روز 31 فروردین فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو از توقف ثبت نام برای تولید خودرو 405 خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس مصوبه ابلاغ شده پیش فروش جدیدی از پژو 405 نخواهیم داشت و فقط تعهداتی که از قبل داریم را تولید و تحویل خواهیم داد.»
این خبر برای همه به معنای پایان ماجرای 405 بود و همه این موضوع را یا همین عنوان پذیرفتند؛ بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش کامنت یکی از صفحات مجازی از ادامه دار شدن فرآیند تولید این محصول با موتور tu5 خبر داد که در شرایط فعلی هم با نام 405 slx در بازار عرضه میشود.
روز پنج شنبه 22 خردادماه 99 آخرین نسخه پژو 405 جیالایکس بنزینی به تولید رسید و این خودرو برای همیشه از خطوط تولید شرکت ایران خودرو خارج شد.
ایران خودرو خراسان روز پنجشنبه طی مراسمی، در این کارخانه به تولید پژو 405 GLX بنزینی پایان داد و تولید پژو پارس را جایگزین آن کرد.
با این حال لازم به تاکید است که اتاق پژو 405 در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU7 و قدیمی این خودرو نیز در حال حاضر بر روی بدنه سمند و پارس نصب می شود و خبری در رابطه با قطع تولید این دو مدل مطرح نشده است. همچنین پیش از این از عرضه 405 با موتور ایکس یو 7 دوگانه سوز، در قالب خودروهای مخصوص تاکسیرانی صحبت شده بود که در این صورت می توان گفت که خبر توقف تولید پژو 405 بنزینی، به هیچ عنوان نمی تواند به معنای پایان حضور پژو 405 در خطوط تولیدی ایران خودرو تلقی شود.
توقف تولید ۴۰۵ از اواخر خرداد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99
سردار «سید کمال هادیانفر»، رئیس پلیس راهور تهران، در نشست خبری اخیر خود که در شهرک آزمایش برگزار شد با تشریح اولویتهای پلیس در سال ۹۹ اعلام کرد:
با توجه به تعهدات خودروساز، تولید پژو ۴۰۵ نیز از اواخر خرداد ماه متوقف خواهد شد.
یک منبع آگاه در شرکت خودروسازی ایران خودرو خبر فوق را تایید کرد و گفت: «در حال حاضر دو مدل 405 در خودروسازی ایران خودرو تولید میشود که یکی از آنها 405 slx است. این خودرو از موتور tu5 بهره گرفته است و به احتمال زیاد تولید آن متوقف نخواهد شد.»
گمانه زنیها حاکی از آن است که 405 معمولی (مجهز به موتور xu7) هم در قالب تاکسی تولید خواهد شد و فعلا خبری از خداحافظی با این خودرو تاریخی نیست.
پژو ۴۰۵ در واقع نسل پنجم از سری چهار (سری سدان های سایز متوسط) شرکت پژو محسوب می شود که در سال ۱۹۸۷ تولید آن شروع و در سال ۱۹۹۶ در اروپا تولید آن پایان یافت.
اما حالا در سال 2020، مدیر عامل ایران خودرو سرانجام اعلام کرده است که «پژو ۴۰۵ از شبکه تولید ایران خودرو خارج شده و براساس مصوبهای که داریم این خودرو را پیش فروش نمیکنیم.»
فرشاد مقیمی در حاشیه مراسم اهداء ۱۰ هزار بسته اقلام بهداشتی به ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: «اگر هم تولیدی از پژو ۴۰۵ انجام شود برای عمل به تعهدات قبلی است تا بتوانیم تعهدات مانده را تحویل دهیم.»
وی اضافه کرد: «البته به جای پژو ۴۰۵ محصولات دیگری را پیش بینی کرده ایم که به مرور به شبکه تولید اضافه و به مشتریان تحویل خواهد شد.»
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره عمل به تعهدات این خودروساز در قبال خودرو های ثبت نامی گفت: «با اقدامات خوبی که در این گروه انجام شده و با تأمین خوبی که با شبکه قطعه سازی کشور آغاز کرده و همچنین تغییری که اسفند سال گذشته در خطوط تولید داشتیم در خرداد ماه امسال معوقات را به صفر خواهیم رساند و برای خودرو های بعدی بنا داریم که تعهدات به روز انجام دهیم.»
مقیمی درباره ثبت نام برای پیش فروش محصولات ایران خودرو در سال جدید افزود: «ما برای ثبت نام جدید آمادگی لازم را داریم و اگر مجوز های لازم صادر شود ثبت نامها را انجام خواهیم داد.»
این تصمیم در شرایطی اعلام می شود که در اثر شیوع کرونا، زمان کاری و فعالیت شرکت های خودروسازی در سال 1399 کاهش یافته است و شاهد افت تیراژ تولید این شرکت ها هستیم.
از سوی دیگر با اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه قرار بر توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای مذکور بود اما در نهایت تنها تصمیم بر آن شد تا سه مدل پراید و یک مدل 405 از خط تولید خارج شوند و همچنان بسیاری از خودروهای قدیمی به حیات خود در بازار خودرو کشور ادامه خواهند داد.