فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 

فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 
به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند. با وجود این که تمامی ترمزها از یک اصول مشخص یعنی تبدیل انرژی جنبشی به حرارت برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنند اما فن آوری های جدید باعث شده تا عملکرد ترمزها به نسبت پیشینیان رشد خارق العاده ای داشته باشد.
 
جدای از ترمزهای کاسه ای که عموما در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت با ابعاد کوچک استفاده می شود، ترمزهای دیسکی حرف اول را در تمامی صنایع می زنند.
 
 
کارکرد ترمزهای دیسکی نیز بسیار ساده است زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید کلیپر هیدرولیکی با فشرده سازی دیسک یا روتور بین دو لنت قرار گرفته با اصطکاک بالا دیسک را از حرکت باز نگه می دارد.
 
هرچه سرعت و وزن خودرو بیشتر باشد نیروی بیشتری برای متوقف سازی خودرو نیاز است که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می شود.
 
 
در خودروهای شهری طراحان ترمز باید موارد دیگری همچون میزان سایش، اصطکاک لنت ترمز و دیسک و سر و صدای اضافی را مد نظر قرار دهند. پیش از این آزبست جز اصلی ترین مواد برای ساخت لنت های ترمز به شمار می رفت اما امروزه لنت ها از مواد آلی غیر آزبست موسوم به (NAO) ساخته می شوند.
 
اگر مجموعه ترمز بیش از حد گرم شود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در صورت گرمای بیش از حد روغن ترمز در کلیپر شروع به جوشیدن می کند و گاز (بخار) از ترمز بلند می شود. در این وضعیت ترمز حالت اسفنجی پیدا می کند و قدرت توقف پذیری خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.
 
هرچه سطح اصطکاک بیشتر در نتیجه گرمای بیشتری تولید شود، ضریب اصطکاک افت می کند و توانایی لنت ها برای توقف دیسک کاهش پیدا می کند.
 
 
برای خنک کردن سطوح درگیر دیسک های معمولی از آهن ریختگری ساخته شده است و در بین دو سطح لنت مسیرهای خروجی به صورت انحنا شکل قرار دارد تا هوای داغ را از مرکز ترمز به خارج هدایت کند. همچنین استفاده از دیسک های سوراخ دار یا شیار دار نیز برای کاهش هرچه بیشتر گرما مرسوم است.
 
نقش ترمز در سوپرخودروها پیچیده تر است. لنت های ساخته شده از فرمول خاص که توانایی کار در دماهای بالا را دارند اما در زمانی که هوا سرد باشد کارایی خود را از دست می دهند.
 
به همین دلیل تا به امروز مهندسین و طراحان به دنبال ساخت ترمزهایی هستند که توانایی کار در تمامی شرایط را داشته باشد.
 
امروزه کلیپرهای ترمز پیچیده و گران قیمت شده اند. در حال حاضر ساده ترین نوع کلیپرها موسوم به کلیپر شناور (پیستونی) است که تنها از دو بخش با یک پیستون ساخته می شوند. گرچه در صورت نیاز به قدرت بیشتر باید از پیستون های بیشتر و سطح تماس بزرگ تر استفاده کرد. امروزه حتی از کلیپر ترمزهای 10 پیستونه نیز در خودروهای SUV همچون لامبورگینی اوروس استفاده می شود. همچنین به جای ساخت این بخش از آهن ریختگری شده می توان از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت آن استفاده کرد تا انتقال گرما بهتر صورت بگیرد و وزن کلی ترمز نیز کاهش پیدا کند.
 
در خودروهای مسابقه ای از روغن ترمز مخصوص با نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود. هرچه کلیپر ترمز سبک وزن تر و به اصطلاح ساختار اسکلتی تری داشته باشد عملکرد آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال این کلیپر ترمز مسابقه ای ساخت شرکت AP Racing Pro مدل 5000 R که 4 گلدان (پیستون) دارد از آلیاژ فورج کاری شده ساخته شده تا فرار حرارتی بهتر صورت بپذیرد و قدرت ترمز گیری افزایش پیدا کند.
 
پیش از این در مطالبی به فن آوری های دیگر در ترمزها همچون ترمز شرکت بوش و بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما پرداخته بودیم.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز اتومبیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام لطفا ردیف قرارداد رو کامل بنویسید مت ۱۴۸۰۱۲... هستم هنوز خبری نیست
J4 سفید تهران : درود بر مردم صبور و ناچار ایران خودرو j4 سفید تاریخ قرارداد ۳ تیر شاسی ۲۷ آبان بیمه ۱۰ آذر پلاک ۲۰ آذر منتظر مراحل بعدم
ابی : سلام پیش پرداخت شاهین برا مهر و ابان و اذر مگه هنوز بازه؟؟؟ کسی اطلاع داره؟؟؟ چون من تا پولم جور شد برا مهر و ابان و اذر مونده بود و خواستم برا مهر واریز کنم کلا از تو سایت برداشتن شاهینو برام تاریخ ۲۱یکم ای تو روحت سایپا چطور برا بقیه فرصت پرداخت داده برا من نداد کلا از موقه ای که پیامکش برام اومد تا پول جور کردم ۶ روزم نشد
فرهاد : حمید رضا خان این حرفا چیه حسادت چیه شما لطف دارید انشاالله هفته آینده تکلیف شما هم روشن میشه
تارا۶ دنده پلاس : سلام تارا دستی سفید تحویل ۱۳ مهر .فاکتور۱۴ آذر. پلاک ۲۲ آذر غروب
مهدی : کیا براشون هنوز پیامک نیومده لایک کنید ببینم چند نفریم ممنون
اطلسg : بابا بیاید ی کاری بکنیم این ماشین بده نیس
تارادستی پیش فروش ۳۰دی : سلام دوستان عزیزم کسی اطلاع داره تارادستی پيش فروش تاچه تاریخی فاکتورشده ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
شاهین زمستان : به نظرتون تا آخر ماه پیامک میاد؟ یا بریم ایرانخودر ثبت نام کنیم؟
شاهین زمستان : بچه‌ها یه جا خوندم برای اعتراض شاهین زمستان تا الان ۴۶ نفر حمایت کردن،لطفا شماهم حمایت کنید انشالله امید به خدا شاید کسی صدایمون شنیدو پیگری کنن،باتشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام دوستان عزیز ممنون میشم منو راهنمایی کنید . طریقه درخواست تحویل حضوری چطوره؟
سورن جدید : سلام من تحویل 27 اذر هنوز فاکتور نشده باید منتظر باشم یا به ای ان خودرو زنگ بزنم راهنمای لطفا
سورن پلاس : سلام وقت بخیر ببخشید من هم تحویل یک دی هستم ولی فاکتور نشده
امیر : آ جمشید پیش فروش یا فوق‌العاده؟
امیر : آ غلام پیش فروش یا فوق‌العاده؟
جمشید : فروش فوق العاده
جواب : سلام آقا یوسف دوگانه ها یا موتور جدید ها؟
مهدی : با بیمه 403500تومان من هم دقیقا شرایط شما رو داشتم
عرفان : سلام 207 ارتقا سفید 21 شهریور تکمیل وجه تهران 18 آذر فاکتور شد 22 آذر پلاک شد
میثم : سلام من تحویل 30 بهمن هستم یعنی امکان دارد زود تر از موعد تحویل بدن یعنی تو دیماه؟