کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 

کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 
در حالی ثبت نام کامیون های کارکرده از فردا سوم خردادماه از طریق سایت سازمان راهداری آغاز می شود که فعالان صنعت خودرو معتقدند این اقدام به نفع صنعت خودرو و به صلاح کشور نخواهد بود.
براساس یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های حمل‌و نقلی می‌توانند به منظور نوسازی ناوگان خود خودروهای تا سه سال کارکرد را وارد کنند.
بندی که در در چند سال گذشته به دفعات به تصویب رسیده و نمونه آن در روزهای مشابه سال ۹۵ است.
در آن بازه زمانی براساس پیش بینی های انجام شده، واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، تعیین شد اما شرکت های حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری کرده و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کردند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شد اما کامیون به نام شرکت بود.
در این قراردادها عملا قول نامه و سندی وجود نداشت چرا که حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود نداشت بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکت های حمل و نقل کرد و با وجود نیاز کشور به واردات این دسته از خودروها، در عمل اتفاقی رخ نداد. حال ۴ سال پس از این تاریخ دوباره این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کرده و از روز شنبه گام های اجرایی آن برداشته می شود.
در تصمیم جدید مقرر شده به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.
این تصمیم در حالیست که در چند وقت اخیر و با خروج شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران، نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر قیمت این دسته از خودروها سر به فلک کشیده بود .اما با این حال خودروسازان همچنان با این تصمیم مخالفند و معتقدند که این تصمیم به نفع کشور نخواهد بود.
 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیمایش بالای این خودروها می گوید: به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیازمند تعویض بوده و در مجموع خرید آنها به صرفه نیست. علاوه بر این، این خودروها باید از خدمات پس از فروش برخوردار بوده و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را اخذ کنند، اما ثابت کردن و اخذ همین استانداردها برای مالکان خودروها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. او معتقد است که واردات این کامیون ها کارکرد اقتصادی نداشته و به صلاح کشور نیست.
 
خودروسازان با تاکید بر مضرات واردات کامیون های دست دوم تاکید می کنند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته‌ و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند و با وجود تحریم ها از منفعت خود نمی‌گذرند و همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار نمی گیرند و به همین دلیل است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط کرده و طرح هایی همچون نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.
 
حال باید دید در دور جدید اجرای این مصوبه چه راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از سفته بازی دیده خواهد شد و آیا سازمان راهداری نظارت های لازم را با پیش بینی راهکارهای کنترلی اجرایی خواهد کرد؟
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کامیون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : شما دستی هستی یا اتومات
محمد x5 : با سلام همراهان گرامی آیا کسی هست که از ثبت‌نام شهریور ۴۰۳برای تاخیر سودی دریافت کرده باشد
مهدی صدرا : سلام برای کارت ماشین پیامک می اید . سند ماشین چند روز بعد از کارت میآید . با آمدن کارت و سند ، سریعا نسبت به ثبت نام کارت سوخت اقدام بفرما .
هادی : دو هفته پیش گفتم. عادی . واریز ۵ مهر ۴۰۲. تحویل اسفند ۴۰۳. مبلغ ۳۹۴ میلیون برا تکمیل وجه . مهلت هم دو هفته بود که من آخرین روز واریز کردم
تارا وی یک ۳۱ ف : ماشین من هنوز پلاک نشده برا تو پلاک شد ؟ و اینکه کدوم شهری ؟
تارا سفید امید : پس بدهی نداری دیگه چون من رفتم داشتم پرداخت کردم حالا که میرم همین جمله شما رو مینویسه
تارا سفید : من تحویل ۶ خرداد بودم امروز فاکتور شد
بوگلنگی : سلام مام امروز یک دنه جک اس ۵ شاسی شد
وکیل دادگستری : البته اقا علیرضا حواستون باشه خواسته دوم که مطالبه خسارت ناشی از عدم تحویل مبیع هست از زمان فاکتور شدن قابل مطالبه نیستااا . مطابق بند ۲۱ قرارداد تا زمان پلاک شدن چون در حیطه اختیار شرکت نیست قابل مطالبه نیست و شما توافق کردید . ولی اگه پلاک شده مث خیلی از دوستان و شرکت تحویل نمیده خسارت عدم تحویل از پلاک شدن تا روز تحویل قابل مطالبه هست
وکیل دادگستری : آقا شهاب عزیز بله صحبت شما در حالت کلی درسته اگه نمایندگی شرکت رو طرف قرار بدی میفته شهر خودتون و دادگاه محل نمایندگی هم صالح هست . ولی نکته ای که از دید شما مغفول مونده بند ۳۲ قرارداده که شرکت دادگاه صالح قضایی برای طرح شکایت رو دادگاه تهران مشخص کرده . و با این تفسیر اگه نمایندگی رو طرف قرار بدید و پرونده ارجاع بشه محل نمابندگی چند ماه وقت تون گرفته میشه که پرونده قرار عدم صلاحیت بخوره برای دادگاه تهران . شرکت خیلی زرنگه و حواسش هست چطوری از قوانین صلاحیت رد بشه .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
22 12 142 : چرا دورغ مگویید
حسین : بله پیش فروش تحویل 31 خرداد هستم 24 فروردین تکمیل وجه کردم فعلا منتظر فاکتور شدن هستم
امیر دی : سلام و شب بخیر خبر امده که نیسان دیگه پلاک نمیشه اگه این اتفاق بیفته افزایش قیمت شدیدی میخوره حواستون باشه وسیله هاتون رو راحت از دست ندین
فرهاد : همراه و همگام با شرکت محترم مدیران خودرو پیش به سوی آینده ای بهتر
اطلس آذر اصفهان : خدا را شکر
آریزو 8 مجید : جمعه نمایندگی کوهک بازه میتونی زنگ بزنی لزومی نداره برای دروغ گفتن
خاله جان : اگر رانندگی ات خوب برو بیرون بیمه بدنه بگیر بهتره ولی اگر مثل من رانندگی ات بد من تو 300 کیلومتر دو دفعه سپر زدم مفتی برام عوض کردن بستگی به رانندگی ات داره
ساینا 1 اسفند : تعدادی از 29 بهمن امروز فاکتور شدند فوش ندید
سورن هفده خرداد : نه داداش من لغو نکردم خودکار پیامش بعداز دوازده ساعت لغو میشه وقتی تایید نکنی،ولی بازم به این حال سه بار برای من تو سه روز اومده
29 : دوستان از روز 29 هیچکس فاکتور نشده اون چند نفری هم که اعلام کردن همشون آدم مریض بی شر..ف هست که هیچ بویی از انسانیت نبرده