کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 

کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 
در حالی ثبت نام کامیون های کارکرده از فردا سوم خردادماه از طریق سایت سازمان راهداری آغاز می شود که فعالان صنعت خودرو معتقدند این اقدام به نفع صنعت خودرو و به صلاح کشور نخواهد بود.
براساس یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های حمل‌و نقلی می‌توانند به منظور نوسازی ناوگان خود خودروهای تا سه سال کارکرد را وارد کنند.
بندی که در در چند سال گذشته به دفعات به تصویب رسیده و نمونه آن در روزهای مشابه سال ۹۵ است.
در آن بازه زمانی براساس پیش بینی های انجام شده، واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، تعیین شد اما شرکت های حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری کرده و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کردند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شد اما کامیون به نام شرکت بود.
در این قراردادها عملا قول نامه و سندی وجود نداشت چرا که حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود نداشت بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکت های حمل و نقل کرد و با وجود نیاز کشور به واردات این دسته از خودروها، در عمل اتفاقی رخ نداد. حال ۴ سال پس از این تاریخ دوباره این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کرده و از روز شنبه گام های اجرایی آن برداشته می شود.
در تصمیم جدید مقرر شده به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.
این تصمیم در حالیست که در چند وقت اخیر و با خروج شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران، نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر قیمت این دسته از خودروها سر به فلک کشیده بود .اما با این حال خودروسازان همچنان با این تصمیم مخالفند و معتقدند که این تصمیم به نفع کشور نخواهد بود.
 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیمایش بالای این خودروها می گوید: به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیازمند تعویض بوده و در مجموع خرید آنها به صرفه نیست. علاوه بر این، این خودروها باید از خدمات پس از فروش برخوردار بوده و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را اخذ کنند، اما ثابت کردن و اخذ همین استانداردها برای مالکان خودروها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. او معتقد است که واردات این کامیون ها کارکرد اقتصادی نداشته و به صلاح کشور نیست.
 
خودروسازان با تاکید بر مضرات واردات کامیون های دست دوم تاکید می کنند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته‌ و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند و با وجود تحریم ها از منفعت خود نمی‌گذرند و همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار نمی گیرند و به همین دلیل است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط کرده و طرح هایی همچون نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.
 
حال باید دید در دور جدید اجرای این مصوبه چه راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از سفته بازی دیده خواهد شد و آیا سازمان راهداری نظارت های لازم را با پیش بینی راهکارهای کنترلی اجرایی خواهد کرد؟
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کامیون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی : جوش نزن میدن هرچه دیرتر نو تر
حمید : سلام دوستان من برج ۵ ثبت نام j7 کردم تحویل اسفند ۴۰۴ قیمت غیر قطعی دعوت نامه چه ماهی برام میاد؟ایا اگه افزتیش قیمت بخوره مجدد نصف افزایش قیمت شامل من میشه یا کاملش ؟چون نصف پدل دادم من؟؟؟؟لطفا راهنمایی کنید
نسترن : دروغه من پلاس دارم دوماهه 26 اسفند تکون نخورده
تارا دستی v1p : سلام. دستت درد دنکنه من منتظر سند و کارت ماشین بودم تا بیاد بعد حضوری بیافتم دنبال کارت سوخت این مراحل رو رفتم اوکی شد. دمت گرم. کاش روز اول دیده بودم تا الان کارت سوخت اومده بود. ممنون
X5 مشکی : سلام ثبت نامی ۲۳ بهمن بودم امروز ماشین رو تحویل دادن
شاهین g : در مورد اینکه بهانه درست کردن که به علت تحریم ها، امکان واردات قطعات سانروف وجود نداره یه دوروغ و کذب محضه، این تحریم های بین الملل، شامل بحث هسته ای و کشتیرانی و نظامی.. هستش، و هیچ گونه تحریمی در مورد خودرو سازی وجود نداره، همین الان هم چین در مقابل لوازم خودروهای مونتاژی فلزات گرانبها و نفت میگیره، و محدودیت در این زمینه وجود نداره الانم سایپا معلوم نیست چه گندی زده که ورشکستگی خودش رو، با این بهانه لاپوشانی میکنه
شاهین 1405 : سلام سایپا هم کسی نمیدونه باید دید چی میشه شماهم خودتون انقدر حرص ندین ای شرکت حتی لیاقت حرص خوردنم نداره
شاهین جی 6 اردیبهشت : سلام داداش دستتون درد نکنه مثلا چه خبرایی ینی امیدی هست آخه میخوام تبدیل بزنم اگه خبر خوبی باشه تبدیل نزنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا فولادی تحویل 31 شهریور : به احتمال زیاد آره برو نمایندگی پیگیری کن
ساینا دوگانه پیش فروش : از کجا می فهمید؟
ارکک : آقا بیاد همه بریم تهران جمع بشیم جلو شرکت با یه بنر .یه نفر با گوشیش فلیم بگیره بذاریم تو فضا مجازی اینجوری بلکه یکی ببینه برسه به دادمون..
نیسان آبی : بخدا من که دیگه شب و روز ندارم انگار شده یه کابوسی برام چرا این شبکه خبری ها خبرنگاران کسی نیست بیاد پیگیر این قضیه باشه یعنی انقد مملکت بی قانون شده
نیسان آبی : خدا لعنتشون کنه .آخه این حق راننده ها نیست ما ثبت نام کردیم که نون برای خانواده مون در بیاریم .ن اینگه با این همه قرض و چک شرمنده خانوادهامون هم باشیم اگه بگی سواریه دیر شده اشکال نداره ولی این ماشین برای خرج چند نفر آدمه با دوتا بچه مدرسه ای مستجر الان کی جواب گوعه خدا کنه زیر سر هر کی هست خیر نبینه خدا سرش بیاره از این بدترشو
ارکک : تکسوز بدرد نخور .من خوشحالم بچه ها پرسیدن اونایی که رفتن تهران چی شد. منم اونی که بهم گفتن و گفتم این کجاش خوشحالی. من با مومنی حرفم شد.سر همین که گفت تا عید. برگشت به من گفت برو شکایت کن.
ارکک : علی بی پلاک .نفوذی خودتی.ک من دو بار رفتم تهران بچه ها پرسیدن هر کی رفته یه خبر بده منم اونیکه بهم گفتن وگفتم تو خودت مشکوکی . ما ترکها نامردی بلد نیستم. سر حرف این بچه ها دوبار من رفتم تهران کسی نیومده.
ارکک : ما ترکها به کسی که خیلی مرد باشه.کار درست باشه میگیم ارکک
بدرلو : با سلام دوستان تو کاستومر زده احراز هویت سنجی ثبت احوال انجام نشده است تحویلی 20 مرداد هم بودم ولی ماشینم فاکتور نشده میتونه بخاطر احراز هویت باشه؟
سیامک : 21 اسفند ماه