دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارادستی پیش فروش : سلام شما پیش فروش بودین؟
عارف : اصلاح میشه تجمع دوشنبه ٢۶ آذر
عارف : آخرین فرصت برای گرفتن حق بحقمون از سایپا تجمع اعتراض آمیز حواله داران شاهین زمستان ١۴٠٣ در اعتراض به عدم رعایت عدالت بین حواله داران شاهین روز دوشنبه مورخ 29 آذر ساعت 10 صبح آدرس:تهران _ شرکت سایپا_کیلومتر ١۶ جاده مخصوص اگه میخوای بهت ظلم نشه، پاشو بیا. توجیه هم نیار. هیچکی دنبال گرفتن حق تو نیست. جهت اطلاعت، یه دست صدا نداره، پاشو بیا. تا جمعیتمون زیاد نشه، فایده ای نداره. یا حق
تارا : تارا دستی تحویل 30آبان هنوز فاکتور نشده
حواله شاهین زمستان : به نظرتون برای زمستان ۴۰۳ پیامک واریزی میاد ؟ یا نه لایک کنید ببینم چقدر امیدوار باشیم خسته شدیم لعنت به سایپا
حواله شاهین زمستان : دوستان برای کسی شاهین زمستان ۴۰۳ پیامک واریز وجه اومده یا نه لایک کنید ببینم چند نفرین من زمستان ۴۰۳ هستم هیچ خبری نیست چرااا🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️
Mr.p : منم 21 واریز کردم... والا فکر میکردم تاریخ واریز بی تاثیره وگرنه دو سه روز اول واریز میکردم
حمیدرضا : سلام خدمت دوستان من ۲۲آبان تکمیل وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده .نمیتونید تا کی فاکتور میشه تقریبا . دوستانیکه ماشینشونو تحویل گرفتند آیا رینگ معمولی داره یا اینکه دیگه رینگی زیرش هسته ؟؟؟
ابراهیم : سلام منم مثل شما پیش فروش باتحویل 30دی هستم الان چندبار پرسیدم پیش فروش تا چه تاریخی فاکتور شده اما کسی خبری نداره جوابی ندادن. اگه خبردار ‌شدید اینجا بگید تامنم اطلاع پیدا کنم.
امیر : اذیتش نکنید بنده خدا رو...میگن دیوونگی ۷۲ نوعه ..حداقل ممکنه ۳ تا ۴ نوعشو داشته باشه🤣🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : m قشنگه من در پیج حواله یاب دیدم گذاشته بود
رانا26اذر : سلام درست میشه نگران نباشید مدارک باید بره ایران خودرو تأیید بشه بعددریافت پرونده تیک میخوره برای من 20روز طول کشید توروند فاکتور تاثیر نداره ماشین من الآن فاکتورشده
دنا پلاس تحویل آبان : شما داخل کاستومر رو نگاه کردین. اصولاً باید پنج ماه قبل از تحویل دعوتنامه اول بیاد.
محمد : سلام من نیسان شرایطی ثبت نام کردم تشکیل پروندمم امجام شده بعد از گذشت بیست روژ هنوز پذیرش نشدم موندم چکار کنم.. قرار بوده یک ماهه تحویل بدن..
پژو 207tu5تحویل 1دی مشکی : 207سقف فلز مشکی تحویل 1دی واریز 1مهر امروز فاکتور شد 22آذر
آرمین تحویل 30 مهر اتومات : آقا حسین چ رنگی بودین،شماره قرارداد هم بگین..آخه منم 14 شهریور تکمیل وجه کردم رنگ مشکی آبنوس هنوز فاکتور نشدم
کیمیا fx : سلام خدمت دوستان همه ماشین ها یک ماه بعداز بلاک تحویل داده میشه مگر اینکه وامتون ریخته نشده باشه یا مشکل دیگه داشته باشین کل تعهدات اینور سال رو مدیران مجبوره بده چون سال دیگه باید عوارض گمرکی وحشتناکی رو بده خیلی از دوستان اومدن و از مدیران نالیدن که اخ مدیران دزده و غیره اگر دزد که اشتباهه خرید ولی دیدیم داره تحویل میده حتی زودتر از موعد 1 نکته به تمامی دوستان عرض کنم خرید نقد از این شرکت بدلیل اختلاف خیلی کم با بازار اشتباه محضه ولی در خرید اقساطی اگر بانک اذیت نکنه و مدارکتون کامل باشه یک خرید خوب رو خواهید داشت من خودم اف ایکس با اقساط 5 ساله در اومد 2400 که الان قیمت بازارش 2200 هست که فکر کنم قسطام تموم بشه با این تورم ماشینم بشه 4 میلیارد پس حتما اگر قصد خرید دارید فقط اقساطی خرید کنید اگر نقد میخواهید بازار بیرون از همه بهتره و دوست عزیزی که اومده بود میگفت بانک پولمو میزاشتم الان وام خوب میداد و میرفتم نقدی میخریدم کدوم بانک به شما بالای 300 میلیون تومن وام میده من خودم 1 میلیارد وام ماشینم شد و کلا 1 تومن نقد دادم پس اطفا وقتی اگاهی ندارید مردم رو گمراه نکنید
رانا سی بهمن : حدود پنج روز هست روی دریافت پرونده می‌چرخه ومدارک کامل دادم،چرا انجام نمیشه
روح الله : سلام،سی بهمن تحویلی هستم
محمد بوشهر رانا پلاس : جمعه که نمیزنن از شنبه ان شاء الله شروع میکنن ما هم جزء پلاک شدگان باشیم