کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 

کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 
در حالی ثبت نام کامیون های کارکرده از فردا سوم خردادماه از طریق سایت سازمان راهداری آغاز می شود که فعالان صنعت خودرو معتقدند این اقدام به نفع صنعت خودرو و به صلاح کشور نخواهد بود.
براساس یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های حمل‌و نقلی می‌توانند به منظور نوسازی ناوگان خود خودروهای تا سه سال کارکرد را وارد کنند.
بندی که در در چند سال گذشته به دفعات به تصویب رسیده و نمونه آن در روزهای مشابه سال ۹۵ است.
در آن بازه زمانی براساس پیش بینی های انجام شده، واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، تعیین شد اما شرکت های حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری کرده و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کردند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شد اما کامیون به نام شرکت بود.
در این قراردادها عملا قول نامه و سندی وجود نداشت چرا که حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود نداشت بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکت های حمل و نقل کرد و با وجود نیاز کشور به واردات این دسته از خودروها، در عمل اتفاقی رخ نداد. حال ۴ سال پس از این تاریخ دوباره این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کرده و از روز شنبه گام های اجرایی آن برداشته می شود.
در تصمیم جدید مقرر شده به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.
این تصمیم در حالیست که در چند وقت اخیر و با خروج شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران، نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر قیمت این دسته از خودروها سر به فلک کشیده بود .اما با این حال خودروسازان همچنان با این تصمیم مخالفند و معتقدند که این تصمیم به نفع کشور نخواهد بود.
 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیمایش بالای این خودروها می گوید: به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیازمند تعویض بوده و در مجموع خرید آنها به صرفه نیست. علاوه بر این، این خودروها باید از خدمات پس از فروش برخوردار بوده و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را اخذ کنند، اما ثابت کردن و اخذ همین استانداردها برای مالکان خودروها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. او معتقد است که واردات این کامیون ها کارکرد اقتصادی نداشته و به صلاح کشور نیست.
 
خودروسازان با تاکید بر مضرات واردات کامیون های دست دوم تاکید می کنند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته‌ و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند و با وجود تحریم ها از منفعت خود نمی‌گذرند و همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار نمی گیرند و به همین دلیل است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط کرده و طرح هایی همچون نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.
 
حال باید دید در دور جدید اجرای این مصوبه چه راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از سفته بازی دیده خواهد شد و آیا سازمان راهداری نظارت های لازم را با پیش بینی راهکارهای کنترلی اجرایی خواهد کرد؟
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کامیون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچنگان هستم : پیش فروش تحویل اسفند ماه مشکی بیستم تیر فاکتور شد یازدهم بهمن تکمیل وجه کرده بودم
سجاد : درودبرهمگی فکرمیکنم تعدادزیادی تحویل گرفتن که هیشکی همراه نمیشه بریم دم سایپا تجمع کنیم ..
Mx5 : سلام خودرو بنده بارگیری شده خواستم بپرسم کی تحویل میدن ؟
الناز : اگه بخواد واگذار کنه چرا پس شاهین ثبت نام کرد به صورت پیش فروش ؟؟؟
Mx5 : سلام خودرو بنده بارگیری شده الان کی تحویل میدن ؟
X5 : کرمان موتور مساوی شرکت سوری وکلاهبدار ساسان فیروزی مساوی بیشرف و دزد درکل شرکت بیدروپیکر با مجوز برای خالی کردن و بی ارزش کردن پول ملت
ب : اونایی که نصف پول را واریز کردن .ماشینه گرون شد موقع تکمیل وجه باید بیشتر بریزن دوباره
Sr3 : دوستان sr3 ما تیر پارسال نوشتیم هنوزم نگرفتیم اگ نوبت به بارگیری باشه نوبت ماست چون بقیه عزیزان بعد ما نوشتن ما از همه بیشتر تو نوبتیم اینو باید زنگ بزنیم بگیم دگ بیشتر از این تعلل نکنن sr3 هرچی ثبت نام تیر هست بدن
Sr3 : اخه ما با بقیه فرق داریم ما از همه بیشتر از ثبت ناممون گذشته و نگرفتیم دگ کسی هست ایر پارسال نوشته باشه نگرفته باشه؟؟ همه بعد از ما نوشتن هرکی مونده
Sr3 : واقعا بی شرفن اینجوری مارو بازی میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : سلام من اسفند 1402واریز اولیه انجام دادم و28مهر واریز دوم سخا هم 6 ابان ماه تایید شده چند روز پیش فاکتور شده وامروز اومد وگرفتیمش ولی من اصلا ذوقش رو نداشتم وچندان خوشحال نشدم اون حس خوبی که باید میداشتمو نداشتم خدا لعنت کنه باعث وبانیشو من هم 124 هم 136 اگر اشتباه نکنم شکایت کردم شمام امتحان کنید ضرر نداره انشالله که زود به ماشینتون میرسید از این به بعد هرکیو دیدین میخواد از این شرکت بی صاحاب ماشین بخره منصرفش کنید
دنا 6دنده31تیر : 2برج11
31خردا : یعنی حمل خودرو رایگانه بیارن شهرستان
دنا 6 دنده : ده روزه به خاطر ماشین تحویل گرفتن از کارو زندگی افتادیم یه بار بگن فعلا خبری نیست بهتره تا از این سردر گمی راحت بشیم
پیش فروش 7اسفند : بله من 7 اسفندم هنو فاکتور نشدم اکثرا 7 اسفندیا فاکتور نشدن هنوز
دنا6 دنده : 31 تیر کی فاکتور میشه
یوسف : 8 تیر تکمیل وجه کردم تازه با قیمت جدید پرداخت کردم دیگه چی میخوان اخه ماشینمو بدین برم ماشینمو بدین برم
محسن : سلام. تاریخ قرارداد تون کی بوده. چون ظاهرا تاریخ قراردادهای 1403/11/07 دنا پلاس 6 دنده پیش فروش فاکتور شدن
31خرداد : رایگان
حسین : من متوجه نمیشم بعضی از دوستان میگن ما فروش فوری هستیم مگه شرکت فروش فوری داشته ما خبر نداشتیم