دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر،اردیبهشت : مگه میشه ما ۸ اردیبهشت هستیم فاکتور نشدیم هنوز بعد روز های بعد رو فاکتور کردن🤔
رضاکهنوج : ۳۱۴من مال تیرماه بودم ده روزپیش تبدیل به جی ال ۳۱۴ازم گرفتن
# : سود تاخیر( اگر بدهند) روز شماره.ربطی به تاریخ سی ام و این ماه و اون ماه نداره.
ماری : من واریزی ۸ خرداد هستم
ماری : من ۸ خرداد هستم واریزی
شاهین پلاس : جناب الان ما باید چه بکنیم یعنی درست میشه احتیاج نیست استرس بگیریم
علی : دوستان سلام خوب هستید چون من می‌خوام فردا برم نمایندگی اگه امکانش یک نفر از صفحه اصلی فاکتور شدن اسکرین شات بگیره برای من بفرسته ممنون میشم ممکنه فردا لارم بشه که نشون بدم منم فاکتور بشم از جاماندگان هشتم هستم
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود بعدش امروز 30ام بود فکر کنم بخاطر سود تاخیر یک ماه قبل رو ندن و یک ماه هم اینجا طولش بدن دو ماه رو میخورن
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود
# : بنده احتمال میدم،در تاریخ 8 اردیبهشت سیستم بارگذاری سایپا دچار مشکل شده،متصدیان سیستم نتوانستد این باگ سیستم را رفع کنند.بعد از تاریخ 9 به بعد تا 11 اسناد رسیده را بدون اشکال وارد سیستم کردند.بعدا سر فرصت نشستند اشکال روز 8 اردیبهشت را برطرف کردند و حواله های آن روز را از فایل بایگانی منتقل کرده و حالا بارگذاری کردند.همانطور که ملاحظه کردید شماره پذیرش اغلب افرادی که در این 3 روز فاکتور شدن،از افراد تاریخ هشتم اردیبهشت پایین تر و کمتر است.این مشکل در سیستم های یکپارچه بارها پیش آمده و مسبوق بسابقه است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : همون صاحب حساب باشه، اگه کوییک اس و جی ایکس ال باشه می تونی بری بانک صادرات حواله بدی به نمایندگی
احمد : سلام دوستان یک راهنمایی میخواستم برای تکمیل وجه حتما باید از همون حساب ثبت نانم کننده پول واریز بشه یا حساب دیگر واشخاص دیگه هم میتونیم واریز کنیم لطفا دوستانی که اطلاع دارن پاسخ بدن ممنونم
ساینا تک : اون بنده خدایی ک میگه 50روز رو در نظر داشته باش منظورش بعد ازینکه 3ماه قانونی از زمان تکمیل وجه گذشت باید 50روز دیگ هم صبر کنی حالا شانسی هست بستگی داره اوضاع بهتر بشه داخل همون 3ماه بهت بهت امکان هم داره از زمان تکمیل وجه 130روز طول بکشه اما تا الان همه بالای 3ماه تاخیر دارن
ساینا تک : تکمیل وجه مرداد نداریم فک کنم اگر باشه فرسوده ها هستن ک بعد اسقاط ماشین و گواهی اسقاط، تکمیل وجهشون افتاده داخل مردادماه
مرتضی : کیوک بیشترین افزایش تغییر قیمت در بازار داشته توی یکماه اخیر
مهدی : فکر میکنم از فیوزهای باشه
مهدی : من اصلا با حرف شما موافق نیستم دادا ش کم دروغ سر هم بکن
ساینا اس تک...... : تکمیل وجه تیر تا چندوم فاکتور شدن
مهدی : کاملا حرف شما درسته من یه چرخش رو نمیدم واین لگدهای ایران خودرو وسایپا رو بخرم
اصفهان هستم : لطفا بازهم کسی از اصفهان هست اطلاع رسانی بشه یه تاریخی درهمین هفته پیش رو هماهنگ کنیم روبروی دادسرای نیکبخت . شهرهای دیگه هم لطفا یک نفر پاپیش بزاره چندتا شهر بشیم در یک تاریخ خاص در هفته جاری حتی کسانی که خودرو تحویل گرفتن و سود تاخیز نگرفتن هنوز