داستان پیش‌خرید خودرو؛ هیاهو برای یک حق طبیعی

 

داستان پیش‌خرید خودرو؛ هیاهو برای یک حق طبیعی

 

رپورتاژ- یکی از مشکلات سال‌های اخیر در بازار، آشفتگی و عدم ثبات بازار خودروی ایران بوده و هست. این موضوع می‌تواند هم با شرایط تولید خودروهای داخلی مرتبط باشد و هم تحت‌تأثیر مسائل مربوط به واردات خودروهای مختلف قرار داشته باشد. نوسانات بازار ارز و قوانین مربوط به تعرفه‌های واردات خودرو و وضعیت نابه‌سامان تولیدات خودروسازان داخلی در کنار بحث دلالی خودرو همه دست به‌دست هم داده‌اند تا بازاری آشفته و غیرقابل اعتماد برای خودرو رقم بخورد. در این میان سازندگان و واردکنندگان خودرو چند سالی است که تمهیدی جدید برای کنترل این مشکلات اندیشیده‌اند. پیش‌فروش خودرو، راه حلی است که برای رفع مشکلات در نظر گرفته ‌شده و به نظر می‌رسید که گره‌گشای مشکلات باشد... اما درعمل این چنین نشد.

 

چرا موضوع پیش‌خرید خودرو جریان‌ساز شد؟

از زمانی که بازار خودرو وارد فاز کسادی و بی‌رونقی شد، برای کم‌کردن این مشکل، بازار پیش‌خرید خودرو رونق گرفت. در این حالت خریدار می‌توانست پیش از ورود خودرو به بازار با شرایط ویژه، خودروی خود را پیش‌خرید کرده و بعد از مدت زمانی آن را تحویل بگیرد. خودروسازان وطنی در ابتدا در این امر موفق بودند. اما به دنبال بالا رفتن قیمت ارز و افزایش ناگهانی قیمت خودروهای خارجی و یکنواختی تولیدات داخلی، سروکله خودروهای چینی در کشورمان پیدا شد. نکته مهم در این میان طرح‌های پیش‌فروش بسیار مناسب این واردکنندگان بود. در ابتدا خریدار با مبلغی اندک خودروی مورد نظرش را پیش‌خرید می‌کرد و بعد به مرور با اقساط معقول صاحب خودرویی می‌شد که شاید مدتها در انتظارش بود. 

مشکل اما از آنجایی شروع شد که ابتدا خودروسازان داخلی و بعد دلالان خودروهای خارجی احساس خطر کردند. چینی‌ها بازار خودرو را هم مانند دیگر بازارها در اختیار خود گرفته بودند و این، زنگ خطری بود برای دیگران. کم‌کم زمزمه‌هایی در مورد اینکه خودروهای چینی ارزش خرید ندارند و بازار دست دوم ضعیفی دارند، بلند شد. اما با تمام اینها استقبال مردم از این خودروها کم نشد. کمی گشت و گذار در سایت دیوار و دیگر سامانه‌های مجازی خرید و فروش خودرو در ایران نشان داد که این ضعف بازار خرید و فروش هم شایعه‌ای بی اساس و برنامه‌ریزی شده بود. در ادامه خودروسازان وطنی که پیش از این حواله‌های پیش‌خرید خودروهای داخلی را با شرایط سخت‌تری در اختیار خریداران می‌گذاشتند، حالا باید کمی دست‌ودل بازی کرده و شرایط بهتری را برای پیش‌فروش خودروهای خود فراهم می‌کردند. اما این دوستان حاضر به کم شدن سود خود نشدند و شرایطی که برای پیش‌فروش خودروهای خود در نظر گرفتند، بسیار غیرمنطقی و دردسرساز شد.

 

پیش‌خرید خودرو، لطف به خریدار یا آغاز دردسر؟

پروژه پیش‌فروش خودرو در نگاه اول پیشنهاد و برنامه بسیار خوبی به نظر می‌آمد. اما دردسرهای بسیاری که بعد از آن گریبان خریدار را گرفت، نشان داد که یک پروژه فكر نشده چگونه می‌تواند معضل جدیدی به باقی مشکلات اضافه کند. 

مشکل اول این بود که بسیاری از حواله‌های پیش خرید توسط دلالان خریداری و به چندین برابر قیمت در بازار سیاه فروخته می‌شد. مورد بعدی هجوم خریداران به سایت‌های پیش فروش خودرو بود که منجر به پر شدن پهنای باند اینترنت و کند شدن سرور و در نتیجه ناموفق بودن پروسهپیش‌خرید برای خریدار می‌شد. مشکل بعدی این است که در بسیاری از طرحهای پیش‌فروش خودرو تعداد خودرویی که عرضه می‌شود مشخص نیست. خریداری که مدت‌ها در انتظار پیش‌خرید خودرو بوده هر بار با پیام تکمیل ظرفیت فروش روبه‌رو می‌شود. همین امر باعث سردرگمی و بی‌اعتمادی خریداران به خودروسازان داخلی شده ‌است. در بسیاری موارد دیده ‌شد که خریدار بعد از ماه‌ها صبوری برای خودرویی خاص، مجبور به خرید خودرویی متفاوت از سفارش خود بوده، چون با افزایش قیمت‌ها در همان بازه زمانی، شرکت‌هایی که فقط به فکر سود خود هستند و نه مشتری‌مداری، تعهدات خود را نپذیرفته و زیر بار تحویل خودرو نرفته‌اند. مانند داستان ثبت نام رنو ساندرو، که در آخر بعد از مدتها انتظار، خریداران باید به جای ساندرو، بین انواع پراید و ساینا یکی را انتخاب می‌کردند. 

 

درست می‌شود، نمی‌شود؟

در سال 1399 و با ورود مجلس به داستان خودروهای داخلی، قرار شد که طرح پیش ثبت نام و قرعه‌کشی برای خرید خودرو انجام شود. این امر با فشار مجلس و علی‌رغم میل ایران‌خودرو و سایپا انجام شد. اما آنقدر داستان و حرف و حدیث به دنبال این قضیه به راه افتاد که بسیاری قید ثبت نام و دردسرهای آن را زدند و به همان خودروهای قدیمی خودشان رضایت دادند. تکلیف داستان قرعه‌کشی‌ها و قصه‌های مربوط به آن خود جریانی است که باید ماه‌ها از آن بگذرد تا بتوان زوایای پنهان آن را بررسی کرد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش‌خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی از گیلان : سلام دوست عزیز اس ۵ مشکی مورخ پانزه سه ۴۰۳ تحویل گرفتم
علی : اره برادر برج سه پانزدهم اس۵ مشکی ماشینم را تحویل گرفتم از گیلان
سورنxu7p : سلام سورن xu7pتحویل ۱۵فروردین دیروز فاکتورشد
اطلس : سلام رنگ سلیقه ای هستش ولی اگه برای خرید و فروش میخوری من فکر کنم سفید باسقف مشکی بهترینه
م : سلام بله اشتباه از سامانه س سایت و درست نرفتین
حامد : این خبر صحت ندارد،من کارمند ایرانخودرو هستم.
گلمحمد : بنده تحویل ۱۶ خردادم فروش فوری رنگ نقره ایی متالیک هنوز فاکتور نشدم فقط تاریخ بروز میشه
علی : متاسفانه هیچ خبری نیست .و حتی نمایندگی ها هم پاسخگو نیستن .بابد یک سالی را صبر کنیم
ممد : ماکه فروش فوری بودیم کل پول رو یه جا دادیم ۶۰۰ میلیون هنوز پلاک نشده موعد تحویلمون شما پیش فروش ها که ببشتر از این حرفاست چون جریمه تاخیرشون کمه جریمه تاخیر فروش فوری ۳۶ درصده رو اخر شهریور حساب کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی جانو : فردا فاکتور میشی دیگه شاید پس فردا
منتظر پژو پارس : سلام چجوریه روند پیامک من بخشنامه ی 4706 زمستان هستم بهار هم تموم شده هنوز پیامک نیومده فکر می کنم حذف شده باشیم آخه این یعنی چی؟
احمد : کسی می دونه اطلاعیه های ایران خودرو(فراخوان) رو کجا میشه دید؟
فوری اردیبهشت : سلام فوری اردیبهشت امروز کسی فاکتور شد اطلاع بده
بهار 1403پارس : در جواب سوسن منم موعد تحویلم بهار بود پیش فروش آذر اومده تبدیل نزدم چون تا شش ماه دیگه نمی‌دونم چی پیش میاد
دوگانه : سلام بهمن ماه که نداریم کلا تا5دی تکمیل وجه کردن بعدش اسفندماهه
برنده فردا : فاز جدید افزایش قیمت خودرو در راه است
امیر محمد : دوگانه 29اسفند.ممنونم که وقت گذاشتی داداش.امروز دقیقا سومین روزه.منظورتون از احراز هویت چیه؟من تمام کارها رو رو روال انجام دادم
TU5 : سلام علتی نداره که دروغ بگن من کافی نت دارم همسایه ما اولویت اول زمستان بود تبدیل زده بود به سورن اونم نقدی واسش تبدیل به تی یو اومد 16900 هم اضافه دارد برای بهضی ها هم پارس سال اومده میدونم ایرانخودرو چه نقشه ایی کشیده ولی فکر کنم ته مانده انبارشه و دیگه قصد تولید پارس رو نداره
یاسمین : تولید پارس از اواخر خرداد ماه توقف می یابد پارس در بازار در ماههای اتی جهش فراوانی خواهد داشت عتیقه و طلا خواهد شد اگه داشتی نفروش