استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 

استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 
سر استرلینگ ماس، تنها راننده‌ی بریتانیایی دارنده‌ی نشان شوالیه از خاندان سلطنتی انگلستان، در ۹۰ سالگی درگذشت. او با هفت عنوان دومی و سومی در فرمول یک، به راننده‌ی بزرگ بدون قهرمانی معروف بود.
 
 
استرلینگ کرافورد ماس (Sir Stirling Craufurd Moss) ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۹ متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و ۱۹ سالگی، نخستین تجربه‌ی رانندگی حرفه‌ای خود را با قهرمانی در رقابت‌های بریتیش فرمول ۵۰۰ سی‌سی آغاز کرد. سر استرلینگ ماس از همان ابتدای فعالیت در دنیای موتوراسپرت، رانندگی و مدیریت تیم S. C. Moss را برعهده داشت و تا سال ۱۹۵۰، تقریبا در هر رقابتی که شرکت می‌کرد، به رتبه‌های اول تا سوم آن می‌رسید.
 
 
سر استرلینگ ماس با عبارت لقب «بزرگ‌ترین راننده‌ای که هرگز قهرمان نشد» در دنیای فرمول یک شناخته می‌شود. او اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ با تیم HW موتورز وارد رقابت‌های جایزه‌بزرگ شد. در فصل ۱۹۵۵، استرلینگ ماس به تیم فرمول یک مرسدس پیوست و عنوان نایب‌قهرمانی جهان را کسب کرد. در سه‌ سال بعد هم با رانندگی برای تیم‌های مازراتی و واندرول (Vanderwell) و R.R.C جمعا چهار مرتبه نایب‌قهرمان فرمول یک شد. همچنین بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱، سه‌بار به عنوان سومی جهان رسید تا ناکام بزرگ تاریخ فرمول یک باشد. استرلینگ ماس تا ۸۲ سالگی در رقابت‌های مختلف اتومبیل‌رانی حرفه‌ای و آماتور شرکت می‌کرد. او با رکورد ۲۱۲ قهرمانی در ۵۲۹ مسابقه، ۴۰ درصد رقابت‌هایی که آغاز کرد، با رتبه‌ی اول به‌پایان رساند.
 
مشهورترین راننده‌ی بریتانیایی فرمول یک در دوران کلاسیک با سه رکورد جالب در سال‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ معروف شد. در سال ۱۹۵۰، او به‌همراه لسلی جانسون با یک دستگاه جگوار XK120 به‌مدت ۲۴ ساعت با سرعت ثابت ۱۷۳ کیلومتربرساعت در پیست بیضی‌شکل نزدیک پاریس رانندگی کرد. این رکورد در حالی ثبت شد که رانندگان هر سه ساعت عوض می‌شدند و خودرو برای سوخت‌گیری و تعویض لاستیک توقف می‌کرد. درنهایت، مجموع مسافت طی‌شده‌ی استرلینگ ماس و لسلی جانسون به ۴،۱۲۷ کیلومتر رسید.
 
سال ۱۹۵۵، ماس و جانسون همراه دو راننده‌ی دیگر رکورد سال ۱۹۵۰ را ارتقا دادند. آن‌ها به پیست اتودروم پاریس بازگشتند و هفت شبانه‌روز کامل با سرعت ثابت ۱۶۱ کیلومتربرساعت رانندگی کردند و ۲۷،۱۲۰ کیلومتر را پیمودند. این رکورد هم پشت فرمان جگوار XK120 ثبت شد.
 
 
سومین رکورد باورنکردنی استرلینگ ماس در سال ۱۹۵۷ با رانندگی روی دریاچه‌ی نمک بانویل و رسیدن به نهایت سرعت ۳۹۳ کیلومتربرساعت بود. در آن سال، خودرو تک‌سرنشین ساخت ام‌جی (MG EX181) به ماس کمک کرد تا پنج رکورد مختلف در کلاس F ثبت کند.
 
سال ۱۹۹۰، استرلینگ ماس عضو تالار مشاهیر بین‌المللی موتور اسپرت شد و سال ۲۰۰۰ به‌خاطر ثبت رکوردهای مختلف و افتخارآفرینی برای مردم انگلستان، از ولی‌عهد بریتانیا عنوان شوالیه گرفت. سال ۲۰۰۹، شرکت خودروسازی مرسدس بنز نسخه‌ای ویژه از سوپراسپرت SLR مک‌لارن را با اسم سر استرلینگ ماس نام‌گذاری کرد که ۷۵ دستگاه از آن تولید و با قیمت یک‌میلیون دلار عرضه شد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , استرلینگ ماس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
22بهمن : سلام خدمت خدا نشناس های زامیاد وسایپا الان 3ماه ثبت نام نیسان کردیم قرار یک ماه زودتر هم گفتن تحویل بدن الان 3ماه بنده بدون یک ریال درآمد با دوتا بچه مدرسه ای ومستجر کل زندگیم همین 500ملیون پول شود ودوستی تقدیم شما کردیم به امید اینکه باهاش کار کنم کار که نکردم هیچ چندوقت دیگه 80ملیون از کجا بیارم چک پاس کنم اگر شرف دارید زودتر پلاک کنید اگرم بیشرفید همینجور مردم را گرفتار نگهدارید
شاهین جی تبدیل به جی ال : درجواب دوستمون گفته درصورت تبدیل تأخیر تعلق می‌گیرد بله من تبدیل زدم ۶ماه تأخیر داشتم حدودا ۱۰۰ملیون وبابت تبدیل ۲۱ملیون تعلق گرفته ولی چندماه طول میکشه بدن خداداند
g; : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست...
محمد : Cvt گیربکس اتوماتیک و sbrسنسور کمربند شاگرد
افشاگر : تو بیخود کردی مزدور منافق که حرف مفت میزنی وتو دل هموطنت رو خالی میکنی.من یکی از دوستام توشرکته وگفته شاید با تاخیر تحویل بشه ولی به همه ی اونایی که تعهد بهشون دادیم وقرارداد دارند خودرو به اندازه هست وقطعا تحویل میشه.بعضیا یا مریضند یا عمدا برای ایجاد یاس وناامیدی وآشوب تلاش میکنند.شنونده باید عاقل باشه
Azim : تو قرارداد من همچین چیزی نوشته نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی بی پلاک : ولی فک نکنم تو این چن وقته تحویل داده باشن بلخره یه نفر باید تو سایت بگه تحویل گرفته ک خیال بقیه راحت بشه
مجید : اونی که مرداد ماه تحویل گرفته احتمال زیاد ثبت نامی اول تیر ماه یا خرداد ماه بوده ولی اونی که مهر ماه تحویل گرفته نمیدونم شاید شماره گذاری میکنن ولی به تعداد محدود
هادی : دوستان این حرف های افزایش الکی هست من تا دوشنبه صبر میکنم اومد که هیچ نیومد اول میرم شرکت جواب داد همونجا عیب نداره نداد شکایت میکنم وکیل میگیرم
24بهمن : کسی فوقالعاده24بهمن هست؟
کیان : 206 تیپ 2، یکم دورش رو با قیچی باید کوچیک کنی تا واشرش دورش بیفته
سجاد : همه گزارش دادیم
ساینا اس شهریور : صدای موتور و شتاب چطوره؟
ادیب : منم مثل شما هستم اگه فاکتور شدی اطلاع بده ممنون
نیسان تک : من 31 شهریور پدیرش شدم حالا به وقت تحویلم مونده نمیتونم نظر بدم با توجه به نظرات دوستان که میگن خرداد وتیر ثبت نام کرده بودن یه جای کار میلنگه من اردبیل هستم قبل ثبت نام من در شهریور ماه تو خود نمایندگی سایپا یه نفر اومده بود ماشینش رو بفروشه چکی گرفته بود بهش گفتم کی تحویل گرفتی گفت 10 مرداد خیلی ام مشتاق بود ماشین رو بده من پیش قسط رو بگیره من چک هارو پاس کنم از اونجایی که سند تو رهن بود ترسیدم و دلم میخواست به اسم خودم سند بیاد باز همونجا هم نیسان موجود بود همین الانم تو دیوار یکی اگهی گزاشته بود ازش پرسیدم میگه 2 مهر تحویل دادن فک میکنم نوع خودرو یا چیزهای دیگه در روند پیش برد پرونده مشتری شاید تاثیر میزاره این یه نظر شخصیه شاید دوستان واردتر باشن
پیش معروف : کلا فاکتور به پذیرش ربطی نداره بر اساس روز تکمیل وجه و موعد تحویل پس از تکمیل وجه هست برا پیش ها 30 روز بعد از واریز و برای فوق ها90 روز بعد از واریز هستش اگر مشکلی پیش نیاد از هفته آینده تا پایان ماه این دو هفته پیش رو باید پیش ها و تبدیلی های هم زمان با هم در موعد تحویل، فاکتور داشته باشن. هیچکس نمیتونه پیش بینی کنه سایپا رو ولی زمانی که حرف های اخیر سایپا و نمایندگی ها و روند فاکتور ها رو کنار هم قرار میدیم این نتیجه حاصل میشه