تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 

تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 
تا به امروز شرکت های مختلف خودروسازی از 3 ماده برای کاهش هرچه بیشتر وزن وسایل نقلیه تولیدی خود استفاده می کردند. قطعات آهنی با درجه سختی بالا نخستین ماده اند. ماده دوم آهن دارای آلیاژ آلومینیوم است که سبک تر از آهن خالص است. سومین ماده فیبرکربن است که از آهن و آلومینیوم سبک تر اما گران قیمت تر بوده و عموما استفاده محدودی از آن می شود.
 
حال ماده جدیدی با نام کامپوزیت آلومینیومی (AMC) بر سر زبان ها افتاده است. گفته می شود این ماده جدید که با نام اختصاری  "AMC" خوانده می شود در راستای ایجاد تحول اساسی در آینده صنعت حمل و نقل و به خصوص وسایل نقلیه برقی استفاده خواهد شد.
 
 
 
"AMC" ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم با رشته های بلند و یا کوتاه فیبر است. ایده اولیه چندان این ماده مشابه ایده فیبرکربن ساخته شده از پلاستیک است. در واقع فرآیند تولید یکی بوده و تنها بجای رزین پلاستیکی از آلومینیوم استفاده می شود.
 
این ماده می تواند تا 50 درصد سفت تر و 300 درصد استحکام بیشتری به نسبت فیبرکربن داشته باشد. به علاوه در برابر آسیب های شدید مقاومت تر بوده و تقریبا از نیمی از مشتقات فولادی قدرت بیشتری دارد در حالی که وزن آن کمتر از نصف فولاد است.
 
این ماده انتقال دهنده خوبی برای هدایت گرما است اما زمانی که داغ شود حرارت بسیار بیشتری به نسبت فولاد و یا آلومینیوم پیدا می کند که هنگام ساخت قطعات با دقت بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. "AMC" برای کاهش لرزش و سر و صدای اضافی (NVH) ماده یک انتخاب کاملا مناسب است.
 
protean-electric-360-degree-wheel-motors (7)
 
 
 
با وجود این که فیبرکربن سبک و مقاوم است اما مناسب استفاده در محل هایی که امکان سایش و اصطکاک وجود دارد نیست.
 
به همین دلیل فیبرکربن در بخش سیستم تعلیق خودروها استفاده نمی شود زیرا بشدت آسیب پذیر است. همچنین فیبرکربن در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهد. در نتیجه استفاده از فیبرکربن محدود به قطعات خاصی از خودرو مانند بدنه آن شده است.
 
حال مهندسان شرکت "Alvant" به پتانسیل عظیم این ماده جدید برای استفاده در موتورهای الکتریکی پی برده اند. این ماده با فرآیند تولید اختصاصی موسوم به (ALPF) تولید می شود. در این فرآیند از مایع تحت فشار که مناسب قطعات فلزی با نقطه ذوب پایین همانند آلیاژ آلومینیومی است استفاده می شود.
 
AMC
 
در این فرآیند می توان ذرات کاربید سیلیکون را با فلز ذوب شده  مخلوط کرد تا هزینه تولید AMC بشدت کاهش پیدا کند. گران قیمت ترین فرآیند تولید در صورت استفاده از فیبرهای مشتق شده از اکسید آلومینیوم بدست خواهد آمد. در این روش الیاف از قبل آماده می شود و همراه با فلز مذاب به درون قالب تزریق می شوند.
 
این قطعات را می توان به طور کامل و یا بخش هایی از آن را از AMC ساخت که تحت فشار زیاد دچار خستگی یا از هم گسیخدگی می شوند. هدف از انجام چنین کاری کاهش هزینه و استفاده از این ماده در بخش هایی است که بیشترین نیاز به آن وجود دارد و باقی بخش های قطعه می تواند از یک فلز معمولی ارزان قیمت تهیه شده باشد.
 
شرکت Alvant به طور تخصصی در حال کار بر روی یکی از قطعات موتورهای الکتریکی یعنی "شار محوری" است که بر روی بخش روتور (آهنربا) قرار می گیرد. این شرکت در همکاری مشترک با شرکت Yasa انگلستان توانسته یک روتور جدید بسازد که 40 درصد به نسبت روتورهای معمول وزن کمتری دارد.
 
از آنجا که AMC بسیار سخت است. می توان فاصله هوایی بین روتور و استاتور را کاهش داد تا وزن کلی موتور الکتریکی کمتر شود. در نتیجه می توان موتور الکتریکی با وزن مناسب با قابلیت قرار گیری مستقیم درون هر چرخ را تولید کرد. همچنین از این ماده می توان در ساخت باتری های جدید نیز استفاده کرد. AMC همانند یک ماده ضد گلوله برای محافظت از باتری ها کاربرد دارد. در این صورت باتری وزن و ابعاد کمتری نیاز دارد و هزینه ساخت آن نیز کاهش می یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کامپوزیت آلومینیومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر:  ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌ ‌‌‌‌                ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌
0

تو ایران از همین ماده و مواد هم میدزدن و باز هم هیچی عوض نمیشه
22:27  1398/08/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 : یعنی از همه طرف دارن فشار میارن نه پولمونو میدن نه خودرو تحویل میدن
علیرضا : سلام دوستان امروز تجمع برگزار شد یا نه ؟
J7 : علیک سلام داداشم ، معمولا ۱۵ روزه به بالا برگه سبز میرسه دستت تو یک ماهم کارت ماشین میاد
S3 : دقیقا انگار تمام اون مدتی که منتظر بودیم هیچ شده دوباره به قیمت روز باید منتظر بمونیم کجا باید بریم برای اعتراض؟؟؟؟
ساناز j4 : سلام دوستان وقت بخیر من ثبت نام 28 خرداد رنگ خاکستری بودم و تحویل سیستمی 19 مهر 29 آبان شاسی شد و تا تاریخ 17 آذر مراحل بیمه و پلاک طول کشید . الان تو صف بارگیری هست که متاسفانه نمایندگی که اصلا پیگیری نمیکنه و تازه امروز میگن که هر وقت سند برسه دست ما پیگیر میشیم که بارگیری کنن ، با شرکت هم ک تماش میگیرم اپراتوراش فقط بلدن بگن صبر کنید تا حمل بشه - البته امروز ی حرف جدیدی زدن و گفتم ماشینایی که نیمه دوم آبان شاسی شده هنوز نوبت حملشون نشده ، خدا میدونه تا کی سرکاریم
J4مشکی گیلان : صدا و سیما بهتر از منو شما اطلاع داره میگه تعداد زیاد بشه مصاحبه میکنیم. یعنی باید صبر کنیم مردم اسم بنویسن و اسم نویسی تموم شد و شرکت نقدینگی دریافت کرد ما اونوقت پخش میکنیم. بعد رییسو میاریم ک عذرخواهی کنه. بخدا همینه.
شاهین : سایپا دوباره پیش فروش گذاشته از فردا ۲۵ ام ما دوساله ثبت نام کردیم هنوز نتونسته به تعهداتش عمل کنه چشمم کور شد انقد به صفحه گوشی نگا کردم خدا لعنتشون کنه حداقل پیامک رو نمیفرسته بدونیم تکلیفمون رو اگه تحویلش دیره بریم ایرانخودرو ثبت نام کنبم گور پدرمسئولان سایپا خدا ازشون نگذره
J4مشکی گیلان : صداو سیما بعد اگهی فروش وقتی تموم شد میاد پخش میکنه. و مدیرش میاد عذر خواهی جیکنه. در حالیکه از خودرو های s3 ۸ ماه خواب پول خوردن. و برگشت پول ۳ درصدی یکسال طول میکشه و خودروی پایینتر میدن . یا بالاتر بدن دوباره پول میگیرن و چند ماه تاخیر و بنفع شرکت هست. خودروی پایینتر ک j4 باشه دو دوره فروش گذاشته و حتی شاسی هم نکرده و به ماهام میگن یا انصراف بدین یا پول ببشتر بدین خودروی بالاتر بگرید و یه عده پول ندارن و انصراف میدن و سود شرکت. یه عدم پول میدن برای خودروی بالاتر و دوباره بنفع شرکت. قبلا هم طبق تاریخام قبل اینکه بگن طرح جایگزین نقشه شوم اینارو گفتم. لعنت بهشون.
مونا : سلام من ۱۸ اذر تکمیل وجه کردم ولی دوستم که با من نوشته بود هنوز پیامش نیومده ...من استرس گرفتم نکنه فوقالعهاده بیاد اشتباه کردم ریختم ایشاله برا همتون پیام میاد نگران نباشین
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد شاسی نشده چه برسه تحویل. جهت اگاهی مردم 📢📢📢📢 مردم حواستون باشه. بعد ۷ ماه شاسی نکردن چه برسه تحویل . باز خودتون تحقیق کنین. مالباخته . اینا ماشین ندارن تحویل بدن. دو دوره فروش گذاشتن برای تبلیغاته.هنوز قبلیا حتی شاسی نشدن. موقع تحویل میگن طرح جایگزین خورده.خودروی پایینتر.درخالیکه اونایی ک خودروی پایینتر اسم نوشتن همونم ندادن. سود تاخیرتونم بعد یسال ۳ درصدی میدن. اونایی ک خودروی پایین بودن ک باختن. اونایی ک خودروی بالاتر بودن پایینتر میدن بهشون. در هر صورت شرکت سودشو از خودروهای ثبتنامی پایین و بالا دریافت کرد. همونطور ک قبلا گفتم طرح جایگزین میذارن. الان این حرکتو میخوان بزنن. شرکتم میگه منتظر بخشنامه ها هستیم. دست ما نیست. ۲۰۳۰ هم اگر اعلام کنه بعد فروش شرکت اگهی میکنه. چون مدیران نجس از خودشونن. تمام. مردم گول نخورین. لعنت به مدیران کرمان موتور و نظارتی کشور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تحویل 23 آذر : سلام دوستان امروز از نمایندگی زنگ زدن بیا تحویل بگیر من ابهرم
. : از 1 ابان تا روز فاکتور
سعید : نه بابا مگه 2و نیم درصد نیست سود تاخیر؟. کسی میدونه هر ماه چقدر میشه سود تاخیرش؟ بگید ممنون میشم
رانا تحویل بهمن : فک نکنم امروزی کسی فاکتور شده باشه ،روزای قبلی تعداد زیادی می‌گفتند امروز فاکتور شدیم ولی امروز خبری نبود
دوگانه ابشنال : بسلامتی مبارک باشه چندروز بعد پلاک تحویل میدن
دنا پنج دنده : سلام دوستان عزیز دنا پنج دنده امروز فاکتور شده.دوست عزیزی فاکتور شده امروز اطلاع بده .تشکر
محمد : ممنون، هنوز فاکتور نشدم
علی : سود تاخیر چقدر هست اصلا؟
دنا اپشنال : سود تاخیر تحویل 30 مهری ها از چ تاریخی حساب میشه؟
امیر : سلام با این حساب پس کی دعوت نامه های دی ماه رو ارسال میکنند؟!