بررسی عملکرد خودرویی سرپرست وزارت صمت

 

بررسی عملکرد خودرویی سرپرست وزارت صمت

 
نگاهی به عملکرد ۴۰ روزه سرپرست وزارت صمت نشان می دهد که تصمیم های اخذ شده در خصوص صنعت خودرو بیشتر با محوریت فروش و کنترل التهابات بازار صورت گرفته و هرچند تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین به عنوان یکی از ماموریت های اصلی او عنوان شده اما باید دید در ادامه مسیر مدرس خیابانی چه عملکردی را در حوزه مهم خودرو از خود به جای خواهد گذاشت.
از نخستین تاکیدهای رییس جمهوری به حسین مدرس خیابانی می توان به مدیریت بازار خودرو و ساماندهی قیمت اشاره کرد.
 
روحانی با اشاره به نابسامانی بازار خودرو اظهار کرده که طبق یک برنامه ریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد. این مسیر باید به گونه ای طراحی شود که به حذف نقش آفرینی کاذب واسطه ها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود. وی تاکید کرده که به هیچ عنوان از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشوربا قیمتی گزاف به دست مردم برسد.
 
در همین حال سرپرست وزارت صمت نیز با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو عنوان کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست‌های دولت، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است، اما در کنار آن، با مجموعه سیاست‌های تعریف شده، نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبت‌نام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.
 
سرپرست وزارت صمت همزمان با روی کار آمدن جلسات فشرده ای با خودروسازان و دستگاه‌های نظارتی و همچنین شورای رقابت برگزار و تاکید کرد که حوزه خودرو به طور همزمان در چند حوزه نیازمند اصلاح است و نخستین بخش، حوزه تأمین است.
 
مدرس‌خیابانی انجام اصلاحات در بخش ثبت نام، فروش و تحویل، حذف سود مشارکت، تداوم پیش فروش خودروها و ایجاد حلقه های کنترلی برای قیمت خودرو را از دیگر اصلاحات انجام شده در بخش فروش خودرو اعلام کرده است.
 
از دیگر اقدامات کنترلی انجام شده وی می توان به تنظیم شیوه نامه ای با هدف حذف واسطه ها از بازار خودرو بود بر این اساس با در رهن ماندن یک ساله سند خودرو باعث شد تا خریداران واقعی به حوزه خرید ورود کنند داشتن پلاک فعال نیز محدودیتی برای ثبت نام تعریف شد. هرچند که این محدودیت ها پس از مدتی حذف و فضا برای ثبت نام تعداد بیشتری فراهم شد اما مجموع اقدامات تعریف شده از سوی سرپرست وزارت صمت در ۴۰ روز پس از روی کار آمدن وی تنها در مجموعه فروش خودرو محدود شد این در حالیست که ایجاد قطب سوم خودرویی در کشور، تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین خودرو از طریق عرضه دارایی‌های غیرمولد و فروش سهام در اختیار در چارچوب اسناد بالادستی، ارایه طرح‌های نوین در حوزه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و تولید واگن مترو، کشنده‌های سنگین، قطعات منفصله خودرو، لاستیک خودروهای سنگین با هدف داخلی‌سازی آنها و تمرکز بر استفاده از روش‌های متنوع تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ابزارهای موثر و کارآمد از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های سرپرست جدید عنوان شده بود.
 
به گزارش خودروکار، حضور سرپرست جدید وزارت صمت بر مسند وزارت صمت که با اجرای طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش همزمان بود باعث شد تا سایر بخش ها کمرنگ تر شده و اقدامات اجرایی در سایر حوزه ها وارد فاز عملیاتی نشود. حال باید دید در ادامه کار مدرس خیابانی، کدام یک از اقدامات تاکید شده به طور کامل محقق خواهد شد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وزارت صمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن 21 : خسته نباشن زحمت کشیدن خروسی بکش، شما هم هر وقت پلاک شدی خبری بده
مینو : سلام 10اذرفاکتورشده اماهنوزپلاک نشده کسی میدونه چرا
مینو : سلا10اذرفاکتورشده اماهنوز پلاک نشده چرا
امیر،اردیبهشت : من تکمیل وجه ۸ اردیبهشت بودم ۸ آذر فاکتور کردن ۱۱ آذر هم پلاک شد ،چند روزه میاد ماشین بنظرتون
Amin : فقط تجمع نشینید تو خونه پول خوردن جور دیگه نیست همینجوری پولو میخورن شنبه منم هستم اگر ساکت باشیم هیچکس صدامونو نمیشنوه بعد ک اختلاس کردن صداش به همه میرسه تا زوده باید خقمون رو بگیر داره دیر میشه
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
علی : برای من از اواخر آبان که در مرحله ارسال مدارکه تا حالا بدستم نرسیده
احسان : سلام داداش من 14 اردیبهشت هستم هنوز فاکتور نشدم فاکتور کجا بود هیچ معلوم نیست تو اون تویله سایپا چه خبره اونا هم که فاکتور شدن یا پلاک نمیشن یا هنوز نگرفتن فقط سه روز پیش برای من تغیر رنگ اومد
شاهین جی ال : اره امیدخدا شنبه 15 اذر همه یک صدا باشیم تا اونجا رو رو سرشون خراب کنیم ولی خداوکیل دوستان همه بیاید برای گرفتن حق خودتون هست فقط لعنت به سایپا دزد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : دعوت نامه بهمن ماه فرسوده برای کسی اومده؟
دنا اپشنال پیش فروش بهمن : سلام 19مهر واریز اول 1 آذر واریز دوم
هادی : زیاد به اینا توجه نکن - اینا فاکتور سوری هستن
reza : سلام 17 آبان واریز کل وجه ،فروش فوری 30 روزه ،12 آذر تحویل شد ، قفل رو صندوق حذف شده ،از رو سوئیچ هم صندوق باز میشه ،ضبط هم عوض شده ، tu5p
کوییک اس تحویل شهریور : سلام دوستان،،کوییک اس تحویل هفته چهارم شهریور،،،پذیرش 21اردیبهشت ،،،،تکمیل وجه 30تیر،،،،فاکتور13آبان،،،،،پلاک آنلاین 22آبان،،،،پلاک فیزیکی 24آبان،،، 5آذر تحویل حضوری زدم ،،،،8آذر پیامک اومد ،،،10آذر از تهران تحویل گرفتم ماشین خوبیه اینارو نوشتم بگم ماهم مثل شما فکر میکردیم دیگه ماشینمون رو تحویل نمیدن نا امید نباشید
محمد علی : پانزده ماه از موعد تحویل خودرو اطلس به من گذشته طلای مان را فروختیم با پول بازنشستگی ثبت نام کردیم در این مملکت بی در و پیکر کسی نیست بگه چرا به مردم ظلم میشه ، سایپا چه زنگی هایی رو تباه کرد ، سرمایه من دست سایپاست وام گرفتم با سود 20درصد
شهرام : اساس صورت های مالی منتشرشده، زیان انباشته سایپا از 102.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1402 به 138.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1403 رسیده است؛ یعنی افزایش 35 درصدی زیان فقط در یک سال. چنین رشدی در زیان انباشته، در هیچ صنعتی طبیعی نیست؛ این عدد هشدار واضحی است از اینکه سایپا نه تنها نتوانسته مشکلات ساختاری خود را کنترل کند، بلکه در مسیر بدتری قرار گرفته است. در این شرایط، فروش ملک و دارایی های غیرمولد تنها یک اقدام «مسکن گونه» است؛ پولی که وارد حساب شرکت می شود، نه صرف توسعه می شود و نه بدهی های ریشه ای را کاهش می‌دهد، بلکه صرف هزینه های جاری و چاله های نقدینگی می شود که مثل چاهی بی انتها منابع را می بلعند.
شهرام : چک های برگشتی سایپا زیاده حقوق کارگر ها رو به موقع نمیده به قطعه ساز بدهکاره پول ندارند بدن قطعه ندارند پیش فروش گذاشتن پول مردم رو بالا بکشن چند ماه دیگه هم ورشکست میشه به فکر زن و بچه تون باشید تو این سرما باید با تاکسی برن حواله رو بفروشین برین یک مدل پایین تر ماشین بخرین
شهرام : اقا گول حرف های اینا رو نخورید اصلا ماشین ندارند بهتون بدن بعد از یک مدت الکی فاکتور میکنند ساکتون کنند دوستانی هستن اینجا که 40 روزه از زمان فاکتور شدنون گذشته خبری نیست حواله تون رو بفروشید برید ماشین دو مدل پایین تر بخرید بهتره داخل این سرما اذیت میشید چند ماه دیگه اصلا سایپایی وجود نداره قبل از عید هم جنگ میشه کلا ایرانی وجود نخواهد داشت منطقی تصمیم بگیرید هر چه میتونید پول نقد جمع کنید تو خونه
اسماعیل زارعی : آره والا منم تکمیل وجه 6 مرداد هستم هنوز فاکتور نشده برام