ایران خودرو K132 معرفی شد؛ جایگزینی برای تولید پژو 301 در ایران بدون حضور پژو

 

ایران خودرو K132 معرفی شد؛ جایگزینی برای تولید پژو 301 در ایران بدون حضور پژو

 
ایران خودرو امروز در جلسه هیات دولت در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو 301 را تحت کد فنی IKCO K132 در حضور رئیس جمهور رونمایی کرد.
 
اطلاعات فنی چندانی از این خودرو در دست نیست اما آنچه واضح است اینکه در پی تحریم های صنعت خودروسازی و فروش سهام گروه پژو به فیات کرایسلر و تشکیل یک هولدینگ آمریکایی، ایتالیایی فرانسوی، پروژه تولید پژو 301 در ایران با چالش های فراوانی روبرو شده بود و حالا به نظر می رسد که ایران خودرو راه حل برون رفت از این شرایط را تولید نسخه فیس لیفت شده با برند اخصاصی خود تحت عنوان K132 یافته است.
 
 
تا زمان نگارش این مطلب، تصاویر چندانی از این خودرو منتشر نشده است اما با نگاهی به تصور نمای داخل که با حضور رئیس جمهور همراه است می توان بر شباهت قابل توجه داشبورد و تریم داخلی با نسخه استاندارد پژو 301 صحه گذاشت.
 
 
حال باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو ارائه شود اما با توجه به داخلی سازی پیشرانه EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) احتمال استفاده از این پیشرانه بر روی ایران خودرو کا 132 بسیار بالاست.
 
 
 
نگاهی به چالش های تولید پژو 301 در ایران بدون حضور پژو (تابستان 98)
پژو 301 جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا 60 میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید 301 معلق شد. اما پس از مدتی پژو 301 در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار شد به تولید انبوه برسد.
 
با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در تولید خودرو پژو 301، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه می‌توان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساخت‌های خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت.
 
 
مازیار بیگلو در رابطه با پروژه خودروهای پژو 301 که قرار است به دست تولیدکنندگان ایرانی ساخته شود؛ اظهار کرد: «عمده اینکه نتوانسته‌ایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند در ایران تولید نمی‌شوند. به طور مثال آی‌سی های خاص مصرفی در ایران تولید نمی‌شوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه ساز نیز نیست که این قطعات را تولید کند.»
 
ایران خودرویی ها پیش تر اعلام کرده بودند پژو 301 با داخلی سازی اولیه 60 درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه 40 درصد باقی مانده از کجا تامین می‌شود، در حال حاضر خیلی مشخص نیست.
 
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو افزود:« ایران در سایر صنایع نیز نمی‌تواند برخی مواد را تولید کند. به طور مثال پلی‌آمید در ایران تولید نمی‌شود لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که نیاز پلی‌آمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد شود. ورق‌های بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش تولیدکننده و صادرکننده آهن است اما نمی‌توانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعه‌سازی بخواهد آی‌سی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.»
 
 
وی اظهار کرد: «در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار می‌شود. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌ها، راهکار پیش‌رو برای رفع این مشکل این است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد نیاز را خودش تولید کنند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع صورت گرفته است؛ چرا که زیرساخت‌های خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی‌سی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد.»
 
بیگلو افزود: «همچنین قرار است که در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی بوده، به خودکفایی برسیم. سازمان گسترش در این قضیه بسیار خوب فعالیت را آغاز کرده است. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیت‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و این سرمایه بری توسط خودروسازان و قطعه سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از سوی همکاری سازمان گسترش حاصل شود.»
 
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان این که در مورد تولید خودروهای پژو 301، تعدادی محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد شود گفت: «ما نمی‌توانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی می‌کنیم. برای ساخت این محصول نیز قطعاً به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم؛ چرا که تولید آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای شروع پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو تولید شود، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پر تیراژی قرار گرفت که سال‌های زیادی است در ایران تولید می‌شوند.»
 
وی یادآور شد: «این پروژه کاملاً به دست قطعه‌ساز ایرانی انجام می‌شود. اولین باری است که تولیدکنندگان ایرانی (خودروسازان، قطعه‌سازان و…) دور هم جمع شده و هیچ شریکی خارجی هم وجود ندارد. البته اگر سازمان گسترش در پروژه‌های خودکفایی به نتیجه برسد، قطعاً از همان مواد اولیه و قطعات استانداری که در داخل تولید می‌شوند، استفاده خواهد شد.»
 
بیگلو خاطرنشان کرد: «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو 301 محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.»
 
 
طبق اطلاعات فعلی می توان گفت که علیرغم شدت تحریم ها، ایران خودرو برای عرضه نسخه داخلی سازی شده پژو 301 مصمم است و براساس پیش بینی ها، این خودرو در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد.
 
پژو 301 در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو 1600، برلیانس H330، جک J5، بسترن F5، ام‌وی‌ام 550 و آریزو 5 دانست. رقبای چینی 301 طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این محصول اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود تکیه کند.
 
 
مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: خط آزمایشی پژو 301 ظرف یک تا دو هفته آینده رونمایی و کار آن از سه ماه نخست سال آینده شروع خواهد شد.
 
هاشم یکه‌زارع، در خصوص وضعیت تولید پژو 301 گفت: در رابطه با تولید پژو 301 ظرف یک الی دو هفته آینده از خط آزمایشی این خودرو رونمایی خواهیم کرد و در محدوده‌ای که متعاقبا اعلام می‌کنیم بدون اتکا به پژو به تولید انبوه می‌رسد.
 
لازم به ذکر است که تولید پژو 301 با رقم 10هزار دستگاه شروع می‌شود و به مرور به 100 به 250 هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این نکته را باید گفت که خط تولید این خودرو در سه ماه اول سال آینده کار خود را آغاز کند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر داخلی‌سازی پژو 301 به حدود 60 درصد رسیده است اما زمانی که تولید انبوه آن آغاز شود به 80 درصد نیز خواهد رسید. نمی‌توان گفت که داخلی‌سازی برای 301 به صورت کامل انجام می‌شود و نهایتا این رقم به 80 الی 85 درصد می رسد.
در مورد پژو 2008 نیز تعداد دستگاه‌هایی را که فروختیم تحویل خواهیم داد و 85 درصد مشتریان خودرو خود را تحویل گرفته‌اند. در برنامه‌های تولید، پژو 2008 را نیز در آینده داریم اما این کار بعد از پژو 301 انجام خواهد شد.
 
ساخت داخل قطعات «های‌تک»
 
یکه‌زارع در رابطه با ساخت قطعات های‌تک اظهار کرد: تاکید بر این است که ساخت داخل قطعات های تک نیز به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که صنایع دفاع نیز ظرفیت‌های خوبی دارد و با ما جلسه‌ای داشتند و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده می‌کنیم. برای ساخت داخل قطعات باید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و حتی قطعاتی که از نظر توجیه اقتصادی، ساخت داخل آن‌ها به صرفه نیست با این وجود و با توجه به شرایط خاص باید انجام شود.
 
وی در پایان به ذکر نکاتی در خصوص قیمت‌گذاری خودروها پرداخت و گفت: طبق قانون، هر قراردادی که وجود دارد، زمان تحویل مبنای قیمت‌ها است. به عنوان مثال اگر خودرویی در مهر سال گذشته ثبت‌نام شده باشد با همان قیمت مهر سال گذشته به مشتری تحویل داده خواهد شد. این نکته که گفته می‌شود مبنای قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های بهمن سال گذشته است صحیح نیست. فروش‌های فوری نیز بر اساس قیمت روز خواهد بود و در این نوع فروش‌ها مبنای قیمت نیز همان زمان تحویل خواهد بود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو K132






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

محمد سجادی
2

کسی که این مقاله رو نوشته یا تو ایران زندگی نمیکنه یا از یه جای دیگه کپی کرده خودشم نخونده گزاشته تو این سایت آخه تو خبر نداری هاشم یکه زارع مدیر عامل سابق ایران خودرو بود و الان مقیمی مدیر عامل این شرکت شده؟!!!
01:51  1398/12/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳مهرماهS5 : سلام بالاخره جریمه تاخیر پرداخت شد یا نه؟ منم شکایت کردم و حکم دادگاه اومده ولی نمیتونم چرا پس از دو ماه حکم قطعی ابلاغ نمیشه؟ما شما چقدر طول کشید تا حکم قطعی شد؟
cs55+ : از ثبت نامی های اسفند شنیدم که حدودا 10 روز بعد از پیام بیمه ماشین رو تحویل میدن کسانی که شهرستان هستند شاید 3تا4 روز بیشتر طول بکشه و اینکه کسانی که تهران هستن و تحویل حضوری زده باشن یک یا 2 روز زودتر نگران نباشید، سوار بشید و لذت ببرید و به فکر فروشش نباشید که بعدها پشیمون میشید
مرتضی55 : خاکستری کم رنگش خیلی بهش جوره ومیاد
رحیمی اصلی : دوستان اوناییم که ب اسم من پیام میدن از جیره خورای سایپا هستن حقوق میگیرن تا تفرقه بندازن حواستون باشه
تجربه گر منتظر j4 : با سلام ثبت نام و ارسال شماره قرارداد ۱۳ خرداد شاسی و صدور فاکتور ۲۲ مهر گفته بودن از زمان صدور فاکتور و شاسی یکماه تا زمان تحویل باید منتظر ماند که متاسفانه با عملی صورت گرفت و انجام نشد . ۵ آبان کارت خودرو و ۲۸ آبان سندش اومد . از ۲۲ آبان هر روز زنگ میزدم هر روز حرفهای تکراری ( تو صف بارگیری ) بلاخره تاریخ دهم یا یازدهم آذر گفتن بارگیری شده و در انتها بعد از ۱۲ روز ، دیروز تماس گرفتن شنبه جهت تحویل از نمایندگی حضور پیدا کنم . انشاالله قسمت همه بشه به زودی تماس تحویل رو بگیرن و نجات پیدا کنید از این همه بی تعهدی شرکت کرمان موتور
رحیمی اصلی : دوستان من دو سه تا پیام گذاشتم تا الان متاسفانه ثبت نمیشه.من حدودا یک هفته پیش ماشینمو تحویل گرفتم سفید ندادن ولی کرم مشکی گرفتم. از این ب بعد هم هر کس ب اسم رحیمی پیام گذاشت من نیستم.ماشین خوبیم هستش من رازیم دوستان خدا حافظ برا همیشه
اطلس g سفید مشکی : سلام. من اطلس سفید مشکی تحویل آخر شهریور طرح عادی هستم. دعوت نامه آخر مرداد ماه برای ما اومد. من ۷ شهریور تکمیل وجه کردم و همچنان منتظر تحویل خودرو هستیم. هیچ خبری هم از تحویل نیست. در انتظار فاکتور شدن و تعویض پلاک به سر میبریم. هر کس فاکتور میشه بگه که بدونیم تا کجا فاکتور شده. الان ۷ شهریور هنوز خبری نیست دوستان.
عارف : دوستان اصلاحیه دوشنبه 26 آذر میشه بابت اشتباه تایپی عذر میخوام
کیان : من و پسر عموم هم میایم خدا وکیلی از بس استرس بهمون دادن مریض شدیم لعنت خدا به تمامی پرسنل سایپا از مدیر عامل گرفته تا اون کارشناسهای بی شرفش که پشت گوشی فقط دروغ تحویل مردم میدن ، از همگی دوستان خواهش میکنم بییاید تا حقمونو بگیریم تو خونه نشستن و نفرین کردن اینا چیزی را درست نمیکنه
سارا : فردین جان توی پروفایل خودرو وارداتی اگه نوشته شده باشه عدم تخصیص بعید میدونم بهت ماشین بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : سلام دوستان دی ماه طرح اخیر کسی فاکتور شده اعلام کنه .ممنون
سورن پلاس : سلام وقت بخیر سورن پلاس طرح شهریور ماه تحویل یک دی ماه امروز فاکتور شد
تحویل 30 بهمن : با سلام. دوستان تحویل 30 بهمن هستم. تکمیل وج 10 آذر انجام شده و در مرحله فاکتور شده در حال چرخشه
پنج دنده : منم 21 واریز داشتم فکر کنم یکشنبه دوشنبه فاکتور کنن
207 پانا تحویل آذر دستی سفید : مبارک همتون به سلامتی استفاده کنین بالاخره نوبت ما سفید هاهم شد
محمد اریزو 6پرو : سلام ،کسی اریزو 6تحویل گرفته ،من تحویل 11/11هستم دو ماهی هم هست وام واریز شده از بانک تجارت ،بیمه هم شده،کارت ماشین هم اومده
مجید : تکمیل وجه دوم شهریور هستم به نظرتون کی فاکتور میشه
حامد : پلاک شده. کسی دروغ نداره بگه که. مثل اینکه امروز یه عده فاکتور شدن یه عده پلاک. ماشین من امروز حمل شد
اریزو 6 پرو : سلام دوستان کسی خبراز اریزو 6 پرو نداره تا کی خروج خوردخ
راناپلاس : راستی‌شما‌که‌بچها‌میگفتن‌پلاکهای‌استان‌شماتموم‌شده‌‌به‌زودی‌‌هم‌پلاک‌میشه