چالش جدید سر راه تامین قطعات خارجی خودرو

 

چالش جدید سر راه تامین قطعات خارجی خودرو

 
در شرایطی که به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، روند تولید طی چند هفته گذشته بهبود یافته، خبر می‌رسد تامین قطعات از خارج با چالشی جدید مواجه شده است. چالش جدید اما ناشی از محدودیت‌هایی است که کشورهای مختلف به خصوص چین در پرواز به ایران، در نظر گرفته‌اند.
 
پس از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی  و مشخص شدن علت وقوع آن که اعلام شد به اشتباه از سوی سامانه پدافند داخلی مورد اصابت موشک قرار گرفته، برخی کشورها پرواز در آسمان ایران را محدود کردند. ازآنجاکه بخشی از قطعات خارجی موردنیاز خودروسازی کشور از مسیر هوایی وارد می‌شود، محدودیت‌های ایجاد شده در پروازهای بین‌المللی در آسمان کشور، تامین قطعات را دچار اختلال کرده است.
 
البته قطعات خارجی از مسیرهای دیگری به ویژه مسیر دریایی نیز وارد کشور می‌شوند، اما به هر حال محدودیت پروازهای خارجی به نوبه خود بر کند شدن روند تامین اثرگذار بوده است. در این بین، چین که منبع اصلی تامین قطعات خارجی برای خودروسازی ایران به شمار می‌رود نیز پرواز به کشور را محدود کرده و از همین رو خودروسازان به مشکل جدیدی در تامین قطعات برخورده‌اند.
 
بر این اساس گفته می‌شود شرکت‌های خودروساز کشور با کمبود قطعه برای برخی از خودروهای مونتاژی مواجه شده‌اند و طبعا تولید این خودروها نیز از روند بهبود یافته خود خارج شده است. آن طور که خودروسازان و وزارت صمت در چند روز گذشته اعلام کرده‌اند، تولید خودرو در کشور بهبود یافته و حتی برخی شرکت‌ها توانسته‌اند رکورد سال گذشته خود را نیز بشکنند. به گفته آنها، این اتفاق در نتیجه داخلی‌سازی قطعات رخ داده و ادامه‌دار نیز خواهد بود.
 
به تازگی نیز اعلام شده که شورای پول و اعتبار با افزایش سقف اعتباری خودروسازان موافقت و بر این اساس قرار است پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار گیرد. سهم دو خودروساز از این تسهیلات (که البته پرداخت آن برای بانک‌های عامل الزامی نیست و تنها مانع قانونی آن برداشته شده است) مساوی بوده و گفته می‌شود در اواسط بهمن روند پرداخت آن آغاز خواهد شد. به گفته قطعه‌سازان، این تسهیلات به بهبود تامین قطعات کمک کرده و سبب افزایش تیراژ خواهد شد. این در حالی است که با توجه به مشکل ایجاد شده (محدودیت پروازهای خارجی در آسمان ایران) تامین قطعات از خارج حداقل تا مدتی دچار اختلال شده و این مساله احتمالا روند بهبود یافته تولید را تغییر می‌دهد. خودروسازی ایران در 16 ماه گذشته با تحریم دست و پنجه نرم کرده و آسیب‌های فراوانی نیز دیده است.
 
از خروج شرکای خارجی گرفته تا محدود شدن تامین قطعات (چه از داخل و چه از خارج) همه و همه اثرات تحریم به شمار می‌روند که بر تولید و البته کیفیت تاثیر منفی گذاشته و سبب رشد قیمت هم شده‌اند. حالا هم چالشی جدید از راه رسیده و مشکلی دیگر به مشکلات خودروسازی کشور اضافه شده که می‌تواند تولید را از مدار بهبود یافته‌اش خارج کند.
 

source

donaye eghtesad

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام برای منم تحویل مهر ماه هست ولی دعوتنامه هنوز نیومده . سایپا چون نمیتونه خودرو رو به موقع تحویل بده دعوتنامه نمی‌فرستند چون باید یکماه پس از تکمیل وجه خودرو رو تحویل دهد. وگرنه جریمه تاخیر باید بدهد
حمید : باسلام مگه هنوز هفته ی چهارم مهررسیده که پیگیری کنی من شهریورم وپیامی برام نیامده حتی مردادی هاهم براشون پیام نرفته سایپا 2ماه عقبه خودتو برااخراذر آماده کن نه حالا
محمد : متاسفانه درست است ، تعهدات سایپا بیشتر از چیزی است که تنها محدود و معطوف به شاهین پلاس باشد ، متاسفانه این صبر تا نیمه ابتدایی آینده شهریور سال آینده حداقل برای برخی ادامه دار خواهد بود ، سایپا توان تولید و تحویل این تعداد را تا پایان امسال ندارد. واقعیت این است هر چند قابل پذیرش نباشد .
شاهین زمستان 1403 : منم همینطور ، نه پیام اومده و نه خبری هست . اقا جنگ بشه باید چکار کنیم ؟ ماشین بهمون میدن ؟؟؟؟؟
منصور : سلام بم خودرو دعوتنامه ارسال کرده بعد چند روز مجدد پیام داده بدلیل اشکال در سامانه اشتباها دعوتنامه ها صادر شده و همه رو باطل کرده کسی از این موضوع اطلاع دقیق داره لطفا شرح بده
علی : سلام شاهین g پیش فروش تحویل خرداد بودم واریز اولیه ۲۰ اذر ۱۴۰۳ تبدیل به جی ال ۲۲مرداد زدم ۳ مهرماه پلاک و فاکتور شده
Shahin : بخدا دیوونه ای دیگ فقط مرض اعصاب نصیبت میشه من شاهین فروش فوری بعد از ده ماه مجبور شدم تبدیل ب جی ال بزنم
شاهین : خودت جی ال نیستی مردم و گمراه نکن که بخای زودتر به ماشینت برسی
سهند بهمن : من دیروز زنگ زدم تحویل بهمن هستم کی دیگه فاکتور میشه گفت هنوز دیماه فاکتور نشدن همشون اگر تامین قطع بشه دوماه دیگه بهمن شروع میکنن خدا داند چ به سرمون بیاد، فقط پیش فروش میکنن پول از ما می‌گیرند، بکجا میتونیم شکایت کنیم؟ چ کنیم دوستان
شاهین G کرج : اصلا عجله نکنید سانروف براشون اومده و داره فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : چشم.حتما
راستین : یعنی انقدر حالم گرفته هست که نگو ثبت نام کردیم پول دادیم ماشین بهمون نمیدن بعد برامون تغییر هم نمیدن بلاتکلیف گذاشتنمون
امیری : لطفا هر وقت فاکتور شدید میشه پیام بذارید ممنون
ساینا دوگانه پیش فروش بهمن : سلام دوستان کسی هست پیش فروش بهمن که دعوتنامه برش اومده باشه؟ برای من شهریور بود ولی هنوز دعوتنامه نیومده
مهدی : گروه شده سعید سعید شعید
وحید : سلام آقا سعید یه ماشین دیگه به نامم باید خلافی اون صفر کنم تا این پلاک بشه یا نیاز نیست
سایپا : ما هم 24 بهمن بودیم یکم فاکتور ششم پلاک دیروز تحویل گرفتیم... زنگ بزن کاشان بهت میگه کی میاد ماشینت
سورن 31 شهریور : سلام تحویل 31 شهریور ، 1 مهر فاکتور و 5 مهر پلاک شد ، 9 مهر هم حمل برای تحویل تیک خورد. به نظرتون کی تحویل میدن؟ امکان داره امروز تحویل بدن؟
ساینا : سلام دوست عزیز برای ساینا اس شماره ای ندارین برای سود تاخیر
اخرتیری : تووووووف ب شرف مسولین سایپا چرا پیش فروشهای بهمن و فاکتور نمیکنین خدالعنتتون کنه بی نافوسها