خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟

 

خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟

 
کارشناسان بخش خودرو و سوخت و محیط‌زیست با اشاره به موضوع آلودگی هوا، بر لزوم اعمال استانداردهای ۸۵ گانه و توقف تولید خودروهای آلاینده و تولید یا واردات خودروهای برقی برای مقابله با شرایط کنونی هوای کلان‌شهرها تأکید می‌کنند.
 
 
وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد، در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری، با بیان اینکه حجم سوخت مصرفی خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت:
 
نظارت بر استاندارد مصرف سوخت برعهده‌ی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و بررسی آلایندگی سوخت خودرو‌ها بر‌عهده سازمان محیط‌زیست است. 
 
امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو، درباره‌ی این موضوع اعلام کرد:
 
تقریبا بیشتر مشخصه‌های فناوری بنزین یورو ۴ در ایران وجود دارد؛ اما آنچه سبب افزایش مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شود، می‌توان شرایط محیطی همچون ترافیک زیاد یا نوع رانندگی ایرانی‌ها بیان کرد.
 
 
مرندی‌مقدم با اشاره به ارتقای مشخصه‌های کمّی و کیفی استاندارد خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد در سال ۱۳۹۶ افزود:
 
از همان سال، استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو‌های وارداتی هم اعمال شد؛ اما برای خودرو‌های تولید داخل به‌‌دلیل نیازمندی به تولید و تأمین قطعه، زمان‌بندی سه‌مرحله‌ای در نظر گرفته شد و تا امروز هم دو مرحله از این مسیر انجام شده است. هم‌اکنون اعمال سه استاندارد برای خودرو‌های سواری و سه استاندارد برای خودرو‌های تجاری (اتوبوس و کامیون) امکان‌پذیر نیست. بر‌این‌اساس، تولید خودرو پراید باید تا اول فروردین ۱۳۹۹ متوقف و خودرو پژو هم به‌طور موقت به‌صورت گازسوز تولید شود.
 
 
تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درادامه در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:
 
در معاینات فنی ویژه که سالانه برای خودرو‌هایی با عمر کمتر از چهار سال انجام می‌شود، بیش از ۵۵ درصد خودرو‌ها به‌‌دلیل داشتن آلایندگی بیشتر از یورو ۴ مردود می‌شوند.
 
محمد رضایی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه بیان کرد:
 
بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین تولید روزانه کشور شاخص‌هایی در حد یورو ۵ دارد.
 
 
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط تلفنی با این برنامه چنین گفت:
 
مشکل آلایندگی هوای کشور با رسیدگی به وضع کیفی خودرو‌ها و سوخت تولیدی در کشور برطرف می‌شود؛ البته شکی نیست صنعت خودروسازی باید به‌سمت هیبریدی‌کردن خودرو‌ها حرکت کند. وضع فعلی استاندارد‌های خودرویی و تولید سوخت در کشور رضایت‌بخش نیست؛ اما درمقایسه‌با قبل می‌توان حرکت رو به جلویی را مشاهده کرد.
 
تجریشی درادامه افزود:
 
ساختار بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و دراین‌زمینه کشور‌های بسیاری هستند که خودرو یورو ۵ دارند؛ ولی سوخت یورو ۴ استفاده می‌کنند و مشکلی هم برای خوروهایشان پیش نمی‌آید؛ بنابراین همه‌چیز را نباید به بخش خورو یا سوخت ربط داد.
 
 
کاکایی، کارشناس حوزه‌ی خودرو، دراین‌باره گفت:
 
با ارتقای خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵، قطعا قیمت خودرو‌ها افزایش می‌یابد و ممکن است دولت به‌صورت دستوری، مدتی از گران‌شدن خودرو‌ها جلوگیری کند؛ اما بالاخره قیمت افزایش می‌یابد. 
 
کاکایی به‌عنوان راهکار جلوگیری از آلایندگی در شرایط فعلی، به افزایش عوارض خودرو‌های شخصی اشاره کرد و افزود:
 
تقویت ناوگان عمومی می‌تواند راه مناسبی برای جایگزین‌سازی خودرو‌های شخصی باشد و این مهم برعهده‌ی دولت است.
 
تجریشی نیز گفت:
 
وقتی دولت به برخی لابی‌ها متصل می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اتقاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد. باوجوداین، به‌عنوان نماینده‌ی سازمان محیط‌زیست اجازه نمی‌دهیم خودرو آلاینده وارد بازار مصرف شود؛ بنابراین، خودروساز‌ان باید به‌سمت رعایت استاندارد‌ها بروند.
 
 
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با اشاره به مشکل آلودگی هوا، از آمادگی برخی تولیدکنندگان برای تولید خودروهای الکتریکی در مدت یک سال خبر داد. وی بر این موضوع تأکید کرد که سیاست‌ ممنوعیت واردات خودرو تغییرپذیر نیست و انتقال تکنولوژی تولید خودروهای برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروهای برقی به کشور انجام شود.
 
حسین مدرسی‌خیابانی در مراسم هشتمین جشنواره‌ی پژوهش و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تمام موانع توسعه‌ی کشور شناسایی شده است و هم‌اکنون باید راهکارها ارائه شوند. وی خاطرنشان کرد:
 
باتوجه‌به سیاست‌های تجاری اخیر و ممنوعیت واردات بخش عمده‌ی کالاها، صنعت کشور نیازمند کار تحقیقاتی است.
 
electric car / خودروی الکتریکی ایرانی
 
مدرسی‌خیابانی درادامه با اشاره به سخنان دبیر انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور که گفته بود آمادگی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد:
 
بخش‌های پژوهشی کشور در‌حال‌حاضر روی تولید خودروهای برقی کار می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت صنایع با همکاری انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور باید با جدیت برای انتقال فناوری خودروهای برقی به کشور فعالیت کنند.
 
مدرسی خیابانی افزود:
 
برخی انتقاد می‌کنند دولت می‌خواهد به بهانه‌ی خودروهای برقی، واردات خودرو را از سر بگیرد؛ اما سیاست دولت در واردات خودرو تغییرناپذیر و هدف ما این است از صنایع داخلی خود حمایت کنیم؛ اما برای توسعه‌ی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.
 
قائم‌مقام وزیر صمت اعتقاد دارد انتقال تکنولوژی وسایل حمل‌و‌نقل برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودرو الکتریکی به کشور انجام شود. وی درباره‌ی این موضوع گفت:
 
پیش‌تر تولیدکنندگانی اعلام کرده بودند می‌توانند در مدت یک سال موتورهایی تولید کنند که ۲۵۰ سی‌سی حجم دارند و با هربار شارژ می‌توانند ۱۵۰ کیلومتر را بپیمایند.
 
مدرسی‌خیابانی درپایان راه‌حل رفع آلودگی هوا را حذف سوخت‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست عنوان کرد و افزود:
 
باید این اطمینان به مردم داده شود که انتقال تکنولوژی و تولید خودرو برقی دراختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد و همه‌ی مردم از آن نفع می‌برند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین , آلودگی هوا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ترکزاده : واریزی اولم دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی هست؟؟؟
علی شاهین جی ۹۰ روزه : سلام بنده شاهین جی فوق العاده ۹۰ روزه بودم تکمیل وجه و سخا رو ۲۹ آذر انجام دادم در حال حاضر ۳ماه و نیم از موعد تحویل گذشته ولی خبری از فاکتور نیست
شاهین gl : سلام واقعا اگه برا اونا فاکتور کرده باشن بی انصافی کردن ما دوریم من ارومیه هستم چجور بیام
حواله شاهین G : سلام دوستان چه خبر از دعوتنامه شاهین G تیرماه؟؟؟؟؟
شاهینg : سلام من امروز بایکی از کارکنان سایپا صحبت کردم گفت توی جنگ یکی از پارکینگهای سایپا رو زدن وسه هزار ماشین از بین رفته واحتمالا ماشینهای شما هم جز اینا بوده که فاکتور نمیشه یعنی باور کنم؟
رضا ش : برای من امروز یک مرحله برگشت به عقب و بعد دوباره رفته روی حالت تخصیص!!برای شما هم همینطوره؟ ۲۲ اسفند تکمیل وجه کرده بودم
Ahmad : سایپا اگه توان تولید به اندازه کافی شاهین جی رو داشت ،هیچ وقت پیشنهاد جی ال رو نمی فرستاد به صاحبان حواله شاهین جی قطعا کمبود قطعا ،به خصوص در بخش سانروف دارن واقعا کسایی که تهران هستن برن پیگیری کنن من به شخصه از جنوب کشور خیلی سخته بیام تهران
شاهینg : من امروز بایکی از کارکنان سایپا تماس گرفتم گفت توی جنگ یکی از پارکینگ های سایپا روزدن وسه هزارتا ماشین تز دست رفته واحتمالا ماشینای ما هم جزو اونا هست یعنی باور کنم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا25خرداد : سلام دوستان من تبدیل زدم207 مبلغ3100هم مابالتفاوت زدم ولی بازهم نوشته به دلیل عدم تکمیل وجه اطلاعات نمایش داده نمی شود خسته کردن
دنا ارومیه : سلام دوستان برام برام طرح تبدیل اومده کسی میتونه برام توضیح بده؟
رانا پلاس تحویل خرداد1404 : رانا تحویل 31خرداد 16تبدیل زدم 207 17تیر فاکتور خدا نگهدار همتون من که میفروشم اگه کسی خریداربود کامنت بزاره
سورن پلاس 31خرداد : سلام 31 خرداد دو مرحله ای دیروز فاکتور شدم ولی امروز پلاک نشد کسی می دونه؟؟؟ از فاکتور تا تحویل حضوری چند روز زمان می بره و این که از کجا بفهمیم کدوم سایت هست
مجید : دوستان سلام راست هست که دعوتنامه شهریور ساینا اس موعد شهریور اومده؟؟ من مهرماه هستم یعنی دو ماه جلوتر دارن دعوتنامه میفرستن؟؟ ممنون میشم جواب بدید
رانا : بله برای من هم اینطوره
31تیر : لطفا جواب بدید اگه کسی فاکتور شده پیام میاد یانه لطفا جواب بدید ممنون
پیش فروش ساینا : در جواب منوچهری سلام،شما چه تاریخی بودید؟یعنی چه تاریخی تکمیل وجه کردین؟پیش فروش بودید؟!واقعا دارید راست میگید؟؟؟!!! ممنون میشم بقیه ک دوشنبه بودنم بیان بگن اگه واقعا فاکتور شدید بگید🙏🙏🙏🙏
31تیر : لطفا اگر کسی فاکتور میشه بگه
حسن : بله خدا لعنت کنه مردم ازار