پیش بینی تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو ایران در سال 99

 

پیش بینی تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو ایران در سال 99

 
ویروس کرونا که از چند هفته ای است که رسما ورودش به ایران تایید شده است، به جان بازار خودرو نیز افتاده و بنابه گفته فعالان بازار بر خرید و فروش خودرو تاثیر به سزایی گذاشته است. حتی مراجعه شهروندان برای تعویض پلاک نیز کاهش  داشته و در پی نگرانی های بهداشتی فعالیت مراکز تعویض پلاک نیز به صورت زوج و فرد در آمده است.
 
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر بازار خودرو کشورمان:
 
سه هفته پس از شیوع کرونا بازار خودرو هم مانند سایر بازارها رکود سنگینی را تجربه می‌کند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که اوج فروش بازار خودرو در ماه‌های پایانی ‌سال و قبل از شروع مسافرت‌های نوروزی به شمار می‌آید.
 
آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند تا یک ماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمت‌ها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی خود به ‌فروش برسانند، حال آنکه هم ‌اکنون در بازار بی‌مشتری، این خریداران هستند که با چانه‌زنی قدرت بازار را به‌ دست گرفتند.
 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این زمینه گفته است، شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاه‌داران گرفت. این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی ‌سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیب‌شان شود اما خالی‌شدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.
 
 
با وجود این، بسیاری از مشتریان بازار خودرو که با شیوع کرونا از بازار کناره گرفته‌اند، نمی‌دانند که آیا روند ریزش قیمت‌ها پس از‌ سال نو ادامه خواهد داشت یا خیر؟
در همین زمینه، کارشناسان بازار خودرو از پیش‌بینی‌شان از بازار خودرو در ‌سال ٩٩ به رسانه‌ها گفته‌اند که تداوم کاهش تولید خودرو چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت خودرو ندارد.
 
چندی پیش هم دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به وضع تولید خودرو گفت که به دلیل تشدید تحریم‌های بین‌المللی، توقف خطوط خودروهای چینی و کاهش واردات قطعات چینی تیراژ تولید خودروها کاهش یافت. در گذشته میزان تولید خودروی خودروسازان به دو‌هزار دستگاه می‌رسید و این درحالی است که در ماه‌های پایانی‌ سال میزان تولید خودروها به هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است.
 
این مساله در کنار تورم عمومی کشور می تواند زمینه ساز افزایش قیمت ها در بلند مدت شود، همچنین به نظر می رسد که ریسک ادامه روند افزایشی نرخ ارز نیز همچنان وجود دارد که این عامل نیز طبیعتا مانند سایر عوامل می تواند به افزایش قیمت ها در بازار منجر شود.
 
بنابراین چشم انداز کلی بازار در سال 99 همچنان افزایشی به نظر می رسد هرچند به شکل کامل مشخص نیست که تاثیر کاهشی شیوع کرونا بر بازار خودرو و سایر بازارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما در مجموع می توان حدس زد که در صورت ادامه یافتن شرایط اقتصادی فعلی، در میان مدت، آتش زیر خاکستر بازار خودرو بار دیگر شعله ور شده و دردسری تازه را برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.
 
کرونا تولید خودرو را در برخی شرکت‌های خودروسازی تعطیل کرد. دیروز گروه خودروسازی سایپا از توقف تولید خود و در عین حال، ادامه فعالیت تکمیل کاری خودروها تا پایان‌ سال خبر داد. سایپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور پیشگیری از شیوع کرونا شرکت‌های زیرمجموعه خود را از پنجشنبه ٢٢ اسفند تا روز پایانی سال یعنی ٢٨ اسفند تعطیل کرده است و در این مدت بیشتر خودروهای ناقص تکمیل می‌شود.
 
این موضوع در شرایطی است که رسانه‌ها برای تعطیلی یا شیفت‌بندی کارگران، کارخانه‌ها را زیر فشار گذاشته‌اند و این احتمال وجود دارد که سایر کارخانه‌های خودروسازی و مونتاژ خودرو در روزهای آینده تعطیل شوند اما کاهش تولید خودرو در روزهای پایانی ‌سال چه تأثیری روی بازار آن دارد؟
 
به نوشته فارس: طبق بخشنامه معاون توسعه منابع انسانی ایران خودرو، تولید این شرکت خودروسازی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
 
پایش میدانی بازار خودرو و نمایشگاه‌های خودرو تهران حکایت از به صفر رسیدن معاملات دارد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بیش از هر چیز ناشی از شیوع ویروس کرونا است.
 
بررسی قیمت‌های بازار نشان می دهد که از چهارشنبه هفته گذشته (هفتم اسفندماه) تا عصر دیروز قیمت‌ها دستخوش تغییر نشده و همان کاهش هفت تا ۱۲ میلیون تومانی در خودروهای داخلی و افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی تا آن تاریخ نسبت به هفته قبل از آن مشاهده می‌شود.
 
کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد قیمت ها از سایت های فعال اینترنتی آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها را رقم زده است.
 
 
در این زمینه، سعید موتمنی ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت توضیح داد: «به جرات می‌توان گفت این روزها کسب و کارهای همکاران این حوزه نسبت به پیش از شایع شدن ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.»
 
وی گفت: «این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران نیز در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.»
 
موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت:‌ «چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.»
 
وی بیان‌داشت: «افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند.»
 
بررسی قیمت ها نشان می دهد قیمت برخی خودروهای مونتاژی بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.
 
انجمن قطعه سازان ایران: عدم تامین قطعه از چین در اثر فراگیری ویروس کرونا [به روز رسانی] - اسفند 98
خودروسازان مطرح ایران در حالی همچنان به تولید محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) مشغول هستند که اخیراً تردیدهایی مبنی بر کمبود قطعات خودرو برای پوشش تیراژ فعلی، ایجاد شده است.
 
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان ایران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: «پس از انتشار ویروس کرونا در کشور چین، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورده است و تا قبل از این، برخی قطعات خودروهای داخلی را که از چین وارد می کردیم، اکنون با مشکل تامین مواجه شده اند.»
 
مازیار بیگلو در ادامه صحبت های خود گفت: «اکنون نه ‌تنها راه هوایی، بلکه راه های زمینی برای خرید کالا از چین امکان ‌پذیر نیست و اگر شرایط به همین گونه پیش برود، در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. پس از تحریم ها نیز دیگر نمی ‌توانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می ‌توانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص خود به سراغ چینی ها برویم، اما اکنون برای تکمیل کردن خودروهای ناقص داخلی از موجودی انبارها استفاده می ‌کنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوی خودروسازان خواهد بود و قطعا بعد از عید با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»
 
 
چین در طول یک دهه گذشته همواره یک بازار کلیدی چه برای خودروسازان خارجی از فولکس‌واگن تا جنرال‌موتورز و چه شرکت‌های داخلی مثل جیلی و سائیک‌موتور بوده است. کارشناسان می‌گویند ویروس کرونا سبب وارد آمدن هزینه‌های شدید به زنجیره تامین قطعات خودرو و تقاضا شده است.
 
مشکلی که وجود دارد این است که هیچگونه راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از چین وارد کشور نمی شود. نکته قابل توجه دیگر بعد شروع تحریم ها، آغاز بکار دوباره شرکت های قطعه سازی داخلی و تکیه بر توان داخلی بوده است. برخی شرکت‌ های قطعه ساز با تعدیل نیروی کار روبرو بودند که امروز بخشی از آنها به کار برگشته ‌اند و مشغول به کار شده اند.
 
بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو نیز اعلام کرد: «جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینه ‌های تولید منطقی شود. در این بین هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته پیدا کرده است، به دنبال آن نارضایتی مردم از کیفیت قطعات و خودروهای داخلی نیز بیشتر شده است.»
 
از چهارشنبه دو هفته قبل که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، بسیاری از شهروندان به توصیه وزارت بهداشت، پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌اند تا با رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی، خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارند. از آنجا که پی‌در‌پی توصیه می‌شود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.
 
 
 
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بسیاری از شهروندان خرید و فروش خودرو را به دلیل آنکه نیاز به حضور فیزیکی در بنگاه‌ها و دفترخانه‌ها دارد، متوقف کرده و برخی حتی برای انجام امور مربوط به شماره‌گذاری خودروهای خود نیز مراجعه نمی‌کنند. به گفته آنها، در کنار این موضوع، رشد شدید قیمت‌ها نیز عامل دیگری در کاهش تقاضا به شمار می‌رود که سبب شده خیلی‌ها عملا توان خرید در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته می‌شود قیمت خودروهای داخلی اندکی افت داشته، هر چند هنوز به دوران قبل از آغاز طوفان گرانی بازنگشته است.
 
از حدود یک ماه پیش، موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعی متوقف یا کند شد، با این حال در مجموع رکوردهایی جدید در بازار به ثبت رسید.
 
گفته می‌شود روند عرضه محصول از سوی خودروسازان نیز همچنان نسبتا ضعیف است و واکنش ضدکرونایی مشتریان نیز به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای شرکت‌های خودروساز شده است. در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا تولید نیز روندی عادی دارد.
 
از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر می‌رسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان (در راستای کاهش شیوع کرونا) انجام شود.
 
 
این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان با تعطیلی موقت مواجه شد. این ویروس همچنین ضرر بزرگی به معاملات در بازار خودروی چین زد و فروش را با رکود کم سابقه‌ای مواجه کرد، زیرا بسیاری از شهروندان چینی ترجیح می‌دهند فعلا از منازل خود خارج نشوند.
 
با این وجود خودروسازان ایرانی، قصد دارد تا جای ممکن به تولید ادامه دهند و در همین راستا نیز تمهیداتی را در راستای ضد عفونی خطوط تولید، بررسی وضعیت سلامتی کارگران و کارکنان خط تولید اندیشیده اند.
 
با این وجود به نظر می رسد که در شرایط فعلی و حداقل طی هفته جاری، خرید و فروش خودرو در بازار به سختی صورت پذیرد و زمینه برای کاهش قیمت برخی از خودروها در بازار ایجاد شود
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مهدی
0

باسلام.حتمان باید یه مریضی بیاد تاوضعیت نابسامان خودروبه سامان برسه وقیمت ها کاهش پیداکنه.چرانباید خود ماانصاف نداشته باشیم.بایدانصاف وعدالت وحمایت ازمصرف کننده راازویروس کروناآموخت.
07:57  1398/12/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : اقا وحید سلام. با این اوضاع بنظرتون v1p هارو کی فاکتور میکنن؟ فروش ۹۰ روزه ایم که تقریبا ۵۰ روزش رفته... ماشینمونو بدن سود تاخیر نمیخوایم...
علی : شما برو از کارخونه تهیه کن... در ضمن قیمت کارخونه 405 تومن هست نه 399 تومن. و امروز فرداست که حدود 80ـ90 تومن بره روی قیمت کارخونه ای اطلس. و البته بقیه ماشین های سایپا. همانطور که 50 تومن رفت رو قیمت پراید وانت. درضمن من الان سمند دارم ولی اطلسم دربیاد حتما اطلس رو سوار میشم چرا که خیلی مقرون بصرفه تر هست برای داخل شهر تهران و شهرهای بزرگ. شما با پول اطلس میتونید مدل های نسبتا پایین206 تیپ دو و رانا و مدل های نسبتا پایین ایران خودرو بخرید. ولی اون سواری رو 206 تیپ دو بهت نمیده. رانا بهت نمیده.
سایناs : حق بت با شماس من از وقتی که ایرانخودرو برای فروش ماشین گذاشته توی سابت با پیش فروش فروش فوق العاده چیزی بالغ بر۵۵ بار ثبت نام کردم دریغ از یک بار بنده شدن و قیمت بازار آزادم نه برای سایپا و ن ایرانخودرو اصلا نمیصرفه فرقی ام نداره اخه پژو پارسال یا ۹۰۰ یا پژوه ۲۰۷ که عینا همون ۲۰۶ با قیمتای نجومی باراز و ماشینای سایپا فقط قیمت کارخونه مصرفه یکی از دوستانم هم خودش و زنش هم مادرش هم برادرش هر سه تاشون تو یک سال قرعه کشی ایرانخودرو برنده شدنولی من هیچی تازه قرعه کشی سایپا ام ثبت نام میکردم🤣برنده نمیشدم
سعید : چه ربطی داره.کسی که عدم تخصیص خورده تکلیفش مشخصه درنیومده به اسمش.چه اعتراضی هست.اونایی که ارسال خوردن و هنوز پیامک نیومده دارن میان اعتراض چون حق اعتراض دارن و ماشین رو برنده شدن ولی بلاتکلیفن.شما ظاهرا خیلی دوست دارید از اب گل الود ماهی بگیرید
محسن : سلام زینب خانم شما دعوتنامه برات اومده تحویل تیر ماه هستی؟ تارا ۶ سرعته ؟
رضا T8 : ثبت نامم 18 بهمن بوده تکمیل وجه دقیق یادم نیست تو برج 12 بود ، تازه دو روز پیش صدور پلاکم سبز شد
مسلم S3 : اگر در قرارداد ذکر کرده قیمت نهایی طبق قیمت روز محاسبه میگردد مابالتفاوت میگیره ولی اگر در قرارداد قیمت نهایی همان قیمت در زمان ثبت نام هست، نمیتونه هیچ مبلغی اضافه بگیره
ساینا دوگانه اسفند : سلام بچه ها من تحویلی هفته آخر اسفند بودم ساینا اس دوگانه یکسال پیش 114واریز کردم الان برام ساینا 85گانه با کوییک اس پیشنهادی فرستادن ولی از لحاظ قیمتی خیلی فرق داره. بعدش امروزم مدیر عامل سایپا گفته قیمت خوردو ها افزایش پیدا میکنه به نظرتون برام تکمیل وجه میاد قبل افزایش قیمت یا نه که پیشنهادی هارو واریز کنم
X5 آذر : خدایی عجب شانسی دارم ی ماشین ثبت نام کردم جنگ شد سیل اومد دیگه چ اتفاقی میخواد بیوفته تا ماشین رو تحویل بدن تمام موهام سفید شده!!! بدقولی و بی مسئولیتی شرکت یک طرف این اتفاقام یک طرف
T8 بهمن : سلام به سلاتی تکمیل وجه برا چه تاریخی بوده ؟ من 30 بهمنم هنوز تکمیل وجه هم سبز نشده برام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات : اینا همه اتاق هستن لطفا جو ندهید
207اتو تیر : سلام واریز اول چه مبلغی ؟ تکمیل وجوه چقدر واریز کردین ؟
حمید : واسه منم تحویل تیره31 منتظر دعوت نامه هستم فقط شب روز استرس دارم که افزایش قیمت ندن باز
207 اسفند : تکمیل وجه 14 دی کسی مونده فاکتور نشده باشه؟
رضا : حدودا از زمان تکمیل وجه 90روز کاری طول میکشه.الان داره تکمیل وجه دی ماه رو تازه فاکتورمیکنه
مرتضی : پاسخ به فرید. ایران‌خودرو که چند ماهه، چند هزار خودرو احتکار کرده از زرنگی اش نیست، تعزیرات چشم ها شا بسته. اگه یه مغازه دار چند تا پوشک احتکار میکرد ببین چکارش می کردند، چقدر جریمه اش می کردند و اجناسش را به قیمت توزیع می کردند.
آریو : سلام سمند سورن بنزینی تاریخ تکمیل وجه1402.11.9هنوز فاکتور نشده دوستان کسی اطلاعی داشت ممنون میشم جواب بده
رضوان : فراخوان بهار راهم بفرستین خسته شدیم از چشم دوختن به گوشی که پیامک کی میاد فراخوان کی میاد بفرستین بره دیگه
X55 : اقا چرا استرس به بقیه میدی اونایی که تو گل رفتن اگه به تصویر نگاه کنید اتاق خالی هستند هنوز مونتاژ نشدن
207ارتقا.... : سلام دوستان کسی اردیبهشت 207ارتقا یافته فاکتور شده ...یا احتمال داره اردیبهشتیها کی فاکتور بشن