نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 

نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 
نقش جعبه‌دنده در خودرو همواره زیر سایه‌ی عملکرد پیشرانه قرار دارد، اما حقیقت این است که جعبه‌دنده می‌تواند تفاوت میان یک سواری عالی و متوسط را رقم بزند.
 
در دنیای خودروسازی همواره عملکرد پیشرانه‌ها در کانون توجهات بوده است و این امر سبب شده تا به جعبه‌دنده‌ها آن‌طور که شایسته است بها داده نشود. در حقیقت بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نقش جعبه‌دنده‌ها و تأثیرشان بر کیفیت سواری خودرو، تنها پیشرانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. با ظهور استفاده‌ی گسترده از انرژی الکتریکی در خودروها بالاخره فرصتی طلایی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری انتقال قدرت پدید آمده است تا بتوانند جعبه‌دنده‌ها را در کانون توجهات قرار دهند.
 
در جعبه‌دنده‌های هیبریدی امروزی بیشتر قسمت‌ها نسبت به نمونه‌های به‌کار رفته در خودروهای معمولی دست‌نخورده باقی مانده است و تنها تفاوت را می‌توان در به‌کارگیری یک ژنراتور الکتریکی درون جعبه‌دنده دانست.
 
 
شرکت ZF که در زمینه‌ی تولید جعبه‌دنده‌های مختلف سرآمد است، چند سالی است که سبد محصولات خود را گسترش داده تا تنوعی از جعبه‌دنده‌های نوین را برای پاسخ‌گویی به نیازهای تازه‌ی بازار خودروسازی تولید کند. محصولات جدید ZF به خودروسازان اجازه می‌دهد تا از میان انتخاب‌های گوناگون مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. این محصولات عملکردی مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی دارند، اما مبدل گشتاور در آن‌ها جای خود را به یک موتورالکتریکی داده است.
 
ظاهر جعبه‌دنده‌های جدید ZF تقریباً مشابه نمونه‌های قبلی است و به همین دلیل ابعادشان تغییری نکرده است و خودروسازان برای به‌کارگیری آن‌ها در محصولات خود با مشکل مواجه نمی‌شوند. حس و حال منتقل شده توسط جعبه‌دنده‌های جدید مانند نمونه‌های CVT نیست، بلکه مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی تغییر دنده توسط راننده حس می‌شود. این جعبه‌دنده‌ها می‌توانند از طریق سیستم‌های بازیاب انرژی ترمز، انرژی الکتریکی تولید کنند و در زمان مورد نیاز با تولید گشتاور اضافی به پیشرانه کمک کنند.
 
جعبه‌دنده‌های هیبریدی ZF شامل نمونه‌های کوچک نیمه هیبریدی با ۴۸ ولتی با قدرت ۲۰ اسب‌بخار، نمونه‌های تمام هیبریدی با قدرت ۵۴ و ۱۲۱ اسب‌بخار و نمونه‌های ولتاژ بالا با قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است که می‌توانند در سیستم‌های انتقال قدرت چهار چرخ محرک و محور عقب محرک مورد استفاده قرار گیرند. ارتباط نمونه‌های تمام هیبریدی با پیشرانه می‌تواند در هنگام رانندگی تمام الکتریکی کاملاً قطع شود و انرژی الکتریکی تولیدی صرف به جریان انداختن و گردش مایعات در مکانیزم‌های هیدرولیکی پیشرانه شود، به‌علاوه قابلیت اعمال تغییرات برای هماهنگی با پیشرانه‌ها را دارند.
 
 
جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی بسیار ساده‌ترند. این جعبه‌دنده‌ها به‌طور معمول تک سرعته‌اند که برای کاهش سرعت چرخش موتور الکتریکی از حوالی ۱۲ هزار دور بر دقیقه تا سرعت‌های مناسب برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی خودروهای الکتریکی برای صرفه‌جویی در وزن و فضا از موتورهای الکتریکی کوچکتر با گشتاور تولیدی کمتر که و کارکرد ۲۰ هزار دور بر دقیقه ستفاده می‌شود. برای کاهش سرعت کارکرد این موتورها باید از جعبه‌دنده‌های دو سرعته استفاده شود. با وجود سادگی جعبه‌دنده‌های تک سرعته، اما بازهم مهندسی پیچیده‌ای در پس طراحی آن‌ها نهفته است. در این جعبه‌دنده‌ها سرعت چرخش در دو مرحله کاهش می‌یابد که نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توان در فولکس‌واگن ID3 یافت.
 
برای کاهش سرعت دورانی شفت موتور و انتقال آن به چرخ‌ها، سرعت باید تا ۱۰ برابر کاهش یابد. تحقق این امر تنها با یک جفت چرخ‌دنده به این معنا است که قطر یکی از چرخ‌دنده‌ها نسبت به چرخ‌دنده‌ی دیگر بسیار بزرگتر است. در عمل استفاده از این حالت به دلیل محدودیت فضا امکان‌پذیر نیست، درنتیجه مهندسان کاهش سرعت را توسط دو جفت چرخ‌دنده و در دو مرحله انجام می‌دهند. اگرچه این سیستم‌ها از لحاظ الکترونیکی پیچیده هستند، اما در مقایسه با جعبه‌دنده‌های قبلی پیچیدگی کمتری دارند و این امر بیانگر آن است که برخی قطعات مهندسی نه‌تنها اهمیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه با گذشت زمان بر میزان حیاتی بودنشان افزوده می‌شود.
 
 
از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته می‌توان به جعبه‌دنده‌های سکوئنشال اشاره کرد. در این جعبه‌دنده‌ها برای تسریع روند تعویض دنده، کلاچ و قطعات مربوط به همسان‌سازی سرعت چرخ‌دنده‌ها حذف شده و به‌جای آن سیستم‌های الکترونیکی با اتصال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو در کسری از ثانیه گشتاور انتقالی را برای تعویض دنده حذف کرده و پس از تعویض دوباره اتصال گشتاور را برقرار می‌کنند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , جعبه‌ دنده‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبریز x5 شهریور : سلام و ارادت برای من بخش ارسال پلاک و مدارک زرد رنگ مونده، برای پیگیری مدارک زنگ زدم نمایندگی گفتند به خود شرکت زنگ بزنید، زنگ زدم شرکت گفتند مدارک رو پلیس می فرسته و دست ما نیست و احتمالا بعد از تحویل خودرو می فرسته رفتم سایت پلیس من یک پلاک اضافه نشون میده و وضعیتش رو نوشته: داراي مالک - نصب برروي وسيله بعدش رفتم سایت راهور بخش رهگیری سامانه مرسولات سازمانی پلاک جدید رو دادم نتیجه نوشته: مرسوله اي با مشخصات وارد شده تا کنون از سوی ناجا تحویل پست نگردیده است
شاهین G : سلام شرمنده برا شما هم اسفند ماه اومده بود همون تبدیل G?یا اولین باره اومد
X5 : واسه من داره وارد یکسالگی میشه میخوام تولد بگیرم واسش
مشکیj7 ابو محمد : سلام دوستاتی که اطلاع دارن پاسخ بدن موقع ثبت نام یکی از مدارک برگه سخا بود و تعهد نامه تعویض پلاک برای شرکت که بتونه پلاک جدید بگیره، سوال؟ آیا باتوجه به اینکه بنده ماشین قبلی مو که پلاکش بنام خودم بود اما از شهر دیگه فروختم وفک پلاک هم شده رو بهم میدن یا پلاک جدید بر اساس محل تولد وآدرس سکونتم درشهری که هستم؟
شاهین اتومات گرمسار : سلام دوستان ماشین منم موعد تکمیل وجهش دی ماه بود ولی تاخیر داشت ولی دو اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شد
تارادستی سفید : واریزدومتون چه تاریخی بود؟؟
Mahdi : به خدا خسته شدیم .این که هرروز سایت بیخود سایپا رو نگاه می‌کنیم.
تارا سوار : پارس یه پلتفرم قدیمی است که اصلا قابل قیاس با تارا نیست،تارا آپشنهای زیادی دارد در صورتی که پارس آپشن خاصی ندارد،البته این نظر بنده است
محسن A5 مرداد : من هم مشهد هستم نمایندگی بیک خراسانی, 28 اسفند شاسی و دیروز فاکتور شده, X5 هم تاخیر زیاد داشته بدلایل فنی که تولید کننده داخلی نتونسته قطعه رو فراهم کنه و درکل کرمان با پول مشتری تا آخرین لحظه بجای واردات کار میکنه و به همین خاطر تاخیرش بالاست, اسفند 402 برای خواهرم x5 نوشته بودم و این 5 ماهی که تحویل گرفته کمپوتی از ایرادات عجیب و غریب داره, از خرابی لاستیک های ایرانیش تا خاموش شدن مانیتور تقه گیربکس عمل نکردن آتو پارک و... هرچی داخلی سازی بیشتر میشه سود شرکت بالا میره برای همین تعداد ثبت نام x5 از تمام خودروهاش بیشتره و من به شخصه بخوام از بازار خودرو تهیه کنم سمت کرمان نمیام
امیر : دوستان دیدم خودرو هایی که بار میشه به سمت نمایندگی تو راه تمام روغن هیدرولیک و هر چه دستشون برسه از خودرو بردارن بر میدارن .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 29 بهمن : سلام روزتون به شادی بنظرتون بهمن ماه رو حداکثر تا کی تحویل بدن 9 ماه بدون ماشین اصن دیگه حال ادم از این همه بی عدالتی بد میشه
توحید ارومیه : سلام ساینا تک فروش فوق العاده 9بهمن. حدودا اواسط اردیبشهت به بعد فاکتور میشی
رضا : سلام داداش 207 شیشه ای پانا تحویلم مرداد دعوت نامه دومیش برج چند میا کسی میدانه راهنمایی کن امادگیش داشته باشم
توحید ارومیه : اون دوستانی که امروز برگشتن به تکمیل وجه شده احتمال 99درصد فردا فاکتور بشن.حالا بعد تحویل خودرو هم 3ماه بعد کد چک بیاد براشون و برن از بانک باقی مانده سود تاخیرشون رو بگیرن
توحید ارومیه : ساینا دی 3ماه بعد تحویل خودرو برای سود تاخیر پیام میاد
احسان : برای منم همونه، یعنی ما رو تا آخر اردیبهشت میدن؟
علیرصا : بی ادبی هست ولی شرکت سایپابی جامیکنه جی ال بده ثبت نام من جی بوده بایدهمونودوستی تحویل بده
محمد : اون واسه پیش فروشه نه فروش فوق العاده الان باید پرداخت کنی تا تکمیل وجه کامل بشه
207 مشکی آبنوس بوشهر : سلام و درود زنگ بزن ایران‌خودرو تهران حتماً پیگیری کن ماشین منم از 28اسفند رفت رو درحال بارگیری ولی نمی‌فرستادن شنبه زنگ زدم یکشنبه فرستادن با این شماره تماس بگیر 09644 فقط تایم اداری تماس بگیرید
کوییک 25 مهر : بالاخره بعد از 170 روز فاکتور شدم الانم پلاک آنلاین شده ایشالا قسمت همه