خرید ارز آزاد از صادرکننده دردسرساز شد/ معضل های تامین ارز برای قطعه سازان ادامه دارد

 

خرید ارز آزاد از صادرکننده دردسرساز شد/ معضل های تامین ارز برای قطعه سازان ادامه دارد

 
تداوم مشکلات ارزی قطعه سازان که به چالشی جدی برای این صنعت تبدیل شده این روزها با موانع موجود در مسیر ارز حاصل از صادرات وارد فاز تازه تری شده و این امر ضرورت اصلاح هرچه سریع تر قراردادهای قطعه سازان را بیش از پیش کرده است.
 
از ماه های پایانی سال گذشته تاکنون صنعت قطعه از جمله صنایعی بوده که از عدم تخصیص ارز متحمل ضرر و زیان شده و این روزها نیز این کمبود منجر به تولید خودروهای ناقص و دپوی آن ها در پارکینگ خودروسازان شده است. پیش بینی ارز حاصل از صادرات برای صنعت قطعه نیز در حالیست که به دلیل عدم فروش ارز در صرافی ها، خرید قطعه سازان بدون فاکتور و هرگونه مستندات بوده و این امر مشکلات مالیاتی برای فعالان این حوزه به همراه داشته است. این شرایط در کنار عدم اصلاح قراردادهای قطعه سازان شرایط نامساعدی را برای ادامه فعالیت آن ها ایجاد کرده است.
 
محمدی شکورزاده، رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص وضعیت تامین ارز در صنعت قطعه می گوید: از آن جا که تخصیص ارز نیمایی به صنعت قطعه متوقف شده ارز تخصیصی به این صنعت ارز حاصل از صادرات است و در این روش، قطعه ساز باید به دبنال صادرکننده ای باشد که حاضر به در اختیار گذاشتن ارز تحت اختیار خود به قطعه ساز باشد .
وی می افزاید: از آن جا که صادرکننده ها ارز خود را برای فروش در اختیار صرافی ها قرار نمی دهند که قطعه ساز قادر به خرید ارز آزاد با فاکتور باشد، در نتیجه ارز ازاد از صرافی ها بدون هیچ مدرکی خریداری و مبلغ آن به دلیل کنترل تراکنش ها به حساب های مختلفی واریز می شود، بنابراین قطعه ساز اسنادی مبنی بر خرید ارز آزاد در اختیار ندارد و در حالی که مدارک مرتبط با سوئیفت و حسابی که پول به آن واریز شده، موجود است اما وزارت امور اقتصاد و دارایی این مدارک را قبول ندارد و خودروساز نیز آن را مبنای قیمت گذاری قرار نمی دهد بنابراین قطعه ساز با چالش تعیین قیمت مواجه است.
 
شکورزاده با تاکید بر این که مسئولان از این امر اطلاع کافی دارند اما از این موضوع چشم پوشی می کنند، اظهار می کند: در حال حاضر با درخواست های مکرر قطعه سازان مبنی بر اصلاح قراردادها، اقداماتی از سوی سازه گستر و ساپکو نسبت به بررسی لازم با هدف تغییر قیمت قطعاتی که ارزبری دارند اقدام کرده اند چرا که نرخ ارز قطعه سازان در حال حاضر با دلار 11 هزار تومانی محاسبه می شود.
 
رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی ادامه می دهد: هم اکنون برخی از قطعات نیاز به واردات مواد اولیه دارند بنابراین مصرف ارزی خواهند داشت در همین حال بخشی از مواد اولیه قطعات از طریق مواد داخلی قابل تامین است که این مواد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشتند به طوری که افزایش دو تا سه برابری قیمت ها و در برخی مواد بیشتر را تجربه کردند و با این شرایط افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت ها در قرارداد قطعه سازان باید مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت قیمت تمام شده قطعه ساز با زیان مواجه خواهد شد.
 
وی با اشاره به تامین مواد اولیه در برخی از واحدهای قطعه سازی تصریح می کند: در حال حاضر برخی قطعه سازان به ویژه کسانی که در حوزه پرس کاری فعالیت می کنند ورق مورد نیاز خود را از سوی خودروساز تامین می کنند که در این شرایط با توجه به عوامل افزایش قیمت از جمله حقوق و دستمزد، تعمیر و نگهداری طبیعی است که قیمت ها نیز با افزایش مواجه می شود اما در عین حال برخی شرکت ها قطعات را با تکیه بر مواد اولیه داخلی تولید می کنند که این مواد نیز با افزایش قیمت روبرو شدند به طوری که پلی آمیدها که تا سال گذشته 17 هزار تومان بودند هم اکنون به بیش از 60 هزار تومان رسیده و بیش از سه برابر شده، فولاد نیز در پاییز سال گذشته از 8 هزارتومان به 12 هزار تومان است و در این شرایط باید در انتظار افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت تمام شده محصول نیز بود.
 
شکورزاده با بیان این که در اصلاح قراردادهای خودروسازان مبنای قیمت ارز در ماه های مختلف، متفاوت خواهد بود، تصریح می کند: خودروسازها فرردین ماه مبنای قیمت ارز را 15 هزار تومان، در اردیبهشت ماه حدود 17 هزار تومان و خرداد ماه 18 هزار تومان قرار می دهند هر چند که خرید ارز این اعداد بسیار بالاتر بوده است. 
 
رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در خصوص فراهم نبودن شرایط افزایش قیمت قطعات بر مبنای نرخ تورم می گوید: قراردادهای سال 97 قطعه سازان به دلیل افت تیراژ تولید خودروسازان اصلاح نشد و در نهایت در سال گذشته مبنای ارز 11 هزار تومانی مبنای قیمت گذاری قرار گرفت که با وجود افزایش دو برابری نرخ ارز، هنوز این قراردادها اصلاح نشده، این در حالیست که در سه ماهه پایانی سال 98 نیز قیمت ارز در کنار قیمت مواد اولیه تغییرات عمده ای داشت و قطعه سازان امیدوار به بازنگری در قیمت ها بودند تا از ضرر و زیان جلوگیری کنند اما خودروسازان در این باره تصمیمی نگرفتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اردبیل نمایندگی 1201 : ثبت نام 24 اردیبهشت x5 120 روز کاری تحویل سیستمی 22 مهر پیامک واریز چک اول با سه ماه تاخیر 16 آبان در مرحله تکمیل وجه گیر کرده باز هم هیچی به هیچی
محیا : داداش بیمه هم شی بازم طول میکشه من 23مهر فاکتور دوروز بعد پلاک یک هفته بعد فاکتور بیمه هنو معلوم نیس ماشین کدوم گوره کارت و سندماشین هم دستمن ماشین من تی 8ثبت نام 25خردادتحویل مدارک و غیره و ثبت قرارداد30خردلد تحویل10شهریوربوده ولی دوامهه فاکتور شده و هنو تحویل نگرفتم
محمد تارا v1 : سلام دوستان کسانی که یکم فاکتور شدن،پلاک شدید یا نه هنوز، لطفا کسی که پلاک میشه اعلام کنه ممنون
J4 تیر ماه ۱۴۰۳ : واقعا متاسفام که هیچ کس این وضعیتو پیگیری نمیکنه. ایکاش میشد حداقل ی خبر ۲۰ و ۳۰ پیگیری کنه. مهر قرار بود تحویل بدن و من برنامه ریزی کرده بودم. الان گند زدن و حداقل ۵۰ تومان خسارت دیدم. ایا میشه ما هم چک هامونو دیر پرداخت کنیم و هیچ کس ازمون پیگیری نکنه یا اینکه چون زورشون زیاده سریع ماشینو توقیف میکنن. تقصیر اونا نیست که اگر بود حداقل یک نفر اوضاع هزاران نفر را پیگیری میکرد و درخواست مطالباتشونو انجام میداد. تازه یکی از دوستان ماشینشو گرفته نزدیکه ۲ ساله دیرکردشو ندادن
رحیمی : من ۱۵ شهریورماه تکمیل وجه کردم تا الانم فاکتور نشدم جان عزیزتون فردا بیاید من تنها نباشم از شهرستان دارم میام ده نفر هم باشیم حله جوابه ب خدا
رحیمی : پسر خوب من ۱۵ شهریورماه تکمیل وجه کردم.۱۸مهر رفتم شرکت چون تنها بودم نتونستم کاری کنم.دو هفته پیش گفتم جمع بشید بریم هیچ کس موافق نشد ولی من فردا میرم و فاکتور هم میشم بالای ۱۰ بار هم زنگ شرکت زدم تف کردم صورتشون بالای ده بارم رفتم نمایندگی. حالا بگو ببینیم تو چیکار کردی ب غیر از آه ناله.
یوسف : درگاره باز شده البته تبدیل فرستادن ساینا دوگانه سایت سایپا
Mohsen : اگر اعتراض میکنید، حتما تاکید کنید که طبق کدام تائیدیه از سازمان حمایت یا شورای رقابت قیمت دنا پلاس بورسی از ۳۴۹ به ۵۳۸ (با مالیات و ....) رسیده است. باید مدرک افزایش قیمت را ارائه دهند
چانگان cs55 : بله دقیقا نمایندگی منم همین گفت که روز پنج شنبه گفت ارسال کردیم تهران ولی هنوز تایید نشده از جانب تهران
اطلس شهریور : این رحیمی هم یماهه داره میگه میرم تجمع هنوزرم هنوزه نرفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین ساینا تک پیش فروش اسفند02 : 1آذر نوشته تحویل خودرو. ولی هنوز نیومده
مصطفی : من پذیرش 28 شهریور
افسانه : تاریخ پذیرش رو لطف میکنید بگید تحویلش 30روزه بوده
دنادستی : سلام شماره قرار داد
راناپلاس مهر : فقط با زنگ زدن وپیگیر بودن شاید به حقمون برسیم بیکار نشینید زنگ بزنید در این مملکت بی سر و صاحب هیچ دلسوزی وجود نداره باید خودمن پیگیر باشیم. اگر سکوت کنیم مثل آب خوردن حقمون ومیخورن.
M : سلام کسی هست تحویل 30ابان و ماشینش تحویل گرفته باشه؟؟؟ کسی هست که تیک صدور اسنادش خورده باشه؟؟(تحویل آبان)
ساینا شهریور : من ک نشدم 11954940
رادوین : خدا لعنتشون کنه هر دفعه یه بهونه مردمو علاف میکنن ورق پلاک دیگه چیه ماها انگار گروگان شرکت سایپا هستیم هر جور دوس داره باهامون رفتار میکنه
جمشید : برای دی آذر میاد زده دعوت نامه تحویل خودرو نزده دعوت نامه تکمیل وجه خودرو
راناپلاس مهر : 0263280603109 دوستان زنگ بزنید استاندارد داخلی 2408 دوبار زنگ زدم میگه ما مشکلی نداریم شما هم زنگ بزنید یارو میگه یک هفته س مشتریان رانا دهن ما رو سرویس کردن اینقدر زنگ میزنن قول پیگیری داد شما هم تماس بگیرید خواهشن