بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 

بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است.اما این موضوع چالش های مختلفی را برای این خودروسازان در بر دارد.
 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است. اقدامی که طرفداران و مخالفان زیادی دارد. به گفته  برخی از کارشناسان ادغام سازی می تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، اقداماتی مشترک در حوزه‌های مختلف اعم از تولید و طراحی و بازاریابی را در پی داشته باشد. اما برخی نیز معتقدند که شرایط کنونی خودروسازی کشور را برای تجربه‎ای جدید تحت عنوان ادغام سازی خودروسازان مساعد نیست و نیاز به مشوق های دولتی دارد. اما با بررسی تاریخچه صنعت خودروسازی جهان و مسیری که شرکت ها در راستای بقا و مقابله با ضرر و زیان اتخاذ کرده اند به وضوح  شاهد کارآمد بودن فعل ادغام سازی در این صنعت مطرح جهانی هستیم.موضوعی که کمتر در صنعت خودروسازی ایران به آن توجه شده است.
 
در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار خودروکار می گوید: قطعا اگر خودروسازان بخش خصوصی ادغام شوند هزینه هایشان کاهش پیدا می کند. به طور مثال به جای پنج مدیر فروش یا مدیر مالی یک مدیر فروش  و مالی خواهند داشت و این موضوع در بخش های دیگر نیز به همین منوال پیش خواهد رفت.
 
ادغام سازی خودروسازان بخش خصوصی نیازمند مشوق های دولتی
 
او ادامه می دهد: راه حل این موضوع و ادغام خودروسازان کوچک بخش خصوصی این است که دولت مشوق هایی را در نظر بگیرد. چرا که هرکدام از این شرکت ها سیستم و روش مدیریتی خودشان را دارند و اگر قرار باشد این شرکت ها ادغام شوند باید از برخی از خواسته هایشان کوتاه بیایند.
 
نعمت بخش می افزاید: در مورد علت افزایش تعداد خودروسازی های بخش خصوصی ایراد اساسی متوجه وزارت صمت است که به راحتی مجوز تاسیس این شرکت ها را داده است. درحالی نباید به تیراژ کمتر از 200 هزار دستگاه سواری به شرکتی مجوز بدهد.این موضوع در بخش  تولید کامیون  نیز شدت بیشتری دارد و تعداد بالایی هم تولیدکننده کامیون در کشور به وجود آمده است.
 
معنا بخشیدن به تولید ساخت داخل با ادغام سازی
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: به هرحال اگر خودروسازان بخش خصوصی ترکیب شوند و محصولاتشان را با هم تولید کنند، از لحاظ اقتصادی برای این شرکت ها به صرفه تر است. از سویی قطعا تیراژ بالا هم هزینه های تمام شده را کاهش می دهد، و در این صورت ساخت داخل نیز معنا پیدا می کند.
 
او تاکید می کند: هنگامی که تیراژ پایین باشد هزینه ای که آن قطعه ساز برای ساخت داخل می خواهد صرف کند برای تیراژ پایین جواب نمی دهد و اقتصادی نیست و  مجبور می شوند قطعات مورد نیازشان را به صورت قطعات منفصه از واردات تامین کنند.
 
همچنین امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در ارتباط با ادغام خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار عنوان می کند: در سال های گذشته برای آن که در بازار رقابت ایجاد شود مجوزهای بی پایه و اساس زیادی  به ایجاد خودروسازی ها داده شد. به گونه ای که حدود 30 خودروساز در کشور ایجاد شده است. که به غیر از دو خودروساز بزرگ کشور و دو خودروساز متوسط باقی همه بیکار هستند. اما کشورهایی همانند آلمان با سه خودروساز و کشور فرانسه با دو خودروسازی صنعت خودروی کشورشان را پیش می برند.
 
استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون
 
او تاکید می کند: خودروسازان کوچک بخش خصوصی در چنین وضعیتی یا باید ادغام شوند و یا اعلام ورشکستگی کنند، چرا که اعلام ورشکستگی جلوی خسارت بیشتر را می گیرد. اما این موضوع در ایران یک تابو است. در شرایطی که خودروسازی کشور بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته است اما تا به امروز هیچ کدام از این شرکت ها اعلام ورشکستگی نکرده اند.
 
کاکایی تصریح می کند: خودروسازان کوچک اگر می خواهند باقی بمانند باید برای ادغام اقدام کنند. ادغام چند راه حل دارد. نخست آنکه خودروسازان کوچک یک خودروساز بزرگ به وجود بیاورند یا اینکه یک شرکت بزرگ تر خودروسازان کوچک تر را خریداری کند. در جهان  استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون و بحران های اقتصادی است.اما در ایران ادغام به تنهایی کفایت نمی کند چراکه اوضاع صنعت به گونه ای است که باید فکرهای اساسی در این مورد صورت بگیرد.
 
مشکلات حقوقی کلمه ادغام در ایران
 
او می افزاید: از سویی خود کلمه ادغام نیز در ایران  از نظر قانونی دچار مسئله است.یا باید یک شرکت شرکت دیگر را خریداری کند یا یک شرکت سومی هر دو شرکت را خریداری کند و به لحاظ قانونی ادغام در ایران معنی ندارد. در جهان پیشرفته برای ادغام ها راهکارهای درستی از نظر مالیات ها و حقوقی و بیمه ای  درنظر گرفته اند اما ایران در این زمینه از نظر حقوقی بسیار ضعیف است.
 
به گزارش خودروکار، فواید ادغام سازی برای صنعت خودروسازی بدیهی است و به خطی مشی کنونی خودروسازان جهانی تبدیل شده است تا با بروز کوچکترین ضعف و زیان مالی از سوی شرکت ها شاهد طمع دیگر شرکت ها برای تصاحب و افزایش زیر مجموعه های خود باشیم، که به حق می توان گفت این رویکرد در نهایت به نفع شرکت های در حال ورشکستگی و به پاپرجا ماندن آنها ختم می شود.
 
حال با تمام این اوصاف باید منتظر ماند و نظاره کرد که در دولت  دوازدهم چه تصمیمی در قبال موضوعاتی همچون ادغام سازی اتخاذ خواهد شد و آیا ایران همچون دیگر کشورها می تواند از فواید این گزینه که به توفیق اجباری صنعت خودروسازی جهان مشهور است، بهره مند شود یا خیر.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

درسته حتما باید انجام شه
21:48  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
پاسخ
0

آفرین بر تو یک نفر ،با چهار نام کاربری،خدایش خسته نمیشی با نامهای مختلف نظر میدی ، خوش به سعادتت که اینقدر بیکاری ایمو،دوست خدا ،خدا پرچم ساینا،رانلی بوی ،به نظرم بکنش 14تا نام به نیت 14معصوم
15:29  1398/08/17

گزارش
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

ن درسته واقعا
21:46  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

کاش ادغام بشه
21:45  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

👌👌🖐🖐ممنونم مدیر محترم
21:36  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

انشالله در اینده
21:15  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آیدین سالاری : سلام ایکس ۵ داشتم تصادفی نسبتا متوسط از جلو داشته‌ کاپوت‌ جمع شده و رادیاتور شکسته موتور و گیربکس سالم بقیه جاها ماشین سالم‌بی رنگ رنگ‌ تیتانیوم میفروشم یک و ۴۰۰ هزینه تعمیرش ۱۰۰ تومن جای خوب ببرین بی رنگ هم در میاره هعی...
امین : اینکه میگن شاهین جی تحویل نمیدن چرته این همه صبر کردیم این یه ماهم روش قراره تا ۱۵ شهریور همه رو تحویل بدن الکی به ساز سایپا نرقصی فرقش حدود۸۰ ملیونه.اینها مجبورن تحویل بدن
مهدی x5 : سلام دوستان فکر کنم بد شانس تر از من کسی نباشه من دیماه 1403 x5 ثبت نام نقدی قرار تحویل اردیبهشت 1404 هنوز نه پیامی نه خبری هیچ که هیچ بعضی ها الان نگاه می کنم تو کامنتها انهایی که بهمن بودن شاسی که شدن هیچ تمام مدارک انها هم امده
سهند : من امروز زنگ زدم گفت داریم۶اردیبهشت فاکتور میشه و گفت بهمون اعلام کردن تا اخر هفته دیگه دی تموم بشه تولیدم سرعت گرفته
محمد : سلام من هم مثل شما ثبت نام دی ماه۴۰۳ بود تحویل اردیبهشت ۱۴۷۵نقد گرفتم دوباره خرداد بهم گفتن۸۸میلیون مابه تفاوت باید بدی از شما هم گرفتن
امید : عزیز شما کی ثبت نام کرده بودین؟
محمد : سلام از شما هم مابه تفاوت حدود ۸۸میلیون گرفتن
1 اردیبهشت : دو ماه پیش بعد ی ماه دو روز و نیم فاکتور شد دقیقا ی ماهه خبری نیس فک کنم هر ماه ۲ روز و نیم فاکتور میکنن اگه تازه اینجوریم فاکتور کنن این ماه باید اسفندیا کلا فاکور شن با قسمتی از ۱ اردیبهشت که اونم باز شانسیه
خبر مهم : قابل توجه حواله داران شاهین جی الان با یکی از کارشناسا صحبت کردم گفت که تا نیمه اول شهریور پیام تبدیل میاد باید تبدیل بزنید به جی ال شاهین جی دیگه شرکت تحویل نمیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : چه غلطا برای کی کار میکنی
نرگس : کسی می دونه کوئیک آر اس تا کی فاکتور شده ،کسی هست برای خرداد تکمیل وجه کرده و فاکتور شد ممنون
حامد : امروز خیلی ها فاکتور شدن انشالا تا آخر هفته همه فاکتور بشن.
احسان 13 تیر : ماشین شما فاکتور شده؟
ساینا اس1404 : اگه بنزین گرون بشه ماشین های کم مصرف وسبک وجمع و جور مثل 207 و ساینا بیشترین رشد قیمت را خواهند داشت
دوگانه سوز : اگه بنزین گران بشه ساینا دوگانه نه 700میلیون بلکه 800میلیون هم گیرت نمیاد ؟؟؟
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : بعضی از دوستان میگن به قیمت قبل برای ماههای مهر و آبان فاکتور شده فک نمیکنم درست باشه تازه اگه قیمتها به قبل برگرده 5 تا 10 درصد کم میشه چون ایران خودرو 25درصد گرون کرده بود.دعواشون سر این 10 درصد هستش فک نکنم به قیمت خیلی قبل تر برگرده. فقط اگه دوستان پانا با رینگ مرداد کسی هست فاکتور شده باشه تا حالا؟؟ ببینیم وضعیت ما شهریوریها چجوری هستش
31 تیر : سلام ماشین 15/5پلاک خورده سایت تبریز هنوز تیک حمل نخورده پیامک امده کارت ماشین ارسال شده 26/5.بله هنوز خبری از ماشین نیست.کسی می دونه. لطفا
محمد : سلام ودرود اطلس روزی بیست عدد داره تولید میشه قطعه ندارن
سلیم : واریزی اول شما چه تاریخی بود