چگونه مدیریت حرارتی زمان شارژ خودرو برقی را کاهش می‌دهد؟

 

چگونه مدیریت حرارتی زمان شارژ خودرو برقی را کاهش می‌دهد؟

 
بسته‌های باتری خودرو الکتریکی هنگام شارژ گرم می‌شوند؛ بنابراین، سیستم‌های خنک‌کننده‌ی نوآورانه برای بهبود زمان شارژ و افزایش شعاع حرکتی و عمر مفید باتری این خودروها بسیار مهم هستند.
 
 
باتوجه‌به ورود شارژرهای بسیار سریع ۸۰۰ ولت ۳۵۰ کیلووات به اروپا، چه چیز دیگری برای کاهش زمان ایستگاه‌های شارژ در هنگام سفرهای طولانی‌تر نیاز داریم؟ یکی از مشکلات بزرگ توسعه‌دهندگان خودرو الکتریکی مدیریت مؤثر حرارت تولیدشده‌ی باتری هنگام شارژ است.
 
بسته‌های باتری لیتیوم‌یون که برق خودروهای الکتریکی را تأمین می‌کنند، از همان سلول‌ها یا بلوک‌های کوچک به‌کاررفته در محصولات خانگی ساخته می‌شوند. سلول لیتیوم‌یون واحد ساده و بسیار کوچکی است که حدود ۳/۶ ولت برق تولید می‌کند و ظرفیت الکتریکی آن حدود ۳/۴ آمپرساعت است. برای افزایش ولتاژ کارکردی خودرو برقی به ۴۰۰ یا ۸۰۰ ولت، صدها سلول به‌صورت گروهی به‌هم متصل می‌شوند (اتصالات سری موازی) که این اتصال هم ولتاژ و هم ظرفیت را چندبرابر می‌کند.
 
بااین‌حال، آنچه برای راننده‌ی خودرو برقی اهمیت دارد، نرخ C یا C-rate باتری است که میزان شارژ و تخلیه‌ی آن را باتوجه‌به ظرفیت نشان می‌دهد. هرچه نرخ C باتری هنگام شارژ بیشتر باشد، زمان شارژ کمتر خواهد بود؛ اما یکی از محدودیت‌های عمده گرمای ایجادشده دراثر مقاومت داخلی هنگام شارژ است. اگر باتری تلفن یا برخی ابزارهای برقی را هنگام شارژشدن لمس کنید، متوجه داغ‌بودن آن می‌شوید. باتری خودرو برقی از صدها یا حتی هزاران سلول جداگانه در چند ماژول مختلف ساخته شده؛ درنتیجه گرمای زیادی هنگام شارژ تولید می‌شود که خلاص‌شدن از آن دشوار است.
 
برای مقابله با این مشکل، بسته‌های باتری لیتیوم‌یون خودرو الکتریکی با آب یا آب و گلیکول خنک می‌شوند. سپس، مایع خنک‌کننده را مبدل حرارتی یا یخچال خنک می‌کند؛ اما انرژی گرمایی می‌تواند برای کار دیگری مانند گرم‌کردن فضای داخل کابین خودرو استفاده شود.
 
 
نمونه‌ای از این نوع باتری‌ها، باتری خودرو آئودی E-tron است که در آن مایع خنک‌کننده ازطریق کانال‌هایی به داخل صفحات سرد آلومینیومی بیرون‌آمده (برجسته) پمپ می‌شود. سلول‌های جداگانه روی ژلی نصب می‌شوند که گرما از آن‌ها به داخل صفحات سرد و سپس به مایع خنک‌کننده منتقل خواهد شد. علاوه‌بر‌این، روش‌های دیگری نیز برای خنک‌کردن باتری خودرو الکتریکی وجود دارد. به‌عنوان مثال، تسلا از لوله‌های خنک‌کننده استفاده می‌کند که بین سلول‌های استوانه‌ای موجود در باتری درهم تنیده شده‌اند.
 
 
به‌طورکلی، سلول‌ها هنگام شارژ حدود سه‌برابر بیشتر از زمان رانندگی حرارت تولید می‌کنند و هرچه سرعت شارژ سریع‌تر باشد، میزان گرمای تولیدی نیز بیشتر می‌شود. خنک‌کاری غیرمستقیم محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ زیرا گرما فقط در نقاط تماس با صفحات یا لوله‌های سیستم خنک‌کننده از سلول خارج می‌شود. بااین‌حال، امید می‌رود پروژه‌ی مشترک M&I Materials و WMG و ریکاردو در این زمینه به پیشرفت درخورتوجهی دست یابد. در ژوئیه‌ی ۲۰۱۹، دولت انگلستان این پروژه را با نام I-CoBat با عنوان «چالش باتری فارادی» (Faraday Battery Challenge) آغاز کرد و قرار است در نوامبر ۲۰۲۰ به‌پایان برسد.
 
هدف این پروژه توسعه‌ی روش خنک‌کاری همه‌جانبه و جدیدی است که به موجب آن سلول‌ها و اتصالات به‌معنای واقعی کلمه در مایعی تجزیه‌پذیر و دی الکتریک غوطه‌ور باشند. در این مایع خنک‌کاری که Mivolt نامیده می‌شود و M&I Materials آن را تولید کرده است، غوطه‌وری به‌معنای هدایت جریان برق نیست. ازآنجاکه این مایع با کل سطح سلول تماس دارد، امید می‌رود خنک‌کننده‌ی همه‌جانبه با افزایش چشمگیر نرخ C باتری، زمان شارژ خودرو الکتریکی را کاهش دهد؛ درنتیجه، ظرفیت پیمایش خودرو برقی را افزایش و روند فرسوده‌‌شدن را ازطریق مدیریت حرارتی دقیق‌تر باتری کاهش می‌دهد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد T9 : سلام من هم اسفند1403 ثبت نام کردم و 4/8/ماشینم رو تحویل گرفتم 1ماه پیش هم شاسی شد
T9 اسفند ماه : درود به همه دوستان خدایی هر کسی شاسی میشه یا پلاک میشه یا هر مرحله ای میره جلو بیاد اعلام کنه تا بقیه هم حداقل امیدوار باشن به تحویل ماشین هاشون
mina : ali s3پاسخ به سلام، ممنون از پاسخگویی تون. چرا پس بیمه نمیشه؟
شاهین : موافقم فقط تجمع جواب میده
شاهین جی سانروف : دوستاااااان فقط تجمععععع هر چه زودتر بهتر پنجشنبه بریم همه بااااااهم ساعت ۱۰ صبح یا همین فردااااا اصلااااا لطفااااا دوستاااان فقط تجمع
سایپای دزد : از ۱۴ اسفند دارن همین حرف رو به من میگن.ولی همشون دزد و کثیفن
سایپای دزد : من که روز اول گفتم این بشر از خود سایپاست.اعتراض نکنید .....ببند دهنتو خواهشا.نمک رو زخم مردم نریز
شاهههههین : شب و روز کارم شده فکر واعصاب خوردی در مورد این شاهین.سال 1402ماشینموفروختم برای ثبت نام وکالتی.بعدیکسال پیام واریزی اوومد که ایکاش هیچوقت برام نمیومد هرچه پول داشتم گذاشتم برای واریزی اول الان همون پول رو تو طلا سرمایه گذاری میکردم الان هیچ غصه ای نمی‌خوردم.و ارزش پولم هم حفظ میشد.الانم بااین یه مدل ماشین مدل پایین زیرپامومه که اونو باید بفروشم برای وجه مرحله دوم میترسم هم این ماشین از دستم دراد هم شاهین رو یا ملا ندن یا یکسال دیگه بدن با دو بچه بی ماشینی چی بکشم
ali s3 : سلام اول بیمه میشه. همون روز یا نهایتا فرداش پلاک میشه و برای نمایندگی ارسال میشه خواهرم23 اسفند اریزو5 نوشت، دقیقا با من 21خرداد شاسی شد، دیروز هم بیمه و پلا ک شده، تحویلش هم 12 مرداد هست اما این کرمان خودرو لعنتی معلوم نیست چکار داره میکنه؟ امروز به نمایندگی مرکزی زنگ زدم و گفتم فقط شرکت شماست که با شماره گذاری مشکل داره؟ پس چرا مدیران خودرو خیلی راحت پلاک و بیمه میکنه؟ هیچ جوابی نداشتن که بدن
سایپا : سایپا ورشکست شده یکی از آشنایامون تو سایپا کار میکنه اون گفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال شهریور : شماره قرارد داد مینویسی؟؟؟
فروش فوری 7بهمن : فقط الکی تاریخ اعلام میکنن ما 7 هستیم فروش فوری فاکتور نشدیم
سولدوز دنا اتوماتیک اپشنال فرسوده : سلام.فوقالعاده 3ماه بودین؟کدوم طرح ؟
فوق العاده 13 بهمن : والا آدم میمونه به اینا چی بگه. هر کدوم یه حرفی میزنن خدا ازشون نگذره به من گفتم تا 8 بهمن فاکتور شده این کارشناسان که کلا تعطیلن هیچی نمیدونن
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : بازم دروغ گفتن بهتون....من الان تماس داشتم گفتند فوق العاده ها تا تاریخ 7 بهمن فاکتور شدن ومعلوم نیست بقیه کی فاکتور بشن...گفتم این ماه فاکتور میشن....گفتش معلوم نیست شاید....🫤🫤🫤🫤 و با کمال تعجب هیچ کسی تو صف انتظار نبود و فوری وصل شد 😳😳🫤🫤
207 پیش فروش تیر : سلام 7 روز 207 پانا رینگ فاکتور شدم ولی پلاک نمیشه کسی میدونه ایرادش چیه
کویک جی ایکس ار موعد تحویل اسفند 1403 : سلام من ثبت نام مرداد پارسال بودم و موعد تحویل هفته چهارم اسفند و 12 اسفند تکمیل موجودی کردم و هنوز فاکتور نشده ، چطور به شما گفتند تا پایان اسفند فاکتور شده؟
اطلس : دوستان این حرفها رو بیخیال بشید دیگه حرفی از سایپا کثافت نزنید از خودتو بگید چه خبرا
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : مرسی ممنون انشالله روزی خودتان باشه فعلا که شانس یاری نمیکنه باز هم خدای شکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : خوش خبر باشی همیشه 🙏🙏🙏🙏 به امید خدا....دیگه کاری هم از دستمون ساخته نیست...ذاتا هر روز تماس میگیریم و رسانه ای هم کردیم....خدا خودش رحم کنه از دست این حرامخورها....