تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 

تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 
تا به امروز شرکت های مختلف خودروسازی از 3 ماده برای کاهش هرچه بیشتر وزن وسایل نقلیه تولیدی خود استفاده می کردند. قطعات آهنی با درجه سختی بالا نخستین ماده اند. ماده دوم آهن دارای آلیاژ آلومینیوم است که سبک تر از آهن خالص است. سومین ماده فیبرکربن است که از آهن و آلومینیوم سبک تر اما گران قیمت تر بوده و عموما استفاده محدودی از آن می شود.
 
حال ماده جدیدی با نام کامپوزیت آلومینیومی (AMC) بر سر زبان ها افتاده است. گفته می شود این ماده جدید که با نام اختصاری  "AMC" خوانده می شود در راستای ایجاد تحول اساسی در آینده صنعت حمل و نقل و به خصوص وسایل نقلیه برقی استفاده خواهد شد.
 
 
 
"AMC" ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم با رشته های بلند و یا کوتاه فیبر است. ایده اولیه چندان این ماده مشابه ایده فیبرکربن ساخته شده از پلاستیک است. در واقع فرآیند تولید یکی بوده و تنها بجای رزین پلاستیکی از آلومینیوم استفاده می شود.
 
این ماده می تواند تا 50 درصد سفت تر و 300 درصد استحکام بیشتری به نسبت فیبرکربن داشته باشد. به علاوه در برابر آسیب های شدید مقاومت تر بوده و تقریبا از نیمی از مشتقات فولادی قدرت بیشتری دارد در حالی که وزن آن کمتر از نصف فولاد است.
 
این ماده انتقال دهنده خوبی برای هدایت گرما است اما زمانی که داغ شود حرارت بسیار بیشتری به نسبت فولاد و یا آلومینیوم پیدا می کند که هنگام ساخت قطعات با دقت بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. "AMC" برای کاهش لرزش و سر و صدای اضافی (NVH) ماده یک انتخاب کاملا مناسب است.
 
protean-electric-360-degree-wheel-motors (7)
 
 
 
با وجود این که فیبرکربن سبک و مقاوم است اما مناسب استفاده در محل هایی که امکان سایش و اصطکاک وجود دارد نیست.
 
به همین دلیل فیبرکربن در بخش سیستم تعلیق خودروها استفاده نمی شود زیرا بشدت آسیب پذیر است. همچنین فیبرکربن در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهد. در نتیجه استفاده از فیبرکربن محدود به قطعات خاصی از خودرو مانند بدنه آن شده است.
 
حال مهندسان شرکت "Alvant" به پتانسیل عظیم این ماده جدید برای استفاده در موتورهای الکتریکی پی برده اند. این ماده با فرآیند تولید اختصاصی موسوم به (ALPF) تولید می شود. در این فرآیند از مایع تحت فشار که مناسب قطعات فلزی با نقطه ذوب پایین همانند آلیاژ آلومینیومی است استفاده می شود.
 
AMC
 
در این فرآیند می توان ذرات کاربید سیلیکون را با فلز ذوب شده  مخلوط کرد تا هزینه تولید AMC بشدت کاهش پیدا کند. گران قیمت ترین فرآیند تولید در صورت استفاده از فیبرهای مشتق شده از اکسید آلومینیوم بدست خواهد آمد. در این روش الیاف از قبل آماده می شود و همراه با فلز مذاب به درون قالب تزریق می شوند.
 
این قطعات را می توان به طور کامل و یا بخش هایی از آن را از AMC ساخت که تحت فشار زیاد دچار خستگی یا از هم گسیخدگی می شوند. هدف از انجام چنین کاری کاهش هزینه و استفاده از این ماده در بخش هایی است که بیشترین نیاز به آن وجود دارد و باقی بخش های قطعه می تواند از یک فلز معمولی ارزان قیمت تهیه شده باشد.
 
شرکت Alvant به طور تخصصی در حال کار بر روی یکی از قطعات موتورهای الکتریکی یعنی "شار محوری" است که بر روی بخش روتور (آهنربا) قرار می گیرد. این شرکت در همکاری مشترک با شرکت Yasa انگلستان توانسته یک روتور جدید بسازد که 40 درصد به نسبت روتورهای معمول وزن کمتری دارد.
 
از آنجا که AMC بسیار سخت است. می توان فاصله هوایی بین روتور و استاتور را کاهش داد تا وزن کلی موتور الکتریکی کمتر شود. در نتیجه می توان موتور الکتریکی با وزن مناسب با قابلیت قرار گیری مستقیم درون هر چرخ را تولید کرد. همچنین از این ماده می توان در ساخت باتری های جدید نیز استفاده کرد. AMC همانند یک ماده ضد گلوله برای محافظت از باتری ها کاربرد دارد. در این صورت باتری وزن و ابعاد کمتری نیاز دارد و هزینه ساخت آن نیز کاهش می یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کامپوزیت آلومینیومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر:  ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌ ‌‌‌‌                ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌
0

تو ایران از همین ماده و مواد هم میدزدن و باز هم هیچی عوض نمیشه
22:27  1398/08/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرشاد : سلام ما هم به یکی از فامیل ها که داخل سایپا کار میکرد گفتم ،گفت ۱ ماه تا ۴۵ روز دیگه
حامد : ۶۴۴۵۱زنگ بزنید ارتباط مردمی برای ثبت شکایت داره بعد براتون کد پیگیری ارسال میشه
سینا j4 : دوستان بعد شاسی شدن چ زمانی مدارک ارسال میکنن ؟؟واست پیامک میاد ی موقع خونه نباشی از کجا میفهمی
افشین چی بیچاره : افشین چی روزی که نوشتی سکه ۳۱ بود الآن طلا خرید بودی پول ۱۶۵۰ بود شرکتی که بدقول تو تحویل سود تاخیر میزنه زمین .. ماشینش هاش خراب بشه فکر میکنی درست میکنه پس هر کسی ۲ تومن به این آشغال نمید
J4 44444 : برای ما که قسط اول نزدیک شد تحویل ندادن
علی : دوستان همون پیش بینی قبلی کماکان با شدت بیشتر داره درست در میاد نوشته طبق آخرین اخباری که از مرکز سایپا گرفتن ،پیامک تکمیل وجه به طور مرحله ای تا آخر اردیبهشت واسه کسایی که معرفی به خودرساز زدن ارسال خواهد شد،انشالله که از هفته بعد شروع میشه
X5 : دوستان لطفا همه در samt.124.ir شکایت خودتونو ثبت کنید
حاجیخان : اونایی که میگن ری را زشته پس چرا پژو2008 رو اینقدر فضایی میکنین؟
مردادبیک : منتظر قیمت جدید برا دعوت نامه اسفندماه باشید سایپا اعلان کرده خودرو تحویل بهمن افزایش نمیخوره
حاجیخان : شما نخر عزیزجان از فیات 500 که بدتر نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی ک : سلام دوستان چرا سامانه یکپارچه چند روزه در حال بروزرسانی
درجواب علی : کذب محض
پارس : سلام پارس سال مدل1403 قیمت امروز 710
مسعود : من دوم تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شد رفت برا تخصیص پلاک
مصطفی : دعوتنامه اسفند بعد اینکه دی فاکتور شدن دعوتنامه میاد اینکه دیگه معلومه
فاکتور فروش فوری : 23 دی پذیرش امروز فاکتور شد
جمال : سلام اقا پرهام دعوتنامه اسفند ماه کی میفرستن ممنون میشم کسی بدونه جواب بده
207 اسفند پانا تکمیل 16 دی : جان من راس میگی ؟ یا الکی امیدوارمون میکنی ؟
گلادیاتور : سلام شما که دارین مصوبه473 رو توضیح میدید که به خاطر اینکه قیمت ماشین بالا رفته پارسال بعد سود مشارکت تعلق نگرفته درسته اینو که خود اقا پرهام ماه قبل به همه توضیح داد
رضا ساینا ی گور به گوری : آقایون داداشام گوفته باشم از شهر ایالات متحده قرچک کسی اینجا هست امروز 2 تا تریلی ساینا دوگانه وارد شهر شد تا اطلاعات بعدی خدانگهدار