روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟

 

روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟

 
روغن سوزی از جمله معایبی است که بیشتر پیشرانه‌های احتراقی بعد از یک دوره کارکرد نسبتا طولانی، خواه‌ ناخواه به آن دچار می‌شوند. در این مطلب قصد داریم ضمن تعریف عیب روغن سوزی و ارائه توضیحاتی درباره آن، اطلاعاتی پیرامون علائم و روش‌های تعمیر این نقص را به استحضار برسانیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.
 
روغن موتور یکی از ارکان مهم پیشرانه‌های احتراق داخلی است که عملکرد صحیح و روان اجزای موتور را تضمین می‌کند. در صورت فقدان و یا کمبود روغن موتور، دشمن اصلی دستگاه‌های مکانیکی یعنی نیروی اصطکاک مزاحم، وارد عمل شده و خیلی زود آن وسیله را به آهن پاره‌ای غیر قابل مصرف تبدیل می‌کند.
 
در پیشرانه های احتراق داخلی، روغن موتور توسط پمپ روغن (اویل پمپ) از سمت کارتر به سوی منافذ و مجاری مخصوص ارسال شده تا کارکرد روان اجزای حساسی نظیر: یاتاقان‌های ثابت و متحرک میل لنگ، میل بادامک، پیستون‌های درون سیلندر و... به مخاطره نیافتد.
 
سطح روغن پیشرانه بایستی همواره در یک بازه مشخص که توسط شاخص (گیج) روغن قابل رویت است، قرار داشته باشد. نباید اجازه داد هیچ عاملی از جمله نشتی و یا روغن سوزی سطح روغن موتور را کاهش دهد.
 
 
روغن سوزی چیست؟
 
روغن پیشرانه صرفا مجاز است که درون منافذ و مجاری ویژه تردد کند؛ در صورتی که این روغن از مدارات مختص خود خارج شود، احتمال وقوع دو نوع رخداد وجود خواهد داشت؛ اول نشتی روغن و دوم روغن سوزی. تکلیف نشتی روغن که مشخص است و می‌توان آثار آن را با چشم مشاهده کرد و نسبت به رفع آنها در تعمیرگاه اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
اما روغن سوزی چه زمانی رخ می‌دهد؟ هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده ناخوشایند روغن سوزی در موتور مواجه هستیم.
 
از جمله مهم‌ترین نشانه‌های روغن سوزی می‌توان به کاهش سطح روغن پیشرانه، خروج دود مایل به آبی رنگ از اگزوز، وجود دوده نسبتا چرب در انتهای لوله اگزوز و روغنی شدن سر شمع‌ها اشاره کرد. در این بین بارزترین نشانه سوختن روغن موتور، خروج دود آبی رنگ از لوله اگزوز است که البته شاید در شرایط عادی کارکرد موتور چندان مشهود نباشد.
 
به جهت اطمینان از وجود عیب روغن سوزی در موتور بایستی پس از گرم شدن پیشرانه، دور موتور را تا حد نسبتا زیادی ( 4 هزار به بالا) در حالت درجا افزایش داد؛ چراکه در وضعیت پُرگاز، دود آبی رنگ با شدت و وضوح بیشتری از لوله اگزوز خارج شده و راحت‌تر می‌توان آن را تشخیص داد.
 
اصولا روغن سوزی در موتور از دو بخش ناشی می‌شود؛ اولین مورد نفوذ روغن از سمت سوپاپ‌ها به داخل محفظه سیلندر است. در این حالت معمولا خروج دود آبی رنگ از اگزوز فقط در ابتدای کار و هنگام سرد بودن موتور مشاهده شده اما پس از مدتی و با گرم شدن پیشرانه، انتشار دود آبی رنگ نیز متوقف می‌شود.
 
در اینجا منشاء روغن سوزی به معیوب بودن کاسه نمد آب بند سوپاپ یا لاستیک ساق سوپاپ باز می‌گردد. برای رفع این مشکل کافیست تا سرسیلندر دمونتاژ شده و پس از تعویض لاستیک ساق سوپاپ‌ها و آب بندی کزدن سوپاپ‌ها، دوباره در سر جای خود نصب گردد. البته اکثر تعمیرکاران به جهت اطمینان از عدم بروز مجدد روغن سوزی، پس از تعمیر سرسیلندر به سراغ رینگ و پیستون‌های موتور نیز رفته و آنها را هم تعویض می‌کنند.
 
در صورتی که انتشار دود آبی رنگ در همه حال و نه فقط حین سرد بودن پیشرانه رخ بدهد، به احتمال قریب به یقین روغن سوزی از ناحیه رینگ‌ها، پیستون‌ها و دیواره سیلندر نشات می‌یابد.
 
در چنین موقعیتی، تعمیرکار بدون پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو، صرفا اقدام به تعویض رینگ‌ها و پیستون‌ها می‌کند. لازم به ذکر است که اگر پیشرانه خودرو همانند موتورهای پژو 405 و پژو 206 تیپ 2 و 3 از نوع سیلندر تر باشد، در این صورت بوش‌های سیلندر نیز همراه با رینگ و پیستون تعویض خواهند شد.
 
 
همچنین اگر پیشرانه از نوع سیلندر خشک (بوش جدانشدنی) نظیر پراید و پژو 206 تیپ 5 باشد، در صورت آسیب دیدن سطح داخلی دیواره سیلندرها، بایستی بلوک موتور به طور کامل از روی خودرو پیاده شده و به جهت رفع عیب راهی کارگاه تراشکاری گردد. در این حالت هزینه تعمیرات و دستمزد استادکار بسیار بیشتر خواهد بود.
 
گاهی اوقات امکان دارد به دلیل معیوب بودن واشر سرسیلندر، روغن به درون محفظه سیلندر راه پیدا کرده و شروع به سوختن نماید؛ در این وضعیت مشکل روغن سوزی صرفا با تعویض واشر سرسیلندر رفع خواهد شد؛ البته احتمال بروز این مورد نسبت به دو حالت دیگر بسیار کمتر است.
 
 
در پایان توصیه می‌شود از روغن استاندارد ومورد تایید کارخانه سازنده در پیشرانه خودروتان استفاده کرده و در بازه های زمانی معین و حتی پیش از موعد، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض نمایید. این کار برای سلامت پیشرانه و افزایش طول عمر مفید آن بسیار موثر خواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن سوزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
shahinpoch : دوستانتون خبر کنید
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام جریان نامه سایپا که میخواد قیمت هارو اصلاح کنه چیه که بهشون مجوز دادن کم کنن یا گرونتر؟؟
محمد : من هانژی انداختم ۲۰ روز بعد برید و لنت از صفحه جدا شد
دمت گرم شاهین پوچ : منم پیدات کردم توی همون برنامه که جت روشه
ایگل بهمن : نه هنوز کسی تحویل نگرفته اگه هم گرفتن اطلاع ندادن ماهم منتظریم خبری بشه
شاهین : اومدیم رو اسمت جستجو بزنیم تالگرا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : شرکت سایپا در حال حاضر افزایش قیمت نداره و تاخیر خودرو هم بخاطر تعداد بالاتر از تولید بوده که داره مشکل حل میشه
آرش : آره، کارخانه ساینا 9 کیلومتری کاشان هست اسم کارخانه (سیتروئن) هست، داخل گوگل مپ هم میتونید سرچ کنید و ببینیدش
دنا اپشنال شهریور : داداش کدوم شهری؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کدومش سبز شد ؟اگه منظورتون تحویل به نمایندگی احتمالا صبح برسه زنگ میزنن برم بگیرم .انشالله زنگ زدن اینجا اعلام میکنم خدمتتون
علی : تو حالا هی بیا اینجا جو الکی بده من نمیدونم بی کاری میایی اینجا میکی ماشین شهریورفاکتور شده شایدهم واسه ایرانخودرو کار میکنی
اخرتیری تک : اردیبهشت تکمیل وجه کردیم هنوز امید نداریم خدالعنت کنه مسولین سایپا رو کلاه برداران مال مردم خورو
اسی : الان وضعیت فاکتور کوئیک آر اس از همه اشون بهتره ، تا 13 خرداد فاکتور شدن، پیش فروش ها را می گم
دنا اپشنال شهریور : دمت گرم داداش سبز شد ی خبری بده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : خطاب به دنا آپشنال شهریور .داداش اسناد تیک نخورده حمل خودرو تیک خورد الان تو قسمت تحویل به نمایندگی داره میچرخه
دنا پیش فروش شهریور : سلام خبری فوری ایران خودرو اعلام کرد با حکم تعزیرات فروش خودروهای با قیمت های جدید متوقف و عرضه فقط نرخ های قبلی انجام می شود