اولین برخوردها همیشه مهم هستند. چه برای اولین بار در مصاحبه شغلی شرکت کنید یا برای اولین بار افراد مهمی را ببینید، شما همیشه میخواهید تأثیر مثبتی روی آنها بگذارید. همین موضوع درباره خودروهای جدید نیز صدق میکند.
خودروساز چینی هاوال در زمان معرفی نسخه فیس لیفت H2 همه را تحت تأثیر قرار داد. این خودرو که در نسخه فول لاکچری AT معرفی شده از نمای جلوی جدید و کابینی با تجهیزات رفاهی بیشتری سود میبرد؛ اما H2 بار دومی که در بازار حضور مییابد چگونه عمل میکند؟
شاخه آفریقای جنوبی هاوال کلید یک دستگاه کراس اوور کوچک H2 1.5T لاکچری را در اختیار ما گذاشت تا آن را در دورهای طولانی تست کنیم. آیا H2 همچنان میتواند عملکرد خوب خود را تداوم بخشد؟ ما این خودرو را یک هفته تست کردیم و نتایج آن را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
محفظه بار این خودرو فضای کافی برای جای دادن وسایل دو نفر را دارد. البته شاید فضای بار 232 لیتری این خودرو برای افرادی که خانوادهای نسبتاً پرجمعیت دارند کافی نباشد.
کابین نیز دارای پوشش چرم مصنوعی با طرح قرمز و مشکی است و این بخش خودرو به لطف متریال نرم و تجهیزات رفاهی جای خوبی از کار درآمده است. البته برخی تریم های کابین با کلیت کابین همخوانی نداشته و حس ارزانقیمت بودن را القا میکنند. صندلیهای جلو حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند و تنظیمات برقی زیادی در صندلی راننده وجود دارد.
صفحهنمایش لمسی خودرو نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت تغییری نداشته اما هماکنون از اپل کارپلی پشتیبانی میکند. البته خبری از اندروید اتو نیست. دیگر ویژگی خوب سیستم اطلاعات سرگرمی وجود نرمافزار مرتبط با iOS است که به خوبی کار میکند. یک پورت USB و سوکت 12 ولت نیز وجود دارد که این آخری در زمان پیکنیک خیلی به درد میخورد.
فرمان چندمنظوره هاوال نیز کنترلهای تنظیمات صدای سیستم صوتی و کامپیوتر سفری را در خود جای داده است. یک صفحهنمایش نسبتاً مناسب هم بین پشت آمپرهای سنتی قرار گرفته و اطلاعاتی همچون مصرف سوخت متوسط، برد باقی مانده و فشار باد لاستیکها را نشان میدهد.
پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوی H2 هنگامی که وارد بزرگراه شوید مصرف سوخت زیر 9 لیتر در صد کیلومتر را نشان خواهد داد که آن هم جای تعریف چندانی ندارد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز عملکرد خوبی داشته و قدرت 141 اسب بخاری و گشتاور 202 نیوتون متری پیشرانه را به اکسل جلو منتقل میکند. البته این گیربکس در زمان معکوس دادن چندان خوب نبوده و دنده را بیش از حد نگه داشته و سپس معکوس میدهد؛ و این خودرو در بزرگراهها نیز کمی با مشکل کندی روبرو است. در مقایسه با پیشرانههای توربوی رقبای اروپایی، پیشرانه 1.5 لیتری هاوال از نظر مصرف سوخت و صدای کم عقب میافتد.
ما پس از تست خودرو در چندین جاده و بزرگراه بزرگ به دنبال تست برخی ویژگیهای خارج از جاده هاوال H2 نیز بودیم. اینجا با کراس اووری روبرو هستیم که ارتفاع خوبی از سطح زمین دارد. کیفیت سواری هاوال حتی با وجود رینگهای 18 اینچی نیز بهتر از حد انتظار بوده و در زمینهای خشن از این نظر نمره قبولی میگیرد.
طراحی خودرو به ویژه در بخش جلو کمی از برادر بزرگتر یعنی هاوال H6 الهام گرفته و در کل ظاهر هدفمندی ایجاد کرده است. سپر عقب نیز تغییر یافته و همین موضوع درباره چراغها نیز صدق میکند. H2 حاضر در تست از رنگ بدنه قرمز و سقف مشکیرنگ استفاده کرده است. دیگر رنگهای بدنه عبارتاند از مشکی، سفید، نقرهای، آبی و قهوهای.
H2 دارای باک سوخت 55 لیتری بوده و با توجه به مصرف سوخت آن میتوان شعاع حرکتی خوبی را تجربه کرد. همچنین مانور با این خودرو به لطف دوربین دندهعقب و کنترل فاصله پارک راحت صورت میگیرد.
هاوال H2 با چهار تریم عرضه میشود و قیمت پایه آن حدود 16800 دلار است. البته بهای فول ترین نسخه که در تست ما نیز حاضر بوده به 20600 دلار میرسد.
هاوال H2 1.5T لاکچری AT خودروی مجهزی بوده و از جمله تجهیزات آن میتوان به 6 کیسه هوا، EBD و دستیار کمک به حرکت در سربالایی و… اشاره کرد. در کل باید گفت این خودرو جدای از پیشرانهای نسبتاً ضعیف و پر صدا دارای ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی میباشد. یکبار دیگر چینیها با کراس اوور خود ما را تحت تأثیر قرار دادند.