زمان شارژ خودروهای الکتریکی به زودی کاهش می‌یابد

 

زمان شارژ خودروهای الکتریکی به زودی کاهش می‌یابد

 
به دلیل معرفی شارژرهای فوق سریع و قدرتمند و بهبود شیوه طراحی باتری‌های جدید، طی چند سال آینده زمان شارژ خودروهای برقی تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.
 
 
زمان شارژ خودروی الکتریکی احتمالاً به‌زودی کاهش می‌یابد و کارشناسان صنعت خودروسازی پیش‌بینی می‌کنند که طی پنج سال آینده حتی امکان شارژ فوق سریع باتری خودروی الکتریکی با ظرفیت بالا در مسیر طی زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه فراهم شود. اما دستیابی به امکان شارژ فوق سریع خودرو، موضوعی است که دو جنبه‌ی مختلف دارد؛ اولین مورد معرفی شارژ پرقدرت و دومی، بهبود نحوه طراحی باتری (به‌جای مواد شیمیایی جدید معجزه‌آسا) است.
 
امروزه بیشتر خودروهای الکتریکی مجهز به سیستم‌های برقی ۴۰۰ ولت هستند که در این صنعت به‌عنوان سیستم‌های ولتاژ بالا شناخته می‌شوند. توان الکتریکی با وات اندازه‌گیری می‌شود و این توان از حاصل‌ضرب اختلاف پتانسیل (بر حسب ولت) در شدت جریان (بر حسب آمپر) به دست می‌آید.
 
 
برای افزایش میزان توانی که سیستم خودرو الکتریکی قادر به تحویل آن است یا شارژ قابل پذیرش توسط خودرو، باید اختلاف پتانسیل یا شدت جریان (آمپراژ) افزایش یابد. مشکل استفاده از شدت جریان‌های بالا این است که به کابل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر با عایق ضخیم‌تر نیاز دارد و گرمای بیشتری تولید می‌کند، بنابراین افزایش ولتاژ به‌عنوان گزینه‌ی جایگزین مطرح می‌شود. به عبارت دیگر، معرفی پلتفرم الکتریکی ۸۰۰ ولتی توسط پورشه برای خودروی برقی تایکان، با چنین منطقی بوده است. افزایش قدرت سیستم، امکان عملکرد بالاتر و شارژ سریع‌تر را نیز فراهم می‌کند.
 
بسیاری از شارژرهای سریع عمومی می‌توانند باتری‌ها را با توان ۵۰ کیلووات DC شارژ کنند؛ اما شارژرهای فوق سریع امکان شارژ حداکثر تا ۱۵۰ کیلووات را برای سیستم ۸۰۰ ولتی فراهم می‌کنند. شارژر فوق سریع آیونیتی (Ionity) که سال گذشته معرفی شد، امکان شارژ خودروی الکتریکی را با توان ۳۵۰ کیلووات فراهم کرده است. پورشه تایکان اولین خودرویی به شمار می‌رود که به لطف معماری برقی ۸۰۰ ولتی قادر به استفاده از شارژرهای ۳۵۰ کیلووات آیونیتی است.
 
طبق گفته‌ی مسئولان پورشه، زمان شارژ باتری تایکان از ۵ تا ۸۰ درصد با یکی از شارژرهای جدید آیونیتی، بیش از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. حتی در این زمان هم، پورشه از ظرفیت کامل شارژر استفاده نمی‌کند و قدرت را در نهایت به ۲۷۰ کیلووات می‌رساند. اما سرعت شارژ، فقط مربوط به توان شارژر نیست؛ این امر به سرعت پذیرش شارژ سلول‌های باتری نیز بستگی دارد و این بخش دیگری از داستان است. در صورتی شرایط بهتری بدست خواهد آمد که پیشرفت در زمینه‌ی طراحی باتری بتواند به پیشرفت‌های انجام‌شده در سیستم‌های برقی و شارژ برسد.
 
منطق شارژ با چنین سرعت بالایی، دستیابی به توازن با خودروهای بنزینی معمولی در زمینه‌ی ظرفیت پیمایش نسبت به سوخت مصرفی است؛ بنابراین فناوری ۸۰۰ ولتی با هدف رسیدن به‌راحتی و همچنین کارایی معرفی شد. اگر میانگین زمان سفر خودروی الکتریکی را با استفاده از شارژرهای سریع ۵۰ کیلوواتی با خودروهای معمولی در مسیر ۷۲۵ کیلومتری با سرعت بزرگراهی مقایسه کنیم، می‌بینیم که تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد.
 
یک خودروی معمولی ممکن است زمان کمی برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین متوقف شود، اما پورشه تخمین می‌زند که زمان شارژ مجدد خودروی برقی با شارژرهای متداول ۴۵ درصد بیشتر طول می‌کشد؛ درحالی‌که شارژ با شارژرهای ۳۵۰ کیلوواتی، تقریبا حدود ۱۰ درصد طولانی‌تر است. به عبارت دیگر، خودرویی برقی مجهز به باتری با ظرفیت بالا و سیستم برقی ۸۰۰ ولتی و شارژر ۳۵۰ کیلووات، می‌تواند شارژ کافی برای طی مسیر ۲۰۰ کیلومتری را تنها در هشت دقیقه به دست بیاورد.
 
 
شرکت Ionity توسط گروهی از خودروسازان بزرگ از جمله بی‌ام‌و، دایملر، فورد و فولکس‌واگن تأسیس شد. پیش‌بینی می‌شود که سیستم‌های شارژ فوق سریع آیونیتی در ترکیب با سیستم‌های ۸۰۰ ولتی بتواند امکان کاهش زمان شارژ خودروهای برقی را فراهم کند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، اختلاف زمان شارژ یک خودروی برقی خانوادگی با زمان سوخت‌گیری مجدد خودروی معمولی می‌تواند به مقدار بسیار کمی برسد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۱۱اذر : شماره درخواست من ۲۰ از شما کمتره ولی شماره پذیرش ۲۰۰ تا بیشتر ۱۲۰۵۶۵۹ هستم تکمیل وجه ۱۱ آذر کردم هنوز فاکتور نشد
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
مقدم : دیروز که من زنگ زدم گفتن تا 6 ام بهمن فاکتور شده امروز که زنگ زدم گفتن نیمه دوم یعنی 16 تا 31 ام داره فاکتور میشه و چون 16 تا 31 ام تعداد زیادی نیستن (چون تا 6 بهمن مهلت تکمیل وجه بوده)قطعا سریع انجام میشه و بعدش میره فاکتور برای اسفند ماه
سعید : با سلام خدمت همه دوستان عزیزان من یه سوال داشتم . لطفا اگه عزیزی اطلاعی داره راهنمایی کنه . میخواستم بدونم که شاهین کلا رنگ سفید بیرون میده ؟ چون از نمایندگی پرسیدم گفت کلا شاهین و شاهین پلاس خط تولیدشون سفید هستش در صورتی که من تو شهر خیلی شاهین های صفر میبینم که با رنگ های مشکی . نوک مدادی و نقره ای هستن . واقعا برام سواله که اگه خط تولیدش سفیده پس این رنگ بندی که میبینیم چطور گرفتن ؟ لطفا اگه کسی اطلاعی داره جواب بده . سپاس
اصغر ابان ۳ : سلام من مثل شما منتظر پیامک هستم شماره چک رو هم برام بعد از شکایت یک ماهی است زدن ولی خبری از پیامک نیست
اصغر ابان ۳ : من خودم بعد ازپیگیری وشکایت ازسایپا شماره چک صادر شده یک ماهی است ولی خبری ازپیامک نیست که بیاد برم بانک
سهیل : رنگهای دیگه مثل دلفینی و مشکی سفارش مدیران هست و تو فروش عمومی وجود نداره
اکبر رینگ : من فقط خاستم اطلاعات و شرایط خودمو بابت آگاه سازی برای بقیه به اشتراک بزارم همین. حالا که باعث شک و تردید دوستان شدم دیگه پیامی نمیزارم انشالله که همگی ماشینتون رو زود تحویل بگیرد و به امید خدا با دل خوش استفاده کنید.
اکبر رینگ : در پاسخ به آقا"شاهین" برادر تاریخ تایید احراز سکونت رو کارشناسان سایپا میتونی بپرسی با شماره تماس 096550 تماس بگیر
Sr3 : سلام دوستان sr3 کسی شاسی نشده چون قرار بود تا ۳۰ sr3 ها شاسی بشن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام توحید خوش امدید توحید فاکتور شدن سایپا بر اساس واریزی تکمیل وجه هست یا تاریخ ثبت سخا
وحید : دلیلش چیه کسی میدونه برگشت میخوره و دوباره میاد حالت تحصیص دلیلش چیه
ساینا : امروز از نمایندگی پرسیدم،گفتن دلیل توقف فاکتور افزایش قیمت کارخانه ها هست
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : متشکرم بابت پاسخ گویی
نوید : خوب کرد اقاجون
اطلسو.. : هااا😂چیشد دوستان تهرانی تا گفتم غیرت ندارین برین اونجا سریع پریدین وسط همونجوری که برا من حاضر جوابی میکنید برید این حاضر جوابیتونو برا سایپا بکنید چیشد فاکتور امروز فردایی که به اقا محمد قول داده بودند باز دم این بنده خدا گرم که پیگیره مث اکثرتون خواب نیست.اینا ماشین بده نیستند ماهم از خیر ماشین گذشتیمو دادیم از الان رف .طبق پیگیری هایی که انجام دادیم و پرسیدیم حالا حالا ها نمیدن منتظر نباشید یاعلی مددد
امیر : بنظرتون تکمیل وجه 1 اسفند برای طرح یکپارچه دوم کی فاکتور میشه؟
1 اسفند : دلیلش چیه کسی میدونه برگشت میخوره و دوباره میاد حالت تحصیص
اطلس سایپا : خیلی ممنون از لطفتون من چون شهرستانم و نمایندگی های اینجا زیاد سر در نمیارن کد پذیرش و شماره درخواست ندارم
توحید ارومیه : دوستان عزیزم به درخواست شما برگشتم،سوالی دارید بپرسید،به نوبت جواب میدم