چرا خودروهای جدید زاپاس ندارند؟

 

چرا خودروهای جدید زاپاس ندارند؟

 
امروزه، حدود یک‌سوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه می‌شوند. دلیل این موضوع چیست و چرا خودروسازان چنین کاری می‌کنند؟
 
 
مدتی است که بعضی از غول‌های صنعت خودروسازی مدل‌های جدید خود را بدون ارائه‌ی تایر زاپاس به مشتریان تحویل می‌دهند که سبب تعجب بعضی از آن‌ها می‌شود و سؤالاتی در ذهن بسیاری از خریداران ایجاد می‌کند: اگر تایر خودرو دچار پنچری شود، چه باید بکنم؟ چرا خودروساز چنین امکان مهمی را از خودرو حذف کرده است؟ آیا مسائل مالی مطرح است؟ آیا سودجویی خودروساز سبب این تصمیم شده است؟ برای پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها باید با نگاهی عمیق‌تر به موضوع، دلایل این تصمیم را بررسی کنیم.
 
براساس مطالعات، با وجود سیر نزولی ۳۶ درصدی ارائه‌نشدن زاپاس در خودروهای جدید، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یک‌سوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده‌اند. نکته‌ی مهم توجه در‌این‌باره آن است که بسیاری از صاحبان خودروها تا هنگام بروز حادثه و مواجهه با پنچری از نبود زاپاس در خودروشان آگاه نیستند و در سال ۲۰۱۶، این موضوع سبب ۴۵۰ هزار تماس تلفنی با سازمان خودرو آمریکا شده است.
 
 
تاکنون، خودروسازان دلایل مختلفی برای توجیه حذف زاپاس از مدل‌های جدید ارائه داده‌اند؛ اما هیچ‌یک از از آن‌ها نتوانسته راننده‌ی مانده در جاده را آرام کند. درادامه، دلایل احتمالی خودروسازان برای این اقدام را برمی‌شماریم و با بررسی دلایل مختلف، سعی می‌کنیم پاسخ مناسبی برای آن‌ها بیابیم:
 
بعضی خودروهای جدید به تایرهای ران‌فلت (Run-flat) مجهز شده‌اند؛
باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود؛
وزن خودرو کاهش می‌یابد؛
مصرف سوخت اندکی کاهش می‌‌یابد؛
در بعضی از خودروها محدودیت‌های طراحی سبب حذف زاپاس می‌شود.
تایرهای ران‌فلت و کاهش مصرف سوخت
 
در سال‌های اخیر بی‌ام‌و بیشترِ محصولات خود را همراه تایرهای ران‌فلت عرضه کرده است. اگرچه سایر خودروسازان نیز از تایرهای ران‌فلت استقبال می‌کنند، بی‌ام‌و به‌عنوان پیشتاز خودروسازان در این عرصه عمل کرده است. دیواره‌ها و فضای داخلی تایر ران‌فلت تقویت شده و در‌مقایسه‌با تایر عادی خشک‌تر و سفت‌تر است. این تایرها طوری طراحی شده‌اند تا درصورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت به حرکت خود ادامه دهد و راننده بتواند به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کند. تعمیر تایرهای ران‌فلت امکان‌پذیر نیست و به‌محض بروز پنچری باید تعویض شوند. این تایرها در‌مقایسه‌با تایرهای عادی گران‌ترند و دسترس‌پذیری کمتری دارند.
 
باتوجه‌به قیمت گران‌تر تایر ران‌فلت ادعای کاهش هزینه‌ی تولید با حذف تایر زاپاس دورازذهن است؛ اما اگر درصورت حذف زاپاس و استفاده از تایر عادی به‌دست خودروساز، تغییری در هزینه‌ی تولید رخ می‌دهد؟ خرید تایر زاپاس به‌همراه جک و آچار کمی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه دارد و با‌توجه‌به اینکه خودروسازان با خرید عمده‌ی این موارد قیمت تمام‌شده‌ی کمتری می‌پردازند، می‌توان به‌طورتقریبی در نظر گرفت با حذف زاپاس در هر خودرو، سودی ۱۰۰ دلاری عاید خودروسازان می‌شود.
 
 
هیوندای یکی از خودروسازانی است که تایر زاپاس را از بیشترِ محصولات خود حذف کرده و به‌جای آن کیت اضطراری پنچرگیری ارائه می‌کند. این شرکت دلیل اقدامش را کاهش وزن خودرو اعلام کرده است. میشل تینسون، نماینده‌ی شرکت، دراین‌باره می‌گوید:
 
مهم‌ترین دلیل حذف تایر زاپاس از محصولاتمان کاهش وزن تقریبی ۱۱ کیلوگرمی است و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید هرگز دلیل مناسبی برای این اقدام هیوندای نبوده است. مهندسان همواره در تلاش‌اند راه‌های مختلفی برای بهبود بازدهی خودروها بیابند و کاهش وزن همیشه یکی از عوامل اساسی در‌این‌زمینه بوده است.
 
به‌بیان‌دیگر، کاهش وزن خودرو می‌تواند سبب بهبود مصرف سوخت شود. تحقیقات نشان می‌دهد کاهش وزن خودرو می‌تواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد که این امر در بازاریابی خودروها و بهبود رتبه‌ی مصرف سوخت برندها تأثیرگذار باشد.
 
محدودیت‌های طراحی
 
اقبال عمومی به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودروها است. در طراحی خودروهای مجهز به باتری، فضای تعبیه‌ی باتری‌ها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است. معمولا باتری‌ها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلی‌های عقب و بخشی از فضای بار قرار می‌گیرد. این عامل سبب می‌شود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند. تینسون در‌این‌باره می‌گوید:
 
مهندسان ما با اختصاص فضای زاپاس به محل قرارگیری باتری‌ها تلاش کردند تا فضای داخلی و بار خودرو دست‌نخورده باقی بماند.
 
در خودروهای بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست؛ اما با‌توجه‌به اینکه خودروهای هیبریدی سدان و کامپکت از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به‌اجبار حذف زاپاس از این مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال براساس ادعای هیوندای، طبق نظرسنجی‌های این شرکت، مشتریان دلایل شرکت برای حذف زاپاس از مدل‌های غیرهیبریدی را پذیرفتنی نمی‌دانند و این عامل سبب شده شرکت در استراتژی‌های خود تجدیدنظر کند و مدل‌هایی نظیر الانترا و اکسنت را که در گذشته بدون زاپاس عرضه می‌شدند، به‌همراه تایر زاپاس به مشتریان تحویل دهد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , زاپاس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیرx5 : با قطعی برق و سود مشارکت که ثبت نام کننده جلب کنه مطمئن باشین کمتر از ۶ماه تاخیر نخواهد داشت
امیرx5 : فقط اومدم کسانی که قصد ثبت نام ازین شرکت کلاهبردار دارن اگه بعد این همه کامنت ثبت نام کنن واقعا خ.ن
فونيكس fx : با سلام لطفا تصوير برگرداندن مراحل خريد به قبل و حذف شماره شاسي تخصيص شده در سال ١٤٠٣ از سامانه فروش مديران خودرو را بصورت قبل از اعلام پرداخت ديون دولتي ١٤٠٤ و بعد از آن كه دستكاري و تقلب خودروساز كاملا مشهود است را در سايت بارگذاري فرماييد. راه ارتباطي براي ارسال تصاوير اعلام نماييد.
بهنام جی فور : داداش زرده دگ یعنی درحال آنجامه ولی برسه هم بازم زرده برا همون یعنی آماده تحویل، حالا خودت بفهم🤣
تارادستی فروردین : همون‌رنگ‌سفید‌براخودم‌تارادستی موعدفروردین،تغییررنگ‌به مشکی آبنوس‌یاخاکستری,ینی تبدیل بزنم‌زودتحویل میدن‌اخه‌قبلا میگفتن‌سفید ازهمه‌زودتر تحویل میدن
برهان : سلام کسی خبر داره شاهین اتومات تحویل بهمن کی میاد کسی تحویل نگرفته
محمودرضا : درود بر همگی من تاریخ 22 اردیبهشت درخواست کارت سوخت خودرو تارا را در سایت https://fcs.niopdc.ir/ ثبت کردم و امروز 30 اردیبهشت کارت به دست رسید. خواستم اطلاع بدهم دوستان نیز به محض دریافت برگ سبز، از همین طریق اقدام نمایند. موفق باشید
سوم بهمن : سلام ری را مشکی برای من فقط آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده شده ۲۸ اردیبهشت برای شما چطور؟ اون مابا التفاوت رو پرداخت کردید یا مثل من گذاشتید خودش از جریمه برداشت کنه؟
داریوش : سلام تارا اسفند نقرهای تتانیوم امروز بلاخر فاکتور شد انشاا.. قسمت همه
شاهین جی : در جواب سامان سخا برای پلاک شدن ماشینه که پلاک همون شهری که زندگی مکنیم بزنن الزامشم بخاطر همینه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق 207خرداد : من مشکی بودم منتها تبدیل که زدم فقط سفید بود و رینگ آلمینیوم که تبدیل زدم
منتظر پلاک : دوستان من با پذیرش 12085623تکمیل وجه 19 اسفند 7اردیبهشت فاکتور ولی الان 23روز که روی پلاک شدن مونده به نظر شما راه حلی وجود دارد یا شماره که باهاش تماس بگیریم
دنا 6 دنده 31 اردیبهشت : سلام دوستانی که دنا 6 دنده تحویل اردیبهشت هستند از 1 خرداد با شماره ایران خودرو تماس بگیرید و بگید که موعد تحویل تون گذشته . بگید که برای شما درخواست رد کنند . با اینکار طی 48 تا 72 ساعت ایران خودرو جواب شماره رو می‌فرسته و زود تر فاکتور میشین امروز یکی از کارشناسای ایران خودرو گفت !!!
وحید، فوق العاده : جناب علوی خوش خبر باشی، ان شاء الله بسلامتی به دستت برسه و به خوشی استفاده کنی
تیر مادران رانا : برای ما هم دقیقا در همین حالت قرار گرفته خیر باشه
دنا پلاس 6 دنده : هنوز دهه سوم فروردین فاکتور نشدن
مهدی : دیدی 800 تومن شد 😄😄😄
6جی تی : سلام ببخشید از مجوز اریزو 6جی تی کسی خبر نداره
بهروز : سلام شماره تو بفرس تمال بگیرم بابت حواله
سروش : دوستان طرح فروش فوق‌العاده واسه این ماه جدید خرداد بعد مراسم رحلت امام 17به بعد شروع به فاکتور کردن بهمن ماه فروش فوق‌العاده کنن دیگه جایی پیگیر نباشید دوستان عزیز چرت هم نگید