می خواهید بدانید رانندگی با رنج رور جدید چه حسی دارد. لندرور 2013 اولین شاسی بلندی است که از بدنه ای آلومینیومی و یک تکه ساخته شده است. حسی که به شما خواهد داد قطعاً سبک وزنی است؛ چراکه به گفته شرکت سازنده 320 کیلوگرم از وزن لندرور کم شده است. اما آیا ما هم این تفاوت وزن را احساس خواهیم کرد؟ بدون شک بله. ممکن است دست خودروسازان به خاطر نظرات مختلف مردم و قوانین سختگیرانه دولت ها برای ساخت خودروهای کم مصرف با تولید کم ترین آلاینده کمی بسته باشد اما تمامی این سخت گیری ها باعث شده که ماشین های با کیفت و بهتری سوار شویم. تلاشی این چنین برای ساخت خودرویی سبک تر در دوره ای که دائماً وزن شاسی بلندها و پیچیدگی ساختشان بیش تر و بیش تر می شود، نقطه عطفی به شمار می رود.
اگرچه در حال حاضر شرکت هندی تاتا موتور (Tata Motors) مالکیت لندرور را دارد و بسیاری از اجزای سازنده آن عوض شده است اما لندرور 2013 هنوز یک "رنج رور" باقی مانده، با همان ظرافت، دقت، طراحی، و مهندسی ساختی که پیوسته از سال 1970 تا به امروز دنبال شده است. لندرور به خوبی بعد از گذشت 10 سال از معرفی توانسته قوانین و کلیشه های ساخت خودروهای شاسی بلند را به مبارزه دعوت کند و در سال 2012 افزایش فروش 21 درصدی را تجربه کند. لندرور 2013 قصد به هم ریختن این قوانین را نداشت و ندارد. چراکه بر خلاف رژیمی که گرفته هنوز هم یک شاسی بلند لوکس پر از امکانات رفاهی است.
هر آن چه که از یک شاسی بلند می خواهید در مدل جدید لندرور وجود دارد، لندروری که لباس آلومینیومی، کاملاً بر تنش نشسته و زیبایی خاصی به آن داده است. طراحی جدید از غرور رنج رور کاسته و آن را آرام تر از مدل قبلی نشان می دهد. این مدل آیرودینامیک ترین مدل رنج رور است که تا به حال ساخته شده. طراحی داخلی پیشرفت کرده و مواد به کار رفته و ساخت قطعات داخلی چنان خوب است که طراحی مدل قبلی را قدیمی جلوه می دهد. آلومینیوم به کار رفته در طرح فرمان لندرور چنان شیک است که به زیبایی فرمان بنتلی است. رنج رور جدید، فستیوالی از تکنولوژی است. تعداد دکمه های کنترلی در این طراحی جدید به نصف رسیده و صفحه نمایش لمسی، رابط کاربری ساده تری برای کنترل سیستم های پیچیده تر خودرو ارائه می کند. صندلی های جلویی کمی صاف هستند و دنده های فرمانی هشت سرعته، کمی شل به نظر می رسند.
زمانی که استارت رنج رور سوپرشارژ را می زنید، برای به حرکت در آوردن رنج رور 510 اسب بخاری با موتور V8 و 5 لیتری سوپرشارژ، تنها باید یک کار انجام دهید، پایتان را تا آخر روی پدال گاز فشار دهید تا عکس العمل شاسی بلند جدیدتان را ببینید. با وزنی معادل 2300 کیلوگرم هنوز هم خودرویی سبک محسوب نمی شود، اما عکس العمل بسیار سریع و تقریباً خشن خودرو شگفت انگیز است. رنج رور سرش را بالا می آورد و مثل یک جت حرکت می کند و چنان به زمین می چسبد مثل این که سوار یک کوپه اسپرت شده اید. لندرور 2013 در 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد که به نسبت مدل قبلی لندرور یک ثانیه زودتر به این سرعت می رسد. مدل 2013 مصرف سوخت کم تری به میزان 9 درصد دارد.
وقتی که چند باری با شتاب لندرور وقت گذرانی کردید، به یکباره متوجه مزیت های این بدنه سبک و یکپارچه آلومینیومی می شوید. مزیت هایی مثل فرمان پذیری سریع و سیستم تعلیقی با عملکرد بسیار خوب که به خوبی در یک زمان، هم در کنار هم و هم به صورت مجزا کار می کنند. البته هنوز زمانی که به یکباره تغییر مسیر می دهید، به نظر می رسد که خودرو تمایل به بلند شدن دارد؛ باید اشاره کرد که کمک فنر ها و ستون ضد واژگونی برای کم کردن این حالت بهترین عملکرد را دارند اما از طرفی اگر قرار باشد این حالت کاملاً از بین برود باید از قابلیت مانور ماشین در پیچ ها صرف نظر کرد.
بدنه لندرور چنان سفت و سخت ساخته شده که به شاسی اجازه عملکرد بهتری می دهد و شاسی ضربه های وارده در مسیر های ناهموار را بهتر جذب می کند. با این اوصاف، دیگر خبری از سر و صدای شاسی و بدنه نخواهد بود. عملکرد خارج از جاده لندرور 2013 پیشرفت کرده و بهتر شده و عمق توانایی عملکرد آن در آب نیز بیش تر شده و به 20 سانتی متر رسیده است. فاصله کف شاسی با زمین هم بیش تر شده که به حرکت بهتر در مسیرهای ناهموار کمک می کند. عملکرد این مدل در مسیرهای ناهموار به قدری پیشرفت کرده که تصورش را هم نمی کنید.
شاید شما به شاسی بلندهای لوکس اعتقادی نداشته باشید و ممکن است ساخت این مدل ها را پوچ و بی معنا فرض کنید، اما باید مهندسی شاهکار این مدل را تصدیق کنید که به آن، قدرت چنین عملکردی بخشیده است. برای نمایش و عملکرد فوق العاده این رنج رور جدید باید لقب "بهترین" را برای این کلاس خودرو به آن داد. واقعاً تا این اندازه عالی است و همه ما را به این فکر می اندازد تا بلکه ما هم به فکر دنبال کردن یک رژیم غذایی باشیم!