تغییر الگوی مصرف پس از ماجرای بنزین

 

تغییر الگوی مصرف پس از ماجرای بنزین

 
در حالی که گمان می‌رفت بازار خودرو پس از ماجرای بنزین با افت قیمت مواجه شود، عکس این اتفاق رخ داد و حتی خودروهای پرمصرف نیز در مسیر افزایش قیمت افتادند.
 
طی بیش از دو هفته‌ای که از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، منحنی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز افزایشی شده است. با توجه به ماجرای بنزین، انتظار حداقلی این بود که قیمت خودروهای پرمصرف افت کند، اما این چنین نشد. به نظر می‌رسد تنها اتفاقی که مطابق انتظارات در این دو هفته رخ داد، افزایش قیمت خودروهای کم مصرف‌تر داخلی و همچنین مدل‌های هیبریدی (دو‌سوخته) وارداتی بود. 
 
بر این اساس، خودروهایی مانند پراید و تیبا افزایش قیمتی خاص را تجربه کردند و همچنین شنیده شد خودروهای هیبریدی خارجی نیز چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.
 
در باب این موضوع که چرا ماجرای بنزین به کاهش قیمت خودرو منجر نشد، سعید لیلاز کارشناس اقتصادی معتقد است اصلاح (افزایش) قیمت سوخت در همه جای دنیا بیشتر منجر به تغییر الگوی مصرف می‌شود نه الگوی خرید خودرو.  لیلاز در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی اقتصاد ایران (اکو ایران)، گفت:در بیشتر کشورها وقتی قیمت سوخت بالا می‌رود، این علامت به شهروندان داده می‌شود که باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند؛ در واقع اینگونه نیست که وقتی مثلا بنزین گران می‌شود، شهروندان خودرو پرمصرف خود را فروخته و محصولات کم مصرف تر بخرند. 
 
 این کارشناس تاکید کرد:هیچ رابطه روشن و مستقیمی بین افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و اگر بازار خودرو در این مدت (بیش از دو هفته اخیر) روندی صعودی داشته، دلیل آن را باید در مسائلی مانند تورم انتظاری، عدم تعادل عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی کشور جست‌و‌جو کرد؛ در ضمن این را هم نباید فراموش کرد که خودرو در حال حاضر دیگر فقط یک کالای مصرفی به شمار نمی‌رود و سرمایه‌ای نیز شده است، بنابراین قیمت آن تحت تاثیر شرایط اقتصادی دچار نوسان می‌شود.
 
وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین، الگوی مصرف را تغییر می‌دهد نه الگوی خرید را، افزود:وقتی قیمت سوخت پایین باشد، شهروندان برای خرید از سر کوچه‌شان هم از خودرو استفاده می‌کنند، در حالی که اگر قیمت بالا برود، سبب خواهد شد استفاده از خودروی شخصی به موارد ضروری و سالی یکی دو بار مسافرت محدود شود. 
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:در کشورهایی که قیمت سوخت واقعی است، استفاده از حمل و نقل عمومی در دستور کار شهروندان قرار می‌گیرد و این یکی از موارد تغییر الگوی مصرف است.اظهارات لیلاز در شرایطی است که اوضاع حمل و نقل عمومی در ایران با توجه به فرسوده بودن بخش قابل توجهی از ناوگان مربوطه، چندان جوابگوی نیاز شهروندان نیست. در واقع اوضاع ناوگان حمل و نقل عمومی آنقدر مساعد نیست که بخش قابل توجهی از شهروندان را به استفاده کمتر از خودروی شخصی و بهره گرفتن بیشتر از این ناوگان ترغیب کند. 
 
در این مورد، لیلاز معتقد است دولت می‌تواند با استفاده از عواید ناشی از افزایش قیمت سوخت، اقدام به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کند. وی گفت: طبق گفته دولت، عواید حاصل از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است؛ به نظر من می‌توان با یک دهم این رقم، ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه داد یا نوسازی کرد.
 
این کارشناس اقتصادی اما در پاسخ به این پرسش که خودروسازی کشور تا چه اندازه می‌تواند به کاهش سرانه مصرف سوخت با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین کمک کند، تاکید کرد:در این سال‌ها اقدامات زیادی در راستای کاهش سرانه مصرف سوخت خودروهای داخلی انجام شده، به نحوی که می‌توان ادعا کرد سه چهار لیتر کاهش مصرف داشته‌ایم. 
 
وی گفت:الان در دنیا استاندارد یورو۵ و یورو۶ جاری است و ما نیز استاندارد یورو۴ را اجرا می‌کنیم که نشان می‌دهد خیلی از آنها عقب نیستیم.لیلاز در واکنش به انتقادهایی که از دولت و خودروسازان بابت کم توجهی به کاهش مصرف سوخت خودروها وارد می‌شود، تاکید کرد:اگر دولت و خودروسازان نتوانسته‌اند در این مورد اقدامات لازم را انجام دهند، دلیلش این بوده که سوخت را ارزان عرضه کرده و در نتیجه پولی بابت اصلاحات خودرویی نداشته‌اند؛ این در حالی است که الان با توجه به افزایش قیمت بنزین، آنها می‌توانند در مسیر ارتقای موتورهای خودرو، تولید بیشتر محصولات پایه گازسوز و در کل، کاهش سرانه مصرف سوخت گام بردارند.
 
 
 
 

منبع (source)

دنیای اقتصاد

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین , کارت سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

خوشبخت
0

تنها افت قیمت در کشور اسلامی ما افت ارزش پول ملی است !
16:37  1398/09/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : ضمنا دوستان برند جک و خودرو s5 نزدیک ۱۵ ساله در ایران تولید میشه یعنی s5 و فیس لیفت آن x5 امتحانشو پس داده و خرید و فروش و بازار یدکی قدرتمندی داره در حالی که a5 از برند ناشناخته swm از این بابت خیلی ضعیفتر و بگفته نمایندگی احتمال توقف تولید بدلیل داخلی سازی کم بسیار بالاست این موارد رو هم در ثبتنام در نظر بگیرید
حمزه شاهین جی : سبیل واقعا ..............۱۴ آذر تکمیل وجع کردم بی پدراجواب درست نمیدن فقط میگن صبوری بفرمایید انشاالله خراب بشه شرکت دزد سایپا
X5 : ادامه مزایای x5 در مقابل a5 : یک. جلو پنجره و چراغهای نسل جدید و زیباتر ۲. چراغهای پیوسته led عقب ۳. رینگ دورنگ کروم مشکی ۴. صندلی و چراغهای جانبی برقی حافظه دار ۵. سیستم صوتی بسیار باکیفیت دارای نورپردازی ۶. نمایشگر بزرگتر و باکیفیتتر ۱۲.۸ اینچی ۷. کنسول میانی دارای سردکن ۸. صندلی های عقب تاشونده ۹. ترمز دیسکی معمولی نیستش دارای سیستم خنک شونده ۱۰. صدای خوشامد ورود ۱۱. سیستم چشمکزن خودکار در ترمز ناگهانی 12. و کاربردیترین آپشن اوتوهلد. دوستان دقت کنید انتخاب خودرو سلیقه ای هستش و احترام به انتخاب همدیگه این پیام بنده جواب تخریب خودروی مردم و تبلیغ کذب یه عده هستش.
محسن : سلام عرض ادب دوستان شاهین سوار خواهشا از تجربه رانندگی با این خودرو معایب و مزایا و احیانا چگونگی رفع مشکل احتمالی اظهار نظر نمایند . و یه نکته که من خیلی باهاش درگیر هستم بالا رفتم آمپر آب این ماشین هست حتما اگر تجربه مشترک دارید اعلام کنید . باتشکر
X5 : سلام دوستان متاسفانه برخی ناآگاهانه و جاهلانه با دادن اطلاعات ناقص سعی در تبلیغ خودروی خودشون a5 و تخریب خودروی دیگران x5 میکنن درحالی که نمیفهمن خودروها نسبت به هم معایب و مزایا دارن کاستی هارو میگی مزیت هاش رو هم بگو که خریدار گمراه نشه بزرگترین مزیت x5 موتور قویترش نسبت به a5 هستش ۱۷۲ در مقابل ۱۳۷ اسب بخار یعنی ۳۵ اسب قویتر یعنی در جاده قورتش میده a5 رو ادامه برتریهای x5 در پیام بعدی ...
شاهین : سلام من 8اسفند سخا انجام دادم 4اسفند تکمیل وجه 13تیر فاکتورشده
اکبر از اردبیل : سلام عزیز دل ما تو گروه دو تا اکبر داریم اکبر رینگ دوست عزیزمون و بنده اکبر از اردبیل داداش عزیزم من کلا ۱۰ کیلومتر روندم اونم از نمایندگی تا خونه
X5 : مگه میشه آپشنای کاتالوگ رو حذف کنن؟ دی کات این ماشین خیلی حزئیه و شاید چون خط صافه زیاد نیس حسش نکنین گرم من هم توی تنظیمات کولر و مانیتوره که شاید چون کولر میگیرین کار نمیکنه چون گرمکن المنتی نیست با همون دریچه عای تهویه کار میکنه فک کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا سفید 8 مرداد : سلام آفرین به این تحلیل
سورن 2تیر : ولی من تحویل 2 تیرو زده هنوزم همونه تغییر نکرده
کوییک اردیبهشت : سلام من کوییک اس تحویل 30 روزه ثبت نام کردم واریزی 24 اردبیهشت کردم هنوز فاکتور نشده چرا?
سورن 2تیر : کاش همون اخر تیرم تحویل بدن اینا
حسین : دوستان بنظرتون کوییک ماشین خوبیه یا 206 مدل1400؟
دنا 5 دنده تیر : به احتمال زیاد 10 روز به موعد تحویل خودرو فاکتور میکنن عجله نکنین
مرتضی آریزو 6پرو : خیلی قشنگ به صورت قانونی برو جلو دهنشون سرویس کن حتما یه وکیل بگیری خانم بچه هاا ببری پزشک قانونی
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : یک دونه خییر و خیر اموات نیست بگه کوئیک جی ایکس ال تکمیل وجه اردیبهشت فاکتور شده یا نه
3تیر تحویل : اگه ایران خودرو تاخیرش بیشتر بشه فکر کنم سه چهار تا شاعر بیرون میدیم،😂😂
کاوه : خوشحالم که ذات کثیف و واقعی خودتون رو رو میکنید،ما میگیم بی شرف هستید درسته خودتونم اثباتش میکنید