن که باعث استرس به بقیه بشی من خودم امروز نمایندگی بودم پرسیدم گفتش نصف باقی مانده خودرو شمامل افزایش میشه بدون سود همه ماشین ها اینجوری هستش تا آخر اسفند 1403
محمد جواد : تبریک داداش چرخش به سلامتی بچرخه
امین : منم تحویل 31 مردادم اصفهان پلاک نشدم تماس گرفتم گفتند فیزیک پلاک نیست !!!!
Sajad fx : فکر کنم وامت واریز شده.صادرات زود میریزه.البته مستقیم میریزه تو حساب مدیران و شما خبر نمیشید...الا بری تو همراه بانک قسمت تسهیلات و لیست تسهیلات رو ببینی
رضا ساینا : البته شرکت چون هم برج 2 هم عید قربان برای دیماه فروش داشته یا باید مرحله ای بفرسته که بعید هست یا اول باید ظرفیت های مهر و آبان آذر بده بعد دعوتنامه دیماه بفرسته چون 2 مرحله برای دیماه فروختن
علی : من خودمم پیش فروشم اگه شما براتون مهم نیست برا خیلی از ماها مهم
Sina 3 mehr : ش.پ پذیرش 61078 تاریخ 3 مهر هنوز پذیرش نشدم شاید تا شب شایدم فردا. پذیرش شدم اطلاع رسانی میکنم