اعلام آمادگی تولید محصولات بهداشتی و ماسک در شرکت های خودروسازی در حالیست که نگاهی به سابقه خودروسازان در زمان جنگ تحمیلی نیز نشان از انجام مسئولیت های اجتماعی این صنعت در هر بازه زمانی است.
با وقوع جنگ تحمیلی شرکتهای خودروسازی، اولویت خود را کمک به جبهههای جنگ قرار دادند و در نتیجه اغلب خودروسازان به تولید خودروهایی دست زدند که بتوانند به کمک نیروهای نظامی بشتابند. در دوران جنگ، تیراژ تولید خودرو همچنان پایین بود و کارخانههای خودروسازی در خدمت جبههها بودند.
در این دوره و در حالی که کنترل کارخانههای خودروسازی عمده کشور به دست مدیران دولتی قرار گرفته و شرایط کشور جنگی بود، سرمایهگذاری اصلی دولت، بر توسعه ساخت خودروهای سنگین و باربری تمرکز یافت تا خودروسازان با تولید این خودروها بتوانند به کمک جبهههای جنگ، بشتابند.
به طوری که تولید جیپ های فرماندهی و پوکه های توپ در شرکت های خودروسازی انجام می شد. انجام چنین اقداماتی از سوی خودروسازان که در راستای مسئولیت های اجتماعی آن ها بود، امروز و در شرایطی که کشور و دولت درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، شکل دیگری به خود گرفته و خود را در قالب تولید محصولات بهداشتی نشان داده است.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درگفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به انجام مسئولیت های اجتماعی از سوی خودروسازان می گوید: سابقه انجام این اقدام در میان خودروسازان به سال های جنگ و ساخت قطعات جنگی بر می گردد و حال نیز با در جبهه بهداشت با اقدام به تولید وسایل بهداشتی مسئولیت اجتماعی خود را اجرایی می کنند.
وی با بیان این که در سال های اخیر نیز همواره به دنبال اجرای مسئولیت های اجتماعی خود بوده اند، می افزاید: بخشی از این مسئولیت ها نوشته و برخی دیگر نانوشته هستند ضمن آن که تولید همراه با زیان خودروسازان در دوسال گذشته با هدف حفظ حقوق مصرف کنندگان از دیگر مسئولیت های اجتماعی خودروسازان بوده اما از سوی مردم و مسئولان دیده نمی شود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره تولید ماسک در شرکت های زیرمجموعه خودروسازان تصریح می کند: استفاده از ظرفیت شرکت های زیرمجموعه در کنار فعالیت ادامه دار تولید در شرکت های خودروسازی با هدف انجام تعهدات در شرایطی که تعطیلی همه ادارات و کارخانه ها تاکید می شود نیز نشان از مسئولیت این شرکت ها دارد.
کاکایی ادامه می دهد: در مجموعه ای همچون ایران خودرو حدود ۳۰ هزار پرسنل و سایپا نیز ۲۰ تا ۳۰ هزار پرسنل در رفت و آمد هستند که انواع اقدامات پیشگیرانه برای همه این افراد در حال انجام است و تبعات آن کاهش تنش های اجتماعی خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که خودروسازان امیدوارند که این تلاش ها دیده شود، تصریح می کند: اقداماتی که از سوی دو خودروساز اصلی انجام می شود مردم این وظیفه را از سوی دولت می دانند در حالی که خودروسازان سهامدار خصوصی دارند و در حال انجام مسئولیت اجتماعی خود هستند تا با کمترین تنش وظایف خود را در قبال مشتریان و جامعه عمل کنند.